Las Juventudes rurales en San Luis: construcción relacional, identidades y dinámicas intra e intergeneracionales, en el contexto de las transformaciones agro-rurales actuales

Autores
Iacovino, Romina
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
tesis doctoral
Estado
versión aceptada
Colaborador/a o director/a de tesis
Bonatti, Ricardo Eduardo (director)
Laje, María Inés (co-directora)
Descripción
Tesis para obtener el título de Doctora en Ciencias Sociales, de la Universidad Nacional de Cuyo, en abril de 2023.
La presente tesis tiene por objetivo, generar conocimiento desde la perspectiva de los propios sujetos sobre el modo y las dimensiones que permiten pensar la configuración de identidad social en jóvenes rurales de la provincia de San Luis, así como también conocer y desentrañar sus dinámicas intra e intergeneracionales. La investigación se encuadra dentro de los estudios de la sociología rural y de las juventudes, es de naturaleza cualitativa, desde el paradigma interpretativo y con un enfoque estructural constructivista e histórico relacional. Su diseño es flexible, dinámico y en constante relación entre el plano empírico y teórico, intentando contribuir a la teoría fundamentada en datos. La pertenencia al espacio rural en el que habita, a un tiempo, contexto socio-histórico y los vínculos interpersonales que se establecen, son dimensiones que les dan identidad a los y las jóvenes rurales, siendo la vida cotidiana el lugar de construcción de identidad. Las juventudes rurales construyen su identidad social a partir del binomio autopercepción/identificación – diferenciación. En los espacios rurales las transiciones juveniles no se dan de modo lineal ya que asumen roles adultos a más temprana edad; por otro lado, la autonomía residencial y económicalaboral, no se da al mismo ritmo, siendo el trabajo remunerado la categoría bisagra que opera como significativa en sus itinerarios y trayectorias. Las transformaciones en la estructura agraria de la provincia, han reconfigurado los entornos rurales, impactando en las juventudes y en las dinámicas intra e intergeneraciones. En las familias el recambio generacional, el legado se expresa de modo principalmente material en el tipo social agrario más capitalizado y de modo esencialmente inmaterial en la pequeña agricultura familiar. Se visualiza a las juventudes rurales como una “generación tensionada” en dos dimensiones, tensionada por el contexto externo y por el entorno (por las relaciones que se dan al interior de la familia entre generaciones).
The aim of this thesis is to raise awareness from the subjects’ perspective about the way and dimensions that allow thinking how social identity is construed in rural youth in the province of San Luis, as well as to know and unravel its dynamics within and among generations. The research is framed within the studies of rural sociology and youth, is qualitative in nature, from the interpretive| research model and with a structuralconstructivist and relational-historical approach. It’s flexible, dynamic and there is a constant correlation between theory and experience, trying to contribute to the data-based theory. The sense of belonging to the rural space in which they live, at a given point in time, within a specific social and historical context; in addition to the human bonds they create, are dimensions that give identity to rural young people, with everyday life being the environment where they build their identity. Rural young people build their social identity from the coupling of self-perception/identification – differentiation. In rural areas, lifetime transitions in young people do not occur in a linear way, since they assume adulthood roles at an earlier age; on the other hand, moving out from their parents’ house and getting a paid job do not happen at the same time, being paid work a significant variable in determining their road maps and career paths. The changes in the agricultural structure of the province have reshaped rural environments, having eventually an impact on youth within and among generations. In families, the legacy transmitted from generation to generation is mainly monetary in the most capitalized agricultural social types and essentially non-monetary in small family farming. Rural youth is viewed as a “stressed generation” from two perspectives: they are pressed both by the external context and by their background (the relationships that occur within generations of the same family).
Unidad de Extensión y Desarrollo Territorial Villa Mercedes, INTA
Fil: Iacovino, Romina. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Estación Experimental Agropecuaria San Luis. Unidad de Extensión y Desarrollo Territorial Villa Mercedes; Argentina
Materia
Juventud Rural
Transformación Rural
San Luis
Sociología Rural
Rural Youth
Rural Sociology
Rural Transformation
Vida Cotidiana
Identidad Social
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
INTA Digital (INTA)
Institución
Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria
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Su diseño es flexible, dinámico y en constante relación entre el plano empírico y teórico, intentando contribuir a la teoría fundamentada en datos. La pertenencia al espacio rural en el que habita, a un tiempo, contexto socio-histórico y los vínculos interpersonales que se establecen, son dimensiones que les dan identidad a los y las jóvenes rurales, siendo la vida cotidiana el lugar de construcción de identidad. Las juventudes rurales construyen su identidad social a partir del binomio autopercepción/identificación – diferenciación. En los espacios rurales las transiciones juveniles no se dan de modo lineal ya que asumen roles adultos a más temprana edad; por otro lado, la autonomía residencial y económicalaboral, no se da al mismo ritmo, siendo el trabajo remunerado la categoría bisagra que opera como significativa en sus itinerarios y trayectorias. 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The research is framed within the studies of rural sociology and youth, is qualitative in nature, from the interpretive| research model and with a structuralconstructivist and relational-historical approach. It’s flexible, dynamic and there is a constant correlation between theory and experience, trying to contribute to the data-based theory. The sense of belonging to the rural space in which they live, at a given point in time, within a specific social and historical context; in addition to the human bonds they create, are dimensions that give identity to rural young people, with everyday life being the environment where they build their identity. Rural young people build their social identity from the coupling of self-perception/identification – differentiation. In rural areas, lifetime transitions in young people do not occur in a linear way, since they assume adulthood roles at an earlier age; on the other hand, moving out from their parents’ house and getting a paid job do not happen at the same time, being paid work a significant variable in determining their road maps and career paths. The changes in the agricultural structure of the province have reshaped rural environments, having eventually an impact on youth within and among generations. In families, the legacy transmitted from generation to generation is mainly monetary in the most capitalized agricultural social types and essentially non-monetary in small family farming. Rural youth is viewed as a “stressed generation” from two perspectives: they are pressed both by the external context and by their background (the relationships that occur within generations of the same family).Unidad de Extensión y Desarrollo Territorial Villa Mercedes, INTAFil: Iacovino, Romina. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Estación Experimental Agropecuaria San Luis. Unidad de Extensión y Desarrollo Territorial Villa Mercedes; ArgentinaFacultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de CuyoBonatti, Ricardo Eduardo (director)Laje, María Inés (co-directora)2024-06-11T10:06:31Z2024-06-11T10:06:31Z2023-04-01info:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06info:ar-repo/semantics/tesisDoctoralapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/20.500.12123/18102spainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:INTA Digital (INTA)instname:Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria2025-09-04T09:50:26Zoai:localhost:20.500.12123/18102instacron:INTAInstitucionalhttp://repositorio.inta.gob.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://repositorio.inta.gob.ar/oai/requesttripaldi.nicolas@inta.gob.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:l2025-09-04 09:50:26.434INTA Digital (INTA) - Instituto Nacional de Tecnología Agropecuariafalse
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The aim of this thesis is to raise awareness from the subjects’ perspective about the way and dimensions that allow thinking how social identity is construed in rural youth in the province of San Luis, as well as to know and unravel its dynamics within and among generations. The research is framed within the studies of rural sociology and youth, is qualitative in nature, from the interpretive| research model and with a structuralconstructivist and relational-historical approach. It’s flexible, dynamic and there is a constant correlation between theory and experience, trying to contribute to the data-based theory. The sense of belonging to the rural space in which they live, at a given point in time, within a specific social and historical context; in addition to the human bonds they create, are dimensions that give identity to rural young people, with everyday life being the environment where they build their identity. Rural young people build their social identity from the coupling of self-perception/identification – differentiation. In rural areas, lifetime transitions in young people do not occur in a linear way, since they assume adulthood roles at an earlier age; on the other hand, moving out from their parents’ house and getting a paid job do not happen at the same time, being paid work a significant variable in determining their road maps and career paths. The changes in the agricultural structure of the province have reshaped rural environments, having eventually an impact on youth within and among generations. In families, the legacy transmitted from generation to generation is mainly monetary in the most capitalized agricultural social types and essentially non-monetary in small family farming. Rural youth is viewed as a “stressed generation” from two perspectives: they are pressed both by the external context and by their background (the relationships that occur within generations of the same family).
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