La poesía de Derrida o el soplo y la espina

Autores
Mattoni, Silvio Luis
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Desde sus ensayos sobre Artaud recogidos en La escritura y la diferencia (1967), Derrida planteaba una crítica de la estructura jerárquica de la representación. A partir de las afirmaciones de Artaud sobre la necesidad de liberar el teatro de la subordinación al texto y al autor, que reproducía una jerarquía teológica, Derrida también podía realizar una crítica general de la representación y un análisis particular de la noción de inspiración poética, que le sustraía al sujeto que escribe la responsabilidad de su voz. Esa palabra “soplada” era entonces un objeto complejo, una escena que había que desarticular. Más de veinte años después, en un breve escrito, Derrida volverá a analizar la cuestión del dictado poético, de la poesía en relación con sus figuras y con el imperativo de ser una forma memorable. Nos proponemos describir entonces un esbozo de teoría poética en esos dos momentos de la obra de Derrida: la crítica de la inspiración y la afirmación del dictado, con la figura de Artaud como trasfondo.
Since his essays on Artaud in L’écriture et la difference (1967), Derrida raised a critique of the hierarchical structure of representation. From Artaud’s statements about the need to liberate the theatre from subordination to the text and the author, that reproduced a theological hierarchy, Derrida could also make a general critique of representation and a particular analysis of the notion of poetic inspiration, which deprived the writing subject of responsibility for his voice. That speech "blown" was then a complex object, a scene that had to be dismantled. More than twenty years later, in a brief writing, Derrida will revisit the question of poetic dictation, poetry in relation to his figures and the imperative of being a memorable form. We propose to describe then an sketch of poetic theory in those two moments of Derrida’s work: the critique of inspiration and the affirmation of dictation, with the figure of Artaud as background.
Fil: Mattoni, Silvio Luis. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; Argentina
Materia
POÉTICA
DECONSTRUCCIÓN
INSPIRACIÓN
VOZ
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Since his essays on Artaud in L’écriture et la difference (1967), Derrida raised a critique of the hierarchical structure of representation. From Artaud’s statements about the need to liberate the theatre from subordination to the text and the author, that reproduced a theological hierarchy, Derrida could also make a general critique of representation and a particular analysis of the notion of poetic inspiration, which deprived the writing subject of responsibility for his voice. That speech "blown" was then a complex object, a scene that had to be dismantled. More than twenty years later, in a brief writing, Derrida will revisit the question of poetic dictation, poetry in relation to his figures and the imperative of being a memorable form. We propose to describe then an sketch of poetic theory in those two moments of Derrida’s work: the critique of inspiration and the affirmation of dictation, with the figure of Artaud as background.
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