Persuasión y cohesión. Mito y memoria en los discursos episcopales durante la 'crisis de valores' argentina de 2001 y 2002

Autores
Motta, Gustavo Javier
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El artículo indagará el complejo entramado ideológico que funcionó detrás de la construcción colectiva de los discursos episcopales en la Argentina durante el periodo más álgido de la crisis y salida del régimen de convertibilidad. Se trabajará fundamentalmente con cuatro alocuciones: i. el documento de la Asamblea Plenaria de obispos “Hoy la Patria requiere algo inédito”, del 12 de mayo de 2001; ii. el escrito de la Comisión Permanente “Queremos ser Nación”, del 10 de agosto de 2001; iii. el texto “Carta al Pueblo de Dios”, del 18 de noviembre de 2001, emanado de la Asamblea; y iv. la homilía pronunciada por Mons. Jorge Bergoglio, hoy Papa Francisco, en la misa de Te Deum del 25 de mayo de 2002. A partir de un andamiaje teórico-analítico que recuperará aportes de la sociología de la religión, filosofía, teología y análisis del discurso religioso, se abordará una serie de estrategias discursivas desplegadas por los actores involucrados. Entre ellas, la persuasión mediante la mitificación del ser-nacional, la normalización/disciplinamiento que operó en el interior del cuerpo episcopal por parte de la Comisión Permanente, la indexicalización de las huellas de discursos colectivos anteriores, y la asociación entre memoria bíblica y experiencial para fijar un determinado posicionamiento político.
This paper explores the complex ideological framework that was behind the collective construction of the Episcopal discourses in Argentina during the peak of the crisis and exit of the convertibility regime's period. It will take fundamentally four discourses: i. the final document of the Plenary Assembly of Bishops “Today the country needs something unprecedented”, of May 12, 2001; ii. the communication from the Permanent Commission “We want to be a nation”, of August 10, 2001; iii. the text “Letter to the People of God”, of November 18, 2001, issued by the Assembly; and iv. the homily of Mons. Jorge Bergoglio, actually Pope Francis, in the mass of Te Deum of May 25, 2002. From a theoretical and analytical framework that recover contributions of the sociology of religion, philosophy, theology and analysis of the religious discourse, a series of discursive strategies used by the involved actors will be taken. Including persuasion by the myth of the national-being, the standardization/discipline that operated within the episcopal body of the Permanent Commission, the indexicalization of traces of previous collective discourses, and the association between biblical and experiential memory to set a particular political position.
Fil: Motta, Gustavo Javier. Universidad Nacional de San Martín. Instituto de Altos Estudios Sociales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
CONFERENCIA EPISCOPAL ARGENTINA
MEMORIA
MITO
CRISIS
DISCURSO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
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This paper explores the complex ideological framework that was behind the collective construction of the Episcopal discourses in Argentina during the peak of the crisis and exit of the convertibility regime's period. It will take fundamentally four discourses: i. the final document of the Plenary Assembly of Bishops “Today the country needs something unprecedented”, of May 12, 2001; ii. the communication from the Permanent Commission “We want to be a nation”, of August 10, 2001; iii. the text “Letter to the People of God”, of November 18, 2001, issued by the Assembly; and iv. the homily of Mons. Jorge Bergoglio, actually Pope Francis, in the mass of Te Deum of May 25, 2002. From a theoretical and analytical framework that recover contributions of the sociology of religion, philosophy, theology and analysis of the religious discourse, a series of discursive strategies used by the involved actors will be taken. Including persuasion by the myth of the national-being, the standardization/discipline that operated within the episcopal body of the Permanent Commission, the indexicalization of traces of previous collective discourses, and the association between biblical and experiential memory to set a particular political position.
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