La concepción aristotélica de la filosofía a la luz de la posible herencia platónica

Autores
Seggiaro, Claudia Marisa
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En el Protréptico, Aristóteles no solo realiza una exhortación a la filosofía, sino a un ideario filosófico particular. En esta obra, la filosofía parece tener dos características básicas pero interrelacionadas: por un lado, es una ciencia de carácter contemplativo, cuyo fin es la realización del hombre en cuanto tal; por otro, es un tipo de actividad cooperativa por medio de la cual intenta arribar a la verdad o a los primeros principios de las cosas. El análisis de esta concepción de la filosofía nos permite trazar ciertos puntos de contacto con la concepción platónica. En este sentido, se podría decir que el análisis aristotélico de las opiniones de los predecesores reproduce la naturaleza y los objetivos de los diálogos platónicos. Al igual que para Platón, para Aristóteles, lo relevante en la búsqueda de la verdad no son solo los resultados obtenidos, sino también el proceso de indagación por el cual se obtuvieron esos resultados. El uso platónico del diálogo y la constante remisión aristotélica a la tradición filosófica son pruebas de que la filosofía es concebida por ambos como una labor conjunta de los interlocutores en la cual cada uno va extrayendo las verdades contenidas en su alma. Teniendo esto como telón de fondo, en el presente trabajo nos centraremos en analizar la posible herencia platónica en la concepción aristotélica de la filosofía. Para ello, nos focalizaremos en los escritos tempranos del Estagirita, esto es, en escritos tales como Protréptico y Metafísica I y II.
In the Protrepticus, Aristotle not only makes an exhortation to philosophy, but to a particular conception of philosophy. In this work, the philosophy seems to have two Basic and different features, but interrelated: 1), it is a contemplative science, whose aim is the realization of human being as such; 2) is a cooperative activity through which tries to arrive at the truth or to the first principles of things. The analysis of this conception of philosophy allows us to draw certain contact points with Platonic conception. In this sense, one could say that Aristotle’s analysis of the opinions of the predecessors reproduces the nature and objectives of the Platonic dialogues. Like Plato, for Aristotle the important in the search for truth is not only the results but also the inquiry process by which these results were obtained. The use Platonic of dialogue and constant the aristotelic reference to the philosophical tradition proves that philosophy is conceived by both as a effort joint of the interlocutors in which each everyone extracted the truths contained in his soul. Having this as a backdrop, in this paper we focus on analyzing the possible Platonic heritage in the Aristotelian conception of philosophy. To do this, we will focus on the early writings of Aristotle, that is, in writings such as Protrepticus and Metaphysics I and II.
Fil: Seggiaro, Claudia Marisa. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
Aristóteles
Platón
Filosofía
Puntos de contacto
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In the Protrepticus, Aristotle not only makes an exhortation to philosophy, but to a particular conception of philosophy. In this work, the philosophy seems to have two Basic and different features, but interrelated: 1), it is a contemplative science, whose aim is the realization of human being as such; 2) is a cooperative activity through which tries to arrive at the truth or to the first principles of things. The analysis of this conception of philosophy allows us to draw certain contact points with Platonic conception. In this sense, one could say that Aristotle’s analysis of the opinions of the predecessors reproduces the nature and objectives of the Platonic dialogues. Like Plato, for Aristotle the important in the search for truth is not only the results but also the inquiry process by which these results were obtained. The use Platonic of dialogue and constant the aristotelic reference to the philosophical tradition proves that philosophy is conceived by both as a effort joint of the interlocutors in which each everyone extracted the truths contained in his soul. Having this as a backdrop, in this paper we focus on analyzing the possible Platonic heritage in the Aristotelian conception of philosophy. To do this, we will focus on the early writings of Aristotle, that is, in writings such as Protrepticus and Metaphysics I and II.
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