Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting

Autores
Porto, Melina; Pesci, Anahí Laura; Riva, Mariela Cecilia
Año de publicación
2022
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This article describes the trajectories of collaboration experienced by three individuals in three different roles (informant, research assistant, and supervisor) in two research projects about English as a foreign language reading in a higher education context in Argentina. Data come from reflection logs and retrospective narratives written by them from 2009 to 2016 which were analyzed using content analysis, focusing on a continuum of collaboration. The article aligns with the critique of the discourse of “newer researcher” as a linear developmental trajectory as it illustrates the participants’ fluid, critical, complex, and personally relevant pathways. Placed within the debate regarding the affordances, complexities and challenges of the measured university, this research contributes perspectives from a peripheral setting generally underrepresented in the literature.
Este artículo describe las trayectorias de colaboración de tres individuos con diferentes roles (informante, asistente de investigación y supervisor) en dos proyectos de investigación sobre la lectura en inglés como lengua extranjera en un contexto de educación superior de Argentina. Los datos incluyen sus diarios de reflexión y narrativas retrospectivas escritos durante 2009–2016, que fueron analizados usando análisis de contenido, con el foco en el continuo de colaboración de Macfarlane. El artículo se alinea con la crítica al discurso del “investigador novato” como una trayectoria de desarrollo lineal ya que el estudio ilustra los caminos fluidos, críticos, complejos y personalmente relevantes experimentados por los participantes. La investigación contribuye perspectivas de un contexto de la periferia.
Fil: Porto, Melina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina
Fil: Pesci, Anahí Laura. Universidad Nacional de La Plata; Argentina
Fil: Riva, Mariela Cecilia. Universidad Nacional de La Plata; Argentina
Materia
LANGUAGE EDUCATION RESEARCH
NEWER RESEARCHER
RESEARCH PROCESS
SIMULTANEOUS ROLES
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/211178

id CONICETDig_e23dc0bd1a54e0385f195e63b5f8554c
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/211178
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian SettingPluralidad de voces en la reflexión sobre el proceso de investigación: Trayectorias de colaboración en el contexto argentinoPorto, MelinaPesci, Anahí LauraRiva, Mariela CeciliaLANGUAGE EDUCATION RESEARCHNEWER RESEARCHERRESEARCH PROCESSSIMULTANEOUS ROLEShttps://purl.org/becyt/ford/6.5https://purl.org/becyt/ford/6This article describes the trajectories of collaboration experienced by three individuals in three different roles (informant, research assistant, and supervisor) in two research projects about English as a foreign language reading in a higher education context in Argentina. Data come from reflection logs and retrospective narratives written by them from 2009 to 2016 which were analyzed using content analysis, focusing on a continuum of collaboration. The article aligns with the critique of the discourse of “newer researcher” as a linear developmental trajectory as it illustrates the participants’ fluid, critical, complex, and personally relevant pathways. Placed within the debate regarding the affordances, complexities and challenges of the measured university, this research contributes perspectives from a peripheral setting generally underrepresented in the literature.Este artículo describe las trayectorias de colaboración de tres individuos con diferentes roles (informante, asistente de investigación y supervisor) en dos proyectos de investigación sobre la lectura en inglés como lengua extranjera en un contexto de educación superior de Argentina. Los datos incluyen sus diarios de reflexión y narrativas retrospectivas escritos durante 2009–2016, que fueron analizados usando análisis de contenido, con el foco en el continuo de colaboración de Macfarlane. El artículo se alinea con la crítica al discurso del “investigador novato” como una trayectoria de desarrollo lineal ya que el estudio ilustra los caminos fluidos, críticos, complejos y personalmente relevantes experimentados por los participantes. La investigación contribuye perspectivas de un contexto de la periferia.Fil: Porto, Melina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; ArgentinaFil: Pesci, Anahí Laura. Universidad Nacional de La Plata; ArgentinaFil: Riva, Mariela Cecilia. Universidad Nacional de La Plata; ArgentinaUniversidad Nacional de Colombia2022-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/211178Porto, Melina; Pesci, Anahí Laura; Riva, Mariela Cecilia; Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting; Universidad Nacional de Colombia; Profile; 24; 1; 1-2022; 157-1711657-07902256-5760CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/92319info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15446/profile.v24n1.92319info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:50:12Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/211178instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:50:13.125CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting
Pluralidad de voces en la reflexión sobre el proceso de investigación: Trayectorias de colaboración en el contexto argentino
title Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting
spellingShingle Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting
Porto, Melina
LANGUAGE EDUCATION RESEARCH
NEWER RESEARCHER
RESEARCH PROCESS
SIMULTANEOUS ROLES
title_short Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting
title_full Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting
title_fullStr Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting
title_full_unstemmed Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting
title_sort Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting
dc.creator.none.fl_str_mv Porto, Melina
Pesci, Anahí Laura
Riva, Mariela Cecilia
author Porto, Melina
author_facet Porto, Melina
Pesci, Anahí Laura
Riva, Mariela Cecilia
author_role author
author2 Pesci, Anahí Laura
Riva, Mariela Cecilia
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv LANGUAGE EDUCATION RESEARCH
NEWER RESEARCHER
RESEARCH PROCESS
SIMULTANEOUS ROLES
topic LANGUAGE EDUCATION RESEARCH
NEWER RESEARCHER
RESEARCH PROCESS
SIMULTANEOUS ROLES
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.5
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv This article describes the trajectories of collaboration experienced by three individuals in three different roles (informant, research assistant, and supervisor) in two research projects about English as a foreign language reading in a higher education context in Argentina. Data come from reflection logs and retrospective narratives written by them from 2009 to 2016 which were analyzed using content analysis, focusing on a continuum of collaboration. The article aligns with the critique of the discourse of “newer researcher” as a linear developmental trajectory as it illustrates the participants’ fluid, critical, complex, and personally relevant pathways. Placed within the debate regarding the affordances, complexities and challenges of the measured university, this research contributes perspectives from a peripheral setting generally underrepresented in the literature.
Este artículo describe las trayectorias de colaboración de tres individuos con diferentes roles (informante, asistente de investigación y supervisor) en dos proyectos de investigación sobre la lectura en inglés como lengua extranjera en un contexto de educación superior de Argentina. Los datos incluyen sus diarios de reflexión y narrativas retrospectivas escritos durante 2009–2016, que fueron analizados usando análisis de contenido, con el foco en el continuo de colaboración de Macfarlane. El artículo se alinea con la crítica al discurso del “investigador novato” como una trayectoria de desarrollo lineal ya que el estudio ilustra los caminos fluidos, críticos, complejos y personalmente relevantes experimentados por los participantes. La investigación contribuye perspectivas de un contexto de la periferia.
Fil: Porto, Melina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales; Argentina
Fil: Pesci, Anahí Laura. Universidad Nacional de La Plata; Argentina
Fil: Riva, Mariela Cecilia. Universidad Nacional de La Plata; Argentina
description This article describes the trajectories of collaboration experienced by three individuals in three different roles (informant, research assistant, and supervisor) in two research projects about English as a foreign language reading in a higher education context in Argentina. Data come from reflection logs and retrospective narratives written by them from 2009 to 2016 which were analyzed using content analysis, focusing on a continuum of collaboration. The article aligns with the critique of the discourse of “newer researcher” as a linear developmental trajectory as it illustrates the participants’ fluid, critical, complex, and personally relevant pathways. Placed within the debate regarding the affordances, complexities and challenges of the measured university, this research contributes perspectives from a peripheral setting generally underrepresented in the literature.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/211178
Porto, Melina; Pesci, Anahí Laura; Riva, Mariela Cecilia; Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting; Universidad Nacional de Colombia; Profile; 24; 1; 1-2022; 157-171
1657-0790
2256-5760
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/211178
identifier_str_mv Porto, Melina; Pesci, Anahí Laura; Riva, Mariela Cecilia; Plurality of Voices in Reflecting Upon the Research Process: Trajectories of Collaboration in an Argentinian Setting; Universidad Nacional de Colombia; Profile; 24; 1; 1-2022; 157-171
1657-0790
2256-5760
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/92319
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15446/profile.v24n1.92319
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844613549118193664
score 13.070432