Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention
- Autores
- Goldin, Andrea Paula; Hermida, Maria Julia; Shalóm, Diego Edgar; Costa, Martín Elias; Lopez Rosenfeld, Matías; Segretin, María Soledad; Fernandez Slezak, Diego; Lipina, Sebastián Javier; Sigman, Mariano
- Año de publicación
- 2014
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Executive functions (EF) in children can be trained, but it remains unknown whether training-related benefits elicit far transfer to real-life situations. Here, we investigate whether a set of computerized games might yield near and far transfer on an experimental and an active control group of low-SES otherwise typically developing 6-y-olds in a 3-mo pretest–training–posttest design that was ecologically deployed (at school). The intervention elicits transfer to some (but not all) facets of executive function. These changes cascade to real-world measures of school performance. The intervention equalizes academic outcomes across children who regularly attend school and those who do not because of social and familiar circumstances.
Fil: Goldin, Andrea Paula. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato Di Tella; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Hermida, Maria Julia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET.; Argentina
Fil: Shalóm, Diego Edgar. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Costa, Martín Elias. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina
Fil: Lopez Rosenfeld, Matías. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina
Fil: Segretin, María Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET.; Argentina
Fil: Fernandez Slezak, Diego. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Computación; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Lipina, Sebastián Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET.; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; Argentina
Fil: Sigman, Mariano. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato Di Tella; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina - Materia
-
Cognitive Training Intervention
School Games
Attention Network Test
School Attendance
Working Memory - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/29587
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_dd565903f10a6ad6be3ad81b52e3362f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/29587 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Far transfer to language and math of a short software-based gaming interventionGoldin, Andrea PaulaHermida, Maria JuliaShalóm, Diego EdgarCosta, Martín EliasLopez Rosenfeld, MatíasSegretin, María SoledadFernandez Slezak, DiegoLipina, Sebastián JavierSigman, MarianoCognitive Training InterventionSchool GamesAttention Network TestSchool AttendanceWorking Memoryhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Executive functions (EF) in children can be trained, but it remains unknown whether training-related benefits elicit far transfer to real-life situations. Here, we investigate whether a set of computerized games might yield near and far transfer on an experimental and an active control group of low-SES otherwise typically developing 6-y-olds in a 3-mo pretest–training–posttest design that was ecologically deployed (at school). The intervention elicits transfer to some (but not all) facets of executive function. These changes cascade to real-world measures of school performance. The intervention equalizes academic outcomes across children who regularly attend school and those who do not because of social and familiar circumstances.Fil: Goldin, Andrea Paula. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato Di Tella; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Hermida, Maria Julia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET.; ArgentinaFil: Shalóm, Diego Edgar. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Costa, Martín Elias. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; ArgentinaFil: Lopez Rosenfeld, Matías. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; ArgentinaFil: Segretin, María Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET.; ArgentinaFil: Fernandez Slezak, Diego. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Computación; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Lipina, Sebastián Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET.; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; ArgentinaFil: Sigman, Mariano. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato Di Tella; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaNational Academy Of Sciences2014-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/29587Goldin, Andrea Paula; Hermida, Maria Julia; Shalóm, Diego Edgar; Costa, Martín Elias; Lopez Rosenfeld, Matías; et al.; Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention; National Academy Of Sciences; Proceedings Of The National Academy Of Sciences Of The United States Of America; 111; 17; 4-2014; 6443-64480027-8424CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1073/pnas.1320217111info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.pnas.org/content/111/17/6443.abstractinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4035955/info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:35:26Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/29587instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:35:27.199CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention |
title |
Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention |
spellingShingle |
Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention Goldin, Andrea Paula Cognitive Training Intervention School Games Attention Network Test School Attendance Working Memory |
title_short |
Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention |
title_full |
Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention |
title_fullStr |
Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention |
title_full_unstemmed |
Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention |
title_sort |
Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Goldin, Andrea Paula Hermida, Maria Julia Shalóm, Diego Edgar Costa, Martín Elias Lopez Rosenfeld, Matías Segretin, María Soledad Fernandez Slezak, Diego Lipina, Sebastián Javier Sigman, Mariano |
author |
Goldin, Andrea Paula |
author_facet |
Goldin, Andrea Paula Hermida, Maria Julia Shalóm, Diego Edgar Costa, Martín Elias Lopez Rosenfeld, Matías Segretin, María Soledad Fernandez Slezak, Diego Lipina, Sebastián Javier Sigman, Mariano |
author_role |
author |
author2 |
Hermida, Maria Julia Shalóm, Diego Edgar Costa, Martín Elias Lopez Rosenfeld, Matías Segretin, María Soledad Fernandez Slezak, Diego Lipina, Sebastián Javier Sigman, Mariano |
author2_role |
author author author author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Cognitive Training Intervention School Games Attention Network Test School Attendance Working Memory |
topic |
Cognitive Training Intervention School Games Attention Network Test School Attendance Working Memory |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Executive functions (EF) in children can be trained, but it remains unknown whether training-related benefits elicit far transfer to real-life situations. Here, we investigate whether a set of computerized games might yield near and far transfer on an experimental and an active control group of low-SES otherwise typically developing 6-y-olds in a 3-mo pretest–training–posttest design that was ecologically deployed (at school). The intervention elicits transfer to some (but not all) facets of executive function. These changes cascade to real-world measures of school performance. The intervention equalizes academic outcomes across children who regularly attend school and those who do not because of social and familiar circumstances. Fil: Goldin, Andrea Paula. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato Di Tella; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Hermida, Maria Julia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET.; Argentina Fil: Shalóm, Diego Edgar. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Costa, Martín Elias. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina Fil: Lopez Rosenfeld, Matías. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina Fil: Segretin, María Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET.; Argentina Fil: Fernandez Slezak, Diego. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Computación; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Lipina, Sebastián Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET.; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; Argentina Fil: Sigman, Mariano. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato Di Tella; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina |
description |
Executive functions (EF) in children can be trained, but it remains unknown whether training-related benefits elicit far transfer to real-life situations. Here, we investigate whether a set of computerized games might yield near and far transfer on an experimental and an active control group of low-SES otherwise typically developing 6-y-olds in a 3-mo pretest–training–posttest design that was ecologically deployed (at school). The intervention elicits transfer to some (but not all) facets of executive function. These changes cascade to real-world measures of school performance. The intervention equalizes academic outcomes across children who regularly attend school and those who do not because of social and familiar circumstances. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/29587 Goldin, Andrea Paula; Hermida, Maria Julia; Shalóm, Diego Edgar; Costa, Martín Elias; Lopez Rosenfeld, Matías; et al.; Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention; National Academy Of Sciences; Proceedings Of The National Academy Of Sciences Of The United States Of America; 111; 17; 4-2014; 6443-6448 0027-8424 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/29587 |
identifier_str_mv |
Goldin, Andrea Paula; Hermida, Maria Julia; Shalóm, Diego Edgar; Costa, Martín Elias; Lopez Rosenfeld, Matías; et al.; Far transfer to language and math of a short software-based gaming intervention; National Academy Of Sciences; Proceedings Of The National Academy Of Sciences Of The United States Of America; 111; 17; 4-2014; 6443-6448 0027-8424 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1073/pnas.1320217111 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.pnas.org/content/111/17/6443.abstract info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4035955/ |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
National Academy Of Sciences |
publisher.none.fl_str_mv |
National Academy Of Sciences |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613104418160640 |
score |
13.070432 |