Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural

Autores
Landini, Fernando Pablo
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La Psicología posee una importante potencialidad para trabajar en el ámbito de la extensión y el desarrollo rural. No obstante, no existe evidencia empírica suficientemente amplia de las expectativas de los agentes de desarrollo sobre la Psicología. Por este motivo se realizó una investigación transversal de carácter cuantitativo. La muestra fue no probabilística incidental e incluyó participantes de todas las regiones de Argentina. Se encuestó a extensionistas rurales que trabajan en las principales instituciones que realizan extensión rural en el ámbito público. La encuesta, que fue respondida por 219 sujetos (9.06% del total nacional) incluyó preguntas cerradas sociodemográficas y abiertas respecto de las expectativas sobre la Psicología. Las preguntas abiertas fueron categorizadas y organizadas con el apoyo de la teoría fundamentada y el software Atlas Ti. Las categorías fueron convertidas en variables para estudiar su relación con las preguntas sociodemográficas con apoyo del software SPSS. Se concluye que la mayor parte de los extensionistas rurales del ámbito público argentino (un 88%) considera que la Psicología podría ayudarlos a resolver algunos de los problemas a los que se enfrentan, por ejemplo, brindando capacitación y asesoramiento a extensionistas rurales así como participando en equipos interdisciplinarios de extensión rural. Además, podrían trabajar directamente con productores en la gestión de procesos grupales. En términos generales, se destaca la potencialidad de la Psicología en el ámbito del trabajo grupal, la comunicación, el apoyo emocional y el cambio de actitudes y prácticas. Finalmente, se destacan las limitaciones de la investigación realizada.
Many scholars have argued that rural extension and development processes need an interdisciplinary approach, one that includes contributions from different sciences, particularly social ones. In this context, social and community psychology have a great potential to address this topic. In spite of this potentiality, psychology has produced scarce useful contributions to rural development and to extension processes. Additionally, limited empirical support has been given to probe this potentiality, which makes this a theoretical argument. Thus, a cross-sectional, quantitative investigation was conducted in Argentina. An incidental, non-probabilistic sample was used, which included participants from all regions of the country. Rural extension agents working in the National Institute of Agrarian Technology, the ProHuerta Program and the Under secretariat of Family Farming of the Ministry of Agriculture, Husbandry and Fisheries were surveyed via email. Local authorities of these institutions helped the researchers to send and receive the completed surveys indifferent ways. The reply to the poll was voluntary. 219 completed forms (143 men and 76 women) were received, which represent 9.06% of rural extensions working in public institutions in Argentina. The survey included socio-demographic,closed questions, and open ones regarding the problems faced by rural extensions in their everyday practice and their expectations about Psychology as a mean to address them. In order to analyze the open questions, different categories of analysis were built and thoroughly described to cope with ambiguous cases, which were used to categorize all replies. In this process, grounded theory and Atlas Ti software were utilized. Next, these categories were transformed into dichotomist variables, expressing the presence of the category presence of the variable and its absence, the absence of the variable. Then all variables were incorporated to SPSS software, which allowed for the quantification of the results and the study of statistical relationships between different variables. The most important result of this investigation is that 88% of the Argentine rural extensionists working in the National Institute of Agrarian Technology, the ProHuerta Program and the Under secretariat of Family Farming consider that Psychology can contribute to solve at least some of the problems they face when doing rural extension. Interestingly, this represents a very high and unexpected percentage, given psychology is not a social science traditionally related to rural issues or settings. In consequence, it is clear that there is a potential demand for psychologists in the field of rural development processes, which is not being addressed. Additionally, the replies allowed for the description of the role psychologists should fulfill when working in this field, from rural extensions’ point of view. They argue that psychologists could work with both, them and farmers. On the one hand, they could train, advice and provide with practical tools to rural extensionists. Additionally, they could take part in interdisciplinary rural extension teams. In practical terms, they could contribute in fields such as cooperative processes and group management, design and implementation of projects, understanding of small farmers’ rationale, conflict resolution, lack of adoption of technologies, and scarce participation and commitment to development projects. On the other hand, psychologists also could work directly with small farmers, providing training in different topics, and managing groups, particularly in the case of participatory processes. Additionally, they could strengthen small farmers’ self-esteem, a problem that rural extensionists related to passive attitudes and fatalism. To conclude, it is important to underline that, knowing this expected role, psychologists should start a dialogue with rural development agents in order to generate a shared conception of psychologist working in the field of rural extension, which includes both, psychologists’ and rural extensionists’ point of view.
Fil: Landini, Fernando Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Universidad de la Cuenca del Plata; Argentina
Materia
AGRICULTURA FAMILIAR
DESARROLLO
EXTENSIÓN RURAL
INTERDISCIPLINA
PEQUEÑOS PRODUCTORES
ROL PROFESIONAL
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/197032

id CONICETDig_da117c13d8ece01384fc81450a8d8555
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/197032
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión ruralArgentine rural development agents' expectations about Psychology and about the employability of psychologists in the area of rural extensionLandini, Fernando PabloAGRICULTURA FAMILIARDESARROLLOEXTENSIÓN RURALINTERDISCIPLINAPEQUEÑOS PRODUCTORESROL PROFESIONALhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5La Psicología posee una importante potencialidad para trabajar en el ámbito de la extensión y el desarrollo rural. No obstante, no existe evidencia empírica suficientemente amplia de las expectativas de los agentes de desarrollo sobre la Psicología. Por este motivo se realizó una investigación transversal de carácter cuantitativo. La muestra fue no probabilística incidental e incluyó participantes de todas las regiones de Argentina. Se encuestó a extensionistas rurales que trabajan en las principales instituciones que realizan extensión rural en el ámbito público. La encuesta, que fue respondida por 219 sujetos (9.06% del total nacional) incluyó preguntas cerradas sociodemográficas y abiertas respecto de las expectativas sobre la Psicología. Las preguntas abiertas fueron categorizadas y organizadas con el apoyo de la teoría fundamentada y el software Atlas Ti. Las categorías fueron convertidas en variables para estudiar su relación con las preguntas sociodemográficas con apoyo del software SPSS. Se concluye que la mayor parte de los extensionistas rurales del ámbito público argentino (un 88%) considera que la Psicología podría ayudarlos a resolver algunos de los problemas a los que se enfrentan, por ejemplo, brindando capacitación y asesoramiento a extensionistas rurales así como participando en equipos interdisciplinarios de extensión rural. Además, podrían trabajar directamente con productores en la gestión de procesos grupales. En términos generales, se destaca la potencialidad de la Psicología en el ámbito del trabajo grupal, la comunicación, el apoyo emocional y el cambio de actitudes y prácticas. Finalmente, se destacan las limitaciones de la investigación realizada.Many scholars have argued that rural extension and development processes need an interdisciplinary approach, one that includes contributions from different sciences, particularly social ones. In this context, social and community psychology have a great potential to address this topic. In spite of this potentiality, psychology has produced scarce useful contributions to rural development and to extension processes. Additionally, limited empirical support has been given to probe this potentiality, which makes this a theoretical argument. Thus, a cross-sectional, quantitative investigation was conducted in Argentina. An incidental, non-probabilistic sample was used, which included participants from all regions of the country. Rural extension agents working in the National Institute of Agrarian Technology, the ProHuerta Program and the Under secretariat of Family Farming of the Ministry of Agriculture, Husbandry and Fisheries were surveyed via email. Local authorities of these institutions helped the researchers to send and receive the completed surveys indifferent ways. The reply to the poll was voluntary. 219 completed forms (143 men and 76 women) were received, which represent 9.06% of rural extensions working in public institutions in Argentina. The survey included socio-demographic,closed questions, and open ones regarding the problems faced by rural extensions in their everyday practice and their expectations about Psychology as a mean to address them. In order to analyze the open questions, different categories of analysis were built and thoroughly described to cope with ambiguous cases, which were used to categorize all replies. In this process, grounded theory and Atlas Ti software were utilized. Next, these categories were transformed into dichotomist variables, expressing the presence of the category presence of the variable and its absence, the absence of the variable. Then all variables were incorporated to SPSS software, which allowed for the quantification of the results and the study of statistical relationships between different variables. The most important result of this investigation is that 88% of the Argentine rural extensionists working in the National Institute of Agrarian Technology, the ProHuerta Program and the Under secretariat of Family Farming consider that Psychology can contribute to solve at least some of the problems they face when doing rural extension. Interestingly, this represents a very high and unexpected percentage, given psychology is not a social science traditionally related to rural issues or settings. In consequence, it is clear that there is a potential demand for psychologists in the field of rural development processes, which is not being addressed. Additionally, the replies allowed for the description of the role psychologists should fulfill when working in this field, from rural extensions’ point of view. They argue that psychologists could work with both, them and farmers. On the one hand, they could train, advice and provide with practical tools to rural extensionists. Additionally, they could take part in interdisciplinary rural extension teams. In practical terms, they could contribute in fields such as cooperative processes and group management, design and implementation of projects, understanding of small farmers’ rationale, conflict resolution, lack of adoption of technologies, and scarce participation and commitment to development projects. On the other hand, psychologists also could work directly with small farmers, providing training in different topics, and managing groups, particularly in the case of participatory processes. Additionally, they could strengthen small farmers’ self-esteem, a problem that rural extensionists related to passive attitudes and fatalism. To conclude, it is important to underline that, knowing this expected role, psychologists should start a dialogue with rural development agents in order to generate a shared conception of psychologist working in the field of rural extension, which includes both, psychologists’ and rural extensionists’ point of view.Fil: Landini, Fernando Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Universidad de la Cuenca del Plata; ArgentinaConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental2012-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/197032Landini, Fernando Pablo; Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental; Interdisciplinaria; 29; 2; 8-2012; 359-3771668-7027CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1668-70272012000200010&script=sci_abstractinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:51:53Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/197032instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:51:53.788CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural
Argentine rural development agents' expectations about Psychology and about the employability of psychologists in the area of rural extension
title Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural
spellingShingle Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural
Landini, Fernando Pablo
AGRICULTURA FAMILIAR
DESARROLLO
EXTENSIÓN RURAL
INTERDISCIPLINA
PEQUEÑOS PRODUCTORES
ROL PROFESIONAL
title_short Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural
title_full Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural
title_fullStr Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural
title_full_unstemmed Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural
title_sort Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural
dc.creator.none.fl_str_mv Landini, Fernando Pablo
author Landini, Fernando Pablo
author_facet Landini, Fernando Pablo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv AGRICULTURA FAMILIAR
DESARROLLO
EXTENSIÓN RURAL
INTERDISCIPLINA
PEQUEÑOS PRODUCTORES
ROL PROFESIONAL
topic AGRICULTURA FAMILIAR
DESARROLLO
EXTENSIÓN RURAL
INTERDISCIPLINA
PEQUEÑOS PRODUCTORES
ROL PROFESIONAL
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv La Psicología posee una importante potencialidad para trabajar en el ámbito de la extensión y el desarrollo rural. No obstante, no existe evidencia empírica suficientemente amplia de las expectativas de los agentes de desarrollo sobre la Psicología. Por este motivo se realizó una investigación transversal de carácter cuantitativo. La muestra fue no probabilística incidental e incluyó participantes de todas las regiones de Argentina. Se encuestó a extensionistas rurales que trabajan en las principales instituciones que realizan extensión rural en el ámbito público. La encuesta, que fue respondida por 219 sujetos (9.06% del total nacional) incluyó preguntas cerradas sociodemográficas y abiertas respecto de las expectativas sobre la Psicología. Las preguntas abiertas fueron categorizadas y organizadas con el apoyo de la teoría fundamentada y el software Atlas Ti. Las categorías fueron convertidas en variables para estudiar su relación con las preguntas sociodemográficas con apoyo del software SPSS. Se concluye que la mayor parte de los extensionistas rurales del ámbito público argentino (un 88%) considera que la Psicología podría ayudarlos a resolver algunos de los problemas a los que se enfrentan, por ejemplo, brindando capacitación y asesoramiento a extensionistas rurales así como participando en equipos interdisciplinarios de extensión rural. Además, podrían trabajar directamente con productores en la gestión de procesos grupales. En términos generales, se destaca la potencialidad de la Psicología en el ámbito del trabajo grupal, la comunicación, el apoyo emocional y el cambio de actitudes y prácticas. Finalmente, se destacan las limitaciones de la investigación realizada.
Many scholars have argued that rural extension and development processes need an interdisciplinary approach, one that includes contributions from different sciences, particularly social ones. In this context, social and community psychology have a great potential to address this topic. In spite of this potentiality, psychology has produced scarce useful contributions to rural development and to extension processes. Additionally, limited empirical support has been given to probe this potentiality, which makes this a theoretical argument. Thus, a cross-sectional, quantitative investigation was conducted in Argentina. An incidental, non-probabilistic sample was used, which included participants from all regions of the country. Rural extension agents working in the National Institute of Agrarian Technology, the ProHuerta Program and the Under secretariat of Family Farming of the Ministry of Agriculture, Husbandry and Fisheries were surveyed via email. Local authorities of these institutions helped the researchers to send and receive the completed surveys indifferent ways. The reply to the poll was voluntary. 219 completed forms (143 men and 76 women) were received, which represent 9.06% of rural extensions working in public institutions in Argentina. The survey included socio-demographic,closed questions, and open ones regarding the problems faced by rural extensions in their everyday practice and their expectations about Psychology as a mean to address them. In order to analyze the open questions, different categories of analysis were built and thoroughly described to cope with ambiguous cases, which were used to categorize all replies. In this process, grounded theory and Atlas Ti software were utilized. Next, these categories were transformed into dichotomist variables, expressing the presence of the category presence of the variable and its absence, the absence of the variable. Then all variables were incorporated to SPSS software, which allowed for the quantification of the results and the study of statistical relationships between different variables. The most important result of this investigation is that 88% of the Argentine rural extensionists working in the National Institute of Agrarian Technology, the ProHuerta Program and the Under secretariat of Family Farming consider that Psychology can contribute to solve at least some of the problems they face when doing rural extension. Interestingly, this represents a very high and unexpected percentage, given psychology is not a social science traditionally related to rural issues or settings. In consequence, it is clear that there is a potential demand for psychologists in the field of rural development processes, which is not being addressed. Additionally, the replies allowed for the description of the role psychologists should fulfill when working in this field, from rural extensions’ point of view. They argue that psychologists could work with both, them and farmers. On the one hand, they could train, advice and provide with practical tools to rural extensionists. Additionally, they could take part in interdisciplinary rural extension teams. In practical terms, they could contribute in fields such as cooperative processes and group management, design and implementation of projects, understanding of small farmers’ rationale, conflict resolution, lack of adoption of technologies, and scarce participation and commitment to development projects. On the other hand, psychologists also could work directly with small farmers, providing training in different topics, and managing groups, particularly in the case of participatory processes. Additionally, they could strengthen small farmers’ self-esteem, a problem that rural extensionists related to passive attitudes and fatalism. To conclude, it is important to underline that, knowing this expected role, psychologists should start a dialogue with rural development agents in order to generate a shared conception of psychologist working in the field of rural extension, which includes both, psychologists’ and rural extensionists’ point of view.
Fil: Landini, Fernando Pablo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología; Argentina. Universidad de la Cuenca del Plata; Argentina
description La Psicología posee una importante potencialidad para trabajar en el ámbito de la extensión y el desarrollo rural. No obstante, no existe evidencia empírica suficientemente amplia de las expectativas de los agentes de desarrollo sobre la Psicología. Por este motivo se realizó una investigación transversal de carácter cuantitativo. La muestra fue no probabilística incidental e incluyó participantes de todas las regiones de Argentina. Se encuestó a extensionistas rurales que trabajan en las principales instituciones que realizan extensión rural en el ámbito público. La encuesta, que fue respondida por 219 sujetos (9.06% del total nacional) incluyó preguntas cerradas sociodemográficas y abiertas respecto de las expectativas sobre la Psicología. Las preguntas abiertas fueron categorizadas y organizadas con el apoyo de la teoría fundamentada y el software Atlas Ti. Las categorías fueron convertidas en variables para estudiar su relación con las preguntas sociodemográficas con apoyo del software SPSS. Se concluye que la mayor parte de los extensionistas rurales del ámbito público argentino (un 88%) considera que la Psicología podría ayudarlos a resolver algunos de los problemas a los que se enfrentan, por ejemplo, brindando capacitación y asesoramiento a extensionistas rurales así como participando en equipos interdisciplinarios de extensión rural. Además, podrían trabajar directamente con productores en la gestión de procesos grupales. En términos generales, se destaca la potencialidad de la Psicología en el ámbito del trabajo grupal, la comunicación, el apoyo emocional y el cambio de actitudes y prácticas. Finalmente, se destacan las limitaciones de la investigación realizada.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/197032
Landini, Fernando Pablo; Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental; Interdisciplinaria; 29; 2; 8-2012; 359-377
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/197032
identifier_str_mv Landini, Fernando Pablo; Expectativas de los agentes de desarrollo rural argentinos sobre la Psicología y sobre la inserción profesional de los psicólogos en el ámbito de la extensión rural; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental; Interdisciplinaria; 29; 2; 8-2012; 359-377
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1668-70272012000200010&script=sci_abstract
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental
publisher.none.fl_str_mv Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269123384442880
score 13.13397