Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness
- Autores
- Braicovich, Rodrigo Sebastián
- Año de publicación
- 2024
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The question of whether the sense of fairness constitutes an exclusively human trait has been answered mostly from two polar positions: the first one unambiguously affirms such exclusivity, thus denying the relevance of cognitive ethology to understand our evaluations of justice; the second one, on the contrary, postulates the existence of a (proto) sense of fairness in non-human animals, strongly related to ours, which would make cognitive ethology highly relevant to understand the mechanisms on which our evaluative practices are based. From a position of extreme caution in relation to the possibility of (eventually) offering concrete evidence in favor of innatist theses such as the one I will defend here, I will suggest that i) in line with the rupturist positions, it is possible to preserve the human exclusivity of the sense of justice, ii) in line with the continuist positions, the relevance of studies coming from cognitive ethology is guaranteed, insofar as (ex hypotesi) our evaluative practices often take as input innate psychological dispositions shared with other species. Finally, I will suggest that the concept of rationalization is central to determine in each case the possible articulation between innate dispositions and explicit justifications.
: La pregunta acerca de si el sentido de justicia constituye un rasgo exclusivamente humano ha sido respondida mayormente desde dos posiciones polares: la primera de ellas afirma sin ambages dicha exclusividad, negando con ello la relevancia de la etología cognitiva para comprender nuestras evaluaciones de justicia; la segunda, por el contrario, postula la existencia de un (proto) sentido de justicia en animales no humanos, fuertemente emparentado con el nuestro, lo cual volvería a la etología cognitiva sumamente relevante para comprender los mecanismos sobre los que se basan nuestras prácticas evaluativas. Desde una postura de extrema cautela en relación con la posibilidad de ofrecer (eventualmente) evidencia concreta en favor de tesis innatistas como la que defenderé aquí, sugeriré que i) en línea con las posturas rupturistas, es posible preservar la exclusividad humana del sentido de justicia, atendiendo al hecho de que nuestras prácticas evaluativas presuponen el uso de conceptos, y que ii) en línea con las posturas continuistas, la relevancia de los estudios provenientes de la etología cognitiva se halla garantizada, en la medida en que (ex hypotesi), nuestras prácticas evaluativas frecuentemente toma como input disposiciones psicológicas innatas compartidas con otras especies. Sugeriré, por último, que el concepto de racionalización es clave para determinar en cada caso la posible articulación entre disposiciones innatas y justificaciones explícitas.
Fil: Braicovich, Rodrigo Sebastián. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Instituto de Estudios Críticos en Humanidades. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto de Estudios Críticos en Humanidades; Argentina - Materia
-
FAIRNESS EVALUATIONS
MORAL PSYCHOLOGY
PHYLOGENESIS
JUSTICE - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/260534
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_d45e6ce6395b8bfa834194309f812270 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/260534 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of FairnessIntuiciones evolutivas y culturales. Comentarios fuertemente especulativos sobre los orígenes de nuestro sentido de justiciaBraicovich, Rodrigo SebastiánFAIRNESS EVALUATIONSMORAL PSYCHOLOGYPHYLOGENESISJUSTICEhttps://purl.org/becyt/ford/6.3https://purl.org/becyt/ford/6The question of whether the sense of fairness constitutes an exclusively human trait has been answered mostly from two polar positions: the first one unambiguously affirms such exclusivity, thus denying the relevance of cognitive ethology to understand our evaluations of justice; the second one, on the contrary, postulates the existence of a (proto) sense of fairness in non-human animals, strongly related to ours, which would make cognitive ethology highly relevant to understand the mechanisms on which our evaluative practices are based. From a position of extreme caution in relation to the possibility of (eventually) offering concrete evidence in favor of innatist theses such as the one I will defend here, I will suggest that i) in line with the rupturist positions, it is possible to preserve the human exclusivity of the sense of justice, ii) in line with the continuist positions, the relevance of studies coming from cognitive ethology is guaranteed, insofar as (ex hypotesi) our evaluative practices often take as input innate psychological dispositions shared with other species. Finally, I will suggest that the concept of rationalization is central to determine in each case the possible articulation between innate dispositions and explicit justifications.: La pregunta acerca de si el sentido de justicia constituye un rasgo exclusivamente humano ha sido respondida mayormente desde dos posiciones polares: la primera de ellas afirma sin ambages dicha exclusividad, negando con ello la relevancia de la etología cognitiva para comprender nuestras evaluaciones de justicia; la segunda, por el contrario, postula la existencia de un (proto) sentido de justicia en animales no humanos, fuertemente emparentado con el nuestro, lo cual volvería a la etología cognitiva sumamente relevante para comprender los mecanismos sobre los que se basan nuestras prácticas evaluativas. Desde una postura de extrema cautela en relación con la posibilidad de ofrecer (eventualmente) evidencia concreta en favor de tesis innatistas como la que defenderé aquí, sugeriré que i) en línea con las posturas rupturistas, es posible preservar la exclusividad humana del sentido de justicia, atendiendo al hecho de que nuestras prácticas evaluativas presuponen el uso de conceptos, y que ii) en línea con las posturas continuistas, la relevancia de los estudios provenientes de la etología cognitiva se halla garantizada, en la medida en que (ex hypotesi), nuestras prácticas evaluativas frecuentemente toma como input disposiciones psicológicas innatas compartidas con otras especies. Sugeriré, por último, que el concepto de racionalización es clave para determinar en cada caso la posible articulación entre disposiciones innatas y justificaciones explícitas.Fil: Braicovich, Rodrigo Sebastián. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Instituto de Estudios Críticos en Humanidades. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto de Estudios Críticos en Humanidades; ArgentinaUniversidad de Salamanca2024-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/260534Braicovich, Rodrigo Sebastián; Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness; Universidad de Salamanca; Artefactos; 13; 1; 5-2024; 117-1381989-3612CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.usal.es/cinco/index.php/artefactos/article/view/31231info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14201/art2024.31231info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:43:33Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/260534instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:43:33.756CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness Intuiciones evolutivas y culturales. Comentarios fuertemente especulativos sobre los orígenes de nuestro sentido de justicia |
title |
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness |
spellingShingle |
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness Braicovich, Rodrigo Sebastián FAIRNESS EVALUATIONS MORAL PSYCHOLOGY PHYLOGENESIS JUSTICE |
title_short |
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness |
title_full |
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness |
title_fullStr |
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness |
title_full_unstemmed |
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness |
title_sort |
Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Braicovich, Rodrigo Sebastián |
author |
Braicovich, Rodrigo Sebastián |
author_facet |
Braicovich, Rodrigo Sebastián |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
FAIRNESS EVALUATIONS MORAL PSYCHOLOGY PHYLOGENESIS JUSTICE |
topic |
FAIRNESS EVALUATIONS MORAL PSYCHOLOGY PHYLOGENESIS JUSTICE |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/6.3 https://purl.org/becyt/ford/6 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The question of whether the sense of fairness constitutes an exclusively human trait has been answered mostly from two polar positions: the first one unambiguously affirms such exclusivity, thus denying the relevance of cognitive ethology to understand our evaluations of justice; the second one, on the contrary, postulates the existence of a (proto) sense of fairness in non-human animals, strongly related to ours, which would make cognitive ethology highly relevant to understand the mechanisms on which our evaluative practices are based. From a position of extreme caution in relation to the possibility of (eventually) offering concrete evidence in favor of innatist theses such as the one I will defend here, I will suggest that i) in line with the rupturist positions, it is possible to preserve the human exclusivity of the sense of justice, ii) in line with the continuist positions, the relevance of studies coming from cognitive ethology is guaranteed, insofar as (ex hypotesi) our evaluative practices often take as input innate psychological dispositions shared with other species. Finally, I will suggest that the concept of rationalization is central to determine in each case the possible articulation between innate dispositions and explicit justifications. : La pregunta acerca de si el sentido de justicia constituye un rasgo exclusivamente humano ha sido respondida mayormente desde dos posiciones polares: la primera de ellas afirma sin ambages dicha exclusividad, negando con ello la relevancia de la etología cognitiva para comprender nuestras evaluaciones de justicia; la segunda, por el contrario, postula la existencia de un (proto) sentido de justicia en animales no humanos, fuertemente emparentado con el nuestro, lo cual volvería a la etología cognitiva sumamente relevante para comprender los mecanismos sobre los que se basan nuestras prácticas evaluativas. Desde una postura de extrema cautela en relación con la posibilidad de ofrecer (eventualmente) evidencia concreta en favor de tesis innatistas como la que defenderé aquí, sugeriré que i) en línea con las posturas rupturistas, es posible preservar la exclusividad humana del sentido de justicia, atendiendo al hecho de que nuestras prácticas evaluativas presuponen el uso de conceptos, y que ii) en línea con las posturas continuistas, la relevancia de los estudios provenientes de la etología cognitiva se halla garantizada, en la medida en que (ex hypotesi), nuestras prácticas evaluativas frecuentemente toma como input disposiciones psicológicas innatas compartidas con otras especies. Sugeriré, por último, que el concepto de racionalización es clave para determinar en cada caso la posible articulación entre disposiciones innatas y justificaciones explícitas. Fil: Braicovich, Rodrigo Sebastián. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Instituto de Estudios Críticos en Humanidades. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Rosario. Instituto de Estudios Críticos en Humanidades; Argentina |
description |
The question of whether the sense of fairness constitutes an exclusively human trait has been answered mostly from two polar positions: the first one unambiguously affirms such exclusivity, thus denying the relevance of cognitive ethology to understand our evaluations of justice; the second one, on the contrary, postulates the existence of a (proto) sense of fairness in non-human animals, strongly related to ours, which would make cognitive ethology highly relevant to understand the mechanisms on which our evaluative practices are based. From a position of extreme caution in relation to the possibility of (eventually) offering concrete evidence in favor of innatist theses such as the one I will defend here, I will suggest that i) in line with the rupturist positions, it is possible to preserve the human exclusivity of the sense of justice, ii) in line with the continuist positions, the relevance of studies coming from cognitive ethology is guaranteed, insofar as (ex hypotesi) our evaluative practices often take as input innate psychological dispositions shared with other species. Finally, I will suggest that the concept of rationalization is central to determine in each case the possible articulation between innate dispositions and explicit justifications. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/260534 Braicovich, Rodrigo Sebastián; Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness; Universidad de Salamanca; Artefactos; 13; 1; 5-2024; 117-138 1989-3612 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/260534 |
identifier_str_mv |
Braicovich, Rodrigo Sebastián; Evolved and Cultural Intuitions. Highly Speculative Remarks on the Origins of our Sense of Fairness; Universidad de Salamanca; Artefactos; 13; 1; 5-2024; 117-138 1989-3612 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.usal.es/cinco/index.php/artefactos/article/view/31231 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.14201/art2024.31231 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Salamanca |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Salamanca |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613370931576832 |
score |
13.070432 |