Cuestiones existencialistas desde obras de Cortázar, Pla y Di Benedetto

Autores
Bracamonte, Jorge Alejandro
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Desde la década de 1930, comienza la traducción, circulación, recepción y reelaboración del pensamiento existencialista en Argentina. Desde aquel momento histórico y luego, especialmente entre los cuarenta y sesenta, la influencia de aquella compleja y diversa corriente filosófica fue decisiva en el desarrollo de parte de la cultura, historia de las ideas y literatura argentina. El Existencialismo, en la línea de Sartre o en la línea de Heidegger o en la de Camus, fue crucial en diferentes poéticas de escritores como Ernesto Sábato, David Viñas, Juan José Sebreli, Roger Pla y Antonio Di Benedetto, entre otros. La perspectiva fenomenológica sobre los contornos concretos de seres y cosas, unida a la percepción subjetiva y a las preocupaciones sociales y políticas —todos elementos comunes a la visión existencialista—, enriquece la construcción de poéticas y textos literarios. En otras palabras, una compleja intersección entre literatura y pensamiento existencialista. En este ensayo, examinamos aquello en poéticas donde apreciamos un diálogo oblicuo entre Existencialismo y literatura en Argentina, durante la década de 1950. Trabajamos sobre textos de los escritores Roger Pla, Antonio Di Benedetto y Julio Cortázar, porque resultan ejemplos muy divergentes de aquel diálogo oblicuo.
Since the decade of 1930s the translation, circulation, reception and remake of Existentialist thought in Argentina. From this historical moment on, especially between the forties and the sixties, the influence of that complex and diverse philosophical trend was decisive in the development of part of the argentinian culture, history of ideas and literature. Existentialism, in the Sartre’s line or Heidegger’s line or Camus’ line, was crucial in different poetics of writers including Ernesto Sábato, Julio Cortázar, David Viñas, Juan José Sebreli, Roger Pla and Antonio Di Benedetto, among others. The phenomenological perspective over the concrete contour of beings and things, joined with the subjective perceptions and the ideological and political preoccupations —all common of the existentialist vision—, enrich the construction of poetics and literary texts. In other words, a complex intersection between literature and existentialist thought. In this essay, we examine that in Poetics we appreciate an oblique dialogue between Existentialism and literature in Argentina during the decade of 1950. We work on texts that belong to the writers Roger Pla, Antonio Di Benedetto and Julio Cortázar, because they are very divergent examples of that oblique dialogue.
Fil: Bracamonte, Jorge Alejandro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Instituto de Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. Instituto de Humanidades; Argentina
Materia
Literatura
Argentina
Existencialismo
Poéticas narrativas
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Since the decade of 1930s the translation, circulation, reception and remake of Existentialist thought in Argentina. From this historical moment on, especially between the forties and the sixties, the influence of that complex and diverse philosophical trend was decisive in the development of part of the argentinian culture, history of ideas and literature. Existentialism, in the Sartre’s line or Heidegger’s line or Camus’ line, was crucial in different poetics of writers including Ernesto Sábato, Julio Cortázar, David Viñas, Juan José Sebreli, Roger Pla and Antonio Di Benedetto, among others. The phenomenological perspective over the concrete contour of beings and things, joined with the subjective perceptions and the ideological and political preoccupations —all common of the existentialist vision—, enrich the construction of poetics and literary texts. In other words, a complex intersection between literature and existentialist thought. In this essay, we examine that in Poetics we appreciate an oblique dialogue between Existentialism and literature in Argentina during the decade of 1950. We work on texts that belong to the writers Roger Pla, Antonio Di Benedetto and Julio Cortázar, because they are very divergent examples of that oblique dialogue.
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