Life: geopolítica y guerra psicológica en América Latina

Autores
Romano, Silvina Maria
Año de publicación
2016
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Una de las características del siglo XXI en América Latina han sido las campañas de los medios de comunicación hegemónicos, en particular los estadounidenses, para desprestigiar a los gobiernos de corte progresista. Esta práctica encuentra buena parte de sus raíces en las políticas de expansión cultural estadounidense de entre guerras y en la institucionalización de la guerra psicológica durante las primeras décadas de la Guerra Fría, siendo la “guerra por los corazones y las mentes” uno de los ejes cruciales en el enfrentamiento bipolar. Entendemos que aproximarnos a esos orígenes puede arrojar luz sobre los acontecimientos actuales. Para ello presentaremos el caso de la revista Life en español durante la década de 1950 y principios de la década de 1960 dando cuenta del modo en que esta publicación –sin necesidad de una bajada de línea explícita de parte del gobierno, pero dentro de una marco ideológico– reprodujo los lineamientos o ciales estadounidenses a partir de un entramado de lenguajes (imágenes, textos políticos, cartas de lectores, publicidad) que promocionaban el “modo de vida americano” en contraposición al “comunismo” (asociado con el antiimperialismo). La revista contribuyó así a la reproducción de la ideología hegemónica, en particular en sus aspectos geopolíticos, presentándose como revista “cultural” y apolítica.
One of the characteristics of the XXIst Century in Latin America are the campaigns lead by hegemonic mass media, mainly United States media, implemented to discredit progressive governments. is practice nds its origins in the United States policies of cultural expansion in the interwar period and in the psychological warfare institutionalization at the beginnings of the Cold War. e “war for the hearts and minds” became a crucial aspect within the bipolar confrontation. It is considered that those origins can throw some light to comprehend the current situation. In order to do that, it will be presented the case of Life magazine in its Spanish version, between the early fties and the rst years of the sixties. It will be demonstrated the way in which this magazine tended to reproduce the ocial foreign policy guidelines without an explicit command from the government, but within an ideological frame. is was made through a framework composed by di erent languages (photographs, political texts, letters from the readers, advertising) oriented to promote the American Way of Life as opposed to “communism” (associated to anti-imperialism). In this way, the magazine contributed to the reproduction of the hegemonic ideology, mainly regarding geopolitical aspects even though presenting itself as a “cultural” and nonpolitical publication.
Fil: Romano, Silvina Maria. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
guerra psicológica
geopolítica
Estados Unidos
América Latina
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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One of the characteristics of the XXIst Century in Latin America are the campaigns lead by hegemonic mass media, mainly United States media, implemented to discredit progressive governments. is practice nds its origins in the United States policies of cultural expansion in the interwar period and in the psychological warfare institutionalization at the beginnings of the Cold War. e “war for the hearts and minds” became a crucial aspect within the bipolar confrontation. It is considered that those origins can throw some light to comprehend the current situation. In order to do that, it will be presented the case of Life magazine in its Spanish version, between the early fties and the rst years of the sixties. It will be demonstrated the way in which this magazine tended to reproduce the ocial foreign policy guidelines without an explicit command from the government, but within an ideological frame. is was made through a framework composed by di erent languages (photographs, political texts, letters from the readers, advertising) oriented to promote the American Way of Life as opposed to “communism” (associated to anti-imperialism). In this way, the magazine contributed to the reproduction of the hegemonic ideology, mainly regarding geopolitical aspects even though presenting itself as a “cultural” and nonpolitical publication.
Fil: Romano, Silvina Maria. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
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