Virtue and happiness in Schopenhauer´s ethics
- Autores
- Samamé, Luciana Beatriz
- Año de publicación
- 2016
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The main purpose of this paper is to analyze the sort of connection that Schopenhauer allegedly establishes between virtue and happiness within his moral philosophy. The author of The World as Will and Representation describes virtuous agents as truly happy, since they constantly experience an inner contentment for their good deeds, which also proceeds from their sense of amity with everything around them. However, this association between virtue and happiness strikes us as paradoxical, since Schopenhauer –following Kant– departs in his ethical inquiry from a sharp distinction between happiness and morality. I think a general strategy to dissolve this paradox is to ascribe to Schopenhauer two distinct senses in which he employs the concept of happiness. I will follow here this strategy.
En este trabajo me propongo examinar el tipo de conexión que Schopenhauer presuntamente establece entre virtud y felicidad en el contexto de su filosofía moral. El autor de El mundo como voluntad y representación describe en efecto a los agentes virtuosos como verdaderamente felices, dado que experimentan en forma constante una satisfacción interna por sus buenos actos, la cual procede a su vez de la armonía que experimentan respecto de todo aquello que les rodea. Esta asociación entre virtud y felicidad, con todo, puede parecer paradójica, puesto que Schopenhauer –siguiendo a Kant– asume como punto de partida de la reflexión ética la separación tajante entre felicidad y moralidad. Considero que una estrategia general para disolver esta paradoja consiste en adscribir a Schopenhauer dos sentidos diferentes con que emplea el concepto de felicidad. Voy a proseguir aquí esta estrategia.
Fil: Samamé, Luciana Beatriz. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; Argentina. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Derecho y Ciencias Sociales. Centro de Investigaciones Juridícas y Sociales; Argentina - Materia
-
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TRANQUILITY - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
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The main purpose of this paper is to analyze the sort of connection that Schopenhauer allegedly establishes between virtue and happiness within his moral philosophy. The author of The World as Will and Representation describes virtuous agents as truly happy, since they constantly experience an inner contentment for their good deeds, which also proceeds from their sense of amity with everything around them. However, this association between virtue and happiness strikes us as paradoxical, since Schopenhauer –following Kant– departs in his ethical inquiry from a sharp distinction between happiness and morality. I think a general strategy to dissolve this paradox is to ascribe to Schopenhauer two distinct senses in which he employs the concept of happiness. I will follow here this strategy. |
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