Sobre el concepto de semejanza: Plotino, Enéadas I 2

Autores
Santa Cruz, Maria Isabel
Año de publicación
2010
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El tratado I 6, número 19 en el orden cronológico, tiene por fin explicar la definición de la virtud como semejanza con Dios. Plotino considera que las virtudes cívicas, tales como Platón las presenta no pueden estar realizadas en Dios, porque se trata de virtudes inferiores. En el capítulo 2, para analizar las virtudes por las que se deviene semejante a Dios, se trata de hallar el elemento común que en el hombre es imagen y en Dios paradigma. Para ello Plotino establece una distinción entre dos tipos de semejanza: aquella que requiere la presencia de un elemento idéntico entre las cosas que se asemejan y aquella otra que exige un elemento diferente entre ellas. En este trabajo se intenta mostrar cómo esta distinción claramente trazada entre dos tipos de semejanza permite disolver una serie de problemas que se presentan en los diálogos platónicos (entre ellos el “segundo tercer hombre” de Parménides, esto es, las dificultades que encierra concebir la participación como una relación de semejanza entre copia y modelo).
The object of the treatise I 6 -19 in Porphyry’s chronological order- is to determine in what precise sense virtue consists in the likeness to God (homoíosis theô). Plotinus asserts that God cannot possess the civic virtues, as presented by Plato in Republic, because they are lower virtues. In Chapter 2, in order to analyse the virtues through which we become godlike, it is neccesary to discover the common element which, being image in men, exists in God as an archetype. Plotinus remarks that there are two kinds of likeness: one requires that there should be something the same in the things which are alike, the other requires somethig different between them. The present article aims to show how that clear distinction between two kinds of likeness allows to solve some problems displayed in Platonic dialogues (among them the Parmenides’ « second third man », i. e., the difficulties which follow from presenting participation as a relation of likeness between copy and model).
Fil: Santa Cruz, Maria Isabel. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires; Argentina
Materia
PLOTINO
VIRTUD
SEMEJANZA
TERCER HOMBRE
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The object of the treatise I 6 -19 in Porphyry’s chronological order- is to determine in what precise sense virtue consists in the likeness to God (homoíosis theô). Plotinus asserts that God cannot possess the civic virtues, as presented by Plato in Republic, because they are lower virtues. In Chapter 2, in order to analyse the virtues through which we become godlike, it is neccesary to discover the common element which, being image in men, exists in God as an archetype. Plotinus remarks that there are two kinds of likeness: one requires that there should be something the same in the things which are alike, the other requires somethig different between them. The present article aims to show how that clear distinction between two kinds of likeness allows to solve some problems displayed in Platonic dialogues (among them the Parmenides’ « second third man », i. e., the difficulties which follow from presenting participation as a relation of likeness between copy and model).
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