Deleuze lector de Platón

Autores
Sonna, Maria Valeria
Año de publicación
2014
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Gilles Deleuze describe la tarea del "renversement du platonisme" como la búsqueda de su motivación. El propósito de la Teoría de las Ideas y del método dialéctico es una "voluntad de seleccionar" que responde a lo que Deleuze identifica como el problema platónico, la "selección de pretendientes". En este escenario, las Ideas funcionan como criterio de la selección y la dialéctica es el procedimiento por el cual Platón produce la diferencia entre los objetos a seleccionar. Deleuze usa el concepto de "simulacro" para pensar la inversión porque encuentra en él una anulación de la posibilidad misma de la Idea como fundamento. Sin embargo, este concepto tiene un desarrollo muy acotado en los diálogos platónicos. Es, en rigor, sólo en el Sofista que Platón lo desarrolla. En el presente trabajo indagaremos en el uso que hace Deleuze del texto del Sofista y del concepto platónico de "simulacro" con el fin de determinar que su operación de lectura debe ser pensada en términos de una sintomatología.
Gilles Deleuze describes the task of "renversement du platonisme" as the search of it's motivation. The purpose of the Theory of Ideas and of the dialectic method is a "will to select". Deleuze identifies a platonic problem, which he calls the "problem of the claimants". In this scenario, Ideas function as selection criteria and the dialectic method is the procedure by which Plato produces the difference among the objects of selection. Deleuze uses the concept of "simulacrum" for his interpretation of the inversion because he finds it suppresses the possibility of Ideas as selection criteria. However, this concept has a very narrow use in Plato's dialogs. Strictly speaking, it is only in the Sophist that Plato develops the notion of "simulacrum". In this article we will search through Deleuze's use of the simulacrum and through his reading of Plato's Sophist in order to support our interpretation of his reading as a symptomatic operation.
Fil: Sonna, Maria Valeria. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras; Argentina. Centro de Investigaciones Filosóficas; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
Deleuze
Platon
Sofista
Simulacro
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Gilles Deleuze describes the task of "renversement du platonisme" as the search of it's motivation. The purpose of the Theory of Ideas and of the dialectic method is a "will to select". Deleuze identifies a platonic problem, which he calls the "problem of the claimants". In this scenario, Ideas function as selection criteria and the dialectic method is the procedure by which Plato produces the difference among the objects of selection. Deleuze uses the concept of "simulacrum" for his interpretation of the inversion because he finds it suppresses the possibility of Ideas as selection criteria. However, this concept has a very narrow use in Plato's dialogs. Strictly speaking, it is only in the Sophist that Plato develops the notion of "simulacrum". In this article we will search through Deleuze's use of the simulacrum and through his reading of Plato's Sophist in order to support our interpretation of his reading as a symptomatic operation.
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