¿El retorno del narrador? Reflexiones sobre la lectura benjaminiana de Kafka

Autores
Di Pego, Anabella
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Walter Benjamin encue ntra en la figura de Franz Kafka la posibilidad del retorno del narrador aún en tiempos en los que anuncia el fin de la narración. Nos proponemos esclarecer esta aparente paradoja, dilucidando los "pequeños trucos" kafkianos que aunque situando sus relatos en sintonía con la tradición de los cuentos, trastocan la narración tradicional haciendo que pueda subsistir bajo las condiciones de vida modernas. Si bien la astucia es otro elemento presente en los cuentos y en la narrativa de Kafka, ésta no parece residir en sus personajes sumidos en el aplazamiento y la impotencia ante la arbitrariedad. Procuramos develar la peculiaridad de la astucia kafkiana a partir del vínculo que Benjamin establece con la astucia de Ulises -en el relato "El silencio de las sirenas"- como uno de los antepasados de Kafka en la antigüedad. En este recorrido, tal vez Kafka se nos presente como un gran narrador cuya prosa fulgura en las postrimerías de la narración.
Walter Benjamin sees in the figure of Franz Kafka the possibility of the return of the Storyteller, even in times in which he announces the end of the storytelling. We intend to clarify this apparent paradox, analyzing Kafka´s “little tricks”. These tricks put their stories in relation with the fairy tales tradition and at the same time enable the survival of the storytelling under the modern conditions of life. The guile is present in the fairy tales and in Kafka´s stories, but in Kafka it does not seem to reside in his characters plunged into the postponement and impotence before arbitrariness. We propose to reveal the peculiarity of Kafka´s guile, examining the relationship with Ulysses’ guile —in the story “The silence of the sirens”- as one of Kafka´s ancestors in antiquity, according Benjamin. In these pages, maybe Kafka can appear to us like a great storyteller, whose prose glows just at the moment of storytelling´s culmination.
Fil: Di Pego, Anabella. Universidad Nacional de La Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
MITO
UMBRAL
CUENTO
ASTUCIA
ULISES
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Walter Benjamin sees in the figure of Franz Kafka the possibility of the return of the Storyteller, even in times in which he announces the end of the storytelling. We intend to clarify this apparent paradox, analyzing Kafka´s “little tricks”. These tricks put their stories in relation with the fairy tales tradition and at the same time enable the survival of the storytelling under the modern conditions of life. The guile is present in the fairy tales and in Kafka´s stories, but in Kafka it does not seem to reside in his characters plunged into the postponement and impotence before arbitrariness. We propose to reveal the peculiarity of Kafka´s guile, examining the relationship with Ulysses’ guile —in the story “The silence of the sirens”- as one of Kafka´s ancestors in antiquity, according Benjamin. In these pages, maybe Kafka can appear to us like a great storyteller, whose prose glows just at the moment of storytelling´s culmination.
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