El "paquete" de la caza en La Pampa y sus implicancias territoriales

Autores
Comerci, Maria Eugenia
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
n el marco de la expansión del capital en Argentina, la provincia de La Pampa se posiciona como la primera productora de cotos de caza y campos inscriptos o registrados para esa actividad, con más cantidad de trofeos y turistas. Sin embargo, este rubro no se limita a la práctica de cazar fauna silvestre e introducida. El “paquete” de la caza supone el acceso a la compra de la tierra por parte de inversores foráneos, una nueva puesta en valor de la ecorregión denominada espinal por la abundancia de fauna silvestre y la posibilidad de cazar con una legislación más flexible que la existente en las provincias limítrofes. En este contexto la caza atrae capitales extra locales y es promovida desde distintos órganos públicos. El cúmulo de imágenes espaciales que aparecen en los documentos turísticos y guías de inversión expresan determinadas representaciones sobre la actividad cinegética y ciertas lecturas territoriales sobre la provincia de La Pampa, producidas en contextos situados. En este marco interesa abordar en este artículo cómo se promociona la actividad y qué implica el “paquete” de la caza territorialmente. Para el desarrollo del trabajo se construyó la base empírica con fuentes oficiales estadísticas que fueron trianguladas con entrevistas a propietarios de cotos, guías de caza y operadores cinegéticos, realizadas en distintas oportunidades entre los años 2013 y 2017. La investigación indica que el Estado provincial ha intervenido de manera activa y en forma sostenida desde distintos organismos a través del tiempo. Estos elementos fueron generando un imaginario territorial en torno a la caza con distintas intencionalidades según los programas e instituciones que lo promovían. Asimismo, agentes privados han promocionado la actividad junto con la venta de la tierra. El negocio no se limita a la compra-venta de campos y a la apertura de cotos, sino también al establecimiento de criaderos, como actividad asociada y alternativa. El avance de estos establecimientos coincide con el crecimiento de la extranjerización de las tierras y la llegada de nuevos agentes al agro pampeano, con perfil empresarial, y, muchos de ellos, articulados en redes globales.
In the framework of the expansion of capital in Argentina, the province of La Pampa is positioned as the first producer of hunting reserves and fields registered for that activity, with more trophies and tourists. However, this item is not limited to the practice of hunting both native and introduced wildlife. The "package" of the game involves access to the purchase of the land by foreign investors, a new enhancement of the spinal ecoregion by the abundance of wildlife and the possibility of hunting with a more flexible legislation than the existing one in bordering provinces. In this context, hunting attracts extra-local capital and is promoted by various public organisms. The accumulation of spatial images that appear in tourist documents and investment guides express certain representations about the hunting activity and certain territorial readings about the province of La Pampa, produced in situated contexts. In this framework, it is interesting to address in this article how the activity is promoted and what the "package" of hunting implies territorially. For the development of the work, the empirical basis was built with official statistical sources that were triangulated with interviews to owners of game reserves, hunting guides and hunting operators, carried out in different opportunities between 2013 and 2017. The research indicates that the provincial government has intervened actively and in a sustained manner from different agencies over time. These elements were generating a territorial imaginary around hunting with different intentions according to the programs and institutions that promoted it. Likewise, private agents have promoted the activity together with the sale of the land. The business is not limited to the purchase and sale of fields and the opening of game reserves, but also to the establishment of breeding sites, as an associated and alternative activity. The progress of these rural estates coincides with the growth of foreign ownership of land and the arrival of new agents in the Pampa region, with a business profile, and, many of them, articulated in global networks.
Fil: Comerci, Maria Eugenia. Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Geografía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Confluencia; Argentina
Materia
CAZA
EXTRANJERIZACIÓN
PROMOCIÓN
ESPACIO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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El cúmulo de imágenes espaciales que aparecen en los documentos turísticos y guías de inversión expresan determinadas representaciones sobre la actividad cinegética y ciertas lecturas territoriales sobre la provincia de La Pampa, producidas en contextos situados. En este marco interesa abordar en este artículo cómo se promociona la actividad y qué implica el “paquete” de la caza territorialmente. Para el desarrollo del trabajo se construyó la base empírica con fuentes oficiales estadísticas que fueron trianguladas con entrevistas a propietarios de cotos, guías de caza y operadores cinegéticos, realizadas en distintas oportunidades entre los años 2013 y 2017. La investigación indica que el Estado provincial ha intervenido de manera activa y en forma sostenida desde distintos organismos a través del tiempo. Estos elementos fueron generando un imaginario territorial en torno a la caza con distintas intencionalidades según los programas e instituciones que lo promovían. Asimismo, agentes privados han promocionado la actividad junto con la venta de la tierra. El negocio no se limita a la compra-venta de campos y a la apertura de cotos, sino también al establecimiento de criaderos, como actividad asociada y alternativa. El avance de estos establecimientos coincide con el crecimiento de la extranjerización de las tierras y la llegada de nuevos agentes al agro pampeano, con perfil empresarial, y, muchos de ellos, articulados en redes globales.In the framework of the expansion of capital in Argentina, the province of La Pampa is positioned as the first producer of hunting reserves and fields registered for that activity, with more trophies and tourists. However, this item is not limited to the practice of hunting both native and introduced wildlife. The "package" of the game involves access to the purchase of the land by foreign investors, a new enhancement of the spinal ecoregion by the abundance of wildlife and the possibility of hunting with a more flexible legislation than the existing one in bordering provinces. In this context, hunting attracts extra-local capital and is promoted by various public organisms. The accumulation of spatial images that appear in tourist documents and investment guides express certain representations about the hunting activity and certain territorial readings about the province of La Pampa, produced in situated contexts. In this framework, it is interesting to address in this article how the activity is promoted and what the "package" of hunting implies territorially. For the development of the work, the empirical basis was built with official statistical sources that were triangulated with interviews to owners of game reserves, hunting guides and hunting operators, carried out in different opportunities between 2013 and 2017. The research indicates that the provincial government has intervened actively and in a sustained manner from different agencies over time. These elements were generating a territorial imaginary around hunting with different intentions according to the programs and institutions that promoted it. Likewise, private agents have promoted the activity together with the sale of the land. The business is not limited to the purchase and sale of fields and the opening of game reserves, but also to the establishment of breeding sites, as an associated and alternative activity. The progress of these rural estates coincides with the growth of foreign ownership of land and the arrival of new agents in the Pampa region, with a business profile, and, many of them, articulated in global networks.Fil: Comerci, Maria Eugenia. Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Geografía; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Patagonia Confluencia; ArgentinaUniversidad Nacional del Comahue. Facultad de Humanidades. Departamento de Geografía2018-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/178448Comerci, Maria Eugenia; El "paquete" de la caza en La Pampa y sus implicancias territoriales; Universidad Nacional del Comahue. Facultad de Humanidades. 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In the framework of the expansion of capital in Argentina, the province of La Pampa is positioned as the first producer of hunting reserves and fields registered for that activity, with more trophies and tourists. However, this item is not limited to the practice of hunting both native and introduced wildlife. The "package" of the game involves access to the purchase of the land by foreign investors, a new enhancement of the spinal ecoregion by the abundance of wildlife and the possibility of hunting with a more flexible legislation than the existing one in bordering provinces. In this context, hunting attracts extra-local capital and is promoted by various public organisms. The accumulation of spatial images that appear in tourist documents and investment guides express certain representations about the hunting activity and certain territorial readings about the province of La Pampa, produced in situated contexts. In this framework, it is interesting to address in this article how the activity is promoted and what the "package" of hunting implies territorially. For the development of the work, the empirical basis was built with official statistical sources that were triangulated with interviews to owners of game reserves, hunting guides and hunting operators, carried out in different opportunities between 2013 and 2017. The research indicates that the provincial government has intervened actively and in a sustained manner from different agencies over time. These elements were generating a territorial imaginary around hunting with different intentions according to the programs and institutions that promoted it. Likewise, private agents have promoted the activity together with the sale of the land. The business is not limited to the purchase and sale of fields and the opening of game reserves, but also to the establishment of breeding sites, as an associated and alternative activity. The progress of these rural estates coincides with the growth of foreign ownership of land and the arrival of new agents in the Pampa region, with a business profile, and, many of them, articulated in global networks.
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