Quillin: Rito araucano y paz interétnica en el contexto de una crisis ambiental

Autores
Gascon, Margarita Susana
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Quillín (Quilleñ en mapudungun) está asociado a uno de los momentos cruciales de la historia de las relaciones interétnicas en el extremo sur de Hispanoamérica. La paz acordada entre los españoles y parcialidades de araucanos en un parlamento (término utilizado por los españoles) se celebró a comienzos de enero de 1641 a orillas del río Quilleñ. Para la historiografía en general, se inició así un largo proceso de pacificación de la Araucanía – que pudo haber tenido algunos episodios de levantamientos como el de 1655 – pero que, en términos generales, fue sucedido por otros parlamentos que terminarían llevando a la integración del mapuche al Estado chileno. Recientemente, Quillín ha sido incluso interpretado como símbolo de la vocación de entendimiento del mapuche con las autoridades estatales. En este trabajo, Quillín se valora dentro de las tradicionales ceremonias precolombinas (coyagu o koyagtun) destinadas a la resolución de conflictos inter-tribales y como respuesta a una crisis ambiental severa.
Quillín (Quilleñ in mapudungun) has been referred to a crucial moment in the history of the interethnic relationships in the southern tip of Hispanic America. The peace agreement between Araucanian tribes and the Spaniards in a so-called “parliament” by the Spanish documents was held in the early January 1641 by the Quilleñ River. The historiography in general has usually underlined that this parliament was the first step in the pacification of the Araucania, which even when it had some episodes of violence such as the rebellion in 1655, it was nevertheless the first in a series of parliaments that eventually led to the integration of the Mapuche into the mainstream of the Chilean society. Recently, Quillín has even been described as a symbol of the Mapuche vocation for peaceful understandings with the State´s authority. In the present work, Quillin is evaluated as a pre-Columbian ceremony (coyagu or koyagtun) routinely held to solve inter-tribal conflicts and also as a strategy to deal with a severe environmental crisis.
Fil: Gascon, Margarita Susana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Mendoza. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales; Argentina
Materia
QUILLIN
CRISIS AMBIENTAL
RITO PRECOLOMBINO
ARAUCANOS
INTERETHNIC AND INTER-TRIBAL RELATIONSHIPS
ENVIRONMENTAL CRISIS
ARAUCANIA
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Quillín (Quilleñ in mapudungun) has been referred to a crucial moment in the history of the interethnic relationships in the southern tip of Hispanic America. The peace agreement between Araucanian tribes and the Spaniards in a so-called “parliament” by the Spanish documents was held in the early January 1641 by the Quilleñ River. The historiography in general has usually underlined that this parliament was the first step in the pacification of the Araucania, which even when it had some episodes of violence such as the rebellion in 1655, it was nevertheless the first in a series of parliaments that eventually led to the integration of the Mapuche into the mainstream of the Chilean society. Recently, Quillín has even been described as a symbol of the Mapuche vocation for peaceful understandings with the State´s authority. In the present work, Quillin is evaluated as a pre-Columbian ceremony (coyagu or koyagtun) routinely held to solve inter-tribal conflicts and also as a strategy to deal with a severe environmental crisis.
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