Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)
- Autores
- Tossounian, Cecilia Anahid
- Año de publicación
- 2016
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This paper examines gender representations conveyed in tango, showing that its lyrics targeted consumption desire as one of the main causes for the reprehensible behavior of milonguitas (cabaret women). While the literature has emphasized the criticism that tango lyrics made of the changing sexual mores and the social ascendancy phenomenon that characterized Buenos Aires of the 1920’s and 1930’s, the paper sheds light on the less explored fantasies of easy wealth that milonguitas embodied. Tango lyrics depicted them as women who aspired to a prosperous life and used their sexuality to fulfill their materialistic ambitions. Examining gender representations conveyed in tango lyrics, as well as the few voices left by some actual tango women, this paper aims to understand better the role of consumption when defining womanhood, thus contributing to a growing historiography interested in analyzing the gendered dimension of consumption from a socio-cultural perspective.
Este artículo explora las representaciones de género presentes en las letras de tango y muestra cómo estas definen el deseo de consumo como uno de los rasgos más reprochables en el comportamiento de las milonguitas (mujeres del cabaret). Si bien la historiografía ha hecho hincapié en la crítica que el tango hizo de los cambiantes comportamientos sexuales y del fenómeno del ascenso social que caracterizó a Buenos Aires en los años veinte y treinta, aquí se pretende analizar las menos exploradas fantasías de riqueza que encarnaron las milonguitas. El tango las describió como mujeres que aspiraban a una vida próspera y que usaban su sexualidad para lograr sus ambiciones materiales. A través del análisis de representaciones de género presentes en los tangos, como así también de las pocas voces dejadas por algunas mujeres del tango, este artículo pretende examinar el rol que el consumo tiene en definiciones de feminidad, para así contribuir a una creciente historiografía interesada en analizar la dimensión genérica del consumo desde una perspectiva sociocultural.
Fil: Tossounian, Cecilia Anahid. Universidad de San Andrés. Departamento de Humanidades; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina - Materia
-
GENDER
WOMEN
CONSUMPTION
TANGO - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/72978
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_a4dc9fd5f68792b3c47034052fdbddc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/72978 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)Tossounian, Cecilia AnahidGENDERWOMENCONSUMPTIONTANGOhttps://purl.org/becyt/ford/6.1https://purl.org/becyt/ford/6This paper examines gender representations conveyed in tango, showing that its lyrics targeted consumption desire as one of the main causes for the reprehensible behavior of milonguitas (cabaret women). While the literature has emphasized the criticism that tango lyrics made of the changing sexual mores and the social ascendancy phenomenon that characterized Buenos Aires of the 1920’s and 1930’s, the paper sheds light on the less explored fantasies of easy wealth that milonguitas embodied. Tango lyrics depicted them as women who aspired to a prosperous life and used their sexuality to fulfill their materialistic ambitions. Examining gender representations conveyed in tango lyrics, as well as the few voices left by some actual tango women, this paper aims to understand better the role of consumption when defining womanhood, thus contributing to a growing historiography interested in analyzing the gendered dimension of consumption from a socio-cultural perspective.Este artículo explora las representaciones de género presentes en las letras de tango y muestra cómo estas definen el deseo de consumo como uno de los rasgos más reprochables en el comportamiento de las milonguitas (mujeres del cabaret). Si bien la historiografía ha hecho hincapié en la crítica que el tango hizo de los cambiantes comportamientos sexuales y del fenómeno del ascenso social que caracterizó a Buenos Aires en los años veinte y treinta, aquí se pretende analizar las menos exploradas fantasías de riqueza que encarnaron las milonguitas. El tango las describió como mujeres que aspiraban a una vida próspera y que usaban su sexualidad para lograr sus ambiciones materiales. A través del análisis de representaciones de género presentes en los tangos, como así también de las pocas voces dejadas por algunas mujeres del tango, este artículo pretende examinar el rol que el consumo tiene en definiciones de feminidad, para así contribuir a una creciente historiografía interesada en analizar la dimensión genérica del consumo desde una perspectiva sociocultural.Fil: Tossounian, Cecilia Anahid. Universidad de San Andrés. Departamento de Humanidades; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaTel Aviv University2016-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/72978Tossounian, Cecilia Anahid; Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940); Tel Aviv University; Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe; 27; 2; 12-2016; 1-180792-7061CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/1437info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:08:46Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/72978instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:08:47.163CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940) |
title |
Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940) |
spellingShingle |
Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940) Tossounian, Cecilia Anahid GENDER WOMEN CONSUMPTION TANGO |
title_short |
Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940) |
title_full |
Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940) |
title_fullStr |
Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940) |
title_full_unstemmed |
Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940) |
title_sort |
Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Tossounian, Cecilia Anahid |
author |
Tossounian, Cecilia Anahid |
author_facet |
Tossounian, Cecilia Anahid |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
GENDER WOMEN CONSUMPTION TANGO |
topic |
GENDER WOMEN CONSUMPTION TANGO |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/6.1 https://purl.org/becyt/ford/6 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This paper examines gender representations conveyed in tango, showing that its lyrics targeted consumption desire as one of the main causes for the reprehensible behavior of milonguitas (cabaret women). While the literature has emphasized the criticism that tango lyrics made of the changing sexual mores and the social ascendancy phenomenon that characterized Buenos Aires of the 1920’s and 1930’s, the paper sheds light on the less explored fantasies of easy wealth that milonguitas embodied. Tango lyrics depicted them as women who aspired to a prosperous life and used their sexuality to fulfill their materialistic ambitions. Examining gender representations conveyed in tango lyrics, as well as the few voices left by some actual tango women, this paper aims to understand better the role of consumption when defining womanhood, thus contributing to a growing historiography interested in analyzing the gendered dimension of consumption from a socio-cultural perspective. Este artículo explora las representaciones de género presentes en las letras de tango y muestra cómo estas definen el deseo de consumo como uno de los rasgos más reprochables en el comportamiento de las milonguitas (mujeres del cabaret). Si bien la historiografía ha hecho hincapié en la crítica que el tango hizo de los cambiantes comportamientos sexuales y del fenómeno del ascenso social que caracterizó a Buenos Aires en los años veinte y treinta, aquí se pretende analizar las menos exploradas fantasías de riqueza que encarnaron las milonguitas. El tango las describió como mujeres que aspiraban a una vida próspera y que usaban su sexualidad para lograr sus ambiciones materiales. A través del análisis de representaciones de género presentes en los tangos, como así también de las pocas voces dejadas por algunas mujeres del tango, este artículo pretende examinar el rol que el consumo tiene en definiciones de feminidad, para así contribuir a una creciente historiografía interesada en analizar la dimensión genérica del consumo desde una perspectiva sociocultural. Fil: Tossounian, Cecilia Anahid. Universidad de San Andrés. Departamento de Humanidades; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina |
description |
This paper examines gender representations conveyed in tango, showing that its lyrics targeted consumption desire as one of the main causes for the reprehensible behavior of milonguitas (cabaret women). While the literature has emphasized the criticism that tango lyrics made of the changing sexual mores and the social ascendancy phenomenon that characterized Buenos Aires of the 1920’s and 1930’s, the paper sheds light on the less explored fantasies of easy wealth that milonguitas embodied. Tango lyrics depicted them as women who aspired to a prosperous life and used their sexuality to fulfill their materialistic ambitions. Examining gender representations conveyed in tango lyrics, as well as the few voices left by some actual tango women, this paper aims to understand better the role of consumption when defining womanhood, thus contributing to a growing historiography interested in analyzing the gendered dimension of consumption from a socio-cultural perspective. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/72978 Tossounian, Cecilia Anahid; Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940); Tel Aviv University; Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe; 27; 2; 12-2016; 1-18 0792-7061 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/72978 |
identifier_str_mv |
Tossounian, Cecilia Anahid; Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940); Tel Aviv University; Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe; 27; 2; 12-2016; 1-18 0792-7061 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/1437 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Tel Aviv University |
publisher.none.fl_str_mv |
Tel Aviv University |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1846083234891300864 |
score |
13.22299 |