Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)

Autores
Tossounian, Cecilia Anahid
Año de publicación
2016
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This paper examines gender representations conveyed in tango, showing that its lyrics targeted consumption desire as one of the main causes for the reprehensible behavior of milonguitas (cabaret women). While the literature has emphasized the criticism that tango lyrics made of the changing sexual mores and the social ascendancy phenomenon that characterized Buenos Aires of the 1920’s and 1930’s, the paper sheds light on the less explored fantasies of easy wealth that milonguitas embodied. Tango lyrics depicted them as women who aspired to a prosperous life and used their sexuality to fulfill their materialistic ambitions. Examining gender representations conveyed in tango lyrics, as well as the few voices left by some actual tango women, this paper aims to understand better the role of consumption when defining womanhood, thus contributing to a growing historiography interested in analyzing the gendered dimension of consumption from a socio-cultural perspective.
Este artículo explora las representaciones de género presentes en las letras de tango y muestra cómo estas definen el deseo de consumo como uno de los rasgos más reprochables en el comportamiento de las milonguitas (mujeres del cabaret). Si bien la historiografía ha hecho hincapié en la crítica que el tango hizo de los cambiantes comportamientos sexuales y del fenómeno del ascenso social que caracterizó a Buenos Aires en los años veinte y treinta, aquí se pretende analizar las menos exploradas fantasías de riqueza que encarnaron las milonguitas. El tango las describió como mujeres que aspiraban a una vida próspera y que usaban su sexualidad para lograr sus ambiciones materiales. A través del análisis de representaciones de género presentes en los tangos, como así también de las pocas voces dejadas por algunas mujeres del tango, este artículo pretende examinar el rol que el consumo tiene en definiciones de feminidad, para así contribuir a una creciente historiografía interesada en analizar la dimensión genérica del consumo desde una perspectiva sociocultural.
Fil: Tossounian, Cecilia Anahid. Universidad de San Andrés. Departamento de Humanidades; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
GENDER
WOMEN
CONSUMPTION
TANGO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/72978

id CONICETDig_a4dc9fd5f68792b3c47034052fdbddc8
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/72978
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)Tossounian, Cecilia AnahidGENDERWOMENCONSUMPTIONTANGOhttps://purl.org/becyt/ford/6.1https://purl.org/becyt/ford/6This paper examines gender representations conveyed in tango, showing that its lyrics targeted consumption desire as one of the main causes for the reprehensible behavior of milonguitas (cabaret women). While the literature has emphasized the criticism that tango lyrics made of the changing sexual mores and the social ascendancy phenomenon that characterized Buenos Aires of the 1920’s and 1930’s, the paper sheds light on the less explored fantasies of easy wealth that milonguitas embodied. Tango lyrics depicted them as women who aspired to a prosperous life and used their sexuality to fulfill their materialistic ambitions. Examining gender representations conveyed in tango lyrics, as well as the few voices left by some actual tango women, this paper aims to understand better the role of consumption when defining womanhood, thus contributing to a growing historiography interested in analyzing the gendered dimension of consumption from a socio-cultural perspective.Este artículo explora las representaciones de género presentes en las letras de tango y muestra cómo estas definen el deseo de consumo como uno de los rasgos más reprochables en el comportamiento de las milonguitas (mujeres del cabaret). Si bien la historiografía ha hecho hincapié en la crítica que el tango hizo de los cambiantes comportamientos sexuales y del fenómeno del ascenso social que caracterizó a Buenos Aires en los años veinte y treinta, aquí se pretende analizar las menos exploradas fantasías de riqueza que encarnaron las milonguitas. El tango las describió como mujeres que aspiraban a una vida próspera y que usaban su sexualidad para lograr sus ambiciones materiales. A través del análisis de representaciones de género presentes en los tangos, como así también de las pocas voces dejadas por algunas mujeres del tango, este artículo pretende examinar el rol que el consumo tiene en definiciones de feminidad, para así contribuir a una creciente historiografía interesada en analizar la dimensión genérica del consumo desde una perspectiva sociocultural.Fil: Tossounian, Cecilia Anahid. Universidad de San Andrés. Departamento de Humanidades; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaTel Aviv University2016-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/72978Tossounian, Cecilia Anahid; Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940); Tel Aviv University; Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe; 27; 2; 12-2016; 1-180792-7061CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/1437info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:08:46Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/72978instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:08:47.163CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)
title Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)
spellingShingle Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)
Tossounian, Cecilia Anahid
GENDER
WOMEN
CONSUMPTION
TANGO
title_short Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)
title_full Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)
title_fullStr Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)
title_full_unstemmed Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)
title_sort Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940)
dc.creator.none.fl_str_mv Tossounian, Cecilia Anahid
author Tossounian, Cecilia Anahid
author_facet Tossounian, Cecilia Anahid
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv GENDER
WOMEN
CONSUMPTION
TANGO
topic GENDER
WOMEN
CONSUMPTION
TANGO
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/6.1
https://purl.org/becyt/ford/6
dc.description.none.fl_txt_mv This paper examines gender representations conveyed in tango, showing that its lyrics targeted consumption desire as one of the main causes for the reprehensible behavior of milonguitas (cabaret women). While the literature has emphasized the criticism that tango lyrics made of the changing sexual mores and the social ascendancy phenomenon that characterized Buenos Aires of the 1920’s and 1930’s, the paper sheds light on the less explored fantasies of easy wealth that milonguitas embodied. Tango lyrics depicted them as women who aspired to a prosperous life and used their sexuality to fulfill their materialistic ambitions. Examining gender representations conveyed in tango lyrics, as well as the few voices left by some actual tango women, this paper aims to understand better the role of consumption when defining womanhood, thus contributing to a growing historiography interested in analyzing the gendered dimension of consumption from a socio-cultural perspective.
Este artículo explora las representaciones de género presentes en las letras de tango y muestra cómo estas definen el deseo de consumo como uno de los rasgos más reprochables en el comportamiento de las milonguitas (mujeres del cabaret). Si bien la historiografía ha hecho hincapié en la crítica que el tango hizo de los cambiantes comportamientos sexuales y del fenómeno del ascenso social que caracterizó a Buenos Aires en los años veinte y treinta, aquí se pretende analizar las menos exploradas fantasías de riqueza que encarnaron las milonguitas. El tango las describió como mujeres que aspiraban a una vida próspera y que usaban su sexualidad para lograr sus ambiciones materiales. A través del análisis de representaciones de género presentes en los tangos, como así también de las pocas voces dejadas por algunas mujeres del tango, este artículo pretende examinar el rol que el consumo tiene en definiciones de feminidad, para así contribuir a una creciente historiografía interesada en analizar la dimensión genérica del consumo desde una perspectiva sociocultural.
Fil: Tossounian, Cecilia Anahid. Universidad de San Andrés. Departamento de Humanidades; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
description This paper examines gender representations conveyed in tango, showing that its lyrics targeted consumption desire as one of the main causes for the reprehensible behavior of milonguitas (cabaret women). While the literature has emphasized the criticism that tango lyrics made of the changing sexual mores and the social ascendancy phenomenon that characterized Buenos Aires of the 1920’s and 1930’s, the paper sheds light on the less explored fantasies of easy wealth that milonguitas embodied. Tango lyrics depicted them as women who aspired to a prosperous life and used their sexuality to fulfill their materialistic ambitions. Examining gender representations conveyed in tango lyrics, as well as the few voices left by some actual tango women, this paper aims to understand better the role of consumption when defining womanhood, thus contributing to a growing historiography interested in analyzing the gendered dimension of consumption from a socio-cultural perspective.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/72978
Tossounian, Cecilia Anahid; Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940); Tel Aviv University; Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe; 27; 2; 12-2016; 1-18
0792-7061
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/72978
identifier_str_mv Tossounian, Cecilia Anahid; Milonguitas: Tango, Gender and Consumption in Buenos Aires (1920-1940); Tel Aviv University; Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe; 27; 2; 12-2016; 1-18
0792-7061
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/1437
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Tel Aviv University
publisher.none.fl_str_mv Tel Aviv University
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846083234891300864
score 13.22299