Una nueva especie de consagración real: La conversión intelectual del rey en el Livre des fais et bonnes meurs du sage roy Charles V

Autores
Rodriguez, Juliana Eva
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En el Livre des fais et bonnes meurs du sage Roy Charles V, escrito en 1404, se constata laausencia de la unción entre los argumentos legitimadores de la monarquía francesa.Mientras la figura del rey ungido es silenciada, por el contrario, vemos aparecer confuerza la figura del rey coronado. De este modo, la escritora altera la jerarquía de losordines de consagración real al reducir la compleja ceremonia de consagración al ritode la coronación. Curiosamente, en los cinco capítulos que la autora dedica a describirel paso de la juventud a la madurez del rey, la coronación se inscribe dentro de unaexposición sobre el ciclo natural de la vida de los hombres de tradición aristotélicamedieval. No obstante, cabe preguntarse si la inserción de la consagración dentro delargumento etario puede considerarse como una simple casualidad o una mera cuestiónde cronología. La ausencia de los atributos sagrados de la realeza provenientes de laleyenda monárquica, así como la omisión de toda mediación eclesiástica permitensuponer que la consagración propuesta por la autora es de una especie distinta alrito de pasaje que por medio de la unción asemejaba al monarca a un rex et sacerdos.Por consiguiente, este trabajo se propone analizar en qué consiste este nuevo tipo deconsagración y la función que cumple en la teoría política de la escritora esbozadaen el Livre des fais et bonnes meurs du sage Roy Charles V.
The Livre des fais et bonnes meurs du sage Roy Charles V, written in 1404, shows the absence of the anointing as a necessary element to legitimate the French monar-chy. While the figure of the anointed king is silenced, we see, on the contrary, the Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional. strong emergence of the figure of the crowned king. In doing so, the writer alters the hierarchy of the royal consecration orders by reducing the complex ceremony of consecration to the coronation rite. Curiously, within the five chapters dedi-cated by the author to describe the transition from the youth to the maturity of the king, the coronation is taken as part of the natural cycle of the life of men, according to the medieval Aristotelian tradition. However, the question arises as to whether the insertion of the consecration into the age- issue can be considered as a mere coincidence, or a simple question of chronology. The absence of sacred attributes of royalty typical from monarchical legends, as well as the omission of ecclesiastical mediations, allow us to suppose that the consecration proposed by the author is of a different kind than those rites of passage that, through anoin-ting, assimilated the monarch with the figure of rex et sacerdos. Therefore, this paper aims to analyze the meaning of this new type of consecration and the role it plays in the political theory of the writer outlined in the Livre des fais et bonnes meurs du sage Roy Charles V.
Fil: Rodriguez, Juliana Eva. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Instituto Multidisciplinario de Historia y Ciencias Humanas; Argentina
Materia
Christine de Pizan
Monarquía
Carlos V
Consagración
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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The Livre des fais et bonnes meurs du sage Roy Charles V, written in 1404, shows the absence of the anointing as a necessary element to legitimate the French monar-chy. While the figure of the anointed king is silenced, we see, on the contrary, the Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional. strong emergence of the figure of the crowned king. In doing so, the writer alters the hierarchy of the royal consecration orders by reducing the complex ceremony of consecration to the coronation rite. Curiously, within the five chapters dedi-cated by the author to describe the transition from the youth to the maturity of the king, the coronation is taken as part of the natural cycle of the life of men, according to the medieval Aristotelian tradition. However, the question arises as to whether the insertion of the consecration into the age- issue can be considered as a mere coincidence, or a simple question of chronology. The absence of sacred attributes of royalty typical from monarchical legends, as well as the omission of ecclesiastical mediations, allow us to suppose that the consecration proposed by the author is of a different kind than those rites of passage that, through anoin-ting, assimilated the monarch with the figure of rex et sacerdos. Therefore, this paper aims to analyze the meaning of this new type of consecration and the role it plays in the political theory of the writer outlined in the Livre des fais et bonnes meurs du sage Roy Charles V.
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