Paisajes (in)visibles del Caribe en dos relatos de Edwidge Danticat

Autores
Der-ohannesian, Nadia
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Se analizan las implicancias políticas de los paisajes representados en “Seeing Things Simply” y “A Wall of Fire Rising”. Estas historias forman parte de la colección de relatos titulada Krik? Krak! de la autora Haitiana Edwidge Danticat. En el primer cuento la protagonista, Princesse sirve de modelo a una pintora francesa quien la retrata desnuda en la playa. La muchacha, con el tiempo, se da cuenta de que ella desea ser artista también y no modelo, y dibuja en el suelo una escena de la vida cotidiana en su pueblo. En el segundo, la autora retrata un episodio en la vida de una familia muy pobre en un pueblo de Haití. Mientras el hijo aprende las palabras de un revolucionario haitiano para una obra de la escuela, el padre fantasea con escapar de la isla en globo. La noción de paisaje liga de manera patente la mirada humana con el entorno físico. A pesar de que a priori parecería que los paisajes estuvieran allí, estáticos y dispuestos simplemente para ser aprehendidos, existen innumerables mediaciones que responden de manera clara a la esfera de la cultura. Desde la geografía cultural hace ya algunas décadas se cuestionan ideas despolitizadas de percepción del paisaje y se enfatiza cada vez más su carácter político, dinámico y socialmente construido, a pesar de que pueda tratarse de espacios naturales con poca o ninguna intervención del humano. Qué califica para ser considerado un paisaje es una cuestión que involucra intereses económicos y políticos, así como también expectativas diseminadas en la cultura y repetidas a lo largo del tiempo. Las historias construyen paisajes alternativos que a su vez exponen prácticas imperialistas.
“Seeing Things Simply” and “A Wall of Fire Rising” are part of the collection of stories Krik? Krak! by Haitian author Edwidge Danticat. In the first story, the protagonist, Princesse, models for a French artist, who portrays her naked on the beach. Princesse eventually realizes that she wants to be an artist herself and draws on the floor a scene from everyday life in her village. The second story narrates an event in the life of a very poor Haitian family. While the son learns the part of a Revolutionary Haitian Hero for a school play, his father, Guy, fantasizes with gaining freedom by flying a hot air balloon away from his miserable life. The notion of landscape strongly links the human gaze with the physical environment. Even though a priori it would seem that landscapes are there, static, waiting for someone to apprehend it, there exist innumerable mediations that clearly respond to the cultural sphere. From the discipline of cultural geography, the idea that landscapes are depoliticized has been put into question for some decades, and their political, dynamic and socially constructed nature is now more frequently emphasized, even if the space analyzed may display little or no human intervention as such. What qualifies as landscape is a question that involves political and economic interests, as well as expectations disseminated and naturalized throughout space and time. In the stories object of analysis one can detect the imperial and exoticizing gaze which determines what a Caribbean landscape is and how Princesse and Guy resist this gaze on the surrounding territory as well as on themselves. In this way, the stories construct alternative landscapes that expose the consequences of imperial practices.
Fil: Der-ohannesian, Nadia. Universidad Nacional de Córdoba; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; Argentina
Materia
Paisajes
Caribe
Geografía Cultural
Mirada Imperial
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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“Seeing Things Simply” and “A Wall of Fire Rising” are part of the collection of stories Krik? Krak! by Haitian author Edwidge Danticat. In the first story, the protagonist, Princesse, models for a French artist, who portrays her naked on the beach. Princesse eventually realizes that she wants to be an artist herself and draws on the floor a scene from everyday life in her village. The second story narrates an event in the life of a very poor Haitian family. While the son learns the part of a Revolutionary Haitian Hero for a school play, his father, Guy, fantasizes with gaining freedom by flying a hot air balloon away from his miserable life. The notion of landscape strongly links the human gaze with the physical environment. Even though a priori it would seem that landscapes are there, static, waiting for someone to apprehend it, there exist innumerable mediations that clearly respond to the cultural sphere. From the discipline of cultural geography, the idea that landscapes are depoliticized has been put into question for some decades, and their political, dynamic and socially constructed nature is now more frequently emphasized, even if the space analyzed may display little or no human intervention as such. What qualifies as landscape is a question that involves political and economic interests, as well as expectations disseminated and naturalized throughout space and time. In the stories object of analysis one can detect the imperial and exoticizing gaze which determines what a Caribbean landscape is and how Princesse and Guy resist this gaze on the surrounding territory as well as on themselves. In this way, the stories construct alternative landscapes that expose the consequences of imperial practices.
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