Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales

Autores
Herrera Cáceres, Carlos Alberto; San Juan, Gustavo Alberto; Montoya, Olga Lucia
Año de publicación
2024
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Objective: This paper presents the findings of a study of thermal comfort in naturally ventilated classrooms in four typical schools in the city of Cali, Colombia, South America. It was carried out in a hot tropical climate without seasons and in rainy and dry periods. Materials and methods: A total of 535 students between 6 and 12 years of age were surveyed about their thermal sensation. Simultaneously, indoor and outdoor environmental parameters air temperature, relative humidity, wind speed, and surface radiant temperature were measured, and clothing insulation and metabolic rate values were based on the standard. Results and discussion: the results were compared with the PMV and adaptive models, indicated by the ASHRAE 55 standard, and indicate that neither model reflects the perceived comfort in the classroom between 23 ≤ To ≤ 27.6 °C; the PMV because it predicts discomfort above To = 26 °C, and the adaptive because it presents a tolerance threshold that is too wide, 80 % of acceptability at To = 30.4 °C, where everything is below comfort. Conclusion: The conclusion was reached that the two models proposed by the international standard ASHRAE and the Colombian Technical Standard NTC 5316 adjust little to the situation observed in the study and therefore do not allow adequate design decisions to generate comfortable spaces.
Objetivo: este trabajo presenta los resultados de un estudio de confort térmico en aulas ventiladas naturalmente en cuatro colegios típicos de la ciudad de Cali, Colombia, Suramérica. Se realizó en un clima tropical cálido sin estaciones y en periodos lluviosos y secos. Materiales y métodos: un total de 535 estudiantes entre 6 y 12 años de edad fueron encuestados sobre su sensación térmica. Simultáneamente, se midieron los parámetros ambientales interiores y exteriores de temperatura del aire, humedad relativa, velocidad del viento y temperatura radiante de la supercie, y los valores de aislamiento de la ropa y la tasa metabólica se basaron en la norma. Resultados y discusión: los resultados se compararon con los modelos PMV y adaptativo, indicados por la norma ASHRAE 55, e indican que ninguno de los dos modelos reeja el confort percibido en el aula entre 23 ≤ To ≤ 27,6 °C; el PMV porque predice incomodidad por encima de To = 26 °C, y el adaptativo porque presenta un umbral de tolerancia demasiado amplio, 80 % de aceptabilidad a To = 30,4 °C, donde todo está por debajo del confort. Conclusiones: se llegó a la conclusión de que los dos modelos propuestos por la norma internacional ASHRAE y la Norma Técnica Colombiana NTC 5316 se ajustan poco a la situación observada en el estudio y, por lo tanto, no permiten tomar decisiones de diseño adecuadas para generar espacios confortables.
Fil: Herrera Cáceres, Carlos Alberto. Universidad del Valle; Colombia
Fil: San Juan, Gustavo Alberto. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones y Políticas del Ambiente Construido. - Universidad Nacional de La Plata. Instituto de Investigaciones y Políticas del Ambiente Construido; Argentina
Fil: Montoya, Olga Lucia. Universidad de San Buenaventura; Colombia
Materia
THERMAL COMFORT
ANALYTICAL MODEL
ADAPTATIVE MODEL
NATURALY VENTILATED CLASSROOMS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/265632

id CONICETDig_a1be69b6b2ef9affebe948390ffa62f7
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/265632
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicalesComparative Study of Analytical and Adaptive Thermal Comfort Models in Tropical ClassroomsHerrera Cáceres, Carlos AlbertoSan Juan, Gustavo AlbertoMontoya, Olga LuciaTHERMAL COMFORTANALYTICAL MODELADAPTATIVE MODELNATURALY VENTILATED CLASSROOMShttps://purl.org/becyt/ford/2.11https://purl.org/becyt/ford/2Objective: This paper presents the findings of a study of thermal comfort in naturally ventilated classrooms in four typical schools in the city of Cali, Colombia, South America. It was carried out in a hot tropical climate without seasons and in rainy and dry periods. Materials and methods: A total of 535 students between 6 and 12 years of age were surveyed about their thermal sensation. Simultaneously, indoor and outdoor environmental parameters air temperature, relative humidity, wind speed, and surface radiant temperature were measured, and clothing insulation and metabolic rate values were based on the standard. Results and discussion: the results were compared with the PMV and adaptive models, indicated by the ASHRAE 55 standard, and indicate that neither model reflects the perceived comfort in the classroom between 23 ≤ To ≤ 27.6 °C; the PMV because it predicts discomfort above To = 26 °C, and the adaptive because it presents a tolerance threshold that is too wide, 80 % of acceptability at To = 30.4 °C, where everything is below comfort. Conclusion: The conclusion was reached that the two models proposed by the international standard ASHRAE and the Colombian Technical Standard NTC 5316 adjust little to the situation observed in the study and therefore do not allow adequate design decisions to generate comfortable spaces.Objetivo: este trabajo presenta los resultados de un estudio de confort térmico en aulas ventiladas naturalmente en cuatro colegios típicos de la ciudad de Cali, Colombia, Suramérica. Se realizó en un clima tropical cálido sin estaciones y en periodos lluviosos y secos. Materiales y métodos: un total de 535 estudiantes entre 6 y 12 años de edad fueron encuestados sobre su sensación térmica. Simultáneamente, se midieron los parámetros ambientales interiores y exteriores de temperatura del aire, humedad relativa, velocidad del viento y temperatura radiante de la supercie, y los valores de aislamiento de la ropa y la tasa metabólica se basaron en la norma. Resultados y discusión: los resultados se compararon con los modelos PMV y adaptativo, indicados por la norma ASHRAE 55, e indican que ninguno de los dos modelos reeja el confort percibido en el aula entre 23 ≤ To ≤ 27,6 °C; el PMV porque predice incomodidad por encima de To = 26 °C, y el adaptativo porque presenta un umbral de tolerancia demasiado amplio, 80 % de aceptabilidad a To = 30,4 °C, donde todo está por debajo del confort. Conclusiones: se llegó a la conclusión de que los dos modelos propuestos por la norma internacional ASHRAE y la Norma Técnica Colombiana NTC 5316 se ajustan poco a la situación observada en el estudio y, por lo tanto, no permiten tomar decisiones de diseño adecuadas para generar espacios confortables.Fil: Herrera Cáceres, Carlos Alberto. Universidad del Valle; ColombiaFil: San Juan, Gustavo Alberto. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones y Políticas del Ambiente Construido. - Universidad Nacional de La Plata. Instituto de Investigaciones y Políticas del Ambiente Construido; ArgentinaFil: Montoya, Olga Lucia. Universidad de San Buenaventura; ColombiaPontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ingenieria2024-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/265632Herrera Cáceres, Carlos Alberto; San Juan, Gustavo Alberto; Montoya, Olga Lucia; Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales; Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ingenieria; Ingenieria y Universidad; 28; 6-2024; 1-190123-21262011-2769CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10181720info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.11144/Javeriana.iued28.csaainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:51:56Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/265632instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:51:57.542CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales
Comparative Study of Analytical and Adaptive Thermal Comfort Models in Tropical Classrooms
title Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales
spellingShingle Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales
Herrera Cáceres, Carlos Alberto
THERMAL COMFORT
ANALYTICAL MODEL
ADAPTATIVE MODEL
NATURALY VENTILATED CLASSROOMS
title_short Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales
title_full Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales
title_fullStr Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales
title_full_unstemmed Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales
title_sort Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales
dc.creator.none.fl_str_mv Herrera Cáceres, Carlos Alberto
San Juan, Gustavo Alberto
Montoya, Olga Lucia
author Herrera Cáceres, Carlos Alberto
author_facet Herrera Cáceres, Carlos Alberto
San Juan, Gustavo Alberto
Montoya, Olga Lucia
author_role author
author2 San Juan, Gustavo Alberto
Montoya, Olga Lucia
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv THERMAL COMFORT
ANALYTICAL MODEL
ADAPTATIVE MODEL
NATURALY VENTILATED CLASSROOMS
topic THERMAL COMFORT
ANALYTICAL MODEL
ADAPTATIVE MODEL
NATURALY VENTILATED CLASSROOMS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/2.11
https://purl.org/becyt/ford/2
dc.description.none.fl_txt_mv Objective: This paper presents the findings of a study of thermal comfort in naturally ventilated classrooms in four typical schools in the city of Cali, Colombia, South America. It was carried out in a hot tropical climate without seasons and in rainy and dry periods. Materials and methods: A total of 535 students between 6 and 12 years of age were surveyed about their thermal sensation. Simultaneously, indoor and outdoor environmental parameters air temperature, relative humidity, wind speed, and surface radiant temperature were measured, and clothing insulation and metabolic rate values were based on the standard. Results and discussion: the results were compared with the PMV and adaptive models, indicated by the ASHRAE 55 standard, and indicate that neither model reflects the perceived comfort in the classroom between 23 ≤ To ≤ 27.6 °C; the PMV because it predicts discomfort above To = 26 °C, and the adaptive because it presents a tolerance threshold that is too wide, 80 % of acceptability at To = 30.4 °C, where everything is below comfort. Conclusion: The conclusion was reached that the two models proposed by the international standard ASHRAE and the Colombian Technical Standard NTC 5316 adjust little to the situation observed in the study and therefore do not allow adequate design decisions to generate comfortable spaces.
Objetivo: este trabajo presenta los resultados de un estudio de confort térmico en aulas ventiladas naturalmente en cuatro colegios típicos de la ciudad de Cali, Colombia, Suramérica. Se realizó en un clima tropical cálido sin estaciones y en periodos lluviosos y secos. Materiales y métodos: un total de 535 estudiantes entre 6 y 12 años de edad fueron encuestados sobre su sensación térmica. Simultáneamente, se midieron los parámetros ambientales interiores y exteriores de temperatura del aire, humedad relativa, velocidad del viento y temperatura radiante de la supercie, y los valores de aislamiento de la ropa y la tasa metabólica se basaron en la norma. Resultados y discusión: los resultados se compararon con los modelos PMV y adaptativo, indicados por la norma ASHRAE 55, e indican que ninguno de los dos modelos reeja el confort percibido en el aula entre 23 ≤ To ≤ 27,6 °C; el PMV porque predice incomodidad por encima de To = 26 °C, y el adaptativo porque presenta un umbral de tolerancia demasiado amplio, 80 % de aceptabilidad a To = 30,4 °C, donde todo está por debajo del confort. Conclusiones: se llegó a la conclusión de que los dos modelos propuestos por la norma internacional ASHRAE y la Norma Técnica Colombiana NTC 5316 se ajustan poco a la situación observada en el estudio y, por lo tanto, no permiten tomar decisiones de diseño adecuadas para generar espacios confortables.
Fil: Herrera Cáceres, Carlos Alberto. Universidad del Valle; Colombia
Fil: San Juan, Gustavo Alberto. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - La Plata. Instituto de Investigaciones y Políticas del Ambiente Construido. - Universidad Nacional de La Plata. Instituto de Investigaciones y Políticas del Ambiente Construido; Argentina
Fil: Montoya, Olga Lucia. Universidad de San Buenaventura; Colombia
description Objective: This paper presents the findings of a study of thermal comfort in naturally ventilated classrooms in four typical schools in the city of Cali, Colombia, South America. It was carried out in a hot tropical climate without seasons and in rainy and dry periods. Materials and methods: A total of 535 students between 6 and 12 years of age were surveyed about their thermal sensation. Simultaneously, indoor and outdoor environmental parameters air temperature, relative humidity, wind speed, and surface radiant temperature were measured, and clothing insulation and metabolic rate values were based on the standard. Results and discussion: the results were compared with the PMV and adaptive models, indicated by the ASHRAE 55 standard, and indicate that neither model reflects the perceived comfort in the classroom between 23 ≤ To ≤ 27.6 °C; the PMV because it predicts discomfort above To = 26 °C, and the adaptive because it presents a tolerance threshold that is too wide, 80 % of acceptability at To = 30.4 °C, where everything is below comfort. Conclusion: The conclusion was reached that the two models proposed by the international standard ASHRAE and the Colombian Technical Standard NTC 5316 adjust little to the situation observed in the study and therefore do not allow adequate design decisions to generate comfortable spaces.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/265632
Herrera Cáceres, Carlos Alberto; San Juan, Gustavo Alberto; Montoya, Olga Lucia; Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales; Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ingenieria; Ingenieria y Universidad; 28; 6-2024; 1-19
0123-2126
2011-2769
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/265632
identifier_str_mv Herrera Cáceres, Carlos Alberto; San Juan, Gustavo Alberto; Montoya, Olga Lucia; Estudio comparativo de modelos analíticos y adaptativos de confort térmico en aulas tropicales; Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ingenieria; Ingenieria y Universidad; 28; 6-2024; 1-19
0123-2126
2011-2769
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10181720
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.11144/Javeriana.iued28.csaa
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ingenieria
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ingenieria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842269126398050304
score 13.13397