Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina)
- Autores
- Barahona, Alexandra Daiana; Llano, Carina Lourdes; Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz; Rojas, Lorena; Pampillón González, María Cristina; Nudelman, Laura Ruth; Campos, Claudia Monica
- Año de publicación
- 2023
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- This research had the aim of studying how biodiversity education is practiced in formal andnon-formal settings by primary school teachers and rangers. We explored 1) type of resourcesused by practitioners to prepare a biodiversity lesson plan, 2) sources of materials available atthe school and in protected areas, 3) teaching methods and resources used by teachers in a biodiversity lesson plan. For preparing a class, the teacher mainly uses print and digital resources, whereas rangers prefer to rely on print material and other resources, such as consulting withresearchers, and learning through interaction with local people. While schools receive resourcesfrom government education and environmental agencies, protected areas receive them from academic institutions and environmental agencies. It is necessary to create spaces for them to share educational experiences, join forces and make visiting protected areas a significant part of the longer-term teaching process at school.
En este artículo se analiza la forma en que los maestros de escuelas primarias y guardaparques enseñan sobre la biodiversidad en entornos formales y no formales. Exploramos: 1) el tipo de recursos utilizados por los educadores para preparar un plan de clases, 2) las fuentes de materiales disponibles en la escuela y en las áreas protegidas, 3) los métodos de enseñanza y los recursos utilizados en las clases. Para preparar una clase sobre biodiversidad, los maestros utilizan principalmente recursos impresos y digitales, mientras que los guardaparques prefieren material impreso y otros recursos, como la consulta a investigadores y el aprendizaje mediante la interacción con la población local. Mientras que las escuelas reciben recursos de los organismos gubernamentales de educación y medio ambiente, las áreas protegidas los reciben de instituciones académicas y organismos ambientales. Tanto maestros como guardaparques manifiestan la escasez de recursos para enseñar sobre la biodiversidad local, lo cual evidencia la necesidad de que los investigadores produzcan materiales educativos para contextos formales y no formales. Resulta importante además crear espacios de intercambio de experiencias educativas para maestros y guardaparques; por ejemplo, a través de programas de capacitación compartidos, ya que ambos profesionales coinciden en el escenario educativo cuando las escuelas visitan las áreas protegidas.
Fil: Barahona, Alexandra Daiana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Provincia de Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Universidad Nacional de Cuyo. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas; Argentina
Fil: Llano, Carina Lourdes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Aplicadas a la Industria; Argentina
Fil: Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Histología y Embriología de Mendoza Dr. Mario H. Burgos. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Médicas. Instituto de Histología y Embriología de Mendoza Dr. Mario H. Burgos; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales; Argentina
Fil: Rojas, Lorena. Universidad del Aconcagua; Argentina
Fil: Pampillón González, María Cristina. Universidad Nacional de Cuyo. Institutos Multidisciplinarios. Instituto de Ciencias Ambientales.; Argentina. Instituto de Educación Física Dr. Jorge E. Coll; Argentina
Fil: Nudelman, Laura Ruth. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Instituto de Educación Física Dr. Jorge E. Coll; Argentina
Fil: Campos, Claudia Monica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Provincia de Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Universidad Nacional de Cuyo. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas; Argentina - Materia
-
BIODIVERSITY CONSERVATION
EDUCATIONAL SETTINGS
EXPERIENTIAL LEARNING
PROTECTED AREAS - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/223377
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_9d85539104d5a15e4856e0eeb92407bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/223377 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina)Educación sobre biodiversidad: recursos y fuentes utilizadas por los maestros de escuelas primarias y guardaparques de Mendoza (Argentina)Barahona, Alexandra DaianaLlano, Carina LourdesDiaz Isenrath, Gabriela BeatrizRojas, LorenaPampillón González, María CristinaNudelman, Laura RuthCampos, Claudia MonicaBIODIVERSITY CONSERVATIONEDUCATIONAL SETTINGSEXPERIENTIAL LEARNINGPROTECTED AREAShttps://purl.org/becyt/ford/1.6https://purl.org/becyt/ford/1This research had the aim of studying how biodiversity education is practiced in formal andnon-formal settings by primary school teachers and rangers. We explored 1) type of resourcesused by practitioners to prepare a biodiversity lesson plan, 2) sources of materials available atthe school and in protected areas, 3) teaching methods and resources used by teachers in a biodiversity lesson plan. For preparing a class, the teacher mainly uses print and digital resources, whereas rangers prefer to rely on print material and other resources, such as consulting withresearchers, and learning through interaction with local people. While schools receive resourcesfrom government education and environmental agencies, protected areas receive them from academic institutions and environmental agencies. It is necessary to create spaces for them to share educational experiences, join forces and make visiting protected areas a significant part of the longer-term teaching process at school.En este artículo se analiza la forma en que los maestros de escuelas primarias y guardaparques enseñan sobre la biodiversidad en entornos formales y no formales. Exploramos: 1) el tipo de recursos utilizados por los educadores para preparar un plan de clases, 2) las fuentes de materiales disponibles en la escuela y en las áreas protegidas, 3) los métodos de enseñanza y los recursos utilizados en las clases. Para preparar una clase sobre biodiversidad, los maestros utilizan principalmente recursos impresos y digitales, mientras que los guardaparques prefieren material impreso y otros recursos, como la consulta a investigadores y el aprendizaje mediante la interacción con la población local. Mientras que las escuelas reciben recursos de los organismos gubernamentales de educación y medio ambiente, las áreas protegidas los reciben de instituciones académicas y organismos ambientales. Tanto maestros como guardaparques manifiestan la escasez de recursos para enseñar sobre la biodiversidad local, lo cual evidencia la necesidad de que los investigadores produzcan materiales educativos para contextos formales y no formales. Resulta importante además crear espacios de intercambio de experiencias educativas para maestros y guardaparques; por ejemplo, a través de programas de capacitación compartidos, ya que ambos profesionales coinciden en el escenario educativo cuando las escuelas visitan las áreas protegidas.Fil: Barahona, Alexandra Daiana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Provincia de Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Universidad Nacional de Cuyo. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas; ArgentinaFil: Llano, Carina Lourdes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Aplicadas a la Industria; ArgentinaFil: Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Histología y Embriología de Mendoza Dr. Mario H. Burgos. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Médicas. Instituto de Histología y Embriología de Mendoza Dr. Mario H. Burgos; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales; ArgentinaFil: Rojas, Lorena. Universidad del Aconcagua; ArgentinaFil: Pampillón González, María Cristina. Universidad Nacional de Cuyo. Institutos Multidisciplinarios. Instituto de Ciencias Ambientales.; Argentina. Instituto de Educación Física Dr. Jorge E. Coll; ArgentinaFil: Nudelman, Laura Ruth. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Instituto de Educación Física Dr. Jorge E. Coll; ArgentinaFil: Campos, Claudia Monica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Provincia de Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Universidad Nacional de Cuyo. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas; ArgentinaConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto Argentino de Investigación de Las Zonas Árida2023-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/223377Barahona, Alexandra Daiana; Llano, Carina Lourdes; Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz; Rojas, Lorena; Pampillón González, María Cristina; et al.; Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina); Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto Argentino de Investigación de Las Zonas Árida; Multequina; 30; 1; 2-2023; 1-110327-93751852-7329CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.mendoza.conicet.gov.ar/portal/multequina/info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T09:41:11Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/223377instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 09:41:12.205CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina) Educación sobre biodiversidad: recursos y fuentes utilizadas por los maestros de escuelas primarias y guardaparques de Mendoza (Argentina) |
title |
Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina) |
spellingShingle |
Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina) Barahona, Alexandra Daiana BIODIVERSITY CONSERVATION EDUCATIONAL SETTINGS EXPERIENTIAL LEARNING PROTECTED AREAS |
title_short |
Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina) |
title_full |
Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina) |
title_fullStr |
Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina) |
title_full_unstemmed |
Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina) |
title_sort |
Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Barahona, Alexandra Daiana Llano, Carina Lourdes Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz Rojas, Lorena Pampillón González, María Cristina Nudelman, Laura Ruth Campos, Claudia Monica |
author |
Barahona, Alexandra Daiana |
author_facet |
Barahona, Alexandra Daiana Llano, Carina Lourdes Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz Rojas, Lorena Pampillón González, María Cristina Nudelman, Laura Ruth Campos, Claudia Monica |
author_role |
author |
author2 |
Llano, Carina Lourdes Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz Rojas, Lorena Pampillón González, María Cristina Nudelman, Laura Ruth Campos, Claudia Monica |
author2_role |
author author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
BIODIVERSITY CONSERVATION EDUCATIONAL SETTINGS EXPERIENTIAL LEARNING PROTECTED AREAS |
topic |
BIODIVERSITY CONSERVATION EDUCATIONAL SETTINGS EXPERIENTIAL LEARNING PROTECTED AREAS |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/1.6 https://purl.org/becyt/ford/1 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This research had the aim of studying how biodiversity education is practiced in formal andnon-formal settings by primary school teachers and rangers. We explored 1) type of resourcesused by practitioners to prepare a biodiversity lesson plan, 2) sources of materials available atthe school and in protected areas, 3) teaching methods and resources used by teachers in a biodiversity lesson plan. For preparing a class, the teacher mainly uses print and digital resources, whereas rangers prefer to rely on print material and other resources, such as consulting withresearchers, and learning through interaction with local people. While schools receive resourcesfrom government education and environmental agencies, protected areas receive them from academic institutions and environmental agencies. It is necessary to create spaces for them to share educational experiences, join forces and make visiting protected areas a significant part of the longer-term teaching process at school. En este artículo se analiza la forma en que los maestros de escuelas primarias y guardaparques enseñan sobre la biodiversidad en entornos formales y no formales. Exploramos: 1) el tipo de recursos utilizados por los educadores para preparar un plan de clases, 2) las fuentes de materiales disponibles en la escuela y en las áreas protegidas, 3) los métodos de enseñanza y los recursos utilizados en las clases. Para preparar una clase sobre biodiversidad, los maestros utilizan principalmente recursos impresos y digitales, mientras que los guardaparques prefieren material impreso y otros recursos, como la consulta a investigadores y el aprendizaje mediante la interacción con la población local. Mientras que las escuelas reciben recursos de los organismos gubernamentales de educación y medio ambiente, las áreas protegidas los reciben de instituciones académicas y organismos ambientales. Tanto maestros como guardaparques manifiestan la escasez de recursos para enseñar sobre la biodiversidad local, lo cual evidencia la necesidad de que los investigadores produzcan materiales educativos para contextos formales y no formales. Resulta importante además crear espacios de intercambio de experiencias educativas para maestros y guardaparques; por ejemplo, a través de programas de capacitación compartidos, ya que ambos profesionales coinciden en el escenario educativo cuando las escuelas visitan las áreas protegidas. Fil: Barahona, Alexandra Daiana. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Provincia de Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Universidad Nacional de Cuyo. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas; Argentina Fil: Llano, Carina Lourdes. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Aplicadas a la Industria; Argentina Fil: Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto de Histología y Embriología de Mendoza Dr. Mario H. Burgos. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Médicas. Instituto de Histología y Embriología de Mendoza Dr. Mario H. Burgos; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales; Argentina Fil: Rojas, Lorena. Universidad del Aconcagua; Argentina Fil: Pampillón González, María Cristina. Universidad Nacional de Cuyo. Institutos Multidisciplinarios. Instituto de Ciencias Ambientales.; Argentina. Instituto de Educación Física Dr. Jorge E. Coll; Argentina Fil: Nudelman, Laura Ruth. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Instituto de Educación Física Dr. Jorge E. Coll; Argentina Fil: Campos, Claudia Monica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Provincia de Mendoza. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas. Universidad Nacional de Cuyo. Instituto Argentino de Investigaciones de las Zonas Áridas; Argentina |
description |
This research had the aim of studying how biodiversity education is practiced in formal andnon-formal settings by primary school teachers and rangers. We explored 1) type of resourcesused by practitioners to prepare a biodiversity lesson plan, 2) sources of materials available atthe school and in protected areas, 3) teaching methods and resources used by teachers in a biodiversity lesson plan. For preparing a class, the teacher mainly uses print and digital resources, whereas rangers prefer to rely on print material and other resources, such as consulting withresearchers, and learning through interaction with local people. While schools receive resourcesfrom government education and environmental agencies, protected areas receive them from academic institutions and environmental agencies. It is necessary to create spaces for them to share educational experiences, join forces and make visiting protected areas a significant part of the longer-term teaching process at school. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/223377 Barahona, Alexandra Daiana; Llano, Carina Lourdes; Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz; Rojas, Lorena; Pampillón González, María Cristina; et al.; Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina); Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto Argentino de Investigación de Las Zonas Árida; Multequina; 30; 1; 2-2023; 1-11 0327-9375 1852-7329 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/223377 |
identifier_str_mv |
Barahona, Alexandra Daiana; Llano, Carina Lourdes; Diaz Isenrath, Gabriela Beatriz; Rojas, Lorena; Pampillón González, María Cristina; et al.; Biodiversity education: resources and sources used by school teachers and rangers in Mendoza (Argentina); Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto Argentino de Investigación de Las Zonas Árida; Multequina; 30; 1; 2-2023; 1-11 0327-9375 1852-7329 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.mendoza.conicet.gov.ar/portal/multequina/ |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto Argentino de Investigación de Las Zonas Árida |
publisher.none.fl_str_mv |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto Argentino de Investigación de Las Zonas Árida |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844613302225731584 |
score |
13.070432 |