Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds

Autores
Solovey, Guillermo; Shalóm, Diego Edgar; Pérez Schuster, Verónica; Sigman, Mariano
Año de publicación
2016
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Practice can enhance of perceptual sensitivity, a well-known phenomenon called perceptual learning. However, the effect of practice on subjective perception has received little attention. We approach this problem from a visual psychophysics and computational modeling perspective. In a sequence of visual search experiments, subjects significantly increased the ability to detect a “trained target”. Before and after training, subjects performed two psychophysical protocols that parametrically vary the visibility of the “trained target”: an attentional blink and a visual masking task. We found that confidence increased after learning only in the attentional blink task. Despite large differences in some observables and task settings, we identify common mechanisms for decision-making and confidence. Specifically, our behavioral results and computational model suggest that perceptual ability is independent of processing time, indicating that changes in early cortical representations are effective, and learning changes decision criteria to convey choice and confidence.
Fil: Solovey, Guillermo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Cálculo; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; Argentina
Fil: Shalóm, Diego Edgar. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física; Argentina
Fil: Pérez Schuster, Verónica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Fisiología, Biología Molecular y Celular; Argentina
Fil: Sigman, Mariano. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; Argentina
Materia
Confidence
Perceptual Learning
Signal Detection Theory
Subjective Awareness
Visual Psychophysics
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/38704

id CONICETDig_9a2b359ee334ff00643cf395c948320a
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/38704
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Perceptual learning effect on decision and confidence thresholdsSolovey, GuillermoShalóm, Diego EdgarPérez Schuster, VerónicaSigman, MarianoConfidencePerceptual LearningSignal Detection TheorySubjective AwarenessVisual Psychophysicshttps://purl.org/becyt/ford/3.1https://purl.org/becyt/ford/3Practice can enhance of perceptual sensitivity, a well-known phenomenon called perceptual learning. However, the effect of practice on subjective perception has received little attention. We approach this problem from a visual psychophysics and computational modeling perspective. In a sequence of visual search experiments, subjects significantly increased the ability to detect a “trained target”. Before and after training, subjects performed two psychophysical protocols that parametrically vary the visibility of the “trained target”: an attentional blink and a visual masking task. We found that confidence increased after learning only in the attentional blink task. Despite large differences in some observables and task settings, we identify common mechanisms for decision-making and confidence. Specifically, our behavioral results and computational model suggest that perceptual ability is independent of processing time, indicating that changes in early cortical representations are effective, and learning changes decision criteria to convey choice and confidence.Fil: Solovey, Guillermo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Cálculo; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; ArgentinaFil: Shalóm, Diego Edgar. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física; ArgentinaFil: Pérez Schuster, Verónica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Fisiología, Biología Molecular y Celular; ArgentinaFil: Sigman, Mariano. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; ArgentinaElsevier2016-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/38704Solovey, Guillermo; Shalóm, Diego Edgar; Pérez Schuster, Verónica; Sigman, Mariano; Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds; Elsevier; Consciousness and Cognition; 45; 10-2016; 24-361053-8100CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053810016302422info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/j.concog.2016.08.010info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T11:21:48Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/38704instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 11:21:48.503CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds
title Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds
spellingShingle Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds
Solovey, Guillermo
Confidence
Perceptual Learning
Signal Detection Theory
Subjective Awareness
Visual Psychophysics
title_short Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds
title_full Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds
title_fullStr Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds
title_full_unstemmed Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds
title_sort Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds
dc.creator.none.fl_str_mv Solovey, Guillermo
Shalóm, Diego Edgar
Pérez Schuster, Verónica
Sigman, Mariano
author Solovey, Guillermo
author_facet Solovey, Guillermo
Shalóm, Diego Edgar
Pérez Schuster, Verónica
Sigman, Mariano
author_role author
author2 Shalóm, Diego Edgar
Pérez Schuster, Verónica
Sigman, Mariano
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Confidence
Perceptual Learning
Signal Detection Theory
Subjective Awareness
Visual Psychophysics
topic Confidence
Perceptual Learning
Signal Detection Theory
Subjective Awareness
Visual Psychophysics
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/3.1
https://purl.org/becyt/ford/3
dc.description.none.fl_txt_mv Practice can enhance of perceptual sensitivity, a well-known phenomenon called perceptual learning. However, the effect of practice on subjective perception has received little attention. We approach this problem from a visual psychophysics and computational modeling perspective. In a sequence of visual search experiments, subjects significantly increased the ability to detect a “trained target”. Before and after training, subjects performed two psychophysical protocols that parametrically vary the visibility of the “trained target”: an attentional blink and a visual masking task. We found that confidence increased after learning only in the attentional blink task. Despite large differences in some observables and task settings, we identify common mechanisms for decision-making and confidence. Specifically, our behavioral results and computational model suggest that perceptual ability is independent of processing time, indicating that changes in early cortical representations are effective, and learning changes decision criteria to convey choice and confidence.
Fil: Solovey, Guillermo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Cálculo; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; Argentina
Fil: Shalóm, Diego Edgar. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física; Argentina
Fil: Pérez Schuster, Verónica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Fisiología, Biología Molecular y Celular; Argentina
Fil: Sigman, Mariano. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; Argentina
description Practice can enhance of perceptual sensitivity, a well-known phenomenon called perceptual learning. However, the effect of practice on subjective perception has received little attention. We approach this problem from a visual psychophysics and computational modeling perspective. In a sequence of visual search experiments, subjects significantly increased the ability to detect a “trained target”. Before and after training, subjects performed two psychophysical protocols that parametrically vary the visibility of the “trained target”: an attentional blink and a visual masking task. We found that confidence increased after learning only in the attentional blink task. Despite large differences in some observables and task settings, we identify common mechanisms for decision-making and confidence. Specifically, our behavioral results and computational model suggest that perceptual ability is independent of processing time, indicating that changes in early cortical representations are effective, and learning changes decision criteria to convey choice and confidence.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/38704
Solovey, Guillermo; Shalóm, Diego Edgar; Pérez Schuster, Verónica; Sigman, Mariano; Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds; Elsevier; Consciousness and Cognition; 45; 10-2016; 24-36
1053-8100
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/38704
identifier_str_mv Solovey, Guillermo; Shalóm, Diego Edgar; Pérez Schuster, Verónica; Sigman, Mariano; Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds; Elsevier; Consciousness and Cognition; 45; 10-2016; 24-36
1053-8100
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053810016302422
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/j.concog.2016.08.010
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Elsevier
publisher.none.fl_str_mv Elsevier
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846781726712397824
score 12.982451