Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds
- Autores
- Solovey, Guillermo; Shalóm, Diego Edgar; Pérez Schuster, Verónica; Sigman, Mariano
- Año de publicación
- 2016
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Practice can enhance of perceptual sensitivity, a well-known phenomenon called perceptual learning. However, the effect of practice on subjective perception has received little attention. We approach this problem from a visual psychophysics and computational modeling perspective. In a sequence of visual search experiments, subjects significantly increased the ability to detect a “trained target”. Before and after training, subjects performed two psychophysical protocols that parametrically vary the visibility of the “trained target”: an attentional blink and a visual masking task. We found that confidence increased after learning only in the attentional blink task. Despite large differences in some observables and task settings, we identify common mechanisms for decision-making and confidence. Specifically, our behavioral results and computational model suggest that perceptual ability is independent of processing time, indicating that changes in early cortical representations are effective, and learning changes decision criteria to convey choice and confidence.
Fil: Solovey, Guillermo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Cálculo; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; Argentina
Fil: Shalóm, Diego Edgar. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física; Argentina
Fil: Pérez Schuster, Verónica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Fisiología, Biología Molecular y Celular; Argentina
Fil: Sigman, Mariano. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; Argentina - Materia
-
Confidence
Perceptual Learning
Signal Detection Theory
Subjective Awareness
Visual Psychophysics - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
.jpg)
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/38704
Ver los metadatos del registro completo
| id |
CONICETDig_9a2b359ee334ff00643cf395c948320a |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/38704 |
| network_acronym_str |
CONICETDig |
| repository_id_str |
3498 |
| network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| spelling |
Perceptual learning effect on decision and confidence thresholdsSolovey, GuillermoShalóm, Diego EdgarPérez Schuster, VerónicaSigman, MarianoConfidencePerceptual LearningSignal Detection TheorySubjective AwarenessVisual Psychophysicshttps://purl.org/becyt/ford/3.1https://purl.org/becyt/ford/3Practice can enhance of perceptual sensitivity, a well-known phenomenon called perceptual learning. However, the effect of practice on subjective perception has received little attention. We approach this problem from a visual psychophysics and computational modeling perspective. In a sequence of visual search experiments, subjects significantly increased the ability to detect a “trained target”. Before and after training, subjects performed two psychophysical protocols that parametrically vary the visibility of the “trained target”: an attentional blink and a visual masking task. We found that confidence increased after learning only in the attentional blink task. Despite large differences in some observables and task settings, we identify common mechanisms for decision-making and confidence. Specifically, our behavioral results and computational model suggest that perceptual ability is independent of processing time, indicating that changes in early cortical representations are effective, and learning changes decision criteria to convey choice and confidence.Fil: Solovey, Guillermo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Cálculo; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; ArgentinaFil: Shalóm, Diego Edgar. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física; ArgentinaFil: Pérez Schuster, Verónica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Fisiología, Biología Molecular y Celular; ArgentinaFil: Sigman, Mariano. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; ArgentinaElsevier2016-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/38704Solovey, Guillermo; Shalóm, Diego Edgar; Pérez Schuster, Verónica; Sigman, Mariano; Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds; Elsevier; Consciousness and Cognition; 45; 10-2016; 24-361053-8100CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053810016302422info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/j.concog.2016.08.010info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T11:21:48Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/38704instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 11:21:48.503CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds |
| title |
Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds |
| spellingShingle |
Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds Solovey, Guillermo Confidence Perceptual Learning Signal Detection Theory Subjective Awareness Visual Psychophysics |
| title_short |
Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds |
| title_full |
Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds |
| title_fullStr |
Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds |
| title_full_unstemmed |
Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds |
| title_sort |
Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Solovey, Guillermo Shalóm, Diego Edgar Pérez Schuster, Verónica Sigman, Mariano |
| author |
Solovey, Guillermo |
| author_facet |
Solovey, Guillermo Shalóm, Diego Edgar Pérez Schuster, Verónica Sigman, Mariano |
| author_role |
author |
| author2 |
Shalóm, Diego Edgar Pérez Schuster, Verónica Sigman, Mariano |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Confidence Perceptual Learning Signal Detection Theory Subjective Awareness Visual Psychophysics |
| topic |
Confidence Perceptual Learning Signal Detection Theory Subjective Awareness Visual Psychophysics |
| purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/3.1 https://purl.org/becyt/ford/3 |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
Practice can enhance of perceptual sensitivity, a well-known phenomenon called perceptual learning. However, the effect of practice on subjective perception has received little attention. We approach this problem from a visual psychophysics and computational modeling perspective. In a sequence of visual search experiments, subjects significantly increased the ability to detect a “trained target”. Before and after training, subjects performed two psychophysical protocols that parametrically vary the visibility of the “trained target”: an attentional blink and a visual masking task. We found that confidence increased after learning only in the attentional blink task. Despite large differences in some observables and task settings, we identify common mechanisms for decision-making and confidence. Specifically, our behavioral results and computational model suggest that perceptual ability is independent of processing time, indicating that changes in early cortical representations are effective, and learning changes decision criteria to convey choice and confidence. Fil: Solovey, Guillermo. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Cálculo; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; Argentina Fil: Shalóm, Diego Edgar. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física; Argentina Fil: Pérez Schuster, Verónica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Fisiología, Biología Molecular y Neurociencias; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Fisiología, Biología Molecular y Celular; Argentina Fil: Sigman, Mariano. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria. Instituto de Física de Buenos Aires. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Instituto de Física de Buenos Aires; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Departamento de Física. Laboratorio de Neurociencia Integrativa; Argentina. Universidad Torcuato di Tella; Argentina |
| description |
Practice can enhance of perceptual sensitivity, a well-known phenomenon called perceptual learning. However, the effect of practice on subjective perception has received little attention. We approach this problem from a visual psychophysics and computational modeling perspective. In a sequence of visual search experiments, subjects significantly increased the ability to detect a “trained target”. Before and after training, subjects performed two psychophysical protocols that parametrically vary the visibility of the “trained target”: an attentional blink and a visual masking task. We found that confidence increased after learning only in the attentional blink task. Despite large differences in some observables and task settings, we identify common mechanisms for decision-making and confidence. Specifically, our behavioral results and computational model suggest that perceptual ability is independent of processing time, indicating that changes in early cortical representations are effective, and learning changes decision criteria to convey choice and confidence. |
| publishDate |
2016 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/38704 Solovey, Guillermo; Shalóm, Diego Edgar; Pérez Schuster, Verónica; Sigman, Mariano; Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds; Elsevier; Consciousness and Cognition; 45; 10-2016; 24-36 1053-8100 CONICET Digital CONICET |
| url |
http://hdl.handle.net/11336/38704 |
| identifier_str_mv |
Solovey, Guillermo; Shalóm, Diego Edgar; Pérez Schuster, Verónica; Sigman, Mariano; Perceptual learning effect on decision and confidence thresholds; Elsevier; Consciousness and Cognition; 45; 10-2016; 24-36 1053-8100 CONICET Digital CONICET |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053810016302422 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1016/j.concog.2016.08.010 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Elsevier |
| publisher.none.fl_str_mv |
Elsevier |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| collection |
CONICET Digital (CONICET) |
| instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
| _version_ |
1846781726712397824 |
| score |
12.982451 |