Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)

Autores
Lemos, Viviana Noemí; Valega, Melissa Raquel; Serppe, Mónica Daiana
Año de publicación
2021
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Background:The cognitive regulation of emotions is a fundamental variablein socio-affective functioning, being an essential skill in childhood due toits relationship with multiple areas of social functioning. Although there isa version that allows evaluating this construct (CERQ-k), translated andadapted for Argentine children, the structural model found does not fullycoincide with the model proposed by the authors of the original version ofCERQ.Objective:To test, through Confirmatory Factor Analysis (CFA),the model obtained in the adapted version and compare it with that ofthe original version of the instrument.Method:From a non-probabilisticsample, 761 children between the ages of 9 and 12, from the provinces ofEntre Ríos and Córdoba, participated in the study. Descriptive analyzes ofthe items, CFA, and reliability analysis were carried out.Results:The CFAindicated an adequate fit in both models, although the second-order modelproved to be more parsimonious and with satisfactory fit and error indices.Conclusion:The CERQ-k version adapted to Argentina, whose structurehas been confirmed in this study, allows a valid and reliable measure of theconstruct to evaluate the cognitive regulation of emotion in children aged 9to 12 years.
Introducción: La regulación cognitiva de las emociones es una variable fundamental en el funcionamiento socioafectivo, siendo una habilidad esencial en la infancia por su relación con múltiples áreas del funcionamiento social. Si bien existe una versión que permite evaluar este constructo (CERQ-k), traducida y adaptada para niños argentinos, el modelo estructural encontrado no coincide plenamente con el modelo propuesto por los autores de la versión original del CERQ. Objetivo: Poner a prueba, a través de Análisis Factorial Confirmatorio (AFC), el modelo obtenido en la versión adaptada y compararlo con el de la versión original del instrumento. Método: A partir de una muestra no probabilística, 761 niños de 9 a 12 años, de las provincias de Entre Ríos y Córdoba, participaron del estudio. Se realizaron análisis descriptivos de los ítems, AFC y análisis de fiabilidad. Resultados: El AFC indicó un ajuste adecuado en ambos modelos, aunque el de segundo orden demostró ser más parsimonioso y con índices de ajuste y error satisfactorios. Conclusión: La versión CERQ-k adaptada a Argentina, cuya estructura ha sido confirmada en este estudio, permite una medida válida y confiable del constructo para evaluar la regulación cognitiva de la emoción en niños de 9 a 12 años.
Fil: Lemos, Viviana Noemí. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones En Ciencias de la Salud y del Comportamiento.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Valega, Melissa Raquel. Universidad Adventista del Plata; Argentina
Fil: Serppe, Mónica Daiana. Universidad de la Cuenca del Plata; Argentina. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Materia
COGNITIVE EMOTIONAL REGULATION
QUESTIONNAIRE
CHILDREN
CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/155170

id CONICETDig_8588c59585089cd00d2146b471b297fe
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/155170
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)Cuestionario de regulación emocional cognitiva: Un estudio de la validación factorial en español, para niños (CERQ-k)Lemos, Viviana NoemíValega, Melissa RaquelSerppe, Mónica DaianaCOGNITIVE EMOTIONAL REGULATIONQUESTIONNAIRECHILDRENCONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Background:The cognitive regulation of emotions is a fundamental variablein socio-affective functioning, being an essential skill in childhood due toits relationship with multiple areas of social functioning. Although there isa version that allows evaluating this construct (CERQ-k), translated andadapted for Argentine children, the structural model found does not fullycoincide with the model proposed by the authors of the original version ofCERQ.Objective:To test, through Confirmatory Factor Analysis (CFA),the model obtained in the adapted version and compare it with that ofthe original version of the instrument.Method:From a non-probabilisticsample, 761 children between the ages of 9 and 12, from the provinces ofEntre Ríos and Córdoba, participated in the study. Descriptive analyzes ofthe items, CFA, and reliability analysis were carried out.Results:The CFAindicated an adequate fit in both models, although the second-order modelproved to be more parsimonious and with satisfactory fit and error indices.Conclusion:The CERQ-k version adapted to Argentina, whose structurehas been confirmed in this study, allows a valid and reliable measure of theconstruct to evaluate the cognitive regulation of emotion in children aged 9to 12 years.Introducción: La regulación cognitiva de las emociones es una variable fundamental en el funcionamiento socioafectivo, siendo una habilidad esencial en la infancia por su relación con múltiples áreas del funcionamiento social. Si bien existe una versión que permite evaluar este constructo (CERQ-k), traducida y adaptada para niños argentinos, el modelo estructural encontrado no coincide plenamente con el modelo propuesto por los autores de la versión original del CERQ. Objetivo: Poner a prueba, a través de Análisis Factorial Confirmatorio (AFC), el modelo obtenido en la versión adaptada y compararlo con el de la versión original del instrumento. Método: A partir de una muestra no probabilística, 761 niños de 9 a 12 años, de las provincias de Entre Ríos y Córdoba, participaron del estudio. Se realizaron análisis descriptivos de los ítems, AFC y análisis de fiabilidad. Resultados: El AFC indicó un ajuste adecuado en ambos modelos, aunque el de segundo orden demostró ser más parsimonioso y con índices de ajuste y error satisfactorios. Conclusión: La versión CERQ-k adaptada a Argentina, cuya estructura ha sido confirmada en este estudio, permite una medida válida y confiable del constructo para evaluar la regulación cognitiva de la emoción en niños de 9 a 12 años.Fil: Lemos, Viviana Noemí. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones En Ciencias de la Salud y del Comportamiento.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Valega, Melissa Raquel. Universidad Adventista del Plata; ArgentinaFil: Serppe, Mónica Daiana. Universidad de la Cuenca del Plata; Argentina. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaUniversidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología2021-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/155170Lemos, Viviana Noemí; Valega, Melissa Raquel; Serppe, Mónica Daiana; Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k); Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología ; International Journal of Psychological Research; 14; 2; 27-10-2021; 61-812011-20842011-7922CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.21500/20112084.5234info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/article/view/5234info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-10T13:06:59Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/155170instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-10 13:06:59.234CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)
Cuestionario de regulación emocional cognitiva: Un estudio de la validación factorial en español, para niños (CERQ-k)
title Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)
spellingShingle Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)
Lemos, Viviana Noemí
COGNITIVE EMOTIONAL REGULATION
QUESTIONNAIRE
CHILDREN
CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS
title_short Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)
title_full Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)
title_fullStr Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)
title_full_unstemmed Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)
title_sort Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)
dc.creator.none.fl_str_mv Lemos, Viviana Noemí
Valega, Melissa Raquel
Serppe, Mónica Daiana
author Lemos, Viviana Noemí
author_facet Lemos, Viviana Noemí
Valega, Melissa Raquel
Serppe, Mónica Daiana
author_role author
author2 Valega, Melissa Raquel
Serppe, Mónica Daiana
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv COGNITIVE EMOTIONAL REGULATION
QUESTIONNAIRE
CHILDREN
CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS
topic COGNITIVE EMOTIONAL REGULATION
QUESTIONNAIRE
CHILDREN
CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Background:The cognitive regulation of emotions is a fundamental variablein socio-affective functioning, being an essential skill in childhood due toits relationship with multiple areas of social functioning. Although there isa version that allows evaluating this construct (CERQ-k), translated andadapted for Argentine children, the structural model found does not fullycoincide with the model proposed by the authors of the original version ofCERQ.Objective:To test, through Confirmatory Factor Analysis (CFA),the model obtained in the adapted version and compare it with that ofthe original version of the instrument.Method:From a non-probabilisticsample, 761 children between the ages of 9 and 12, from the provinces ofEntre Ríos and Córdoba, participated in the study. Descriptive analyzes ofthe items, CFA, and reliability analysis were carried out.Results:The CFAindicated an adequate fit in both models, although the second-order modelproved to be more parsimonious and with satisfactory fit and error indices.Conclusion:The CERQ-k version adapted to Argentina, whose structurehas been confirmed in this study, allows a valid and reliable measure of theconstruct to evaluate the cognitive regulation of emotion in children aged 9to 12 years.
Introducción: La regulación cognitiva de las emociones es una variable fundamental en el funcionamiento socioafectivo, siendo una habilidad esencial en la infancia por su relación con múltiples áreas del funcionamiento social. Si bien existe una versión que permite evaluar este constructo (CERQ-k), traducida y adaptada para niños argentinos, el modelo estructural encontrado no coincide plenamente con el modelo propuesto por los autores de la versión original del CERQ. Objetivo: Poner a prueba, a través de Análisis Factorial Confirmatorio (AFC), el modelo obtenido en la versión adaptada y compararlo con el de la versión original del instrumento. Método: A partir de una muestra no probabilística, 761 niños de 9 a 12 años, de las provincias de Entre Ríos y Córdoba, participaron del estudio. Se realizaron análisis descriptivos de los ítems, AFC y análisis de fiabilidad. Resultados: El AFC indicó un ajuste adecuado en ambos modelos, aunque el de segundo orden demostró ser más parsimonioso y con índices de ajuste y error satisfactorios. Conclusión: La versión CERQ-k adaptada a Argentina, cuya estructura ha sido confirmada en este estudio, permite una medida válida y confiable del constructo para evaluar la regulación cognitiva de la emoción en niños de 9 a 12 años.
Fil: Lemos, Viviana Noemí. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones En Ciencias de la Salud y del Comportamiento.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Valega, Melissa Raquel. Universidad Adventista del Plata; Argentina
Fil: Serppe, Mónica Daiana. Universidad de la Cuenca del Plata; Argentina. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
description Background:The cognitive regulation of emotions is a fundamental variablein socio-affective functioning, being an essential skill in childhood due toits relationship with multiple areas of social functioning. Although there isa version that allows evaluating this construct (CERQ-k), translated andadapted for Argentine children, the structural model found does not fullycoincide with the model proposed by the authors of the original version ofCERQ.Objective:To test, through Confirmatory Factor Analysis (CFA),the model obtained in the adapted version and compare it with that ofthe original version of the instrument.Method:From a non-probabilisticsample, 761 children between the ages of 9 and 12, from the provinces ofEntre Ríos and Córdoba, participated in the study. Descriptive analyzes ofthe items, CFA, and reliability analysis were carried out.Results:The CFAindicated an adequate fit in both models, although the second-order modelproved to be more parsimonious and with satisfactory fit and error indices.Conclusion:The CERQ-k version adapted to Argentina, whose structurehas been confirmed in this study, allows a valid and reliable measure of theconstruct to evaluate the cognitive regulation of emotion in children aged 9to 12 years.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/155170
Lemos, Viviana Noemí; Valega, Melissa Raquel; Serppe, Mónica Daiana; Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k); Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología ; International Journal of Psychological Research; 14; 2; 27-10-2021; 61-81
2011-2084
2011-7922
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/155170
identifier_str_mv Lemos, Viviana Noemí; Valega, Melissa Raquel; Serppe, Mónica Daiana; Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k); Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología ; International Journal of Psychological Research; 14; 2; 27-10-2021; 61-81
2011-2084
2011-7922
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.21500/20112084.5234
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/article/view/5234
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842980303041200128
score 12.993085