Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)
- Autores
- Lemos, Viviana Noemí; Valega, Melissa Raquel; Serppe, Mónica Daiana
- Año de publicación
- 2021
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Background:The cognitive regulation of emotions is a fundamental variablein socio-affective functioning, being an essential skill in childhood due toits relationship with multiple areas of social functioning. Although there isa version that allows evaluating this construct (CERQ-k), translated andadapted for Argentine children, the structural model found does not fullycoincide with the model proposed by the authors of the original version ofCERQ.Objective:To test, through Confirmatory Factor Analysis (CFA),the model obtained in the adapted version and compare it with that ofthe original version of the instrument.Method:From a non-probabilisticsample, 761 children between the ages of 9 and 12, from the provinces ofEntre Ríos and Córdoba, participated in the study. Descriptive analyzes ofthe items, CFA, and reliability analysis were carried out.Results:The CFAindicated an adequate fit in both models, although the second-order modelproved to be more parsimonious and with satisfactory fit and error indices.Conclusion:The CERQ-k version adapted to Argentina, whose structurehas been confirmed in this study, allows a valid and reliable measure of theconstruct to evaluate the cognitive regulation of emotion in children aged 9to 12 years.
Introducción: La regulación cognitiva de las emociones es una variable fundamental en el funcionamiento socioafectivo, siendo una habilidad esencial en la infancia por su relación con múltiples áreas del funcionamiento social. Si bien existe una versión que permite evaluar este constructo (CERQ-k), traducida y adaptada para niños argentinos, el modelo estructural encontrado no coincide plenamente con el modelo propuesto por los autores de la versión original del CERQ. Objetivo: Poner a prueba, a través de Análisis Factorial Confirmatorio (AFC), el modelo obtenido en la versión adaptada y compararlo con el de la versión original del instrumento. Método: A partir de una muestra no probabilística, 761 niños de 9 a 12 años, de las provincias de Entre Ríos y Córdoba, participaron del estudio. Se realizaron análisis descriptivos de los ítems, AFC y análisis de fiabilidad. Resultados: El AFC indicó un ajuste adecuado en ambos modelos, aunque el de segundo orden demostró ser más parsimonioso y con índices de ajuste y error satisfactorios. Conclusión: La versión CERQ-k adaptada a Argentina, cuya estructura ha sido confirmada en este estudio, permite una medida válida y confiable del constructo para evaluar la regulación cognitiva de la emoción en niños de 9 a 12 años.
Fil: Lemos, Viviana Noemí. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones En Ciencias de la Salud y del Comportamiento.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Valega, Melissa Raquel. Universidad Adventista del Plata; Argentina
Fil: Serppe, Mónica Daiana. Universidad de la Cuenca del Plata; Argentina. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina - Materia
-
COGNITIVE EMOTIONAL REGULATION
QUESTIONNAIRE
CHILDREN
CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/155170
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_8588c59585089cd00d2146b471b297fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/155170 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k)Cuestionario de regulación emocional cognitiva: Un estudio de la validación factorial en español, para niños (CERQ-k)Lemos, Viviana NoemíValega, Melissa RaquelSerppe, Mónica DaianaCOGNITIVE EMOTIONAL REGULATIONQUESTIONNAIRECHILDRENCONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIShttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Background:The cognitive regulation of emotions is a fundamental variablein socio-affective functioning, being an essential skill in childhood due toits relationship with multiple areas of social functioning. Although there isa version that allows evaluating this construct (CERQ-k), translated andadapted for Argentine children, the structural model found does not fullycoincide with the model proposed by the authors of the original version ofCERQ.Objective:To test, through Confirmatory Factor Analysis (CFA),the model obtained in the adapted version and compare it with that ofthe original version of the instrument.Method:From a non-probabilisticsample, 761 children between the ages of 9 and 12, from the provinces ofEntre Ríos and Córdoba, participated in the study. Descriptive analyzes ofthe items, CFA, and reliability analysis were carried out.Results:The CFAindicated an adequate fit in both models, although the second-order modelproved to be more parsimonious and with satisfactory fit and error indices.Conclusion:The CERQ-k version adapted to Argentina, whose structurehas been confirmed in this study, allows a valid and reliable measure of theconstruct to evaluate the cognitive regulation of emotion in children aged 9to 12 years.Introducción: La regulación cognitiva de las emociones es una variable fundamental en el funcionamiento socioafectivo, siendo una habilidad esencial en la infancia por su relación con múltiples áreas del funcionamiento social. Si bien existe una versión que permite evaluar este constructo (CERQ-k), traducida y adaptada para niños argentinos, el modelo estructural encontrado no coincide plenamente con el modelo propuesto por los autores de la versión original del CERQ. Objetivo: Poner a prueba, a través de Análisis Factorial Confirmatorio (AFC), el modelo obtenido en la versión adaptada y compararlo con el de la versión original del instrumento. Método: A partir de una muestra no probabilística, 761 niños de 9 a 12 años, de las provincias de Entre Ríos y Córdoba, participaron del estudio. Se realizaron análisis descriptivos de los ítems, AFC y análisis de fiabilidad. Resultados: El AFC indicó un ajuste adecuado en ambos modelos, aunque el de segundo orden demostró ser más parsimonioso y con índices de ajuste y error satisfactorios. Conclusión: La versión CERQ-k adaptada a Argentina, cuya estructura ha sido confirmada en este estudio, permite una medida válida y confiable del constructo para evaluar la regulación cognitiva de la emoción en niños de 9 a 12 años.Fil: Lemos, Viviana Noemí. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones En Ciencias de la Salud y del Comportamiento.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Valega, Melissa Raquel. Universidad Adventista del Plata; ArgentinaFil: Serppe, Mónica Daiana. Universidad de la Cuenca del Plata; Argentina. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaUniversidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología2021-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/155170Lemos, Viviana Noemí; Valega, Melissa Raquel; Serppe, Mónica Daiana; Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k); Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología ; International Journal of Psychological Research; 14; 2; 27-10-2021; 61-812011-20842011-7922CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.21500/20112084.5234info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/article/view/5234info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-10T13:06:59Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/155170instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-10 13:06:59.234CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k) Cuestionario de regulación emocional cognitiva: Un estudio de la validación factorial en español, para niños (CERQ-k) |
title |
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k) |
spellingShingle |
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k) Lemos, Viviana Noemí COGNITIVE EMOTIONAL REGULATION QUESTIONNAIRE CHILDREN CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS |
title_short |
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k) |
title_full |
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k) |
title_fullStr |
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k) |
title_full_unstemmed |
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k) |
title_sort |
Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lemos, Viviana Noemí Valega, Melissa Raquel Serppe, Mónica Daiana |
author |
Lemos, Viviana Noemí |
author_facet |
Lemos, Viviana Noemí Valega, Melissa Raquel Serppe, Mónica Daiana |
author_role |
author |
author2 |
Valega, Melissa Raquel Serppe, Mónica Daiana |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
COGNITIVE EMOTIONAL REGULATION QUESTIONNAIRE CHILDREN CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS |
topic |
COGNITIVE EMOTIONAL REGULATION QUESTIONNAIRE CHILDREN CONFIRMATORY FACTORIAL ANALYSIS |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Background:The cognitive regulation of emotions is a fundamental variablein socio-affective functioning, being an essential skill in childhood due toits relationship with multiple areas of social functioning. Although there isa version that allows evaluating this construct (CERQ-k), translated andadapted for Argentine children, the structural model found does not fullycoincide with the model proposed by the authors of the original version ofCERQ.Objective:To test, through Confirmatory Factor Analysis (CFA),the model obtained in the adapted version and compare it with that ofthe original version of the instrument.Method:From a non-probabilisticsample, 761 children between the ages of 9 and 12, from the provinces ofEntre Ríos and Córdoba, participated in the study. Descriptive analyzes ofthe items, CFA, and reliability analysis were carried out.Results:The CFAindicated an adequate fit in both models, although the second-order modelproved to be more parsimonious and with satisfactory fit and error indices.Conclusion:The CERQ-k version adapted to Argentina, whose structurehas been confirmed in this study, allows a valid and reliable measure of theconstruct to evaluate the cognitive regulation of emotion in children aged 9to 12 years. Introducción: La regulación cognitiva de las emociones es una variable fundamental en el funcionamiento socioafectivo, siendo una habilidad esencial en la infancia por su relación con múltiples áreas del funcionamiento social. Si bien existe una versión que permite evaluar este constructo (CERQ-k), traducida y adaptada para niños argentinos, el modelo estructural encontrado no coincide plenamente con el modelo propuesto por los autores de la versión original del CERQ. Objetivo: Poner a prueba, a través de Análisis Factorial Confirmatorio (AFC), el modelo obtenido en la versión adaptada y compararlo con el de la versión original del instrumento. Método: A partir de una muestra no probabilística, 761 niños de 9 a 12 años, de las provincias de Entre Ríos y Córdoba, participaron del estudio. Se realizaron análisis descriptivos de los ítems, AFC y análisis de fiabilidad. Resultados: El AFC indicó un ajuste adecuado en ambos modelos, aunque el de segundo orden demostró ser más parsimonioso y con índices de ajuste y error satisfactorios. Conclusión: La versión CERQ-k adaptada a Argentina, cuya estructura ha sido confirmada en este estudio, permite una medida válida y confiable del constructo para evaluar la regulación cognitiva de la emoción en niños de 9 a 12 años. Fil: Lemos, Viviana Noemí. Universidad Adventista del Plata. Secretaría de Ciencia y Técnica. Centro Interdisciplinario de Investigaciones En Ciencias de la Salud y del Comportamiento.; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Valega, Melissa Raquel. Universidad Adventista del Plata; Argentina Fil: Serppe, Mónica Daiana. Universidad de la Cuenca del Plata; Argentina. Universidad Adventista del Plata; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina |
description |
Background:The cognitive regulation of emotions is a fundamental variablein socio-affective functioning, being an essential skill in childhood due toits relationship with multiple areas of social functioning. Although there isa version that allows evaluating this construct (CERQ-k), translated andadapted for Argentine children, the structural model found does not fullycoincide with the model proposed by the authors of the original version ofCERQ.Objective:To test, through Confirmatory Factor Analysis (CFA),the model obtained in the adapted version and compare it with that ofthe original version of the instrument.Method:From a non-probabilisticsample, 761 children between the ages of 9 and 12, from the provinces ofEntre Ríos and Córdoba, participated in the study. Descriptive analyzes ofthe items, CFA, and reliability analysis were carried out.Results:The CFAindicated an adequate fit in both models, although the second-order modelproved to be more parsimonious and with satisfactory fit and error indices.Conclusion:The CERQ-k version adapted to Argentina, whose structurehas been confirmed in this study, allows a valid and reliable measure of theconstruct to evaluate the cognitive regulation of emotion in children aged 9to 12 years. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/155170 Lemos, Viviana Noemí; Valega, Melissa Raquel; Serppe, Mónica Daiana; Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k); Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología ; International Journal of Psychological Research; 14; 2; 27-10-2021; 61-81 2011-2084 2011-7922 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/155170 |
identifier_str_mv |
Lemos, Viviana Noemí; Valega, Melissa Raquel; Serppe, Mónica Daiana; Cognitive emotional regulation questionnaire: A factorial validation study in spanish for children (CERQ-k); Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología ; International Journal of Psychological Research; 14; 2; 27-10-2021; 61-81 2011-2084 2011-7922 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.21500/20112084.5234 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/article/view/5234 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Buenaventura. Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842980303041200128 |
score |
12.993085 |