The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study
- Autores
- Gago Galvagno, Lucas Gustavo; Elgier, Angel Manuel; Azzollini, Susana Celeste
- Año de publicación
- 2022
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- In Argentina, the universal child allowance (AUHby its Spanishacronym) is a social insurance that is granted to people in a situation of social vulnerability for each child under 18 years of age and with disabilities, whose parents are inserted in unregulated jobs. On the other hand, emotional regulation (ER) is related to monitoring, evaluating and modifying emotional reactions to achieve goals, and predicts communication, executive skills and academic performance. The investigations that analyze the impact of social or financial assistance by the state on the cognitive development of children in vulnerable situations are from USAand Europe, and with samples of preschoolers. The objective of the following study was to evaluate the association of this economic aid and social vulnerability with the ER of infants with and without unsatisfied basic needs. The Still-Face paradigm was used to assess ER and a socioeconomic status scale. AUH was found to be related to higher levels of ER, while social vulnerability was associated with lower levels of this skill. Regarding the interaction effect, the group with vulnerability and without AUH showed the lowest levels of ER. This underlines the importance of continuing to study the contributions of this type of public policy during the first years of life.
En Argentina, la asignación universal por hijo (AUH) es un seguro social que se otorga a personas en situación de vulnerabilidad social por cada hijo menor de 18 años y con discapacidad, cuyos padres se encuentran insertos en trabajos no regulados. Por otro lado, la regulación emocional (RE) se relaciona con monitorear, evaluar y modificar reacciones emocionales para alcanzar metas, y predice la comunicación, habilidades ejecutivas y el rendimiento académico. Las investigaciones que analizan el impacto de las ayudas sociales o financieras por parte del Estado en el desarrollo cognitivo de infantes en situación de vulnerabilidad son de Estados Unidos y Europa, y con muestras de preescolares. El objetivo del siguiente estudio fue evaluar la asociación de esta ayuda económica y la vulnerabilidad social con la RE de infantes con y sin necesidades básicas insatisfechas. Se utilizó el paradigma Still-Face para evaluar la RE y una escala de nivel socioeconómico. Se encontró que la AUH se relaciona con mayores niveles de RE, mientras que la vulnerabilidad social se asoció con menores niveles de esta habilidad. En cuanto al efecto interacción, el grupo con vulnerabilidad y sin AUH mostró los menores niveles de RE. Esto subraya la importancia de seguir estudiando las contribuciones de este tipo de políticas públicas durante los primeros años de vida.
Fil: Gago Galvagno, Lucas Gustavo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina
Fil: Elgier, Angel Manuel. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Azzollini, Susana Celeste. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina - Materia
-
AUH
EMOTION
VULNERABILITY
INFANCY - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/200392
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_756c41b751ef94f04225a19da13c5adf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/200392 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral studyLa asignación universal por hijo y su relación con la regulación emocional en la infancia temprana: Un estudio comportamentalO subsídio universal por filho e sua relação com a regulação emocional na primeira infância: Um estudo comportamentalGago Galvagno, Lucas GustavoElgier, Angel ManuelAzzollini, Susana CelesteAUHEMOTIONVULNERABILITYINFANCYhttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5In Argentina, the universal child allowance (AUHby its Spanishacronym) is a social insurance that is granted to people in a situation of social vulnerability for each child under 18 years of age and with disabilities, whose parents are inserted in unregulated jobs. On the other hand, emotional regulation (ER) is related to monitoring, evaluating and modifying emotional reactions to achieve goals, and predicts communication, executive skills and academic performance. The investigations that analyze the impact of social or financial assistance by the state on the cognitive development of children in vulnerable situations are from USAand Europe, and with samples of preschoolers. The objective of the following study was to evaluate the association of this economic aid and social vulnerability with the ER of infants with and without unsatisfied basic needs. The Still-Face paradigm was used to assess ER and a socioeconomic status scale. AUH was found to be related to higher levels of ER, while social vulnerability was associated with lower levels of this skill. Regarding the interaction effect, the group with vulnerability and without AUH showed the lowest levels of ER. This underlines the importance of continuing to study the contributions of this type of public policy during the first years of life.En Argentina, la asignación universal por hijo (AUH) es un seguro social que se otorga a personas en situación de vulnerabilidad social por cada hijo menor de 18 años y con discapacidad, cuyos padres se encuentran insertos en trabajos no regulados. Por otro lado, la regulación emocional (RE) se relaciona con monitorear, evaluar y modificar reacciones emocionales para alcanzar metas, y predice la comunicación, habilidades ejecutivas y el rendimiento académico. Las investigaciones que analizan el impacto de las ayudas sociales o financieras por parte del Estado en el desarrollo cognitivo de infantes en situación de vulnerabilidad son de Estados Unidos y Europa, y con muestras de preescolares. El objetivo del siguiente estudio fue evaluar la asociación de esta ayuda económica y la vulnerabilidad social con la RE de infantes con y sin necesidades básicas insatisfechas. Se utilizó el paradigma Still-Face para evaluar la RE y una escala de nivel socioeconómico. Se encontró que la AUH se relaciona con mayores niveles de RE, mientras que la vulnerabilidad social se asoció con menores niveles de esta habilidad. En cuanto al efecto interacción, el grupo con vulnerabilidad y sin AUH mostró los menores niveles de RE. Esto subraya la importancia de seguir estudiando las contribuciones de este tipo de políticas públicas durante los primeros años de vida.Fil: Gago Galvagno, Lucas Gustavo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; ArgentinaFil: Elgier, Angel Manuel. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Azzollini, Susana Celeste. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; ArgentinaUniversidad Católica del Uruguay2022-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/200392Gago Galvagno, Lucas Gustavo; Elgier, Angel Manuel; Azzollini, Susana Celeste; The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study; Universidad Católica del Uruguay; Ciencias Psicológicas; 16; 1; 4-2022; 1-151688-4221CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/2629info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.22235/cp.v16i1.2629info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:40:39Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/200392instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:40:39.654CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study La asignación universal por hijo y su relación con la regulación emocional en la infancia temprana: Un estudio comportamental O subsídio universal por filho e sua relação com a regulação emocional na primeira infância: Um estudo comportamental |
title |
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study |
spellingShingle |
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study Gago Galvagno, Lucas Gustavo AUH EMOTION VULNERABILITY INFANCY |
title_short |
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study |
title_full |
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study |
title_fullStr |
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study |
title_full_unstemmed |
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study |
title_sort |
The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gago Galvagno, Lucas Gustavo Elgier, Angel Manuel Azzollini, Susana Celeste |
author |
Gago Galvagno, Lucas Gustavo |
author_facet |
Gago Galvagno, Lucas Gustavo Elgier, Angel Manuel Azzollini, Susana Celeste |
author_role |
author |
author2 |
Elgier, Angel Manuel Azzollini, Susana Celeste |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
AUH EMOTION VULNERABILITY INFANCY |
topic |
AUH EMOTION VULNERABILITY INFANCY |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In Argentina, the universal child allowance (AUHby its Spanishacronym) is a social insurance that is granted to people in a situation of social vulnerability for each child under 18 years of age and with disabilities, whose parents are inserted in unregulated jobs. On the other hand, emotional regulation (ER) is related to monitoring, evaluating and modifying emotional reactions to achieve goals, and predicts communication, executive skills and academic performance. The investigations that analyze the impact of social or financial assistance by the state on the cognitive development of children in vulnerable situations are from USAand Europe, and with samples of preschoolers. The objective of the following study was to evaluate the association of this economic aid and social vulnerability with the ER of infants with and without unsatisfied basic needs. The Still-Face paradigm was used to assess ER and a socioeconomic status scale. AUH was found to be related to higher levels of ER, while social vulnerability was associated with lower levels of this skill. Regarding the interaction effect, the group with vulnerability and without AUH showed the lowest levels of ER. This underlines the importance of continuing to study the contributions of this type of public policy during the first years of life. En Argentina, la asignación universal por hijo (AUH) es un seguro social que se otorga a personas en situación de vulnerabilidad social por cada hijo menor de 18 años y con discapacidad, cuyos padres se encuentran insertos en trabajos no regulados. Por otro lado, la regulación emocional (RE) se relaciona con monitorear, evaluar y modificar reacciones emocionales para alcanzar metas, y predice la comunicación, habilidades ejecutivas y el rendimiento académico. Las investigaciones que analizan el impacto de las ayudas sociales o financieras por parte del Estado en el desarrollo cognitivo de infantes en situación de vulnerabilidad son de Estados Unidos y Europa, y con muestras de preescolares. El objetivo del siguiente estudio fue evaluar la asociación de esta ayuda económica y la vulnerabilidad social con la RE de infantes con y sin necesidades básicas insatisfechas. Se utilizó el paradigma Still-Face para evaluar la RE y una escala de nivel socioeconómico. Se encontró que la AUH se relaciona con mayores niveles de RE, mientras que la vulnerabilidad social se asoció con menores niveles de esta habilidad. En cuanto al efecto interacción, el grupo con vulnerabilidad y sin AUH mostró los menores niveles de RE. Esto subraya la importancia de seguir estudiando las contribuciones de este tipo de políticas públicas durante los primeros años de vida. Fil: Gago Galvagno, Lucas Gustavo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina Fil: Elgier, Angel Manuel. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Azzollini, Susana Celeste. Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones; Argentina |
description |
In Argentina, the universal child allowance (AUHby its Spanishacronym) is a social insurance that is granted to people in a situation of social vulnerability for each child under 18 years of age and with disabilities, whose parents are inserted in unregulated jobs. On the other hand, emotional regulation (ER) is related to monitoring, evaluating and modifying emotional reactions to achieve goals, and predicts communication, executive skills and academic performance. The investigations that analyze the impact of social or financial assistance by the state on the cognitive development of children in vulnerable situations are from USAand Europe, and with samples of preschoolers. The objective of the following study was to evaluate the association of this economic aid and social vulnerability with the ER of infants with and without unsatisfied basic needs. The Still-Face paradigm was used to assess ER and a socioeconomic status scale. AUH was found to be related to higher levels of ER, while social vulnerability was associated with lower levels of this skill. Regarding the interaction effect, the group with vulnerability and without AUH showed the lowest levels of ER. This underlines the importance of continuing to study the contributions of this type of public policy during the first years of life. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/200392 Gago Galvagno, Lucas Gustavo; Elgier, Angel Manuel; Azzollini, Susana Celeste; The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study; Universidad Católica del Uruguay; Ciencias Psicológicas; 16; 1; 4-2022; 1-15 1688-4221 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/200392 |
identifier_str_mv |
Gago Galvagno, Lucas Gustavo; Elgier, Angel Manuel; Azzollini, Susana Celeste; The Universal Child Allowance and its relations with emotion regulation in early childhood: A behavioral study; Universidad Católica del Uruguay; Ciencias Psicológicas; 16; 1; 4-2022; 1-15 1688-4221 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/2629 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.22235/cp.v16i1.2629 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica del Uruguay |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1844614435372531712 |
score |
13.070432 |