Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process
- Autores
- Rodríguez, Lucas Gastón; Fernandez, José Luis
- Año de publicación
- 2024
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Purpose: analyse, describe and systematize categories and variables related to technological and energy aspects in building, in favour of comprehensive approaches for the training of design process. Methodology: the paper proposes a descriptive-interpretative work. It unfolds according to three stages: conceptual, operative and interpretative. Bibliographic analysis, surveys, focus-groups, and post-active assessment are used as theoretical-conceptual tools. Findings: The inclusion of technological-energy efficiency, climate change and the impact of the built environment in the teaching of the design process cannot occur in an additive way, but rather in an integrated and systemic manner. Therefore, we must recognize and work on the training of design thinking, interrelating knowledge, abilities, positioning and values, towards greater cultural coherence, technological-energy efficiency and environmental awareness. Research limitations/implication: The limitation of approaching a complex process (such as the teaching of architectural design) from a determined set of variables is recognized. Likewise, its explanation is valuable for reflecting on teaching (and professional) actions and instituted practices. Originality/Value of paper: The originality of the work lies in presenting foundations and approach options to integrate energy and technological efficiency as a constitutive and unavoidable part of architectural design.
Objetivo: analizar, describir y sistematizar categorías y variables relacionadas a los aspectos tecnológicos y energéticos en la edificación, en favor de abordajes integrales para la didáctica del proceso proyectual. Metodología: El artículo propone un estudio descriptivo-interpretativo, desarrollado a partir de tres etapas: conceptual, operativa e interpretativa. Como herramientas teórico-conceptuales, se utiliza el análisis bibliográfico, encuestas, grupos focales y la autoevaluación posactiva. Conclusiones: La inclusión de la eficiencia tecnológico-energética, el cambio climático y el impacto del ambiente construido a la enseñanza del proceso proyectual no puede darse en forma aditiva, sino integrada y sistémica. Por lo tanto, debemos reconocer y trabajar sobre la formación del pensamiento proyectual, interrelacionando conocimientos, habilidades, posicionamientos y valores, en dirección a una mayor coherencia cultural, eficiencia tecnológico-energética y consciencia medioambiental. Limitación / implicación de la investigación: se reconoce la limitación de abordar un proceso complejo (como lo es la enseñanza del diseño arquitectónico) desde un conjunto determinado de variables. De todas formas, su explicitación es valiosa para reflexionar sobre el accionar docente y profesional y desnaturalizar prácticas instituidas. Originalidad / Valor del artículo: La originalidad del trabajo radica en presentar fundamentos y opciones de abordaje para integrar la eficiencia energética y tecnológica como parte constitutiva e ineludible del diseño arquitectónico.
Fil: Rodríguez, Lucas Gastón. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Fernandez, José Luis. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina - Materia
-
ENERGY
DESIGN PROCESS
TEACHING
ARCHITECTURE
BUILT ENVIRONMENT - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/256573
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_746559c0019572732d0caea6767dae84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/256573 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design processEstudio de categorías energéticas y tecnológicas edilicias, para la formación integral en el proceso proyectual arquitectónicoRodríguez, Lucas GastónFernandez, José LuisENERGYDESIGN PROCESSTEACHINGARCHITECTUREBUILT ENVIRONMENThttps://purl.org/becyt/ford/2.11https://purl.org/becyt/ford/2Purpose: analyse, describe and systematize categories and variables related to technological and energy aspects in building, in favour of comprehensive approaches for the training of design process. Methodology: the paper proposes a descriptive-interpretative work. It unfolds according to three stages: conceptual, operative and interpretative. Bibliographic analysis, surveys, focus-groups, and post-active assessment are used as theoretical-conceptual tools. Findings: The inclusion of technological-energy efficiency, climate change and the impact of the built environment in the teaching of the design process cannot occur in an additive way, but rather in an integrated and systemic manner. Therefore, we must recognize and work on the training of design thinking, interrelating knowledge, abilities, positioning and values, towards greater cultural coherence, technological-energy efficiency and environmental awareness. Research limitations/implication: The limitation of approaching a complex process (such as the teaching of architectural design) from a determined set of variables is recognized. Likewise, its explanation is valuable for reflecting on teaching (and professional) actions and instituted practices. Originality/Value of paper: The originality of the work lies in presenting foundations and approach options to integrate energy and technological efficiency as a constitutive and unavoidable part of architectural design.Objetivo: analizar, describir y sistematizar categorías y variables relacionadas a los aspectos tecnológicos y energéticos en la edificación, en favor de abordajes integrales para la didáctica del proceso proyectual. Metodología: El artículo propone un estudio descriptivo-interpretativo, desarrollado a partir de tres etapas: conceptual, operativa e interpretativa. Como herramientas teórico-conceptuales, se utiliza el análisis bibliográfico, encuestas, grupos focales y la autoevaluación posactiva. Conclusiones: La inclusión de la eficiencia tecnológico-energética, el cambio climático y el impacto del ambiente construido a la enseñanza del proceso proyectual no puede darse en forma aditiva, sino integrada y sistémica. Por lo tanto, debemos reconocer y trabajar sobre la formación del pensamiento proyectual, interrelacionando conocimientos, habilidades, posicionamientos y valores, en dirección a una mayor coherencia cultural, eficiencia tecnológico-energética y consciencia medioambiental. Limitación / implicación de la investigación: se reconoce la limitación de abordar un proceso complejo (como lo es la enseñanza del diseño arquitectónico) desde un conjunto determinado de variables. De todas formas, su explicitación es valiosa para reflexionar sobre el accionar docente y profesional y desnaturalizar prácticas instituidas. Originalidad / Valor del artículo: La originalidad del trabajo radica en presentar fundamentos y opciones de abordaje para integrar la eficiencia energética y tecnológica como parte constitutiva e ineludible del diseño arquitectónico.Fil: Rodríguez, Lucas Gastón. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Fernandez, José Luis. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; ArgentinaCentro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca2024-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/256573Rodríguez, Lucas Gastón; Fernandez, José Luis; Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process; Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca; Research in Production and Development; 10; 12-2024; 1-152446-9580CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.cefet-rj.br/index.php/producaoedesenvolvimento/article/view/653info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.32358/rpd.2024.v10.653info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:09:18Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/256573instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:09:18.31CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process Estudio de categorías energéticas y tecnológicas edilicias, para la formación integral en el proceso proyectual arquitectónico |
title |
Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process |
spellingShingle |
Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process Rodríguez, Lucas Gastón ENERGY DESIGN PROCESS TEACHING ARCHITECTURE BUILT ENVIRONMENT |
title_short |
Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process |
title_full |
Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process |
title_fullStr |
Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process |
title_full_unstemmed |
Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process |
title_sort |
Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez, Lucas Gastón Fernandez, José Luis |
author |
Rodríguez, Lucas Gastón |
author_facet |
Rodríguez, Lucas Gastón Fernandez, José Luis |
author_role |
author |
author2 |
Fernandez, José Luis |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ENERGY DESIGN PROCESS TEACHING ARCHITECTURE BUILT ENVIRONMENT |
topic |
ENERGY DESIGN PROCESS TEACHING ARCHITECTURE BUILT ENVIRONMENT |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/2.11 https://purl.org/becyt/ford/2 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Purpose: analyse, describe and systematize categories and variables related to technological and energy aspects in building, in favour of comprehensive approaches for the training of design process. Methodology: the paper proposes a descriptive-interpretative work. It unfolds according to three stages: conceptual, operative and interpretative. Bibliographic analysis, surveys, focus-groups, and post-active assessment are used as theoretical-conceptual tools. Findings: The inclusion of technological-energy efficiency, climate change and the impact of the built environment in the teaching of the design process cannot occur in an additive way, but rather in an integrated and systemic manner. Therefore, we must recognize and work on the training of design thinking, interrelating knowledge, abilities, positioning and values, towards greater cultural coherence, technological-energy efficiency and environmental awareness. Research limitations/implication: The limitation of approaching a complex process (such as the teaching of architectural design) from a determined set of variables is recognized. Likewise, its explanation is valuable for reflecting on teaching (and professional) actions and instituted practices. Originality/Value of paper: The originality of the work lies in presenting foundations and approach options to integrate energy and technological efficiency as a constitutive and unavoidable part of architectural design. Objetivo: analizar, describir y sistematizar categorías y variables relacionadas a los aspectos tecnológicos y energéticos en la edificación, en favor de abordajes integrales para la didáctica del proceso proyectual. Metodología: El artículo propone un estudio descriptivo-interpretativo, desarrollado a partir de tres etapas: conceptual, operativa e interpretativa. Como herramientas teórico-conceptuales, se utiliza el análisis bibliográfico, encuestas, grupos focales y la autoevaluación posactiva. Conclusiones: La inclusión de la eficiencia tecnológico-energética, el cambio climático y el impacto del ambiente construido a la enseñanza del proceso proyectual no puede darse en forma aditiva, sino integrada y sistémica. Por lo tanto, debemos reconocer y trabajar sobre la formación del pensamiento proyectual, interrelacionando conocimientos, habilidades, posicionamientos y valores, en dirección a una mayor coherencia cultural, eficiencia tecnológico-energética y consciencia medioambiental. Limitación / implicación de la investigación: se reconoce la limitación de abordar un proceso complejo (como lo es la enseñanza del diseño arquitectónico) desde un conjunto determinado de variables. De todas formas, su explicitación es valiosa para reflexionar sobre el accionar docente y profesional y desnaturalizar prácticas instituidas. Originalidad / Valor del artículo: La originalidad del trabajo radica en presentar fundamentos y opciones de abordaje para integrar la eficiencia energética y tecnológica como parte constitutiva e ineludible del diseño arquitectónico. Fil: Rodríguez, Lucas Gastón. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Fernandez, José Luis. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina |
description |
Purpose: analyse, describe and systematize categories and variables related to technological and energy aspects in building, in favour of comprehensive approaches for the training of design process. Methodology: the paper proposes a descriptive-interpretative work. It unfolds according to three stages: conceptual, operative and interpretative. Bibliographic analysis, surveys, focus-groups, and post-active assessment are used as theoretical-conceptual tools. Findings: The inclusion of technological-energy efficiency, climate change and the impact of the built environment in the teaching of the design process cannot occur in an additive way, but rather in an integrated and systemic manner. Therefore, we must recognize and work on the training of design thinking, interrelating knowledge, abilities, positioning and values, towards greater cultural coherence, technological-energy efficiency and environmental awareness. Research limitations/implication: The limitation of approaching a complex process (such as the teaching of architectural design) from a determined set of variables is recognized. Likewise, its explanation is valuable for reflecting on teaching (and professional) actions and instituted practices. Originality/Value of paper: The originality of the work lies in presenting foundations and approach options to integrate energy and technological efficiency as a constitutive and unavoidable part of architectural design. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/256573 Rodríguez, Lucas Gastón; Fernandez, José Luis; Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process; Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca; Research in Production and Development; 10; 12-2024; 1-15 2446-9580 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/256573 |
identifier_str_mv |
Rodríguez, Lucas Gastón; Fernandez, José Luis; Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process; Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca; Research in Production and Development; 10; 12-2024; 1-15 2446-9580 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.cefet-rj.br/index.php/producaoedesenvolvimento/article/view/653 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.32358/rpd.2024.v10.653 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842270075259715584 |
score |
13.13397 |