Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process

Autores
Rodríguez, Lucas Gastón; Fernandez, José Luis
Año de publicación
2024
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Purpose: analyse, describe and systematize categories and variables related to technological and energy aspects in building, in favour of comprehensive approaches for the training of design process. Methodology: the paper proposes a descriptive-interpretative work. It unfolds according to three stages: conceptual, operative and interpretative. Bibliographic analysis, surveys, focus-groups, and post-active assessment are used as theoretical-conceptual tools. Findings: The inclusion of technological-energy efficiency, climate change and the impact of the built environment in the teaching of the design process cannot occur in an additive way, but rather in an integrated and systemic manner. Therefore, we must recognize and work on the training of design thinking, interrelating knowledge, abilities, positioning and values, towards greater cultural coherence, technological-energy efficiency and environmental awareness. Research limitations/implication: The limitation of approaching a complex process (such as the teaching of architectural design) from a determined set of variables is recognized. Likewise, its explanation is valuable for reflecting on teaching (and professional) actions and instituted practices. Originality/Value of paper: The originality of the work lies in presenting foundations and approach options to integrate energy and technological efficiency as a constitutive and unavoidable part of architectural design.
Objetivo: analizar, describir y sistematizar categorías y variables relacionadas a los aspectos tecnológicos y energéticos en la edificación, en favor de abordajes integrales para la didáctica del proceso proyectual. Metodología: El artículo propone un estudio descriptivo-interpretativo, desarrollado a partir de tres etapas: conceptual, operativa e interpretativa. Como herramientas teórico-conceptuales, se utiliza el análisis bibliográfico, encuestas, grupos focales y la autoevaluación posactiva. Conclusiones: La inclusión de la eficiencia tecnológico-energética, el cambio climático y el impacto del ambiente construido a la enseñanza del proceso proyectual no puede darse en forma aditiva, sino integrada y sistémica. Por lo tanto, debemos reconocer y trabajar sobre la formación del pensamiento proyectual, interrelacionando conocimientos, habilidades, posicionamientos y valores, en dirección a una mayor coherencia cultural, eficiencia tecnológico-energética y consciencia medioambiental. Limitación / implicación de la investigación: se reconoce la limitación de abordar un proceso complejo (como lo es la enseñanza del diseño arquitectónico) desde un conjunto determinado de variables. De todas formas, su explicitación es valiosa para reflexionar sobre el accionar docente y profesional y desnaturalizar prácticas instituidas. Originalidad / Valor del artículo: La originalidad del trabajo radica en presentar fundamentos y opciones de abordaje para integrar la eficiencia energética y tecnológica como parte constitutiva e ineludible del diseño arquitectónico.
Fil: Rodríguez, Lucas Gastón. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Fernandez, José Luis. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina
Materia
ENERGY
DESIGN PROCESS
TEACHING
ARCHITECTURE
BUILT ENVIRONMENT
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/256573

id CONICETDig_746559c0019572732d0caea6767dae84
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/256573
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design processEstudio de categorías energéticas y tecnológicas edilicias, para la formación integral en el proceso proyectual arquitectónicoRodríguez, Lucas GastónFernandez, José LuisENERGYDESIGN PROCESSTEACHINGARCHITECTUREBUILT ENVIRONMENThttps://purl.org/becyt/ford/2.11https://purl.org/becyt/ford/2Purpose: analyse, describe and systematize categories and variables related to technological and energy aspects in building, in favour of comprehensive approaches for the training of design process. Methodology: the paper proposes a descriptive-interpretative work. It unfolds according to three stages: conceptual, operative and interpretative. Bibliographic analysis, surveys, focus-groups, and post-active assessment are used as theoretical-conceptual tools. Findings: The inclusion of technological-energy efficiency, climate change and the impact of the built environment in the teaching of the design process cannot occur in an additive way, but rather in an integrated and systemic manner. Therefore, we must recognize and work on the training of design thinking, interrelating knowledge, abilities, positioning and values, towards greater cultural coherence, technological-energy efficiency and environmental awareness. Research limitations/implication: The limitation of approaching a complex process (such as the teaching of architectural design) from a determined set of variables is recognized. Likewise, its explanation is valuable for reflecting on teaching (and professional) actions and instituted practices. Originality/Value of paper: The originality of the work lies in presenting foundations and approach options to integrate energy and technological efficiency as a constitutive and unavoidable part of architectural design.Objetivo: analizar, describir y sistematizar categorías y variables relacionadas a los aspectos tecnológicos y energéticos en la edificación, en favor de abordajes integrales para la didáctica del proceso proyectual. Metodología: El artículo propone un estudio descriptivo-interpretativo, desarrollado a partir de tres etapas: conceptual, operativa e interpretativa. Como herramientas teórico-conceptuales, se utiliza el análisis bibliográfico, encuestas, grupos focales y la autoevaluación posactiva. Conclusiones: La inclusión de la eficiencia tecnológico-energética, el cambio climático y el impacto del ambiente construido a la enseñanza del proceso proyectual no puede darse en forma aditiva, sino integrada y sistémica. Por lo tanto, debemos reconocer y trabajar sobre la formación del pensamiento proyectual, interrelacionando conocimientos, habilidades, posicionamientos y valores, en dirección a una mayor coherencia cultural, eficiencia tecnológico-energética y consciencia medioambiental. Limitación / implicación de la investigación: se reconoce la limitación de abordar un proceso complejo (como lo es la enseñanza del diseño arquitectónico) desde un conjunto determinado de variables. De todas formas, su explicitación es valiosa para reflexionar sobre el accionar docente y profesional y desnaturalizar prácticas instituidas. Originalidad / Valor del artículo: La originalidad del trabajo radica en presentar fundamentos y opciones de abordaje para integrar la eficiencia energética y tecnológica como parte constitutiva e ineludible del diseño arquitectónico.Fil: Rodríguez, Lucas Gastón. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Fernandez, José Luis. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; ArgentinaCentro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca2024-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/256573Rodríguez, Lucas Gastón; Fernandez, José Luis; Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process; Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca; Research in Production and Development; 10; 12-2024; 1-152446-9580CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.cefet-rj.br/index.php/producaoedesenvolvimento/article/view/653info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.32358/rpd.2024.v10.653info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T10:09:18Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/256573instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 10:09:18.31CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process
Estudio de categorías energéticas y tecnológicas edilicias, para la formación integral en el proceso proyectual arquitectónico
title Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process
spellingShingle Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process
Rodríguez, Lucas Gastón
ENERGY
DESIGN PROCESS
TEACHING
ARCHITECTURE
BUILT ENVIRONMENT
title_short Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process
title_full Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process
title_fullStr Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process
title_full_unstemmed Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process
title_sort Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez, Lucas Gastón
Fernandez, José Luis
author Rodríguez, Lucas Gastón
author_facet Rodríguez, Lucas Gastón
Fernandez, José Luis
author_role author
author2 Fernandez, José Luis
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv ENERGY
DESIGN PROCESS
TEACHING
ARCHITECTURE
BUILT ENVIRONMENT
topic ENERGY
DESIGN PROCESS
TEACHING
ARCHITECTURE
BUILT ENVIRONMENT
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/2.11
https://purl.org/becyt/ford/2
dc.description.none.fl_txt_mv Purpose: analyse, describe and systematize categories and variables related to technological and energy aspects in building, in favour of comprehensive approaches for the training of design process. Methodology: the paper proposes a descriptive-interpretative work. It unfolds according to three stages: conceptual, operative and interpretative. Bibliographic analysis, surveys, focus-groups, and post-active assessment are used as theoretical-conceptual tools. Findings: The inclusion of technological-energy efficiency, climate change and the impact of the built environment in the teaching of the design process cannot occur in an additive way, but rather in an integrated and systemic manner. Therefore, we must recognize and work on the training of design thinking, interrelating knowledge, abilities, positioning and values, towards greater cultural coherence, technological-energy efficiency and environmental awareness. Research limitations/implication: The limitation of approaching a complex process (such as the teaching of architectural design) from a determined set of variables is recognized. Likewise, its explanation is valuable for reflecting on teaching (and professional) actions and instituted practices. Originality/Value of paper: The originality of the work lies in presenting foundations and approach options to integrate energy and technological efficiency as a constitutive and unavoidable part of architectural design.
Objetivo: analizar, describir y sistematizar categorías y variables relacionadas a los aspectos tecnológicos y energéticos en la edificación, en favor de abordajes integrales para la didáctica del proceso proyectual. Metodología: El artículo propone un estudio descriptivo-interpretativo, desarrollado a partir de tres etapas: conceptual, operativa e interpretativa. Como herramientas teórico-conceptuales, se utiliza el análisis bibliográfico, encuestas, grupos focales y la autoevaluación posactiva. Conclusiones: La inclusión de la eficiencia tecnológico-energética, el cambio climático y el impacto del ambiente construido a la enseñanza del proceso proyectual no puede darse en forma aditiva, sino integrada y sistémica. Por lo tanto, debemos reconocer y trabajar sobre la formación del pensamiento proyectual, interrelacionando conocimientos, habilidades, posicionamientos y valores, en dirección a una mayor coherencia cultural, eficiencia tecnológico-energética y consciencia medioambiental. Limitación / implicación de la investigación: se reconoce la limitación de abordar un proceso complejo (como lo es la enseñanza del diseño arquitectónico) desde un conjunto determinado de variables. De todas formas, su explicitación es valiosa para reflexionar sobre el accionar docente y profesional y desnaturalizar prácticas instituidas. Originalidad / Valor del artículo: La originalidad del trabajo radica en presentar fundamentos y opciones de abordaje para integrar la eficiencia energética y tecnológica como parte constitutiva e ineludible del diseño arquitectónico.
Fil: Rodríguez, Lucas Gastón. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Fernandez, José Luis. Universidad Nacional del Sur. Departamento de Geografía y Turismo; Argentina
description Purpose: analyse, describe and systematize categories and variables related to technological and energy aspects in building, in favour of comprehensive approaches for the training of design process. Methodology: the paper proposes a descriptive-interpretative work. It unfolds according to three stages: conceptual, operative and interpretative. Bibliographic analysis, surveys, focus-groups, and post-active assessment are used as theoretical-conceptual tools. Findings: The inclusion of technological-energy efficiency, climate change and the impact of the built environment in the teaching of the design process cannot occur in an additive way, but rather in an integrated and systemic manner. Therefore, we must recognize and work on the training of design thinking, interrelating knowledge, abilities, positioning and values, towards greater cultural coherence, technological-energy efficiency and environmental awareness. Research limitations/implication: The limitation of approaching a complex process (such as the teaching of architectural design) from a determined set of variables is recognized. Likewise, its explanation is valuable for reflecting on teaching (and professional) actions and instituted practices. Originality/Value of paper: The originality of the work lies in presenting foundations and approach options to integrate energy and technological efficiency as a constitutive and unavoidable part of architectural design.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/256573
Rodríguez, Lucas Gastón; Fernandez, José Luis; Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process; Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca; Research in Production and Development; 10; 12-2024; 1-15
2446-9580
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/256573
identifier_str_mv Rodríguez, Lucas Gastón; Fernandez, José Luis; Study of energy and technological categories of building, for comprehensive training in the architectural design process; Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca; Research in Production and Development; 10; 12-2024; 1-15
2446-9580
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://revistas.cefet-rj.br/index.php/producaoedesenvolvimento/article/view/653
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.32358/rpd.2024.v10.653
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca
publisher.none.fl_str_mv Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842270075259715584
score 13.13397