Matrimonios mixtos e identidad judía en la Alejandría de Filón

Autores
Pérez, Laura
Año de publicación
2018
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En el tratado Las leyes particulares 3, Filón de Alejandría organiza y explica las leyes bíblicas sobre matrimonio y sexualidad e incluye entre ellas una norma que prohíbe a los judíos el matrimonio "con una persona de otra nación" (ἀλλοεθνεῖ) (Spec. 3.29). Dado que esta interdicción de carácter absoluto carece de una fuente específica en el Pentateuco, nuestro estudio se propone indagar los motivos por los que Filón asume una postura tan adversa hacia los matrimonios mixtos. Con este objetivo, analizaremos, en primer lugar, los pasajes de la Torá que pudieron funcionar como base exegética para la norma -Dt 7.3-4, Ex 34.16, Dt 23.4- aun cuando ninguno de ellos alcance la universalidad que Filón asigna a la prohibición. En segundo lugar, examinaremos otros pasajes de la obra filoniana en que se manifiesta su actitud hacia los matrimonios mixtos; en particular, su interpretación de las narraciones bíblicas sobre uniones entre hebreos y esclavas extranjeras, como la de Abraham con Agar (Sobre Abraham 250-254) o las de Jacob con Lía y Raquel (Sobre las virtudes 223-225), entre otras. Por medio de este análisis, intentaremos demostrar la hipótesis de que la postura de Filón hacia los matrimonios mixtos está vinculada con la inestable condición socio-política de la comunidad judía en la ciudad de Alejandría bajo el dominio del Imperio romano, a la vez que recibe una fuerte influencia de las normativas legales griegas y romanas para la transmisión de la ciudadanía.
In his treatise On the special laws 3, Philo of Alexandria organizes and explains the biblical laws about marriage and sexuality and includes among them one which prohibits Jews to marry “a person from another nation” (ἀλλοεθνεῖ) (Spec. 3.29). Since this absolute interdiction lacks a specific source in the Pentateuch, our study aims to inquire the reasons why Philo assumes such an adverse posture towards mixed marriages. With this goal, we will analyze, in the first place, the passages from the Torah which could have functioned as an exegetical basis -Dt 7.3-4, Ex 34.16, Dt 23.4- even though none of them reaches the universality that Philo assigns to the prohibition. In the second place, we will examine other passages of Philo’s work in which he manifests his attitude towards mixed marriages; in particular, his interpretation of biblical stories about unions between Hebrews and foreign slaves, such as those of Abraham with Hagar (On Abraham 250-254) and of Jacob with Leah and Rachel (On virtues 223-225), among others. By means of this analysis, we will try to demonstrate the hypothesis that Philo’s position towards mixed marriages is connected with the unstable socio-political condition of the Jewish community in the city of Alexandria under the rule of the Roman Empire, at the same time that it receives a strong influence from Greek and Roman legal statutes for the transmission of citizenship.
Fil: Pérez, Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de la Pampa. Facultad de Ciencias Humanas. Instituto de Estudios Clásicos; Argentina
Materia
FILÓN
ALEJANDRÍA
MATRIMONIOS MIXTOS
IDENTIDAD JUDÍA
IMPERIO ROMANO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In his treatise On the special laws 3, Philo of Alexandria organizes and explains the biblical laws about marriage and sexuality and includes among them one which prohibits Jews to marry “a person from another nation” (ἀλλοεθνεῖ) (Spec. 3.29). Since this absolute interdiction lacks a specific source in the Pentateuch, our study aims to inquire the reasons why Philo assumes such an adverse posture towards mixed marriages. With this goal, we will analyze, in the first place, the passages from the Torah which could have functioned as an exegetical basis -Dt 7.3-4, Ex 34.16, Dt 23.4- even though none of them reaches the universality that Philo assigns to the prohibition. In the second place, we will examine other passages of Philo’s work in which he manifests his attitude towards mixed marriages; in particular, his interpretation of biblical stories about unions between Hebrews and foreign slaves, such as those of Abraham with Hagar (On Abraham 250-254) and of Jacob with Leah and Rachel (On virtues 223-225), among others. By means of this analysis, we will try to demonstrate the hypothesis that Philo’s position towards mixed marriages is connected with the unstable socio-political condition of the Jewish community in the city of Alexandria under the rule of the Roman Empire, at the same time that it receives a strong influence from Greek and Roman legal statutes for the transmission of citizenship.
Fil: Pérez, Laura. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de la Pampa. Facultad de Ciencias Humanas. Instituto de Estudios Clásicos; Argentina
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