Antropologia(s) de la vida y etnografias errabundas: desafíos poshumanistas y poscomunales para una ciencia móvil

Autores
Katzer Molina, Maria Leticia
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La Antropología ha constituido uno de los pilares de la construcción epistémica de las Ciencias Humanas. En esta construcción, los términos “comunidad” y “vida” así como la insistencia en un “método etnográfico” para abordarlos han vertebrado los relatos antropológicos desde sus inicios. En su sentido “moderno” y “humanista” fundante, la etnografía tuvo una fuerte impronta antropocéntrica, que definió lo humano de manera excluyente por oposición al mundo natural/animal. Esta impronta se ve irrumpida por lo que vino a denominarse “posthumanismo”; una episteme que repiensa los binarismos humanistas naturaleza/cultura, vida/norma por líneas deconstructivas. En clave de dicha disrupción poshumanista proponemos una reflexión epistemológica y metodológica que nos acerca a explorar conexiones entre antropología, etnografía, comunidad y vida desde una perspectiva no antropocéntrica. Aquí la apuesta poshumana versa sobre el errabundeo y la poscomunalidad,proponiendo una antropología de la vida, la cual, entendemos, propicia pensar otras formas de subjetividad, comunidad y ciencia más hospitalarias, libres, móviles y creativas.
Anthropology has been one of the pillars in the epistemic construction of Human Sciences. In this construction, the terms “community” and “life,” as well as the emphasis on an “ethnographic method” to address them, have structured anthropological narratives since their early days. In its founding “modern” and “humanist” sense, ethnography had a strong anthropocentric imprint, defining what is human in an exclusionary way, in opposition to the natural/animal world. This imprint has been disrupted by what came to be known as “posthumanism”; an episteme that redefines the humanist binaries of nature/ culture and life/rule through deconstructive lines. In light of this posthuman disruption, we propose an epistemological and methodological reflection that brings us closer to exploring the connections between anthropology, ethnography, community, and life from a non-anthropocentric perspective. This posthuman approach focuses on wandering habits and post-communalism, advocating for an anthropology of life, which we believe enables the consideration of new forms of subjectivity, community, and science that are more hospitable, free, mobile, and creative.
Fil: Katzer Molina, Maria Leticia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo. International Center For Earth Sciences; Argentina
Materia
Antropología
Etnografia errabunda
Posthumanismo
Vida
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Anthropology has been one of the pillars in the epistemic construction of Human Sciences. In this construction, the terms “community” and “life,” as well as the emphasis on an “ethnographic method” to address them, have structured anthropological narratives since their early days. In its founding “modern” and “humanist” sense, ethnography had a strong anthropocentric imprint, defining what is human in an exclusionary way, in opposition to the natural/animal world. This imprint has been disrupted by what came to be known as “posthumanism”; an episteme that redefines the humanist binaries of nature/ culture and life/rule through deconstructive lines. In light of this posthuman disruption, we propose an epistemological and methodological reflection that brings us closer to exploring the connections between anthropology, ethnography, community, and life from a non-anthropocentric perspective. This posthuman approach focuses on wandering habits and post-communalism, advocating for an anthropology of life, which we believe enables the consideration of new forms of subjectivity, community, and science that are more hospitable, free, mobile, and creative.
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