Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora

Autores
Edelsztein, Valeria Carolina; Galagovsky, Lydia Raquel
Año de publicación
2019
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
This work shows a model of experiential, non-traditional teaching on the subject chemical senses. It is a didactic experience that promotes the reflection on ideas or previous knowledge which is totally or partially erroneous to transform it into appropriate support concepts. The didactic design of the activities was planned according to the Sustainable Conscious Cognitive Learning Model. The experience that we present refers to the results from the implementation of four three-hour classroom workshops in which 87 teachers, in service and in training, belonging to the areas of biology, chemistry, physics and mathematics of middle school, participated.
Fil: Edelsztein, Valeria Carolina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria; Argentina
Fil: Galagovsky, Lydia Raquel. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias; Argentina
Materia
CHEMICAL SENSES
MOTIVATION
SUSTAINABLE CONSCIOUS COGNITIVE LEARNING MODEL
TEACHERS
TEACHING IN CONTEXT
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/113283

id CONICETDig_5af2f6dcc554f02739809e98112b1c75
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/113283
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadoraTeaching about chemical senses: Inquiry into a motivating experienceEdelsztein, Valeria CarolinaGalagovsky, Lydia RaquelCHEMICAL SENSESMOTIVATIONSUSTAINABLE CONSCIOUS COGNITIVE LEARNING MODELTEACHERSTEACHING IN CONTEXThttps://purl.org/becyt/ford/5.3https://purl.org/becyt/ford/5This work shows a model of experiential, non-traditional teaching on the subject chemical senses. It is a didactic experience that promotes the reflection on ideas or previous knowledge which is totally or partially erroneous to transform it into appropriate support concepts. The didactic design of the activities was planned according to the Sustainable Conscious Cognitive Learning Model. The experience that we present refers to the results from the implementation of four three-hour classroom workshops in which 87 teachers, in service and in training, belonging to the areas of biology, chemistry, physics and mathematics of middle school, participated.Fil: Edelsztein, Valeria Carolina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria; ArgentinaFil: Galagovsky, Lydia Raquel. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias; ArgentinaUniversitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals2019-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/113283Edelsztein, Valeria Carolina; Galagovsky, Lydia Raquel; Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals; Ensenanza de Las Ciencias; 37; 1; 3-2019; 177-1940212-4521CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ensciencias.uab.es/article/view/v37-n1-edelsztein-galagovskyinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5565/rev/ensciencias.2553info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v37-n1-edelsztein-galagovskyinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-11-12T09:42:02Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/113283instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-11-12 09:42:02.698CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora
Teaching about chemical senses: Inquiry into a motivating experience
title Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora
spellingShingle Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora
Edelsztein, Valeria Carolina
CHEMICAL SENSES
MOTIVATION
SUSTAINABLE CONSCIOUS COGNITIVE LEARNING MODEL
TEACHERS
TEACHING IN CONTEXT
title_short Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora
title_full Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora
title_fullStr Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora
title_full_unstemmed Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora
title_sort Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora
dc.creator.none.fl_str_mv Edelsztein, Valeria Carolina
Galagovsky, Lydia Raquel
author Edelsztein, Valeria Carolina
author_facet Edelsztein, Valeria Carolina
Galagovsky, Lydia Raquel
author_role author
author2 Galagovsky, Lydia Raquel
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv CHEMICAL SENSES
MOTIVATION
SUSTAINABLE CONSCIOUS COGNITIVE LEARNING MODEL
TEACHERS
TEACHING IN CONTEXT
topic CHEMICAL SENSES
MOTIVATION
SUSTAINABLE CONSCIOUS COGNITIVE LEARNING MODEL
TEACHERS
TEACHING IN CONTEXT
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.3
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv This work shows a model of experiential, non-traditional teaching on the subject chemical senses. It is a didactic experience that promotes the reflection on ideas or previous knowledge which is totally or partially erroneous to transform it into appropriate support concepts. The didactic design of the activities was planned according to the Sustainable Conscious Cognitive Learning Model. The experience that we present refers to the results from the implementation of four three-hour classroom workshops in which 87 teachers, in service and in training, belonging to the areas of biology, chemistry, physics and mathematics of middle school, participated.
Fil: Edelsztein, Valeria Carolina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Ciudad Universitaria; Argentina
Fil: Galagovsky, Lydia Raquel. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias; Argentina
description This work shows a model of experiential, non-traditional teaching on the subject chemical senses. It is a didactic experience that promotes the reflection on ideas or previous knowledge which is totally or partially erroneous to transform it into appropriate support concepts. The didactic design of the activities was planned according to the Sustainable Conscious Cognitive Learning Model. The experience that we present refers to the results from the implementation of four three-hour classroom workshops in which 87 teachers, in service and in training, belonging to the areas of biology, chemistry, physics and mathematics of middle school, participated.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/113283
Edelsztein, Valeria Carolina; Galagovsky, Lydia Raquel; Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals; Ensenanza de Las Ciencias; 37; 1; 3-2019; 177-194
0212-4521
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/113283
identifier_str_mv Edelsztein, Valeria Carolina; Galagovsky, Lydia Raquel; Enseñanza acerca de los sentidos químicos: Indagación sobre una experiencia motivadora; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals; Ensenanza de Las Ciencias; 37; 1; 3-2019; 177-194
0212-4521
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://ensciencias.uab.es/article/view/v37-n1-edelsztein-galagovsky
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.5565/rev/ensciencias.2553
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v37-n1-edelsztein-galagovsky
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
publisher.none.fl_str_mv Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1848597616406822912
score 13.25334