Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza

Autores
Lemos, Viviana Noemí
Año de publicación
2009
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Los factores disposicionales y socioambientales de la personalidad no son elementos separados, deben ser vistos holísticamente como un sistema persona-medio que funciona como una totalidad. Por lo cual un ambiente desfavorecido por la pobreza es una variable socioambiental que interactuaría con las disposiciones del niño pequeño, pudiendo incidir en ciertas características de personalidad. En base a lo mencionado, el objetivo específico de este trabajo fue comparar el perfil de personalidad de niños en riesgo ambiental por situación de pobreza con el de niños sin estas características. Se administró el Cuestionario Argentino de Personalidad Infantil (CAPI) en su versión para niños de 6 a 8 años (Lemos, 2005). Se compararon los perfiles de personalidad de ambas muestras mediante MANOVAs, comparaciones de medias y gráficos de perfiles. A partir de estos análisis, se pudieron observar diferencias significativas tanto a nivel de los factores como de las facetas de personalidad, entre los niños en riesgo por pobreza y los niños no expuestos a esta condición. Las diferencias significativas se presentaron específicamente en el factor Escrupulosidad y en las facetas: competencia, vulnerabilidad, sentimiento gregario y emociones positivas, orden y acción. En relación a los factores y facetas de personalidad en los que no se encontraron diferencias significativas desde el punto de vista estadístico es posible observar, a partir de la comparación de los perfiles de medias de ambos grupos, que la dirección de los resultados encontrados concuerda en general con los patrones vinculados a los aspectos temperamentales de los niños en riesgo que la literatura menciona recurrentemente, como por ejemplo: (a) valores levemente más elevados en el factor de Neuroticismo y (b) valores levemente más descendidos en los factores de Extraversión, Mesura, Escrupulosidad y Apertura.
An individual's context affects the way in which their biological and psychological subsystems function and interacts with each other. While individuals are normally able to manipulate their environment, personality factors increase or diminish their context characteristics, which at the same time influence personality. Heredity and socio-environmental personality factors should not be considered separate elements, but rather a holistic approach as an individual-environment system that functions as a whole. Therefore, an unfavorable environment is a socio-environmental variable that interacts with children's heredity, thus influencing the development of certain personality traits. Based on the above, the specific goal of our research was to compare personality characteristics of children at risk due to poverty and children without risk due to poverty. We applied the Child Personality Questionnaire for Argentina (Cuestionario Argentino de Personalidad Infantil - CAPI) for children aged 6 to 8 (Lemos, 2005). We compared personality profiles from both groups through MANOVA, as well as comparisons of means and graphic profiles. Based on this analysis, we observed significant differences regarding personality factors [F de Hotelling (5, 168) = 2.47; p = .035], as well as facets [F de Hotelling (14, 159) = 2.607; p = .002], among children at risk due to poverty and those who were not. There were significant differences particularly in Conscientiousness [F(1) = 4.35; p = .038] and the following facets: competence [F(1) = 4.652; p = .032], vulnerability [F(1) = 9.732; p = .002], gregariousness and positive affect [F(1) = 8.338; p = .004], order [F(1) = 6.798; p = .010] and action [F(1) = 4.233; p = .041]. The tendencies of the results are as follows: the group at risk scored lower in Conscientiousness, and regarding facets: competence, gregariousness, positive affect, order, action and vulnerability. With regards to Conscientiousness, which includes order, organization and responsibility as facets, Vanistendael (1995) states that children at risk usually have lower levels of achievement motivation. A child's impulsivity and lack of ability to postpone gratification, particularly of children at risk, generally affects them negatively in this aspect. Regarding lower levels in the competence facet, this could be related to other results found in the same group of children at risk, which showed lower levels of self-esteem, as well as of self-sufficiency, and lower levels of self-efficacy (Ghiglione, 2007). In relation to the vulnerability facet, defined for our purposes as lack of independence, we could suppose that depending on someone naturally implies that there be someone who can be depended upon and in whom to seek shelter. These children have little trust in their parents' love and perceive them as unavailable, together with diminished efforts at seeking a social support group and lack of a social network (Richaud de Minzi, 2006). Low scores in relation to the positve affect facet is probably due to the fact that children who are exposed to poverty usually have a more negative view of the world and more feelings of hopelessness (Kotliarenco, 1997). Last but not least, regarding low scores in the action facet, which is part of the Openness factor, in a previous study on coping strategies, this group of children at risk showed more paralization at both cognitive and emotional levels (Richaud de Minzi and Lemos, 2008). In spite of the results which show that children at risk due to poverty have a more vulnerable personality profile, we hope to strengthen their resources through therapeutic interventions. The stories of resilient children show that faith and trust can be developed and sustained, even amidst adverse circumstances. However, this happens only when these children find people who give meaning to their lives, as well as reasons for them to trust life. This is our great challenge.
Fil: Lemos, Viviana Noemí. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
Materia
Personalidad infantil
Cinco Grandes Factores
Pobreza
Resiliencia
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/109025

id CONICETDig_5423b9351dc6c8300d5d91be0ed410f4
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/109025
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobrezaChild personality and environmental risk due to povertyLemos, Viviana NoemíPersonalidad infantilCinco Grandes FactoresPobrezaResilienciahttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5Los factores disposicionales y socioambientales de la personalidad no son elementos separados, deben ser vistos holísticamente como un sistema persona-medio que funciona como una totalidad. Por lo cual un ambiente desfavorecido por la pobreza es una variable socioambiental que interactuaría con las disposiciones del niño pequeño, pudiendo incidir en ciertas características de personalidad. En base a lo mencionado, el objetivo específico de este trabajo fue comparar el perfil de personalidad de niños en riesgo ambiental por situación de pobreza con el de niños sin estas características. Se administró el Cuestionario Argentino de Personalidad Infantil (CAPI) en su versión para niños de 6 a 8 años (Lemos, 2005). Se compararon los perfiles de personalidad de ambas muestras mediante MANOVAs, comparaciones de medias y gráficos de perfiles. A partir de estos análisis, se pudieron observar diferencias significativas tanto a nivel de los factores como de las facetas de personalidad, entre los niños en riesgo por pobreza y los niños no expuestos a esta condición. Las diferencias significativas se presentaron específicamente en el factor Escrupulosidad y en las facetas: competencia, vulnerabilidad, sentimiento gregario y emociones positivas, orden y acción. En relación a los factores y facetas de personalidad en los que no se encontraron diferencias significativas desde el punto de vista estadístico es posible observar, a partir de la comparación de los perfiles de medias de ambos grupos, que la dirección de los resultados encontrados concuerda en general con los patrones vinculados a los aspectos temperamentales de los niños en riesgo que la literatura menciona recurrentemente, como por ejemplo: (a) valores levemente más elevados en el factor de Neuroticismo y (b) valores levemente más descendidos en los factores de Extraversión, Mesura, Escrupulosidad y Apertura.An individual's context affects the way in which their biological and psychological subsystems function and interacts with each other. While individuals are normally able to manipulate their environment, personality factors increase or diminish their context characteristics, which at the same time influence personality. Heredity and socio-environmental personality factors should not be considered separate elements, but rather a holistic approach as an individual-environment system that functions as a whole. Therefore, an unfavorable environment is a socio-environmental variable that interacts with children's heredity, thus influencing the development of certain personality traits. Based on the above, the specific goal of our research was to compare personality characteristics of children at risk due to poverty and children without risk due to poverty. We applied the Child Personality Questionnaire for Argentina (Cuestionario Argentino de Personalidad Infantil - CAPI) for children aged 6 to 8 (Lemos, 2005). We compared personality profiles from both groups through MANOVA, as well as comparisons of means and graphic profiles. Based on this analysis, we observed significant differences regarding personality factors [F de Hotelling (5, 168) = 2.47; p = .035], as well as facets [F de Hotelling (14, 159) = 2.607; p = .002], among children at risk due to poverty and those who were not. There were significant differences particularly in Conscientiousness [F(1) = 4.35; p = .038] and the following facets: competence [F(1) = 4.652; p = .032], vulnerability [F(1) = 9.732; p = .002], gregariousness and positive affect [F(1) = 8.338; p = .004], order [F(1) = 6.798; p = .010] and action [F(1) = 4.233; p = .041]. The tendencies of the results are as follows: the group at risk scored lower in Conscientiousness, and regarding facets: competence, gregariousness, positive affect, order, action and vulnerability. With regards to Conscientiousness, which includes order, organization and responsibility as facets, Vanistendael (1995) states that children at risk usually have lower levels of achievement motivation. A child's impulsivity and lack of ability to postpone gratification, particularly of children at risk, generally affects them negatively in this aspect. Regarding lower levels in the competence facet, this could be related to other results found in the same group of children at risk, which showed lower levels of self-esteem, as well as of self-sufficiency, and lower levels of self-efficacy (Ghiglione, 2007). In relation to the vulnerability facet, defined for our purposes as lack of independence, we could suppose that depending on someone naturally implies that there be someone who can be depended upon and in whom to seek shelter. These children have little trust in their parents' love and perceive them as unavailable, together with diminished efforts at seeking a social support group and lack of a social network (Richaud de Minzi, 2006). Low scores in relation to the positve affect facet is probably due to the fact that children who are exposed to poverty usually have a more negative view of the world and more feelings of hopelessness (Kotliarenco, 1997). Last but not least, regarding low scores in the action facet, which is part of the Openness factor, in a previous study on coping strategies, this group of children at risk showed more paralization at both cognitive and emotional levels (Richaud de Minzi and Lemos, 2008). In spite of the results which show that children at risk due to poverty have a more vulnerable personality profile, we hope to strengthen their resources through therapeutic interventions. The stories of resilient children show that faith and trust can be developed and sustained, even amidst adverse circumstances. However, this happens only when these children find people who give meaning to their lives, as well as reasons for them to trust life. This is our great challenge.Fil: Lemos, Viviana Noemí. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; ArgentinaCentro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines2009-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/109025Lemos, Viviana Noemí; Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 26; 1; 7-2009; 5-220325-82031668-7027CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/zt6km3info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.redalyc.org/pdf/180/18011862001.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-29T10:42:28Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/109025instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-29 10:42:28.934CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza
Child personality and environmental risk due to poverty
title Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza
spellingShingle Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza
Lemos, Viviana Noemí
Personalidad infantil
Cinco Grandes Factores
Pobreza
Resiliencia
title_short Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza
title_full Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza
title_fullStr Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza
title_full_unstemmed Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza
title_sort Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza
dc.creator.none.fl_str_mv Lemos, Viviana Noemí
author Lemos, Viviana Noemí
author_facet Lemos, Viviana Noemí
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Personalidad infantil
Cinco Grandes Factores
Pobreza
Resiliencia
topic Personalidad infantil
Cinco Grandes Factores
Pobreza
Resiliencia
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv Los factores disposicionales y socioambientales de la personalidad no son elementos separados, deben ser vistos holísticamente como un sistema persona-medio que funciona como una totalidad. Por lo cual un ambiente desfavorecido por la pobreza es una variable socioambiental que interactuaría con las disposiciones del niño pequeño, pudiendo incidir en ciertas características de personalidad. En base a lo mencionado, el objetivo específico de este trabajo fue comparar el perfil de personalidad de niños en riesgo ambiental por situación de pobreza con el de niños sin estas características. Se administró el Cuestionario Argentino de Personalidad Infantil (CAPI) en su versión para niños de 6 a 8 años (Lemos, 2005). Se compararon los perfiles de personalidad de ambas muestras mediante MANOVAs, comparaciones de medias y gráficos de perfiles. A partir de estos análisis, se pudieron observar diferencias significativas tanto a nivel de los factores como de las facetas de personalidad, entre los niños en riesgo por pobreza y los niños no expuestos a esta condición. Las diferencias significativas se presentaron específicamente en el factor Escrupulosidad y en las facetas: competencia, vulnerabilidad, sentimiento gregario y emociones positivas, orden y acción. En relación a los factores y facetas de personalidad en los que no se encontraron diferencias significativas desde el punto de vista estadístico es posible observar, a partir de la comparación de los perfiles de medias de ambos grupos, que la dirección de los resultados encontrados concuerda en general con los patrones vinculados a los aspectos temperamentales de los niños en riesgo que la literatura menciona recurrentemente, como por ejemplo: (a) valores levemente más elevados en el factor de Neuroticismo y (b) valores levemente más descendidos en los factores de Extraversión, Mesura, Escrupulosidad y Apertura.
An individual's context affects the way in which their biological and psychological subsystems function and interacts with each other. While individuals are normally able to manipulate their environment, personality factors increase or diminish their context characteristics, which at the same time influence personality. Heredity and socio-environmental personality factors should not be considered separate elements, but rather a holistic approach as an individual-environment system that functions as a whole. Therefore, an unfavorable environment is a socio-environmental variable that interacts with children's heredity, thus influencing the development of certain personality traits. Based on the above, the specific goal of our research was to compare personality characteristics of children at risk due to poverty and children without risk due to poverty. We applied the Child Personality Questionnaire for Argentina (Cuestionario Argentino de Personalidad Infantil - CAPI) for children aged 6 to 8 (Lemos, 2005). We compared personality profiles from both groups through MANOVA, as well as comparisons of means and graphic profiles. Based on this analysis, we observed significant differences regarding personality factors [F de Hotelling (5, 168) = 2.47; p = .035], as well as facets [F de Hotelling (14, 159) = 2.607; p = .002], among children at risk due to poverty and those who were not. There were significant differences particularly in Conscientiousness [F(1) = 4.35; p = .038] and the following facets: competence [F(1) = 4.652; p = .032], vulnerability [F(1) = 9.732; p = .002], gregariousness and positive affect [F(1) = 8.338; p = .004], order [F(1) = 6.798; p = .010] and action [F(1) = 4.233; p = .041]. The tendencies of the results are as follows: the group at risk scored lower in Conscientiousness, and regarding facets: competence, gregariousness, positive affect, order, action and vulnerability. With regards to Conscientiousness, which includes order, organization and responsibility as facets, Vanistendael (1995) states that children at risk usually have lower levels of achievement motivation. A child's impulsivity and lack of ability to postpone gratification, particularly of children at risk, generally affects them negatively in this aspect. Regarding lower levels in the competence facet, this could be related to other results found in the same group of children at risk, which showed lower levels of self-esteem, as well as of self-sufficiency, and lower levels of self-efficacy (Ghiglione, 2007). In relation to the vulnerability facet, defined for our purposes as lack of independence, we could suppose that depending on someone naturally implies that there be someone who can be depended upon and in whom to seek shelter. These children have little trust in their parents' love and perceive them as unavailable, together with diminished efforts at seeking a social support group and lack of a social network (Richaud de Minzi, 2006). Low scores in relation to the positve affect facet is probably due to the fact that children who are exposed to poverty usually have a more negative view of the world and more feelings of hopelessness (Kotliarenco, 1997). Last but not least, regarding low scores in the action facet, which is part of the Openness factor, in a previous study on coping strategies, this group of children at risk showed more paralization at both cognitive and emotional levels (Richaud de Minzi and Lemos, 2008). In spite of the results which show that children at risk due to poverty have a more vulnerable personality profile, we hope to strengthen their resources through therapeutic interventions. The stories of resilient children show that faith and trust can be developed and sustained, even amidst adverse circumstances. However, this happens only when these children find people who give meaning to their lives, as well as reasons for them to trust life. This is our great challenge.
Fil: Lemos, Viviana Noemí. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Saavedra 15. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental Dr. Horacio J. A. Rimoldi; Argentina
description Los factores disposicionales y socioambientales de la personalidad no son elementos separados, deben ser vistos holísticamente como un sistema persona-medio que funciona como una totalidad. Por lo cual un ambiente desfavorecido por la pobreza es una variable socioambiental que interactuaría con las disposiciones del niño pequeño, pudiendo incidir en ciertas características de personalidad. En base a lo mencionado, el objetivo específico de este trabajo fue comparar el perfil de personalidad de niños en riesgo ambiental por situación de pobreza con el de niños sin estas características. Se administró el Cuestionario Argentino de Personalidad Infantil (CAPI) en su versión para niños de 6 a 8 años (Lemos, 2005). Se compararon los perfiles de personalidad de ambas muestras mediante MANOVAs, comparaciones de medias y gráficos de perfiles. A partir de estos análisis, se pudieron observar diferencias significativas tanto a nivel de los factores como de las facetas de personalidad, entre los niños en riesgo por pobreza y los niños no expuestos a esta condición. Las diferencias significativas se presentaron específicamente en el factor Escrupulosidad y en las facetas: competencia, vulnerabilidad, sentimiento gregario y emociones positivas, orden y acción. En relación a los factores y facetas de personalidad en los que no se encontraron diferencias significativas desde el punto de vista estadístico es posible observar, a partir de la comparación de los perfiles de medias de ambos grupos, que la dirección de los resultados encontrados concuerda en general con los patrones vinculados a los aspectos temperamentales de los niños en riesgo que la literatura menciona recurrentemente, como por ejemplo: (a) valores levemente más elevados en el factor de Neuroticismo y (b) valores levemente más descendidos en los factores de Extraversión, Mesura, Escrupulosidad y Apertura.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/109025
Lemos, Viviana Noemí; Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 26; 1; 7-2009; 5-22
0325-8203
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/109025
identifier_str_mv Lemos, Viviana Noemí; Características de personalidad infantil asociadas al riesgo ambiental por situación de pobreza; Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines; Interdisciplinaria; 26; 1; 7-2009; 5-22
0325-8203
1668-7027
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://ref.scielo.org/zt6km3
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.redalyc.org/pdf/180/18011862001.pdf
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines
publisher.none.fl_str_mv Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Ciencias Afines
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1844614457549914112
score 13.070432