Los orígenes de una construcción perdurable: el monarquismo ruso de Nasha Strana en Argentina

Autores
Piemonte, Víctor Augusto
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Entre los numerosos efectos generados por el triunfo de la Revolución Rusa y el desarrollo de la experiencia bolchevique se encuentra el de la llamada “emigración blanca”. Un grupo importante de estos rusos contrarios al gobierno soviético encontró residencia en Argentina, especialmente al término de la Segunda Guerra Mundial. Un sector de los “rusos blancos” estuvo compuesto por quienes compartían una ideología monárquica. Aunque forjadores de una amplia trayectoria, los monárquicos rusos continúan siendo desconocidos por la historiografía argentina. Este artículo aborda el pensamiento plasmado en Nasha Strana (Nuestro País), el órgano que los rusos blancos monárquicos comenzaron a publicar en Buenos Aires desde 1948 y que continúa hasta la actualidad. La publicación se reconocía entroncada en una suerte de tradición propia de la emigración rusa antisoviética que asumía el objetivo de dar a conocer los acontecimientos que tenían lugar en Rusia. De este modo, su objetivo fue doble: 1) difundir noticias acerca del “despotismo” que ejercía la dirección del Partido Comunista de la Unión Soviética sobre la sociedad soviética; 2) convocar a la liberación de la patria, que solo podría producirse mediante la destrucción del sistema político vigente.
Among the numerous effects generated by the triumph of the Russian Revolution and the development of the Bolshevik experience is that of the so-called “white emigration.” An important group of these Russians opposed to the Soviet government found residence in Argentina, especially at the end of the Second World War. A sector of the “White Russians” was made up of those who shared a monarchical ideology. Although they have had a long history, the Russian monarchists continue to be unknown in Argentine historiography. This article addresses the thought expressed in Nasha Strana (Our Country), the organ that the monarchist White Russians began publishing in Buenos Aires since 1948 and which continues to the present day. The publication perceived itself as rooted in a sort of tradition typical of anti-Soviet Russian emigration that assumed the objective of publicizing the events that were taking place in Russia. Thus, its objective was twofold: 1) to spread news about the “despotism” that the leadership of the Communist Party of the Soviet Union exercised over the Soviet society; 2) a call for the liberation of the homeland, which could only occur through the destruction of the current political system.
Fil: Piemonte, Víctor Augusto. Universidad Nacional de San Martin. Escuela de Humanidades. Laboratorio de Investigacion En Ciencias Humanas. - Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Tecnicas. Oficina de Coordinacion Administrativa Pque. Centenario. Laboratorio de Investigacion En Ciencias Humanas.; Argentina
Materia
INMIGRACIÓN RUSA
NASHA STRANA
EMIGRACIÓN BLANCA
MONARQUISMO
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Among the numerous effects generated by the triumph of the Russian Revolution and the development of the Bolshevik experience is that of the so-called “white emigration.” An important group of these Russians opposed to the Soviet government found residence in Argentina, especially at the end of the Second World War. A sector of the “White Russians” was made up of those who shared a monarchical ideology. Although they have had a long history, the Russian monarchists continue to be unknown in Argentine historiography. This article addresses the thought expressed in Nasha Strana (Our Country), the organ that the monarchist White Russians began publishing in Buenos Aires since 1948 and which continues to the present day. The publication perceived itself as rooted in a sort of tradition typical of anti-Soviet Russian emigration that assumed the objective of publicizing the events that were taking place in Russia. Thus, its objective was twofold: 1) to spread news about the “despotism” that the leadership of the Communist Party of the Soviet Union exercised over the Soviet society; 2) a call for the liberation of the homeland, which could only occur through the destruction of the current political system.
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