Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina
- Autores
- Carletto Körber, Fabiana PM; Sorazabal, Ana Laura; Médici, Silvia Andrea; Ali, Sofía; Barrionuevo, Alejandra; Cardozo, Juana; Cucchi, Analía; D'Eramo, Luciana; Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario; Fontanetti, Pablo Alejandro; García, Shirley; Lombardo, Andriana; Mardenlli, Alejandra Diana; Masoli, Carla; Mulbany, Patricia Elena; Pereira, Lía; Pérez, Silvia; Preliasco, Mariana; Rossi, Glenda Natalia; Squassi, Aldo Fabian; Ulloque, Maria Jorgelina; Vaculik, Patricia Alejandra; Ventrera, Verónica; Bordoni, Noemí; Giacaman, Rodrigo A.
- Año de publicación
- 2023
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Aim: To prepare a consensus document of the cariology contents and competences included in the curriculum for the dentistry degree at Argentine dental faculties/schools. Materials and Method: Planning the process in stages: Stage 1- Diagnosis of the situation (Google Form) and invitation to participate extended to the 20 academic units (AU) that offer dentistry degrees. Stage 2- Assessment process of Content (C) and Competences (I) agreements in the five domains: D1 Basic Sciences, D2 Risk and diagnosis of dental caries, D3 Decision-making for non-invasive treatments, D4 Decision-making for invasive treatment, and D5 Evidence-based cariology at community level. Stage 3- Consensus. Stages 2 and 3 were held in Workshop format in virtual mode (W). Results: Stage 1- Of the total 20 Google forms sent to the AU, 13 responses were received: 7 from National Universities and 6 from Private Universities. All participants agreed to be part of the consensus. Stage 2- W: 20 representatives from 10 AU participated. It began with a contextualizing conference, after which the representatives were divided into 5 groups to assess the agreements of each D. Stage 3- The Cariology Curriculum document was organized into 5 Domains, and 23 C and 31 I of clinical application were defined for teaching cariology. The contents and competences for each domain were agreed upon. The final document was sent to all W participants for their approval and dissemination in each AU involved. Conclusion: Cariology contents were defined for dentistry students at Universities in the Argentine Republic.
Objetivo: Elaborar un documento de consenso de los contenidos y competencias de cariología en el currículo para las facultades/escuelas de odontología argentinas, a nivel del grado. Materiales y Método: El proceso de creación se efectuó en etapas: 1- Diagnóstico de situación (Formulario electrónico) e invitación a participar a las 20 unidades académicas (UA) donde se imparte la carrera de odontología. 2- Proceso de valoración de acuerdos de Contenidos (C) y Competencias (I) en los cinco dominios (D): D1: Ciencias Básicas; D2: Riesgo y diagnóstico de caries dental; D3: Toma de decisiones tratamientos no invasivos; D4: Toma de decisiones para el tratamiento invasivo y D5: Cariología basada en la evidencia a nivel comunitario. 3- Etapa de consenso. Las etapas 2 y 3 se efectuaron en formato de Workshop en modalidad virtual (W). Resultados: Etapa 1: Del total de 20 formularios enviados a las UA se recibieron 13 respuestas (65%), 7 (53,8%) de Universidades Nacionales y 6 (46,1%) de gestión Privada. El 100% de los participantes estuvieron de acuerdo en formar parte del consenso. Etapa 2: W: Participaron 20 representantes de 10 UA. El proceso se inició con una conferencia contextualizadora, posteriormente los representantes fueron divididos en 5 grupos para la valoración de acuerdos de cada D. Etapa 3: El documento de658. 658.l Currículo en Cariología se organizó en 5 Dominios. Se definieron 23 C y 31 I de aplicación clínica para la enseñanza de la Cariología. Se consensuaron los contenidos y las competencias para cada uno de los dominios. El documento final fue enviado a todos los participantes del W para su aprobación y difusión en cada una de las UA involucradas. Conclusión: En base al trabajo realizado se determinó un consenso de competencias y contenidos en cariología para estudiantes de grado de Odontología, de las Universidades de la República Argentina.
Fil: Carletto Körber, Fabiana PM. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontologia. Hospital Odontologico Universitario. Catedra de Odontologia Preventiva y Comunitaria.; Argentina
Fil: Sorazabal, Ana Laura. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Médici, Silvia Andrea. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Ali, Sofía. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Barrionuevo, Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Cardozo, Juana. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Cucchi, Analía. Universidad Maimónides; Argentina
Fil: D'Eramo, Luciana. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario. Universidad Adventista del Plata; Argentina
Fil: Fontanetti, Pablo Alejandro. Universidad Nacional de Cordoba. Facultad de Odontologia. Departamento de Biologia Bucal; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; Argentina
Fil: García, Shirley. Universidad Abierta Interamericana; Argentina
Fil: Lombardo, Andriana. Universidad del Salvador; Argentina
Fil: Mardenlli, Alejandra Diana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina
Fil: Masoli, Carla. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina. Universidad del Salvador; Argentina
Fil: Mulbany, Patricia Elena. Universidad Nacional de Río Negro; Argentina
Fil: Pereira, Lía. Universidad Abierta Interamericana; Argentina
Fil: Pérez, Silvia. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Preliasco, Mariana. Universidad Nacional de Río Negro; Argentina
Fil: Rossi, Glenda Natalia. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Squassi, Aldo Fabian. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Rectorado. Instituto de Investigaciones en Salud Pública; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Ulloque, Maria Jorgelina. Universidad Catolica de Cordoba. Facultad de Ciencias de la Salud. Area de Investigacion;
Fil: Vaculik, Patricia Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Ventrera, Verónica. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Bordoni, Noemí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Giacaman, Rodrigo A.. Universidad de Talca; Chile - Materia
-
Argentina
dental caries
dental education - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
- Repositorio
.jpg)
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/268951
Ver los metadatos del registro completo
| id |
CONICETDig_345f1469178b646a0c7dbe5bda565ada |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/268951 |
| network_acronym_str |
CONICETDig |
| repository_id_str |
3498 |
| network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| spelling |
Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of ArgentinaContenidos Mínimos de Cariología en el Currículo de las Carreras de Odontología en la República ArgentinaCarletto Körber, Fabiana PMSorazabal, Ana LauraMédici, Silvia AndreaAli, SofíaBarrionuevo, AlejandraCardozo, JuanaCucchi, AnalíaD'Eramo, LucianaEscandriolo Nackauzi, Jorge DarioFontanetti, Pablo AlejandroGarcía, ShirleyLombardo, AndrianaMardenlli, Alejandra DianaMasoli, CarlaMulbany, Patricia ElenaPereira, LíaPérez, SilviaPreliasco, MarianaRossi, Glenda NataliaSquassi, Aldo FabianUlloque, Maria JorgelinaVaculik, Patricia AlejandraVentrera, VerónicaBordoni, NoemíGiacaman, Rodrigo A.Argentinadental cariesdental educationhttps://purl.org/becyt/ford/3.2https://purl.org/becyt/ford/3Aim: To prepare a consensus document of the cariology contents and competences included in the curriculum for the dentistry degree at Argentine dental faculties/schools. Materials and Method: Planning the process in stages: Stage 1- Diagnosis of the situation (Google Form) and invitation to participate extended to the 20 academic units (AU) that offer dentistry degrees. Stage 2- Assessment process of Content (C) and Competences (I) agreements in the five domains: D1 Basic Sciences, D2 Risk and diagnosis of dental caries, D3 Decision-making for non-invasive treatments, D4 Decision-making for invasive treatment, and D5 Evidence-based cariology at community level. Stage 3- Consensus. Stages 2 and 3 were held in Workshop format in virtual mode (W). Results: Stage 1- Of the total 20 Google forms sent to the AU, 13 responses were received: 7 from National Universities and 6 from Private Universities. All participants agreed to be part of the consensus. Stage 2- W: 20 representatives from 10 AU participated. It began with a contextualizing conference, after which the representatives were divided into 5 groups to assess the agreements of each D. Stage 3- The Cariology Curriculum document was organized into 5 Domains, and 23 C and 31 I of clinical application were defined for teaching cariology. The contents and competences for each domain were agreed upon. The final document was sent to all W participants for their approval and dissemination in each AU involved. Conclusion: Cariology contents were defined for dentistry students at Universities in the Argentine Republic.Objetivo: Elaborar un documento de consenso de los contenidos y competencias de cariología en el currículo para las facultades/escuelas de odontología argentinas, a nivel del grado. Materiales y Método: El proceso de creación se efectuó en etapas: 1- Diagnóstico de situación (Formulario electrónico) e invitación a participar a las 20 unidades académicas (UA) donde se imparte la carrera de odontología. 2- Proceso de valoración de acuerdos de Contenidos (C) y Competencias (I) en los cinco dominios (D): D1: Ciencias Básicas; D2: Riesgo y diagnóstico de caries dental; D3: Toma de decisiones tratamientos no invasivos; D4: Toma de decisiones para el tratamiento invasivo y D5: Cariología basada en la evidencia a nivel comunitario. 3- Etapa de consenso. Las etapas 2 y 3 se efectuaron en formato de Workshop en modalidad virtual (W). Resultados: Etapa 1: Del total de 20 formularios enviados a las UA se recibieron 13 respuestas (65%), 7 (53,8%) de Universidades Nacionales y 6 (46,1%) de gestión Privada. El 100% de los participantes estuvieron de acuerdo en formar parte del consenso. Etapa 2: W: Participaron 20 representantes de 10 UA. El proceso se inició con una conferencia contextualizadora, posteriormente los representantes fueron divididos en 5 grupos para la valoración de acuerdos de cada D. Etapa 3: El documento de658. 658.l Currículo en Cariología se organizó en 5 Dominios. Se definieron 23 C y 31 I de aplicación clínica para la enseñanza de la Cariología. Se consensuaron los contenidos y las competencias para cada uno de los dominios. El documento final fue enviado a todos los participantes del W para su aprobación y difusión en cada una de las UA involucradas. Conclusión: En base al trabajo realizado se determinó un consenso de competencias y contenidos en cariología para estudiantes de grado de Odontología, de las Universidades de la República Argentina.Fil: Carletto Körber, Fabiana PM. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontologia. Hospital Odontologico Universitario. Catedra de Odontologia Preventiva y Comunitaria.; ArgentinaFil: Sorazabal, Ana Laura. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Médici, Silvia Andrea. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Ali, Sofía. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Barrionuevo, Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; ArgentinaFil: Cardozo, Juana. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Cucchi, Analía. Universidad Maimónides; ArgentinaFil: D'Eramo, Luciana. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario. Universidad Adventista del Plata; ArgentinaFil: Fontanetti, Pablo Alejandro. Universidad Nacional de Cordoba. Facultad de Odontologia. Departamento de Biologia Bucal; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; ArgentinaFil: García, Shirley. Universidad Abierta Interamericana; ArgentinaFil: Lombardo, Andriana. Universidad del Salvador; ArgentinaFil: Mardenlli, Alejandra Diana. Universidad Nacional de Rosario; ArgentinaFil: Masoli, Carla. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina. Universidad del Salvador; ArgentinaFil: Mulbany, Patricia Elena. Universidad Nacional de Río Negro; ArgentinaFil: Pereira, Lía. Universidad Abierta Interamericana; ArgentinaFil: Pérez, Silvia. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Preliasco, Mariana. Universidad Nacional de Río Negro; ArgentinaFil: Rossi, Glenda Natalia. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; ArgentinaFil: Squassi, Aldo Fabian. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Rectorado. Instituto de Investigaciones en Salud Pública; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Ulloque, Maria Jorgelina. Universidad Catolica de Cordoba. Facultad de Ciencias de la Salud. Area de Investigacion;Fil: Vaculik, Patricia Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; ArgentinaFil: Ventrera, Verónica. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; ArgentinaFil: Bordoni, Noemí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Giacaman, Rodrigo A.. Universidad de Talca; ChileSociedad Argentina de Investigación Odontológica2023-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/268951Carletto Körber, Fabiana PM; Sorazabal, Ana Laura; Médici, Silvia Andrea; Ali, Sofía; Barrionuevo, Alejandra; et al.; Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina; Sociedad Argentina de Investigación Odontológica; Acta Odontológica Latinoamericana; 36; 3; 12-2023; 183-1901852-4834CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://actaodontologicalat.com/wp-content/uploads/2024/01/aol_2023_36_3_183.pdfinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.54589/aol.36/3/183info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://saio.org.ar/aol/index.php/1/article/view/41info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T12:18:13Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/268951instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 12:18:14.186CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina Contenidos Mínimos de Cariología en el Currículo de las Carreras de Odontología en la República Argentina |
| title |
Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina |
| spellingShingle |
Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina Carletto Körber, Fabiana PM Argentina dental caries dental education |
| title_short |
Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina |
| title_full |
Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina |
| title_fullStr |
Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina |
| title_full_unstemmed |
Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina |
| title_sort |
Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Carletto Körber, Fabiana PM Sorazabal, Ana Laura Médici, Silvia Andrea Ali, Sofía Barrionuevo, Alejandra Cardozo, Juana Cucchi, Analía D'Eramo, Luciana Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario Fontanetti, Pablo Alejandro García, Shirley Lombardo, Andriana Mardenlli, Alejandra Diana Masoli, Carla Mulbany, Patricia Elena Pereira, Lía Pérez, Silvia Preliasco, Mariana Rossi, Glenda Natalia Squassi, Aldo Fabian Ulloque, Maria Jorgelina Vaculik, Patricia Alejandra Ventrera, Verónica Bordoni, Noemí Giacaman, Rodrigo A. |
| author |
Carletto Körber, Fabiana PM |
| author_facet |
Carletto Körber, Fabiana PM Sorazabal, Ana Laura Médici, Silvia Andrea Ali, Sofía Barrionuevo, Alejandra Cardozo, Juana Cucchi, Analía D'Eramo, Luciana Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario Fontanetti, Pablo Alejandro García, Shirley Lombardo, Andriana Mardenlli, Alejandra Diana Masoli, Carla Mulbany, Patricia Elena Pereira, Lía Pérez, Silvia Preliasco, Mariana Rossi, Glenda Natalia Squassi, Aldo Fabian Ulloque, Maria Jorgelina Vaculik, Patricia Alejandra Ventrera, Verónica Bordoni, Noemí Giacaman, Rodrigo A. |
| author_role |
author |
| author2 |
Sorazabal, Ana Laura Médici, Silvia Andrea Ali, Sofía Barrionuevo, Alejandra Cardozo, Juana Cucchi, Analía D'Eramo, Luciana Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario Fontanetti, Pablo Alejandro García, Shirley Lombardo, Andriana Mardenlli, Alejandra Diana Masoli, Carla Mulbany, Patricia Elena Pereira, Lía Pérez, Silvia Preliasco, Mariana Rossi, Glenda Natalia Squassi, Aldo Fabian Ulloque, Maria Jorgelina Vaculik, Patricia Alejandra Ventrera, Verónica Bordoni, Noemí Giacaman, Rodrigo A. |
| author2_role |
author author author author author author author author author author author author author author author author author author author author author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Argentina dental caries dental education |
| topic |
Argentina dental caries dental education |
| purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/3.2 https://purl.org/becyt/ford/3 |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
Aim: To prepare a consensus document of the cariology contents and competences included in the curriculum for the dentistry degree at Argentine dental faculties/schools. Materials and Method: Planning the process in stages: Stage 1- Diagnosis of the situation (Google Form) and invitation to participate extended to the 20 academic units (AU) that offer dentistry degrees. Stage 2- Assessment process of Content (C) and Competences (I) agreements in the five domains: D1 Basic Sciences, D2 Risk and diagnosis of dental caries, D3 Decision-making for non-invasive treatments, D4 Decision-making for invasive treatment, and D5 Evidence-based cariology at community level. Stage 3- Consensus. Stages 2 and 3 were held in Workshop format in virtual mode (W). Results: Stage 1- Of the total 20 Google forms sent to the AU, 13 responses were received: 7 from National Universities and 6 from Private Universities. All participants agreed to be part of the consensus. Stage 2- W: 20 representatives from 10 AU participated. It began with a contextualizing conference, after which the representatives were divided into 5 groups to assess the agreements of each D. Stage 3- The Cariology Curriculum document was organized into 5 Domains, and 23 C and 31 I of clinical application were defined for teaching cariology. The contents and competences for each domain were agreed upon. The final document was sent to all W participants for their approval and dissemination in each AU involved. Conclusion: Cariology contents were defined for dentistry students at Universities in the Argentine Republic. Objetivo: Elaborar un documento de consenso de los contenidos y competencias de cariología en el currículo para las facultades/escuelas de odontología argentinas, a nivel del grado. Materiales y Método: El proceso de creación se efectuó en etapas: 1- Diagnóstico de situación (Formulario electrónico) e invitación a participar a las 20 unidades académicas (UA) donde se imparte la carrera de odontología. 2- Proceso de valoración de acuerdos de Contenidos (C) y Competencias (I) en los cinco dominios (D): D1: Ciencias Básicas; D2: Riesgo y diagnóstico de caries dental; D3: Toma de decisiones tratamientos no invasivos; D4: Toma de decisiones para el tratamiento invasivo y D5: Cariología basada en la evidencia a nivel comunitario. 3- Etapa de consenso. Las etapas 2 y 3 se efectuaron en formato de Workshop en modalidad virtual (W). Resultados: Etapa 1: Del total de 20 formularios enviados a las UA se recibieron 13 respuestas (65%), 7 (53,8%) de Universidades Nacionales y 6 (46,1%) de gestión Privada. El 100% de los participantes estuvieron de acuerdo en formar parte del consenso. Etapa 2: W: Participaron 20 representantes de 10 UA. El proceso se inició con una conferencia contextualizadora, posteriormente los representantes fueron divididos en 5 grupos para la valoración de acuerdos de cada D. Etapa 3: El documento de658. 658.l Currículo en Cariología se organizó en 5 Dominios. Se definieron 23 C y 31 I de aplicación clínica para la enseñanza de la Cariología. Se consensuaron los contenidos y las competencias para cada uno de los dominios. El documento final fue enviado a todos los participantes del W para su aprobación y difusión en cada una de las UA involucradas. Conclusión: En base al trabajo realizado se determinó un consenso de competencias y contenidos en cariología para estudiantes de grado de Odontología, de las Universidades de la República Argentina. Fil: Carletto Körber, Fabiana PM. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontologia. Hospital Odontologico Universitario. Catedra de Odontologia Preventiva y Comunitaria.; Argentina Fil: Sorazabal, Ana Laura. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Médici, Silvia Andrea. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Ali, Sofía. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Barrionuevo, Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina Fil: Cardozo, Juana. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Cucchi, Analía. Universidad Maimónides; Argentina Fil: D'Eramo, Luciana. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario. Universidad Adventista del Plata; Argentina Fil: Fontanetti, Pablo Alejandro. Universidad Nacional de Cordoba. Facultad de Odontologia. Departamento de Biologia Bucal; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; Argentina Fil: García, Shirley. Universidad Abierta Interamericana; Argentina Fil: Lombardo, Andriana. Universidad del Salvador; Argentina Fil: Mardenlli, Alejandra Diana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina Fil: Masoli, Carla. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina. Universidad del Salvador; Argentina Fil: Mulbany, Patricia Elena. Universidad Nacional de Río Negro; Argentina Fil: Pereira, Lía. Universidad Abierta Interamericana; Argentina Fil: Pérez, Silvia. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Preliasco, Mariana. Universidad Nacional de Río Negro; Argentina Fil: Rossi, Glenda Natalia. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina Fil: Squassi, Aldo Fabian. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Rectorado. Instituto de Investigaciones en Salud Pública; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina Fil: Ulloque, Maria Jorgelina. Universidad Catolica de Cordoba. Facultad de Ciencias de la Salud. Area de Investigacion; Fil: Vaculik, Patricia Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina Fil: Ventrera, Verónica. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina Fil: Bordoni, Noemí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Giacaman, Rodrigo A.. Universidad de Talca; Chile |
| description |
Aim: To prepare a consensus document of the cariology contents and competences included in the curriculum for the dentistry degree at Argentine dental faculties/schools. Materials and Method: Planning the process in stages: Stage 1- Diagnosis of the situation (Google Form) and invitation to participate extended to the 20 academic units (AU) that offer dentistry degrees. Stage 2- Assessment process of Content (C) and Competences (I) agreements in the five domains: D1 Basic Sciences, D2 Risk and diagnosis of dental caries, D3 Decision-making for non-invasive treatments, D4 Decision-making for invasive treatment, and D5 Evidence-based cariology at community level. Stage 3- Consensus. Stages 2 and 3 were held in Workshop format in virtual mode (W). Results: Stage 1- Of the total 20 Google forms sent to the AU, 13 responses were received: 7 from National Universities and 6 from Private Universities. All participants agreed to be part of the consensus. Stage 2- W: 20 representatives from 10 AU participated. It began with a contextualizing conference, after which the representatives were divided into 5 groups to assess the agreements of each D. Stage 3- The Cariology Curriculum document was organized into 5 Domains, and 23 C and 31 I of clinical application were defined for teaching cariology. The contents and competences for each domain were agreed upon. The final document was sent to all W participants for their approval and dissemination in each AU involved. Conclusion: Cariology contents were defined for dentistry students at Universities in the Argentine Republic. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/268951 Carletto Körber, Fabiana PM; Sorazabal, Ana Laura; Médici, Silvia Andrea; Ali, Sofía; Barrionuevo, Alejandra; et al.; Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina; Sociedad Argentina de Investigación Odontológica; Acta Odontológica Latinoamericana; 36; 3; 12-2023; 183-190 1852-4834 CONICET Digital CONICET |
| url |
http://hdl.handle.net/11336/268951 |
| identifier_str_mv |
Carletto Körber, Fabiana PM; Sorazabal, Ana Laura; Médici, Silvia Andrea; Ali, Sofía; Barrionuevo, Alejandra; et al.; Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina; Sociedad Argentina de Investigación Odontológica; Acta Odontológica Latinoamericana; 36; 3; 12-2023; 183-190 1852-4834 CONICET Digital CONICET |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://actaodontologicalat.com/wp-content/uploads/2024/01/aol_2023_36_3_183.pdf info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.54589/aol.36/3/183 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://saio.org.ar/aol/index.php/1/article/view/41 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/ |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Argentina de Investigación Odontológica |
| publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Argentina de Investigación Odontológica |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| collection |
CONICET Digital (CONICET) |
| instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
| _version_ |
1846782611968491520 |
| score |
12.982451 |