Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina

Autores
Carletto Körber, Fabiana PM; Sorazabal, Ana Laura; Médici, Silvia Andrea; Ali, Sofía; Barrionuevo, Alejandra; Cardozo, Juana; Cucchi, Analía; D'Eramo, Luciana; Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario; Fontanetti, Pablo Alejandro; García, Shirley; Lombardo, Andriana; Mardenlli, Alejandra Diana; Masoli, Carla; Mulbany, Patricia Elena; Pereira, Lía; Pérez, Silvia; Preliasco, Mariana; Rossi, Glenda Natalia; Squassi, Aldo Fabian; Ulloque, Maria Jorgelina; Vaculik, Patricia Alejandra; Ventrera, Verónica; Bordoni, Noemí; Giacaman, Rodrigo A.
Año de publicación
2023
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Aim: To prepare a consensus document of the cariology contents and competences included in the curriculum for the dentistry degree at Argentine dental faculties/schools. Materials and Method: Planning the process in stages: Stage 1- Diagnosis of the situation (Google Form) and invitation to participate extended to the 20 academic units (AU) that offer dentistry degrees. Stage 2- Assessment process of Content (C) and Competences (I) agreements in the five domains: D1 Basic Sciences, D2 Risk and diagnosis of dental caries, D3 Decision-making for non-invasive treatments, D4 Decision-making for invasive treatment, and D5 Evidence-based cariology at community level. Stage 3- Consensus. Stages 2 and 3 were held in Workshop format in virtual mode (W). Results: Stage 1- Of the total 20 Google forms sent to the AU, 13 responses were received: 7 from National Universities and 6 from Private Universities. All participants agreed to be part of the consensus. Stage 2- W: 20 representatives from 10 AU participated. It began with a contextualizing conference, after which the representatives were divided into 5 groups to assess the agreements of each D. Stage 3- The Cariology Curriculum document was organized into 5 Domains, and 23 C and 31 I of clinical application were defined for teaching cariology. The contents and competences for each domain were agreed upon. The final document was sent to all W participants for their approval and dissemination in each AU involved. Conclusion: Cariology contents were defined for dentistry students at Universities in the Argentine Republic.
Objetivo: Elaborar un documento de consenso de los contenidos y competencias de cariología en el currículo para las facultades/escuelas de odontología argentinas, a nivel del grado. Materiales y Método: El proceso de creación se efectuó en etapas: 1- Diagnóstico de situación (Formulario electrónico) e invitación a participar a las 20 unidades académicas (UA) donde se imparte la carrera de odontología. 2- Proceso de valoración de acuerdos de Contenidos (C) y Competencias (I) en los cinco dominios (D): D1: Ciencias Básicas; D2: Riesgo y diagnóstico de caries dental; D3: Toma de decisiones tratamientos no invasivos; D4: Toma de decisiones para el tratamiento invasivo y D5: Cariología basada en la evidencia a nivel comunitario. 3- Etapa de consenso. Las etapas 2 y 3 se efectuaron en formato de Workshop en modalidad virtual (W). Resultados: Etapa 1: Del total de 20 formularios enviados a las UA se recibieron 13 respuestas (65%), 7 (53,8%) de Universidades Nacionales y 6 (46,1%) de gestión Privada. El 100% de los participantes estuvieron de acuerdo en formar parte del consenso. Etapa 2: W: Participaron 20 representantes de 10 UA. El proceso se inició con una conferencia contextualizadora, posteriormente los representantes fueron divididos en 5 grupos para la valoración de acuerdos de cada D. Etapa 3: El documento de658. 658.l Currículo en Cariología se organizó en 5 Dominios. Se definieron 23 C y 31 I de aplicación clínica para la enseñanza de la Cariología. Se consensuaron los contenidos y las competencias para cada uno de los dominios. El documento final fue enviado a todos los participantes del W para su aprobación y difusión en cada una de las UA involucradas. Conclusión: En base al trabajo realizado se determinó un consenso de competencias y contenidos en cariología para estudiantes de grado de Odontología, de las Universidades de la República Argentina.
Fil: Carletto Körber, Fabiana PM. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontologia. Hospital Odontologico Universitario. Catedra de Odontologia Preventiva y Comunitaria.; Argentina
Fil: Sorazabal, Ana Laura. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Médici, Silvia Andrea. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Ali, Sofía. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Barrionuevo, Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Cardozo, Juana. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Cucchi, Analía. Universidad Maimónides; Argentina
Fil: D'Eramo, Luciana. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario. Universidad Adventista del Plata; Argentina
Fil: Fontanetti, Pablo Alejandro. Universidad Nacional de Cordoba. Facultad de Odontologia. Departamento de Biologia Bucal; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; Argentina
Fil: García, Shirley. Universidad Abierta Interamericana; Argentina
Fil: Lombardo, Andriana. Universidad del Salvador; Argentina
Fil: Mardenlli, Alejandra Diana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina
Fil: Masoli, Carla. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina. Universidad del Salvador; Argentina
Fil: Mulbany, Patricia Elena. Universidad Nacional de Río Negro; Argentina
Fil: Pereira, Lía. Universidad Abierta Interamericana; Argentina
Fil: Pérez, Silvia. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Preliasco, Mariana. Universidad Nacional de Río Negro; Argentina
Fil: Rossi, Glenda Natalia. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Squassi, Aldo Fabian. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Rectorado. Instituto de Investigaciones en Salud Pública; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Ulloque, Maria Jorgelina. Universidad Catolica de Cordoba. Facultad de Ciencias de la Salud. Area de Investigacion;
Fil: Vaculik, Patricia Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Ventrera, Verónica. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Bordoni, Noemí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Giacaman, Rodrigo A.. Universidad de Talca; Chile
Materia
Argentina
dental caries
dental education
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/268951

id CONICETDig_345f1469178b646a0c7dbe5bda565ada
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/268951
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of ArgentinaContenidos Mínimos de Cariología en el Currículo de las Carreras de Odontología en la República ArgentinaCarletto Körber, Fabiana PMSorazabal, Ana LauraMédici, Silvia AndreaAli, SofíaBarrionuevo, AlejandraCardozo, JuanaCucchi, AnalíaD'Eramo, LucianaEscandriolo Nackauzi, Jorge DarioFontanetti, Pablo AlejandroGarcía, ShirleyLombardo, AndrianaMardenlli, Alejandra DianaMasoli, CarlaMulbany, Patricia ElenaPereira, LíaPérez, SilviaPreliasco, MarianaRossi, Glenda NataliaSquassi, Aldo FabianUlloque, Maria JorgelinaVaculik, Patricia AlejandraVentrera, VerónicaBordoni, NoemíGiacaman, Rodrigo A.Argentinadental cariesdental educationhttps://purl.org/becyt/ford/3.2https://purl.org/becyt/ford/3Aim: To prepare a consensus document of the cariology contents and competences included in the curriculum for the dentistry degree at Argentine dental faculties/schools. Materials and Method: Planning the process in stages: Stage 1- Diagnosis of the situation (Google Form) and invitation to participate extended to the 20 academic units (AU) that offer dentistry degrees. Stage 2- Assessment process of Content (C) and Competences (I) agreements in the five domains: D1 Basic Sciences, D2 Risk and diagnosis of dental caries, D3 Decision-making for non-invasive treatments, D4 Decision-making for invasive treatment, and D5 Evidence-based cariology at community level. Stage 3- Consensus. Stages 2 and 3 were held in Workshop format in virtual mode (W). Results: Stage 1- Of the total 20 Google forms sent to the AU, 13 responses were received: 7 from National Universities and 6 from Private Universities. All participants agreed to be part of the consensus. Stage 2- W: 20 representatives from 10 AU participated. It began with a contextualizing conference, after which the representatives were divided into 5 groups to assess the agreements of each D. Stage 3- The Cariology Curriculum document was organized into 5 Domains, and 23 C and 31 I of clinical application were defined for teaching cariology. The contents and competences for each domain were agreed upon. The final document was sent to all W participants for their approval and dissemination in each AU involved. Conclusion: Cariology contents were defined for dentistry students at Universities in the Argentine Republic.Objetivo: Elaborar un documento de consenso de los contenidos y competencias de cariología en el currículo para las facultades/escuelas de odontología argentinas, a nivel del grado. Materiales y Método: El proceso de creación se efectuó en etapas: 1- Diagnóstico de situación (Formulario electrónico) e invitación a participar a las 20 unidades académicas (UA) donde se imparte la carrera de odontología. 2- Proceso de valoración de acuerdos de Contenidos (C) y Competencias (I) en los cinco dominios (D): D1: Ciencias Básicas; D2: Riesgo y diagnóstico de caries dental; D3: Toma de decisiones tratamientos no invasivos; D4: Toma de decisiones para el tratamiento invasivo y D5: Cariología basada en la evidencia a nivel comunitario. 3- Etapa de consenso. Las etapas 2 y 3 se efectuaron en formato de Workshop en modalidad virtual (W). Resultados: Etapa 1: Del total de 20 formularios enviados a las UA se recibieron 13 respuestas (65%), 7 (53,8%) de Universidades Nacionales y 6 (46,1%) de gestión Privada. El 100% de los participantes estuvieron de acuerdo en formar parte del consenso. Etapa 2: W: Participaron 20 representantes de 10 UA. El proceso se inició con una conferencia contextualizadora, posteriormente los representantes fueron divididos en 5 grupos para la valoración de acuerdos de cada D. Etapa 3: El documento de658. 658.l Currículo en Cariología se organizó en 5 Dominios. Se definieron 23 C y 31 I de aplicación clínica para la enseñanza de la Cariología. Se consensuaron los contenidos y las competencias para cada uno de los dominios. El documento final fue enviado a todos los participantes del W para su aprobación y difusión en cada una de las UA involucradas. Conclusión: En base al trabajo realizado se determinó un consenso de competencias y contenidos en cariología para estudiantes de grado de Odontología, de las Universidades de la República Argentina.Fil: Carletto Körber, Fabiana PM. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontologia. Hospital Odontologico Universitario. Catedra de Odontologia Preventiva y Comunitaria.; ArgentinaFil: Sorazabal, Ana Laura. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Médici, Silvia Andrea. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Ali, Sofía. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Barrionuevo, Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; ArgentinaFil: Cardozo, Juana. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Cucchi, Analía. Universidad Maimónides; ArgentinaFil: D'Eramo, Luciana. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario. Universidad Adventista del Plata; ArgentinaFil: Fontanetti, Pablo Alejandro. Universidad Nacional de Cordoba. Facultad de Odontologia. Departamento de Biologia Bucal; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; ArgentinaFil: García, Shirley. Universidad Abierta Interamericana; ArgentinaFil: Lombardo, Andriana. Universidad del Salvador; ArgentinaFil: Mardenlli, Alejandra Diana. Universidad Nacional de Rosario; ArgentinaFil: Masoli, Carla. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina. Universidad del Salvador; ArgentinaFil: Mulbany, Patricia Elena. Universidad Nacional de Río Negro; ArgentinaFil: Pereira, Lía. Universidad Abierta Interamericana; ArgentinaFil: Pérez, Silvia. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Preliasco, Mariana. Universidad Nacional de Río Negro; ArgentinaFil: Rossi, Glenda Natalia. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; ArgentinaFil: Squassi, Aldo Fabian. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Rectorado. Instituto de Investigaciones en Salud Pública; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; ArgentinaFil: Ulloque, Maria Jorgelina. Universidad Catolica de Cordoba. Facultad de Ciencias de la Salud. Area de Investigacion;Fil: Vaculik, Patricia Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; ArgentinaFil: Ventrera, Verónica. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; ArgentinaFil: Bordoni, Noemí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Giacaman, Rodrigo A.. Universidad de Talca; ChileSociedad Argentina de Investigación Odontológica2023-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/268951Carletto Körber, Fabiana PM; Sorazabal, Ana Laura; Médici, Silvia Andrea; Ali, Sofía; Barrionuevo, Alejandra; et al.; Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina; Sociedad Argentina de Investigación Odontológica; Acta Odontológica Latinoamericana; 36; 3; 12-2023; 183-1901852-4834CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://actaodontologicalat.com/wp-content/uploads/2024/01/aol_2023_36_3_183.pdfinfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.54589/aol.36/3/183info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://saio.org.ar/aol/index.php/1/article/view/41info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-22T12:18:13Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/268951instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-22 12:18:14.186CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina
Contenidos Mínimos de Cariología en el Currículo de las Carreras de Odontología en la República Argentina
title Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina
spellingShingle Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina
Carletto Körber, Fabiana PM
Argentina
dental caries
dental education
title_short Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina
title_full Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina
title_fullStr Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina
title_full_unstemmed Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina
title_sort Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina
dc.creator.none.fl_str_mv Carletto Körber, Fabiana PM
Sorazabal, Ana Laura
Médici, Silvia Andrea
Ali, Sofía
Barrionuevo, Alejandra
Cardozo, Juana
Cucchi, Analía
D'Eramo, Luciana
Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario
Fontanetti, Pablo Alejandro
García, Shirley
Lombardo, Andriana
Mardenlli, Alejandra Diana
Masoli, Carla
Mulbany, Patricia Elena
Pereira, Lía
Pérez, Silvia
Preliasco, Mariana
Rossi, Glenda Natalia
Squassi, Aldo Fabian
Ulloque, Maria Jorgelina
Vaculik, Patricia Alejandra
Ventrera, Verónica
Bordoni, Noemí
Giacaman, Rodrigo A.
author Carletto Körber, Fabiana PM
author_facet Carletto Körber, Fabiana PM
Sorazabal, Ana Laura
Médici, Silvia Andrea
Ali, Sofía
Barrionuevo, Alejandra
Cardozo, Juana
Cucchi, Analía
D'Eramo, Luciana
Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario
Fontanetti, Pablo Alejandro
García, Shirley
Lombardo, Andriana
Mardenlli, Alejandra Diana
Masoli, Carla
Mulbany, Patricia Elena
Pereira, Lía
Pérez, Silvia
Preliasco, Mariana
Rossi, Glenda Natalia
Squassi, Aldo Fabian
Ulloque, Maria Jorgelina
Vaculik, Patricia Alejandra
Ventrera, Verónica
Bordoni, Noemí
Giacaman, Rodrigo A.
author_role author
author2 Sorazabal, Ana Laura
Médici, Silvia Andrea
Ali, Sofía
Barrionuevo, Alejandra
Cardozo, Juana
Cucchi, Analía
D'Eramo, Luciana
Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario
Fontanetti, Pablo Alejandro
García, Shirley
Lombardo, Andriana
Mardenlli, Alejandra Diana
Masoli, Carla
Mulbany, Patricia Elena
Pereira, Lía
Pérez, Silvia
Preliasco, Mariana
Rossi, Glenda Natalia
Squassi, Aldo Fabian
Ulloque, Maria Jorgelina
Vaculik, Patricia Alejandra
Ventrera, Verónica
Bordoni, Noemí
Giacaman, Rodrigo A.
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Argentina
dental caries
dental education
topic Argentina
dental caries
dental education
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/3.2
https://purl.org/becyt/ford/3
dc.description.none.fl_txt_mv Aim: To prepare a consensus document of the cariology contents and competences included in the curriculum for the dentistry degree at Argentine dental faculties/schools. Materials and Method: Planning the process in stages: Stage 1- Diagnosis of the situation (Google Form) and invitation to participate extended to the 20 academic units (AU) that offer dentistry degrees. Stage 2- Assessment process of Content (C) and Competences (I) agreements in the five domains: D1 Basic Sciences, D2 Risk and diagnosis of dental caries, D3 Decision-making for non-invasive treatments, D4 Decision-making for invasive treatment, and D5 Evidence-based cariology at community level. Stage 3- Consensus. Stages 2 and 3 were held in Workshop format in virtual mode (W). Results: Stage 1- Of the total 20 Google forms sent to the AU, 13 responses were received: 7 from National Universities and 6 from Private Universities. All participants agreed to be part of the consensus. Stage 2- W: 20 representatives from 10 AU participated. It began with a contextualizing conference, after which the representatives were divided into 5 groups to assess the agreements of each D. Stage 3- The Cariology Curriculum document was organized into 5 Domains, and 23 C and 31 I of clinical application were defined for teaching cariology. The contents and competences for each domain were agreed upon. The final document was sent to all W participants for their approval and dissemination in each AU involved. Conclusion: Cariology contents were defined for dentistry students at Universities in the Argentine Republic.
Objetivo: Elaborar un documento de consenso de los contenidos y competencias de cariología en el currículo para las facultades/escuelas de odontología argentinas, a nivel del grado. Materiales y Método: El proceso de creación se efectuó en etapas: 1- Diagnóstico de situación (Formulario electrónico) e invitación a participar a las 20 unidades académicas (UA) donde se imparte la carrera de odontología. 2- Proceso de valoración de acuerdos de Contenidos (C) y Competencias (I) en los cinco dominios (D): D1: Ciencias Básicas; D2: Riesgo y diagnóstico de caries dental; D3: Toma de decisiones tratamientos no invasivos; D4: Toma de decisiones para el tratamiento invasivo y D5: Cariología basada en la evidencia a nivel comunitario. 3- Etapa de consenso. Las etapas 2 y 3 se efectuaron en formato de Workshop en modalidad virtual (W). Resultados: Etapa 1: Del total de 20 formularios enviados a las UA se recibieron 13 respuestas (65%), 7 (53,8%) de Universidades Nacionales y 6 (46,1%) de gestión Privada. El 100% de los participantes estuvieron de acuerdo en formar parte del consenso. Etapa 2: W: Participaron 20 representantes de 10 UA. El proceso se inició con una conferencia contextualizadora, posteriormente los representantes fueron divididos en 5 grupos para la valoración de acuerdos de cada D. Etapa 3: El documento de658. 658.l Currículo en Cariología se organizó en 5 Dominios. Se definieron 23 C y 31 I de aplicación clínica para la enseñanza de la Cariología. Se consensuaron los contenidos y las competencias para cada uno de los dominios. El documento final fue enviado a todos los participantes del W para su aprobación y difusión en cada una de las UA involucradas. Conclusión: En base al trabajo realizado se determinó un consenso de competencias y contenidos en cariología para estudiantes de grado de Odontología, de las Universidades de la República Argentina.
Fil: Carletto Körber, Fabiana PM. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontologia. Hospital Odontologico Universitario. Catedra de Odontologia Preventiva y Comunitaria.; Argentina
Fil: Sorazabal, Ana Laura. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Médici, Silvia Andrea. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Ali, Sofía. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Barrionuevo, Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Cardozo, Juana. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Cucchi, Analía. Universidad Maimónides; Argentina
Fil: D'Eramo, Luciana. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Escandriolo Nackauzi, Jorge Dario. Universidad Adventista del Plata; Argentina
Fil: Fontanetti, Pablo Alejandro. Universidad Nacional de Cordoba. Facultad de Odontologia. Departamento de Biologia Bucal; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba; Argentina
Fil: García, Shirley. Universidad Abierta Interamericana; Argentina
Fil: Lombardo, Andriana. Universidad del Salvador; Argentina
Fil: Mardenlli, Alejandra Diana. Universidad Nacional de Rosario; Argentina
Fil: Masoli, Carla. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina. Universidad del Salvador; Argentina
Fil: Mulbany, Patricia Elena. Universidad Nacional de Río Negro; Argentina
Fil: Pereira, Lía. Universidad Abierta Interamericana; Argentina
Fil: Pérez, Silvia. Universidad Nacional del Nordeste. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Preliasco, Mariana. Universidad Nacional de Río Negro; Argentina
Fil: Rossi, Glenda Natalia. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Squassi, Aldo Fabian. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Rectorado. Instituto de Investigaciones en Salud Pública; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina
Fil: Ulloque, Maria Jorgelina. Universidad Catolica de Cordoba. Facultad de Ciencias de la Salud. Area de Investigacion;
Fil: Vaculik, Patricia Alejandra. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Ventrera, Verónica. Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Odontologia; Argentina
Fil: Bordoni, Noemí. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Giacaman, Rodrigo A.. Universidad de Talca; Chile
description Aim: To prepare a consensus document of the cariology contents and competences included in the curriculum for the dentistry degree at Argentine dental faculties/schools. Materials and Method: Planning the process in stages: Stage 1- Diagnosis of the situation (Google Form) and invitation to participate extended to the 20 academic units (AU) that offer dentistry degrees. Stage 2- Assessment process of Content (C) and Competences (I) agreements in the five domains: D1 Basic Sciences, D2 Risk and diagnosis of dental caries, D3 Decision-making for non-invasive treatments, D4 Decision-making for invasive treatment, and D5 Evidence-based cariology at community level. Stage 3- Consensus. Stages 2 and 3 were held in Workshop format in virtual mode (W). Results: Stage 1- Of the total 20 Google forms sent to the AU, 13 responses were received: 7 from National Universities and 6 from Private Universities. All participants agreed to be part of the consensus. Stage 2- W: 20 representatives from 10 AU participated. It began with a contextualizing conference, after which the representatives were divided into 5 groups to assess the agreements of each D. Stage 3- The Cariology Curriculum document was organized into 5 Domains, and 23 C and 31 I of clinical application were defined for teaching cariology. The contents and competences for each domain were agreed upon. The final document was sent to all W participants for their approval and dissemination in each AU involved. Conclusion: Cariology contents were defined for dentistry students at Universities in the Argentine Republic.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/268951
Carletto Körber, Fabiana PM; Sorazabal, Ana Laura; Médici, Silvia Andrea; Ali, Sofía; Barrionuevo, Alejandra; et al.; Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina; Sociedad Argentina de Investigación Odontológica; Acta Odontológica Latinoamericana; 36; 3; 12-2023; 183-190
1852-4834
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/268951
identifier_str_mv Carletto Körber, Fabiana PM; Sorazabal, Ana Laura; Médici, Silvia Andrea; Ali, Sofía; Barrionuevo, Alejandra; et al.; Core curriculum in cariology for dentistry degrees in the Republic of Argentina; Sociedad Argentina de Investigación Odontológica; Acta Odontológica Latinoamericana; 36; 3; 12-2023; 183-190
1852-4834
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://actaodontologicalat.com/wp-content/uploads/2024/01/aol_2023_36_3_183.pdf
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.54589/aol.36/3/183
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://saio.org.ar/aol/index.php/1/article/view/41
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedad Argentina de Investigación Odontológica
publisher.none.fl_str_mv Sociedad Argentina de Investigación Odontológica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846782611968491520
score 12.982451