Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features

Autores
Vivas, Leticia Yanina; MacIntyre, Mauro; Ricci, Lila; Vivas, Leticia Yanina
Año de publicación
2015
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
The aim of this study was to analyse the psycholinguistic variables of the attributes and concepts involved in the recall of a concept. One hundred and twenty adults (18-40 years old) participated. A lexical recall task was administered by presenting a successive list of defining attributes. Forty concepts from different semantic categories were used. The attributes were obtained empirically from local Semantic Features Production Norms. The influence of the characteristics and attributes of the concepts on the number of participants who accessed the name of the concept and the correct guess trend was analysed. Significant values for Age of Acquisition, Presence of Distinctive Attributes and Presence of Taxonomic Attributes were observed. Results show that concepts which are acquired earliest are more easily recalled; presenting taxonomic categories narrows the search and the presence of distinctive attributes allow differentiating between such concepts within a category.
El objetivo de este trabajo fue analizar variables psicolingüísticas de los atributos y de los conceptos intervinientes en la evocación de un concepto. Participaron 120 adultos (18–40 años). Se administró una tarea de evocación léxica a partir de la presentación sucesiva de atributos definidores. Se trabajó con 40 conceptos de distintas categorías semánticas. Los atributos fueron obtenidos empíricamente a partir de Normas de Producción de Atributos Semánticos locales. Se analizó la influencia de características de los conceptos y de los atributos sobre la cantidad de participantes que accedieron al nombre del concepto y sobre la moda de aciertos. Se observaron valores significativos para Edad de Adquisición, Presencia de Atributos Distintivos y Presencia de Atributos Taxonómicos. Se puede inferir que los conceptos que son adquiridos más tempranamente son evocados con más facilidad, la presentación de la categoría taxonómica permitiría delimitar la búsqueda y la presencia de atributos distintivos permitiría diferenciar entre conceptos semejantes dentro de una categoría.
Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: MacIntyre, Mauro. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: Ricci, Lila. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Materia
Age of Acquisition
Distinctiveness
Lexical Access
Semantic Memory
Taxonomic
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/61359

id CONICETDig_2de61ca223c8aeb16ffbff43203d403e
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/61359
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of featuresVariables Psicolingüísticas involucradas en la evocación de conceptos a partir de la presentación de atributos sucesivosVivas, Leticia YaninaMacIntyre, MauroRicci, LilaVivas, Leticia YaninaAge of AcquisitionDistinctivenessLexical AccessSemantic MemoryTaxonomichttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5The aim of this study was to analyse the psycholinguistic variables of the attributes and concepts involved in the recall of a concept. One hundred and twenty adults (18-40 years old) participated. A lexical recall task was administered by presenting a successive list of defining attributes. Forty concepts from different semantic categories were used. The attributes were obtained empirically from local Semantic Features Production Norms. The influence of the characteristics and attributes of the concepts on the number of participants who accessed the name of the concept and the correct guess trend was analysed. Significant values for Age of Acquisition, Presence of Distinctive Attributes and Presence of Taxonomic Attributes were observed. Results show that concepts which are acquired earliest are more easily recalled; presenting taxonomic categories narrows the search and the presence of distinctive attributes allow differentiating between such concepts within a category.El objetivo de este trabajo fue analizar variables psicolingüísticas de los atributos y de los conceptos intervinientes en la evocación de un concepto. Participaron 120 adultos (18–40 años). Se administró una tarea de evocación léxica a partir de la presentación sucesiva de atributos definidores. Se trabajó con 40 conceptos de distintas categorías semánticas. Los atributos fueron obtenidos empíricamente a partir de Normas de Producción de Atributos Semánticos locales. Se analizó la influencia de características de los conceptos y de los atributos sobre la cantidad de participantes que accedieron al nombre del concepto y sobre la moda de aciertos. Se observaron valores significativos para Edad de Adquisición, Presencia de Atributos Distintivos y Presencia de Atributos Taxonómicos. Se puede inferir que los conceptos que son adquiridos más tempranamente son evocados con más facilidad, la presentación de la categoría taxonómica permitiría delimitar la búsqueda y la presencia de atributos distintivos permitiría diferenciar entre conceptos semejantes dentro de una categoría.Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaFil: MacIntyre, Mauro. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaFil: Ricci, Lila. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaFil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaTaylor and Francis Ltd.2015-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/61359Vivas, Leticia Yanina; MacIntyre, Mauro; Ricci, Lila; Vivas, Leticia Yanina; Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features; Taylor and Francis Ltd.; Estudios de Psicologia; 36; 3; 1-2015; 592-6191579-3699CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02109395.2015.1078558info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02109395.2015.1078558info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-12-03T08:40:31Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/61359instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-12-03 08:40:32.211CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features
Variables Psicolingüísticas involucradas en la evocación de conceptos a partir de la presentación de atributos sucesivos
title Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features
spellingShingle Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features
Vivas, Leticia Yanina
Age of Acquisition
Distinctiveness
Lexical Access
Semantic Memory
Taxonomic
title_short Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features
title_full Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features
title_fullStr Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features
title_full_unstemmed Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features
title_sort Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features
dc.creator.none.fl_str_mv Vivas, Leticia Yanina
MacIntyre, Mauro
Ricci, Lila
Vivas, Leticia Yanina
author Vivas, Leticia Yanina
author_facet Vivas, Leticia Yanina
MacIntyre, Mauro
Ricci, Lila
author_role author
author2 MacIntyre, Mauro
Ricci, Lila
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Age of Acquisition
Distinctiveness
Lexical Access
Semantic Memory
Taxonomic
topic Age of Acquisition
Distinctiveness
Lexical Access
Semantic Memory
Taxonomic
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/5.1
https://purl.org/becyt/ford/5
dc.description.none.fl_txt_mv The aim of this study was to analyse the psycholinguistic variables of the attributes and concepts involved in the recall of a concept. One hundred and twenty adults (18-40 years old) participated. A lexical recall task was administered by presenting a successive list of defining attributes. Forty concepts from different semantic categories were used. The attributes were obtained empirically from local Semantic Features Production Norms. The influence of the characteristics and attributes of the concepts on the number of participants who accessed the name of the concept and the correct guess trend was analysed. Significant values for Age of Acquisition, Presence of Distinctive Attributes and Presence of Taxonomic Attributes were observed. Results show that concepts which are acquired earliest are more easily recalled; presenting taxonomic categories narrows the search and the presence of distinctive attributes allow differentiating between such concepts within a category.
El objetivo de este trabajo fue analizar variables psicolingüísticas de los atributos y de los conceptos intervinientes en la evocación de un concepto. Participaron 120 adultos (18–40 años). Se administró una tarea de evocación léxica a partir de la presentación sucesiva de atributos definidores. Se trabajó con 40 conceptos de distintas categorías semánticas. Los atributos fueron obtenidos empíricamente a partir de Normas de Producción de Atributos Semánticos locales. Se analizó la influencia de características de los conceptos y de los atributos sobre la cantidad de participantes que accedieron al nombre del concepto y sobre la moda de aciertos. Se observaron valores significativos para Edad de Adquisición, Presencia de Atributos Distintivos y Presencia de Atributos Taxonómicos. Se puede inferir que los conceptos que son adquiridos más tempranamente son evocados con más facilidad, la presentación de la categoría taxonómica permitiría delimitar la búsqueda y la presencia de atributos distintivos permitiría diferenciar entre conceptos semejantes dentro de una categoría.
Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: MacIntyre, Mauro. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: Ricci, Lila. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
description The aim of this study was to analyse the psycholinguistic variables of the attributes and concepts involved in the recall of a concept. One hundred and twenty adults (18-40 years old) participated. A lexical recall task was administered by presenting a successive list of defining attributes. Forty concepts from different semantic categories were used. The attributes were obtained empirically from local Semantic Features Production Norms. The influence of the characteristics and attributes of the concepts on the number of participants who accessed the name of the concept and the correct guess trend was analysed. Significant values for Age of Acquisition, Presence of Distinctive Attributes and Presence of Taxonomic Attributes were observed. Results show that concepts which are acquired earliest are more easily recalled; presenting taxonomic categories narrows the search and the presence of distinctive attributes allow differentiating between such concepts within a category.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/61359
Vivas, Leticia Yanina; MacIntyre, Mauro; Ricci, Lila; Vivas, Leticia Yanina; Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features; Taylor and Francis Ltd.; Estudios de Psicologia; 36; 3; 1-2015; 592-619
1579-3699
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/61359
identifier_str_mv Vivas, Leticia Yanina; MacIntyre, Mauro; Ricci, Lila; Vivas, Leticia Yanina; Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features; Taylor and Francis Ltd.; Estudios de Psicologia; 36; 3; 1-2015; 592-619
1579-3699
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02109395.2015.1078558
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02109395.2015.1078558
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Taylor and Francis Ltd.
publisher.none.fl_str_mv Taylor and Francis Ltd.
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1850504656198828032
score 12.913667