Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features
- Autores
- Vivas, Leticia Yanina; MacIntyre, Mauro; Ricci, Lila; Vivas, Leticia Yanina
- Año de publicación
- 2015
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- The aim of this study was to analyse the psycholinguistic variables of the attributes and concepts involved in the recall of a concept. One hundred and twenty adults (18-40 years old) participated. A lexical recall task was administered by presenting a successive list of defining attributes. Forty concepts from different semantic categories were used. The attributes were obtained empirically from local Semantic Features Production Norms. The influence of the characteristics and attributes of the concepts on the number of participants who accessed the name of the concept and the correct guess trend was analysed. Significant values for Age of Acquisition, Presence of Distinctive Attributes and Presence of Taxonomic Attributes were observed. Results show that concepts which are acquired earliest are more easily recalled; presenting taxonomic categories narrows the search and the presence of distinctive attributes allow differentiating between such concepts within a category.
El objetivo de este trabajo fue analizar variables psicolingüísticas de los atributos y de los conceptos intervinientes en la evocación de un concepto. Participaron 120 adultos (18–40 años). Se administró una tarea de evocación léxica a partir de la presentación sucesiva de atributos definidores. Se trabajó con 40 conceptos de distintas categorías semánticas. Los atributos fueron obtenidos empíricamente a partir de Normas de Producción de Atributos Semánticos locales. Se analizó la influencia de características de los conceptos y de los atributos sobre la cantidad de participantes que accedieron al nombre del concepto y sobre la moda de aciertos. Se observaron valores significativos para Edad de Adquisición, Presencia de Atributos Distintivos y Presencia de Atributos Taxonómicos. Se puede inferir que los conceptos que son adquiridos más tempranamente son evocados con más facilidad, la presentación de la categoría taxonómica permitiría delimitar la búsqueda y la presencia de atributos distintivos permitiría diferenciar entre conceptos semejantes dentro de una categoría.
Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: MacIntyre, Mauro. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: Ricci, Lila. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina
Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina - Materia
-
Age of Acquisition
Distinctiveness
Lexical Access
Semantic Memory
Taxonomic - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
- Repositorio
.jpg)
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/61359
Ver los metadatos del registro completo
| id |
CONICETDig_2de61ca223c8aeb16ffbff43203d403e |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/61359 |
| network_acronym_str |
CONICETDig |
| repository_id_str |
3498 |
| network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| spelling |
Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of featuresVariables Psicolingüísticas involucradas en la evocación de conceptos a partir de la presentación de atributos sucesivosVivas, Leticia YaninaMacIntyre, MauroRicci, LilaVivas, Leticia YaninaAge of AcquisitionDistinctivenessLexical AccessSemantic MemoryTaxonomichttps://purl.org/becyt/ford/5.1https://purl.org/becyt/ford/5The aim of this study was to analyse the psycholinguistic variables of the attributes and concepts involved in the recall of a concept. One hundred and twenty adults (18-40 years old) participated. A lexical recall task was administered by presenting a successive list of defining attributes. Forty concepts from different semantic categories were used. The attributes were obtained empirically from local Semantic Features Production Norms. The influence of the characteristics and attributes of the concepts on the number of participants who accessed the name of the concept and the correct guess trend was analysed. Significant values for Age of Acquisition, Presence of Distinctive Attributes and Presence of Taxonomic Attributes were observed. Results show that concepts which are acquired earliest are more easily recalled; presenting taxonomic categories narrows the search and the presence of distinctive attributes allow differentiating between such concepts within a category.El objetivo de este trabajo fue analizar variables psicolingüísticas de los atributos y de los conceptos intervinientes en la evocación de un concepto. Participaron 120 adultos (18–40 años). Se administró una tarea de evocación léxica a partir de la presentación sucesiva de atributos definidores. Se trabajó con 40 conceptos de distintas categorías semánticas. Los atributos fueron obtenidos empíricamente a partir de Normas de Producción de Atributos Semánticos locales. Se analizó la influencia de características de los conceptos y de los atributos sobre la cantidad de participantes que accedieron al nombre del concepto y sobre la moda de aciertos. Se observaron valores significativos para Edad de Adquisición, Presencia de Atributos Distintivos y Presencia de Atributos Taxonómicos. Se puede inferir que los conceptos que son adquiridos más tempranamente son evocados con más facilidad, la presentación de la categoría taxonómica permitiría delimitar la búsqueda y la presencia de atributos distintivos permitiría diferenciar entre conceptos semejantes dentro de una categoría.Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaFil: MacIntyre, Mauro. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaFil: Ricci, Lila. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaFil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; ArgentinaTaylor and Francis Ltd.2015-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/61359Vivas, Leticia Yanina; MacIntyre, Mauro; Ricci, Lila; Vivas, Leticia Yanina; Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features; Taylor and Francis Ltd.; Estudios de Psicologia; 36; 3; 1-2015; 592-6191579-3699CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02109395.2015.1078558info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02109395.2015.1078558info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-12-03T08:40:31Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/61359instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-12-03 08:40:32.211CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features Variables Psicolingüísticas involucradas en la evocación de conceptos a partir de la presentación de atributos sucesivos |
| title |
Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features |
| spellingShingle |
Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features Vivas, Leticia Yanina Age of Acquisition Distinctiveness Lexical Access Semantic Memory Taxonomic |
| title_short |
Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features |
| title_full |
Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features |
| title_fullStr |
Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features |
| title_full_unstemmed |
Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features |
| title_sort |
Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Vivas, Leticia Yanina MacIntyre, Mauro Ricci, Lila Vivas, Leticia Yanina |
| author |
Vivas, Leticia Yanina |
| author_facet |
Vivas, Leticia Yanina MacIntyre, Mauro Ricci, Lila |
| author_role |
author |
| author2 |
MacIntyre, Mauro Ricci, Lila |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Age of Acquisition Distinctiveness Lexical Access Semantic Memory Taxonomic |
| topic |
Age of Acquisition Distinctiveness Lexical Access Semantic Memory Taxonomic |
| purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/5.1 https://purl.org/becyt/ford/5 |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The aim of this study was to analyse the psycholinguistic variables of the attributes and concepts involved in the recall of a concept. One hundred and twenty adults (18-40 years old) participated. A lexical recall task was administered by presenting a successive list of defining attributes. Forty concepts from different semantic categories were used. The attributes were obtained empirically from local Semantic Features Production Norms. The influence of the characteristics and attributes of the concepts on the number of participants who accessed the name of the concept and the correct guess trend was analysed. Significant values for Age of Acquisition, Presence of Distinctive Attributes and Presence of Taxonomic Attributes were observed. Results show that concepts which are acquired earliest are more easily recalled; presenting taxonomic categories narrows the search and the presence of distinctive attributes allow differentiating between such concepts within a category. El objetivo de este trabajo fue analizar variables psicolingüísticas de los atributos y de los conceptos intervinientes en la evocación de un concepto. Participaron 120 adultos (18–40 años). Se administró una tarea de evocación léxica a partir de la presentación sucesiva de atributos definidores. Se trabajó con 40 conceptos de distintas categorías semánticas. Los atributos fueron obtenidos empíricamente a partir de Normas de Producción de Atributos Semánticos locales. Se analizó la influencia de características de los conceptos y de los atributos sobre la cantidad de participantes que accedieron al nombre del concepto y sobre la moda de aciertos. Se observaron valores significativos para Edad de Adquisición, Presencia de Atributos Distintivos y Presencia de Atributos Taxonómicos. Se puede inferir que los conceptos que son adquiridos más tempranamente son evocados con más facilidad, la presentación de la categoría taxonómica permitiría delimitar la búsqueda y la presencia de atributos distintivos permitiría diferenciar entre conceptos semejantes dentro de una categoría. Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina Fil: MacIntyre, Mauro. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina Fil: Ricci, Lila. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina Fil: Vivas, Leticia Yanina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mar del Plata; Argentina. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina |
| description |
The aim of this study was to analyse the psycholinguistic variables of the attributes and concepts involved in the recall of a concept. One hundred and twenty adults (18-40 years old) participated. A lexical recall task was administered by presenting a successive list of defining attributes. Forty concepts from different semantic categories were used. The attributes were obtained empirically from local Semantic Features Production Norms. The influence of the characteristics and attributes of the concepts on the number of participants who accessed the name of the concept and the correct guess trend was analysed. Significant values for Age of Acquisition, Presence of Distinctive Attributes and Presence of Taxonomic Attributes were observed. Results show that concepts which are acquired earliest are more easily recalled; presenting taxonomic categories narrows the search and the presence of distinctive attributes allow differentiating between such concepts within a category. |
| publishDate |
2015 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/61359 Vivas, Leticia Yanina; MacIntyre, Mauro; Ricci, Lila; Vivas, Leticia Yanina; Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features; Taylor and Francis Ltd.; Estudios de Psicologia; 36; 3; 1-2015; 592-619 1579-3699 CONICET Digital CONICET |
| url |
http://hdl.handle.net/11336/61359 |
| identifier_str_mv |
Vivas, Leticia Yanina; MacIntyre, Mauro; Ricci, Lila; Vivas, Leticia Yanina; Psycholinguistic variables involved in concept recall from the successive presentation of features; Taylor and Francis Ltd.; Estudios de Psicologia; 36; 3; 1-2015; 592-619 1579-3699 CONICET Digital CONICET |
| dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.1080/02109395.2015.1078558 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02109395.2015.1078558 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/ |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Taylor and Francis Ltd. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Taylor and Francis Ltd. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
| collection |
CONICET Digital (CONICET) |
| instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
| repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
| _version_ |
1850504656198828032 |
| score |
12.913667 |