Acerca del yo en cartas conventuales. De santa Teresa de Jesús a una religiosa del convento de capuchinas de Buenos Aires (siglo XIX)

Autores
Cohen Imach, Victoria
Año de publicación
2006
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El trabajo analiza las cartas enviadas por una religiosa del convento capuchino de Buenos Aires, María Jacinta, a un interlocutor laico, José Miguel de Tagle, probablemente, al menos en su mayor parte, hacia la década de 1820, en confrontación con las destinadas por santa Teresa de Jesús al carmelita descalzo Jerónimo Gracián entre 1575 y 1582. Propone que aun cuando ciertos rasgos de la construcción del yo brindados por las epístolas de la capuchina, ausentes, o bien inscriptos de manera menos continua o menos intensa en las forjadas por otras religiosas de claustros de Córdoba y Potosí en años precedentes (en un caso también de modo probable) -yo colocado en primer plano, dotado de espesor, lábil y próximo al interlocutor, entre éstos- puedan en una instancia futura ser pensados a la luz de señalamientos críticos e historiográficos respecto a la emergencia de nuevos modos de representación de la subjetividad en la cultura occidental y a cambios que tienen lugar en el Buenos Aires de la época, ellos guardan semejanza con los ofrecidos, siglos antes, por la serie epistolar teresiana.
This paper analyses the letters sent probably (most of them, at least) towards the 1820’s by a nun, María Jacinta, from the Capuchin convent in Buenos Aires, to a lay interlocutor, José Miguel de Tagle, and confronts them with those sent in-between 1575 and 1582 by Saint Teresa de Jesús to the discalced Carmelite Jerónimo Gracián. Certain traits in the construction of the self present in María Jacinta’s letters, which are absent, or found less continuous or intensely, in those written during years previous to her time by other nuns from convents in Córdoba and Potosí (also probably in one case) –among them: a visible and consistent “I” endowed with thickness, labile and close to the interlocutor– in the future could possibly be related to what critical observations and historiography point out about the emergence of new ways of representing subjectivity in Western culture and to the changes that took place in Buenos Aires during the XIXth century. Yet, this paper proposes that these traits can also be related to, and moreover, have certain points in common with some characteristics presentin the Teresian series written over two hundred years before.
Fil: Cohen Imach, Victoria. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Tucumán. Instituto de Investigaciones sobre el Lenguaje y la Cultura. Universidad Nacional de Tucumán. Facultad de Filosofía y Letras. Cátedra de Literatura Argentina. Instituto de Investigaciones sobre el Lenguaje y la Cultura; Argentina
Materia
monjas
cartas conventuales
yo
santa Teresa de Jesús
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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This paper analyses the letters sent probably (most of them, at least) towards the 1820’s by a nun, María Jacinta, from the Capuchin convent in Buenos Aires, to a lay interlocutor, José Miguel de Tagle, and confronts them with those sent in-between 1575 and 1582 by Saint Teresa de Jesús to the discalced Carmelite Jerónimo Gracián. Certain traits in the construction of the self present in María Jacinta’s letters, which are absent, or found less continuous or intensely, in those written during years previous to her time by other nuns from convents in Córdoba and Potosí (also probably in one case) –among them: a visible and consistent “I” endowed with thickness, labile and close to the interlocutor– in the future could possibly be related to what critical observations and historiography point out about the emergence of new ways of representing subjectivity in Western culture and to the changes that took place in Buenos Aires during the XIXth century. Yet, this paper proposes that these traits can also be related to, and moreover, have certain points in common with some characteristics presentin the Teresian series written over two hundred years before.
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