Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop

Autores
Tecpan, Silvia; Zavala, Genaro; Benegas, Julio Ciro
Año de publicación
2012
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
In this report we describe a qualitative research study of the attitudes of 39 in-service university physics teachers towards active learning teaching strategies presented in a workshop. This professional development workshop was designed following a constructivist approach to pedagogical and disciplinary development, based on the results of physics education research. According to social psychology, attitudes are integrated by three components: cognitive, behavioral and emotional; and those attitudes can be expressed by opinions. Therefore, through this research we try to answer the question: What are the attitudes towards active learning strategies that show in service physics teachers attending a professional training workshop? Using normalized gain of a multiple choice conceptual test, the cognitive component was indirectly assessed. Behavioral and affective components were assessed through content analysis of an open-ended survey applied to the end of the workshop and individual and collaborative reflection made for each topic of the workshop. From the 243 meaningful phrases emerged ten different themes. This report presents some preliminary results, some limitations of this type of study as well as suggestions for further research.
En este artículo de investigación cualitativa se describen las actitudes de 39 profesores en ejercicio hacia las estrategias de aprendizaje activo presentadas en un taller con un enfoque constructivista desarrollado en base en los resultados de investigación educativa en la física. De acuerdo con la psicología social las actitudes se integran por tres componentes: cognitivo, conductual y afectivo y se pueden manifestar a través de las opiniones por lo que está investigación respondió a la pregunta ¿Cuáles son las actitudes hacia las estrategias de aprendizaje activo que manifiestan los profesores de física en ejercicio que asisten a un taller de actualización? Utilizando ganancia normalizada se evaluó de forma indirecta el componente cognitivo utilizando un test conceptual de opción múltiple, los componentes conductual y afectivo se evaluaron a través de análisis de contenido con una encuesta de respuesta abierta aplicada al final del taller y con la reflexión individual y por equipos realizada para cada tema. De 243 frases significativas emergieron diez temas. Se presentan resultados preliminares así como las limitaciones de este tipo de estudios y sugerencias para futuras investigaciones.
Fil: Tecpan, Silvia. Instituto Tecnológico de Monterrey; México
Fil: Zavala, Genaro. Instituto Tecnológico de Monterrey; México
Fil: Benegas, Julio Ciro. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico- Matemáticas y Naturales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; Argentina
Materia
Actitudes
aprendizaje activo
preconcepciones
profesores
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/184750

id CONICETDig_20f0903e6b69335b8a61a8b6f88917f1
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/184750
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshopTecpan, SilviaZavala, GenaroBenegas, Julio CiroActitudesaprendizaje activopreconcepcionesprofesoreshttps://purl.org/becyt/ford/1.3https://purl.org/becyt/ford/1In this report we describe a qualitative research study of the attitudes of 39 in-service university physics teachers towards active learning teaching strategies presented in a workshop. This professional development workshop was designed following a constructivist approach to pedagogical and disciplinary development, based on the results of physics education research. According to social psychology, attitudes are integrated by three components: cognitive, behavioral and emotional; and those attitudes can be expressed by opinions. Therefore, through this research we try to answer the question: What are the attitudes towards active learning strategies that show in service physics teachers attending a professional training workshop? Using normalized gain of a multiple choice conceptual test, the cognitive component was indirectly assessed. Behavioral and affective components were assessed through content analysis of an open-ended survey applied to the end of the workshop and individual and collaborative reflection made for each topic of the workshop. From the 243 meaningful phrases emerged ten different themes. This report presents some preliminary results, some limitations of this type of study as well as suggestions for further research.En este artículo de investigación cualitativa se describen las actitudes de 39 profesores en ejercicio hacia las estrategias de aprendizaje activo presentadas en un taller con un enfoque constructivista desarrollado en base en los resultados de investigación educativa en la física. De acuerdo con la psicología social las actitudes se integran por tres componentes: cognitivo, conductual y afectivo y se pueden manifestar a través de las opiniones por lo que está investigación respondió a la pregunta ¿Cuáles son las actitudes hacia las estrategias de aprendizaje activo que manifiestan los profesores de física en ejercicio que asisten a un taller de actualización? Utilizando ganancia normalizada se evaluó de forma indirecta el componente cognitivo utilizando un test conceptual de opción múltiple, los componentes conductual y afectivo se evaluaron a través de análisis de contenido con una encuesta de respuesta abierta aplicada al final del taller y con la reflexión individual y por equipos realizada para cada tema. De 243 frases significativas emergieron diez temas. Se presentan resultados preliminares así como las limitaciones de este tipo de estudios y sugerencias para futuras investigaciones.Fil: Tecpan, Silvia. Instituto Tecnológico de Monterrey; MéxicoFil: Zavala, Genaro. Instituto Tecnológico de Monterrey; MéxicoFil: Benegas, Julio Ciro. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico- Matemáticas y Naturales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; ArgentinaLatin American Physics Education Network2012-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/184750Tecpan, Silvia; Zavala, Genaro; Benegas, Julio Ciro; Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop; Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 316-3201870-9095CONICET DigitalCONICETspainfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.journal.lapen.org.mxinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-10-15T15:39:31Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/184750instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-10-15 15:39:31.556CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop
title Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop
spellingShingle Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop
Tecpan, Silvia
Actitudes
aprendizaje activo
preconcepciones
profesores
title_short Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop
title_full Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop
title_fullStr Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop
title_full_unstemmed Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop
title_sort Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop
dc.creator.none.fl_str_mv Tecpan, Silvia
Zavala, Genaro
Benegas, Julio Ciro
author Tecpan, Silvia
author_facet Tecpan, Silvia
Zavala, Genaro
Benegas, Julio Ciro
author_role author
author2 Zavala, Genaro
Benegas, Julio Ciro
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Actitudes
aprendizaje activo
preconcepciones
profesores
topic Actitudes
aprendizaje activo
preconcepciones
profesores
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/1.3
https://purl.org/becyt/ford/1
dc.description.none.fl_txt_mv In this report we describe a qualitative research study of the attitudes of 39 in-service university physics teachers towards active learning teaching strategies presented in a workshop. This professional development workshop was designed following a constructivist approach to pedagogical and disciplinary development, based on the results of physics education research. According to social psychology, attitudes are integrated by three components: cognitive, behavioral and emotional; and those attitudes can be expressed by opinions. Therefore, through this research we try to answer the question: What are the attitudes towards active learning strategies that show in service physics teachers attending a professional training workshop? Using normalized gain of a multiple choice conceptual test, the cognitive component was indirectly assessed. Behavioral and affective components were assessed through content analysis of an open-ended survey applied to the end of the workshop and individual and collaborative reflection made for each topic of the workshop. From the 243 meaningful phrases emerged ten different themes. This report presents some preliminary results, some limitations of this type of study as well as suggestions for further research.
En este artículo de investigación cualitativa se describen las actitudes de 39 profesores en ejercicio hacia las estrategias de aprendizaje activo presentadas en un taller con un enfoque constructivista desarrollado en base en los resultados de investigación educativa en la física. De acuerdo con la psicología social las actitudes se integran por tres componentes: cognitivo, conductual y afectivo y se pueden manifestar a través de las opiniones por lo que está investigación respondió a la pregunta ¿Cuáles son las actitudes hacia las estrategias de aprendizaje activo que manifiestan los profesores de física en ejercicio que asisten a un taller de actualización? Utilizando ganancia normalizada se evaluó de forma indirecta el componente cognitivo utilizando un test conceptual de opción múltiple, los componentes conductual y afectivo se evaluaron a través de análisis de contenido con una encuesta de respuesta abierta aplicada al final del taller y con la reflexión individual y por equipos realizada para cada tema. De 243 frases significativas emergieron diez temas. Se presentan resultados preliminares así como las limitaciones de este tipo de estudios y sugerencias para futuras investigaciones.
Fil: Tecpan, Silvia. Instituto Tecnológico de Monterrey; México
Fil: Zavala, Genaro. Instituto Tecnológico de Monterrey; México
Fil: Benegas, Julio Ciro. Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico- Matemáticas y Naturales; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - San Luis. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi". Universidad Nacional de San Luis. Facultad de Ciencias Físico, Matemáticas y Naturales. Instituto de Matemática Aplicada de San Luis "Prof. Ezio Marchi"; Argentina
description In this report we describe a qualitative research study of the attitudes of 39 in-service university physics teachers towards active learning teaching strategies presented in a workshop. This professional development workshop was designed following a constructivist approach to pedagogical and disciplinary development, based on the results of physics education research. According to social psychology, attitudes are integrated by three components: cognitive, behavioral and emotional; and those attitudes can be expressed by opinions. Therefore, through this research we try to answer the question: What are the attitudes towards active learning strategies that show in service physics teachers attending a professional training workshop? Using normalized gain of a multiple choice conceptual test, the cognitive component was indirectly assessed. Behavioral and affective components were assessed through content analysis of an open-ended survey applied to the end of the workshop and individual and collaborative reflection made for each topic of the workshop. From the 243 meaningful phrases emerged ten different themes. This report presents some preliminary results, some limitations of this type of study as well as suggestions for further research.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/184750
Tecpan, Silvia; Zavala, Genaro; Benegas, Julio Ciro; Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop; Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 316-320
1870-9095
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/184750
identifier_str_mv Tecpan, Silvia; Zavala, Genaro; Benegas, Julio Ciro; Attitudes of in-service physics teachers towards a constructivist professional development workshop; Latin American Physics Education Network; Latin-American Journal of Physics Education; 6; 1; 8-2012; 316-320
1870-9095
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.journal.lapen.org.mx
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Latin American Physics Education Network
publisher.none.fl_str_mv Latin American Physics Education Network
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1846083511607361536
score 13.22299