Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina
- Autores
- Cornejo, Lila Susana; Bella, Marcela Inés; Gigena, Pablo Cristian; Ponce, Agustín Fabián; Agüero, Natalia; Hilas, Elena
- Año de publicación
- 2022
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- Objective: Oral health is a public health challenge that must be addressed by integrating its social and biological dimensions to adopt a dental practice with a sense of integrality that takes into account the needs and potentialities of each person and context. The objective of this study was to analyze the oral health status of schoolchildren in a socio-environmentally vulnerable urban area of the city of Córdoba, Argentina, within the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015 at the María del Tránsito Cabanillas school. Material and Methods: The intervention was organized in 3 stages: diagnosis, collective design and implementation of oral health promotion strategies, and evaluation, applying qualitative and quantitative logics appropriate to the object of study. Diagnosis was carried out in 2013, performing a clinical-dental examination of schoolchildren aged 6 to 8 years and a participatory study of the school environment. Results: Based on the diagnostic data, the stage of collective design and implementation of promotion strategies and oral health care was carried out. The evaluation of the intervention was performed through the clinical-dental examination of schoolchildren aged 10 to 12 years who attended the school in 2015, and who, also having attended the same institution in 2013, participated in the diagnostic study and analysis of the qualitative records related to the intervention. Healthy clinical trends and positive assessments by the different actors were observed. Conclusion: The results encourage continuing conducting comprehensive intervention strategies for oral health promotion and care.
Objetivo: La salud bucal constituye un desafío de la salud pública que demanda ser abordado integrando su dimensión social y biológica, para desarrollar una práctica odontológica con sentido de integralidad que respete las necesidades y potencialidades del contexto. El objetivo de este estudio es analizar la salud bucal de escolares de un área urbana socioambientalmente vulnerabilizada de la ciudad de Córdoba, Argentina, en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada durante el periodo 2013-2015 en la escuela María del Tránsito Cabanillas. Material y Métodos: La intervención se desarrolló en 3 etapas: diagnóstico, diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción de salud bucal y evaluación, aplicando lógicas cualitativa y cuantitativa según correspondiera al objeto de estudio. En el año 2013 se llevó a cabo el diagnóstico realizándose exámen clínico-odontológico a los escolares de 6 a 8 años y estudio participativo del entorno escolar. Resultados: A partir de los datos diagnósticos se realizó la etapa de Diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción y atención de salud bucal. La evaluación de la intervención se realizó a través del examen clínicoodontológico a los escolares de 10 a 12 años asistentes a la institución escolar en el año 2015, que habiendo asistido en el año 2013 a la misma institución participaron del estudio diagnóstico y del análisis de los registros cualitativos relativos a la intervención desarrollada. Se observaron tendencias clínicas saludables y valoraciones positivas por parte de los diferentes actores. Conclusion: Los resultados estimulan a continuar desarrollando estrategias de intervención integrales de promoción y atención de salud bucal.
Fil: Cornejo, Lila Susana. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Bella, Marcela Inés. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Gigena, Pablo Cristian. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Ponce, Agustín Fabián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Argentina. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Agüero, Natalia. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Hilas, Elena. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina - Materia
-
CHILD
DELIVERY OF HEALTH CARE
HEALTH PROMOTION
ORAL HEALTH
PUBLIC HEALTH
SCHOOLS - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
- Repositorio
- Institución
- Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
- OAI Identificador
- oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214434
Ver los metadatos del registro completo
id |
CONICETDig_20409a70c97297bd718a0015290cea3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214434 |
network_acronym_str |
CONICETDig |
repository_id_str |
3498 |
network_name_str |
CONICET Digital (CONICET) |
spelling |
Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, ArgentinaPromoción de salud bucal de escolares en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada en el periodo 2013-2015, en Córdoba, ArgentinaCornejo, Lila SusanaBella, Marcela InésGigena, Pablo CristianPonce, Agustín FabiánAgüero, NataliaHilas, ElenaCHILDDELIVERY OF HEALTH CAREHEALTH PROMOTIONORAL HEALTHPUBLIC HEALTHSCHOOLShttps://purl.org/becyt/ford/3.3https://purl.org/becyt/ford/3Objective: Oral health is a public health challenge that must be addressed by integrating its social and biological dimensions to adopt a dental practice with a sense of integrality that takes into account the needs and potentialities of each person and context. The objective of this study was to analyze the oral health status of schoolchildren in a socio-environmentally vulnerable urban area of the city of Córdoba, Argentina, within the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015 at the María del Tránsito Cabanillas school. Material and Methods: The intervention was organized in 3 stages: diagnosis, collective design and implementation of oral health promotion strategies, and evaluation, applying qualitative and quantitative logics appropriate to the object of study. Diagnosis was carried out in 2013, performing a clinical-dental examination of schoolchildren aged 6 to 8 years and a participatory study of the school environment. Results: Based on the diagnostic data, the stage of collective design and implementation of promotion strategies and oral health care was carried out. The evaluation of the intervention was performed through the clinical-dental examination of schoolchildren aged 10 to 12 years who attended the school in 2015, and who, also having attended the same institution in 2013, participated in the diagnostic study and analysis of the qualitative records related to the intervention. Healthy clinical trends and positive assessments by the different actors were observed. Conclusion: The results encourage continuing conducting comprehensive intervention strategies for oral health promotion and care.Objetivo: La salud bucal constituye un desafío de la salud pública que demanda ser abordado integrando su dimensión social y biológica, para desarrollar una práctica odontológica con sentido de integralidad que respete las necesidades y potencialidades del contexto. El objetivo de este estudio es analizar la salud bucal de escolares de un área urbana socioambientalmente vulnerabilizada de la ciudad de Córdoba, Argentina, en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada durante el periodo 2013-2015 en la escuela María del Tránsito Cabanillas. Material y Métodos: La intervención se desarrolló en 3 etapas: diagnóstico, diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción de salud bucal y evaluación, aplicando lógicas cualitativa y cuantitativa según correspondiera al objeto de estudio. En el año 2013 se llevó a cabo el diagnóstico realizándose exámen clínico-odontológico a los escolares de 6 a 8 años y estudio participativo del entorno escolar. Resultados: A partir de los datos diagnósticos se realizó la etapa de Diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción y atención de salud bucal. La evaluación de la intervención se realizó a través del examen clínicoodontológico a los escolares de 10 a 12 años asistentes a la institución escolar en el año 2015, que habiendo asistido en el año 2013 a la misma institución participaron del estudio diagnóstico y del análisis de los registros cualitativos relativos a la intervención desarrollada. Se observaron tendencias clínicas saludables y valoraciones positivas por parte de los diferentes actores. Conclusion: Los resultados estimulan a continuar desarrollando estrategias de intervención integrales de promoción y atención de salud bucal.Fil: Cornejo, Lila Susana. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Bella, Marcela Inés. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Gigena, Pablo Cristian. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Ponce, Agustín Fabián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Argentina. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Agüero, Natalia. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Hilas, Elena. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaUniversidad de Concepción2022-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/214434Cornejo, Lila Susana; Bella, Marcela Inés; Gigena, Pablo Cristian; Ponce, Agustín Fabián; Agüero, Natalia; et al.; Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina; Universidad de Concepción; Journal of Oral Research; 11; 2; 4-2022; 1-100719-24600719-2479CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.joralres.com/index.php/JOralRes/article/view/joralres.2022.012info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17126/joralres.2022.012info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:45:21Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/214434instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:45:21.641CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina Promoción de salud bucal de escolares en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada en el periodo 2013-2015, en Córdoba, Argentina |
title |
Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina |
spellingShingle |
Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina Cornejo, Lila Susana CHILD DELIVERY OF HEALTH CARE HEALTH PROMOTION ORAL HEALTH PUBLIC HEALTH SCHOOLS |
title_short |
Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina |
title_full |
Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina |
title_fullStr |
Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina |
title_full_unstemmed |
Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina |
title_sort |
Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cornejo, Lila Susana Bella, Marcela Inés Gigena, Pablo Cristian Ponce, Agustín Fabián Agüero, Natalia Hilas, Elena |
author |
Cornejo, Lila Susana |
author_facet |
Cornejo, Lila Susana Bella, Marcela Inés Gigena, Pablo Cristian Ponce, Agustín Fabián Agüero, Natalia Hilas, Elena |
author_role |
author |
author2 |
Bella, Marcela Inés Gigena, Pablo Cristian Ponce, Agustín Fabián Agüero, Natalia Hilas, Elena |
author2_role |
author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
CHILD DELIVERY OF HEALTH CARE HEALTH PROMOTION ORAL HEALTH PUBLIC HEALTH SCHOOLS |
topic |
CHILD DELIVERY OF HEALTH CARE HEALTH PROMOTION ORAL HEALTH PUBLIC HEALTH SCHOOLS |
purl_subject.fl_str_mv |
https://purl.org/becyt/ford/3.3 https://purl.org/becyt/ford/3 |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Objective: Oral health is a public health challenge that must be addressed by integrating its social and biological dimensions to adopt a dental practice with a sense of integrality that takes into account the needs and potentialities of each person and context. The objective of this study was to analyze the oral health status of schoolchildren in a socio-environmentally vulnerable urban area of the city of Córdoba, Argentina, within the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015 at the María del Tránsito Cabanillas school. Material and Methods: The intervention was organized in 3 stages: diagnosis, collective design and implementation of oral health promotion strategies, and evaluation, applying qualitative and quantitative logics appropriate to the object of study. Diagnosis was carried out in 2013, performing a clinical-dental examination of schoolchildren aged 6 to 8 years and a participatory study of the school environment. Results: Based on the diagnostic data, the stage of collective design and implementation of promotion strategies and oral health care was carried out. The evaluation of the intervention was performed through the clinical-dental examination of schoolchildren aged 10 to 12 years who attended the school in 2015, and who, also having attended the same institution in 2013, participated in the diagnostic study and analysis of the qualitative records related to the intervention. Healthy clinical trends and positive assessments by the different actors were observed. Conclusion: The results encourage continuing conducting comprehensive intervention strategies for oral health promotion and care. Objetivo: La salud bucal constituye un desafío de la salud pública que demanda ser abordado integrando su dimensión social y biológica, para desarrollar una práctica odontológica con sentido de integralidad que respete las necesidades y potencialidades del contexto. El objetivo de este estudio es analizar la salud bucal de escolares de un área urbana socioambientalmente vulnerabilizada de la ciudad de Córdoba, Argentina, en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada durante el periodo 2013-2015 en la escuela María del Tránsito Cabanillas. Material y Métodos: La intervención se desarrolló en 3 etapas: diagnóstico, diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción de salud bucal y evaluación, aplicando lógicas cualitativa y cuantitativa según correspondiera al objeto de estudio. En el año 2013 se llevó a cabo el diagnóstico realizándose exámen clínico-odontológico a los escolares de 6 a 8 años y estudio participativo del entorno escolar. Resultados: A partir de los datos diagnósticos se realizó la etapa de Diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción y atención de salud bucal. La evaluación de la intervención se realizó a través del examen clínicoodontológico a los escolares de 10 a 12 años asistentes a la institución escolar en el año 2015, que habiendo asistido en el año 2013 a la misma institución participaron del estudio diagnóstico y del análisis de los registros cualitativos relativos a la intervención desarrollada. Se observaron tendencias clínicas saludables y valoraciones positivas por parte de los diferentes actores. Conclusion: Los resultados estimulan a continuar desarrollando estrategias de intervención integrales de promoción y atención de salud bucal. Fil: Cornejo, Lila Susana. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Bella, Marcela Inés. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Gigena, Pablo Cristian. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Ponce, Agustín Fabián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Argentina. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Agüero, Natalia. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina Fil: Hilas, Elena. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina |
description |
Objective: Oral health is a public health challenge that must be addressed by integrating its social and biological dimensions to adopt a dental practice with a sense of integrality that takes into account the needs and potentialities of each person and context. The objective of this study was to analyze the oral health status of schoolchildren in a socio-environmentally vulnerable urban area of the city of Córdoba, Argentina, within the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015 at the María del Tránsito Cabanillas school. Material and Methods: The intervention was organized in 3 stages: diagnosis, collective design and implementation of oral health promotion strategies, and evaluation, applying qualitative and quantitative logics appropriate to the object of study. Diagnosis was carried out in 2013, performing a clinical-dental examination of schoolchildren aged 6 to 8 years and a participatory study of the school environment. Results: Based on the diagnostic data, the stage of collective design and implementation of promotion strategies and oral health care was carried out. The evaluation of the intervention was performed through the clinical-dental examination of schoolchildren aged 10 to 12 years who attended the school in 2015, and who, also having attended the same institution in 2013, participated in the diagnostic study and analysis of the qualitative records related to the intervention. Healthy clinical trends and positive assessments by the different actors were observed. Conclusion: The results encourage continuing conducting comprehensive intervention strategies for oral health promotion and care. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11336/214434 Cornejo, Lila Susana; Bella, Marcela Inés; Gigena, Pablo Cristian; Ponce, Agustín Fabián; Agüero, Natalia; et al.; Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina; Universidad de Concepción; Journal of Oral Research; 11; 2; 4-2022; 1-10 0719-2460 0719-2479 CONICET Digital CONICET |
url |
http://hdl.handle.net/11336/214434 |
identifier_str_mv |
Cornejo, Lila Susana; Bella, Marcela Inés; Gigena, Pablo Cristian; Ponce, Agustín Fabián; Agüero, Natalia; et al.; Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina; Universidad de Concepción; Journal of Oral Research; 11; 2; 4-2022; 1-10 0719-2460 0719-2479 CONICET Digital CONICET |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.joralres.com/index.php/JOralRes/article/view/joralres.2022.012 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17126/joralres.2022.012 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Concepción |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Concepción |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:CONICET Digital (CONICET) instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
reponame_str |
CONICET Digital (CONICET) |
collection |
CONICET Digital (CONICET) |
instname_str |
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.name.fl_str_mv |
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas |
repository.mail.fl_str_mv |
dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar |
_version_ |
1842268725356527616 |
score |
13.13397 |