Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina

Autores
Cornejo, Lila Susana; Bella, Marcela Inés; Gigena, Pablo Cristian; Ponce, Agustín Fabián; Agüero, Natalia; Hilas, Elena
Año de publicación
2022
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Objective: Oral health is a public health challenge that must be addressed by integrating its social and biological dimensions to adopt a dental practice with a sense of integrality that takes into account the needs and potentialities of each person and context. The objective of this study was to analyze the oral health status of schoolchildren in a socio-environmentally vulnerable urban area of the city of Córdoba, Argentina, within the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015 at the María del Tránsito Cabanillas school. Material and Methods: The intervention was organized in 3 stages: diagnosis, collective design and implementation of oral health promotion strategies, and evaluation, applying qualitative and quantitative logics appropriate to the object of study. Diagnosis was carried out in 2013, performing a clinical-dental examination of schoolchildren aged 6 to 8 years and a participatory study of the school environment. Results: Based on the diagnostic data, the stage of collective design and implementation of promotion strategies and oral health care was carried out. The evaluation of the intervention was performed through the clinical-dental examination of schoolchildren aged 10 to 12 years who attended the school in 2015, and who, also having attended the same institution in 2013, participated in the diagnostic study and analysis of the qualitative records related to the intervention. Healthy clinical trends and positive assessments by the different actors were observed. Conclusion: The results encourage continuing conducting comprehensive intervention strategies for oral health promotion and care.
Objetivo: La salud bucal constituye un desafío de la salud pública que demanda ser abordado integrando su dimensión social y biológica, para desarrollar una práctica odontológica con sentido de integralidad que respete las necesidades y potencialidades del contexto. El objetivo de este estudio es analizar la salud bucal de escolares de un área urbana socioambientalmente vulnerabilizada de la ciudad de Córdoba, Argentina, en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada durante el periodo 2013-2015 en la escuela María del Tránsito Cabanillas. Material y Métodos: La intervención se desarrolló en 3 etapas: diagnóstico, diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción de salud bucal y evaluación, aplicando lógicas cualitativa y cuantitativa según correspondiera al objeto de estudio. En el año 2013 se llevó a cabo el diagnóstico realizándose exámen clínico-odontológico a los escolares de 6 a 8 años y estudio participativo del entorno escolar. Resultados: A partir de los datos diagnósticos se realizó la etapa de Diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción y atención de salud bucal. La evaluación de la intervención se realizó a través del examen clínicoodontológico a los escolares de 10 a 12 años asistentes a la institución escolar en el año 2015, que habiendo asistido en el año 2013 a la misma institución participaron del estudio diagnóstico y del análisis de los registros cualitativos relativos a la intervención desarrollada. Se observaron tendencias clínicas saludables y valoraciones positivas por parte de los diferentes actores. Conclusion: Los resultados estimulan a continuar desarrollando estrategias de intervención integrales de promoción y atención de salud bucal.
Fil: Cornejo, Lila Susana. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Bella, Marcela Inés. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Gigena, Pablo Cristian. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Ponce, Agustín Fabián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Argentina. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Agüero, Natalia. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Hilas, Elena. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Materia
CHILD
DELIVERY OF HEALTH CARE
HEALTH PROMOTION
ORAL HEALTH
PUBLIC HEALTH
SCHOOLS
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
OAI Identificador
oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214434

id CONICETDig_20409a70c97297bd718a0015290cea3f
oai_identifier_str oai:ri.conicet.gov.ar:11336/214434
network_acronym_str CONICETDig
repository_id_str 3498
network_name_str CONICET Digital (CONICET)
spelling Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, ArgentinaPromoción de salud bucal de escolares en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada en el periodo 2013-2015, en Córdoba, ArgentinaCornejo, Lila SusanaBella, Marcela InésGigena, Pablo CristianPonce, Agustín FabiánAgüero, NataliaHilas, ElenaCHILDDELIVERY OF HEALTH CAREHEALTH PROMOTIONORAL HEALTHPUBLIC HEALTHSCHOOLShttps://purl.org/becyt/ford/3.3https://purl.org/becyt/ford/3Objective: Oral health is a public health challenge that must be addressed by integrating its social and biological dimensions to adopt a dental practice with a sense of integrality that takes into account the needs and potentialities of each person and context. The objective of this study was to analyze the oral health status of schoolchildren in a socio-environmentally vulnerable urban area of the city of Córdoba, Argentina, within the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015 at the María del Tránsito Cabanillas school. Material and Methods: The intervention was organized in 3 stages: diagnosis, collective design and implementation of oral health promotion strategies, and evaluation, applying qualitative and quantitative logics appropriate to the object of study. Diagnosis was carried out in 2013, performing a clinical-dental examination of schoolchildren aged 6 to 8 years and a participatory study of the school environment. Results: Based on the diagnostic data, the stage of collective design and implementation of promotion strategies and oral health care was carried out. The evaluation of the intervention was performed through the clinical-dental examination of schoolchildren aged 10 to 12 years who attended the school in 2015, and who, also having attended the same institution in 2013, participated in the diagnostic study and analysis of the qualitative records related to the intervention. Healthy clinical trends and positive assessments by the different actors were observed. Conclusion: The results encourage continuing conducting comprehensive intervention strategies for oral health promotion and care.Objetivo: La salud bucal constituye un desafío de la salud pública que demanda ser abordado integrando su dimensión social y biológica, para desarrollar una práctica odontológica con sentido de integralidad que respete las necesidades y potencialidades del contexto. El objetivo de este estudio es analizar la salud bucal de escolares de un área urbana socioambientalmente vulnerabilizada de la ciudad de Córdoba, Argentina, en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada durante el periodo 2013-2015 en la escuela María del Tránsito Cabanillas. Material y Métodos: La intervención se desarrolló en 3 etapas: diagnóstico, diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción de salud bucal y evaluación, aplicando lógicas cualitativa y cuantitativa según correspondiera al objeto de estudio. En el año 2013 se llevó a cabo el diagnóstico realizándose exámen clínico-odontológico a los escolares de 6 a 8 años y estudio participativo del entorno escolar. Resultados: A partir de los datos diagnósticos se realizó la etapa de Diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción y atención de salud bucal. La evaluación de la intervención se realizó a través del examen clínicoodontológico a los escolares de 10 a 12 años asistentes a la institución escolar en el año 2015, que habiendo asistido en el año 2013 a la misma institución participaron del estudio diagnóstico y del análisis de los registros cualitativos relativos a la intervención desarrollada. Se observaron tendencias clínicas saludables y valoraciones positivas por parte de los diferentes actores. Conclusion: Los resultados estimulan a continuar desarrollando estrategias de intervención integrales de promoción y atención de salud bucal.Fil: Cornejo, Lila Susana. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Bella, Marcela Inés. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Gigena, Pablo Cristian. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Ponce, Agustín Fabián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Argentina. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Agüero, Natalia. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaFil: Hilas, Elena. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; ArgentinaUniversidad de Concepción2022-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11336/214434Cornejo, Lila Susana; Bella, Marcela Inés; Gigena, Pablo Cristian; Ponce, Agustín Fabián; Agüero, Natalia; et al.; Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina; Universidad de Concepción; Journal of Oral Research; 11; 2; 4-2022; 1-100719-24600719-2479CONICET DigitalCONICETenginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.joralres.com/index.php/JOralRes/article/view/joralres.2022.012info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17126/joralres.2022.012info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/reponame:CONICET Digital (CONICET)instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas2025-09-03T09:45:21Zoai:ri.conicet.gov.ar:11336/214434instacron:CONICETInstitucionalhttp://ri.conicet.gov.ar/Organismo científico-tecnológicoNo correspondehttp://ri.conicet.gov.ar/oai/requestdasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:34982025-09-03 09:45:21.641CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicasfalse
dc.title.none.fl_str_mv Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina
Promoción de salud bucal de escolares en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada en el periodo 2013-2015, en Córdoba, Argentina
title Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina
spellingShingle Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina
Cornejo, Lila Susana
CHILD
DELIVERY OF HEALTH CARE
HEALTH PROMOTION
ORAL HEALTH
PUBLIC HEALTH
SCHOOLS
title_short Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina
title_full Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina
title_fullStr Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina
title_full_unstemmed Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina
title_sort Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina
dc.creator.none.fl_str_mv Cornejo, Lila Susana
Bella, Marcela Inés
Gigena, Pablo Cristian
Ponce, Agustín Fabián
Agüero, Natalia
Hilas, Elena
author Cornejo, Lila Susana
author_facet Cornejo, Lila Susana
Bella, Marcela Inés
Gigena, Pablo Cristian
Ponce, Agustín Fabián
Agüero, Natalia
Hilas, Elena
author_role author
author2 Bella, Marcela Inés
Gigena, Pablo Cristian
Ponce, Agustín Fabián
Agüero, Natalia
Hilas, Elena
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv CHILD
DELIVERY OF HEALTH CARE
HEALTH PROMOTION
ORAL HEALTH
PUBLIC HEALTH
SCHOOLS
topic CHILD
DELIVERY OF HEALTH CARE
HEALTH PROMOTION
ORAL HEALTH
PUBLIC HEALTH
SCHOOLS
purl_subject.fl_str_mv https://purl.org/becyt/ford/3.3
https://purl.org/becyt/ford/3
dc.description.none.fl_txt_mv Objective: Oral health is a public health challenge that must be addressed by integrating its social and biological dimensions to adopt a dental practice with a sense of integrality that takes into account the needs and potentialities of each person and context. The objective of this study was to analyze the oral health status of schoolchildren in a socio-environmentally vulnerable urban area of the city of Córdoba, Argentina, within the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015 at the María del Tránsito Cabanillas school. Material and Methods: The intervention was organized in 3 stages: diagnosis, collective design and implementation of oral health promotion strategies, and evaluation, applying qualitative and quantitative logics appropriate to the object of study. Diagnosis was carried out in 2013, performing a clinical-dental examination of schoolchildren aged 6 to 8 years and a participatory study of the school environment. Results: Based on the diagnostic data, the stage of collective design and implementation of promotion strategies and oral health care was carried out. The evaluation of the intervention was performed through the clinical-dental examination of schoolchildren aged 10 to 12 years who attended the school in 2015, and who, also having attended the same institution in 2013, participated in the diagnostic study and analysis of the qualitative records related to the intervention. Healthy clinical trends and positive assessments by the different actors were observed. Conclusion: The results encourage continuing conducting comprehensive intervention strategies for oral health promotion and care.
Objetivo: La salud bucal constituye un desafío de la salud pública que demanda ser abordado integrando su dimensión social y biológica, para desarrollar una práctica odontológica con sentido de integralidad que respete las necesidades y potencialidades del contexto. El objetivo de este estudio es analizar la salud bucal de escolares de un área urbana socioambientalmente vulnerabilizada de la ciudad de Córdoba, Argentina, en el marco de una intervención integral colectiva, desarrollada durante el periodo 2013-2015 en la escuela María del Tránsito Cabanillas. Material y Métodos: La intervención se desarrolló en 3 etapas: diagnóstico, diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción de salud bucal y evaluación, aplicando lógicas cualitativa y cuantitativa según correspondiera al objeto de estudio. En el año 2013 se llevó a cabo el diagnóstico realizándose exámen clínico-odontológico a los escolares de 6 a 8 años y estudio participativo del entorno escolar. Resultados: A partir de los datos diagnósticos se realizó la etapa de Diseño colectivo e implementación de estrategias de promoción y atención de salud bucal. La evaluación de la intervención se realizó a través del examen clínicoodontológico a los escolares de 10 a 12 años asistentes a la institución escolar en el año 2015, que habiendo asistido en el año 2013 a la misma institución participaron del estudio diagnóstico y del análisis de los registros cualitativos relativos a la intervención desarrollada. Se observaron tendencias clínicas saludables y valoraciones positivas por parte de los diferentes actores. Conclusion: Los resultados estimulan a continuar desarrollando estrategias de intervención integrales de promoción y atención de salud bucal.
Fil: Cornejo, Lila Susana. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Bella, Marcela Inés. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Gigena, Pablo Cristian. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Ponce, Agustín Fabián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad. Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Argentina. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Agüero, Natalia. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
Fil: Hilas, Elena. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Odontología; Argentina
description Objective: Oral health is a public health challenge that must be addressed by integrating its social and biological dimensions to adopt a dental practice with a sense of integrality that takes into account the needs and potentialities of each person and context. The objective of this study was to analyze the oral health status of schoolchildren in a socio-environmentally vulnerable urban area of the city of Córdoba, Argentina, within the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015 at the María del Tránsito Cabanillas school. Material and Methods: The intervention was organized in 3 stages: diagnosis, collective design and implementation of oral health promotion strategies, and evaluation, applying qualitative and quantitative logics appropriate to the object of study. Diagnosis was carried out in 2013, performing a clinical-dental examination of schoolchildren aged 6 to 8 years and a participatory study of the school environment. Results: Based on the diagnostic data, the stage of collective design and implementation of promotion strategies and oral health care was carried out. The evaluation of the intervention was performed through the clinical-dental examination of schoolchildren aged 10 to 12 years who attended the school in 2015, and who, also having attended the same institution in 2013, participated in the diagnostic study and analysis of the qualitative records related to the intervention. Healthy clinical trends and positive assessments by the different actors were observed. Conclusion: The results encourage continuing conducting comprehensive intervention strategies for oral health promotion and care.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11336/214434
Cornejo, Lila Susana; Bella, Marcela Inés; Gigena, Pablo Cristian; Ponce, Agustín Fabián; Agüero, Natalia; et al.; Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina; Universidad de Concepción; Journal of Oral Research; 11; 2; 4-2022; 1-10
0719-2460
0719-2479
CONICET Digital
CONICET
url http://hdl.handle.net/11336/214434
identifier_str_mv Cornejo, Lila Susana; Bella, Marcela Inés; Gigena, Pablo Cristian; Ponce, Agustín Fabián; Agüero, Natalia; et al.; Promotion of oral health in schoolchildren in the framework of a comprehensive collective intervention, conducted in the period 2013-2015, in Córdoba, Argentina; Universidad de Concepción; Journal of Oral Research; 11; 2; 4-2022; 1-10
0719-2460
0719-2479
CONICET Digital
CONICET
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://www.joralres.com/index.php/JOralRes/article/view/joralres.2022.012
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17126/joralres.2022.012
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Concepción
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Concepción
dc.source.none.fl_str_mv reponame:CONICET Digital (CONICET)
instname:Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
reponame_str CONICET Digital (CONICET)
collection CONICET Digital (CONICET)
instname_str Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.name.fl_str_mv CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
repository.mail.fl_str_mv dasensio@conicet.gov.ar; lcarlino@conicet.gov.ar
_version_ 1842268725356527616
score 13.13397