El estado intensivo: Ontología y Política en Gilles Deleuze

Autores
Ferreyra, Diego Julián
Año de publicación
2020
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En este artículo se analizan las perspectivas políticas que surgen de las diferentes interpretaciones existentes sobre la ontología que Gilles Deleuze construye en Diferencia y repetición. En primer lugar, se contemplan las implicancias de una visión restringida a su teoría de la Idea, donde el debate consiste en establecer si Deleuze se inclina por una prioridad virtual o una actual; en términos políticos, éstas lo acercan, respectivamente, a una genealogía soberana o una liberal. En un segundo momento mostramos cómo esta interpretación acotada se enriquece si se toma en cuenta el otro concepto fundamental del libro de 1968: la intensidad. De allí surgen versiones sofisticadas de ambas posturas: la prioridad actual ya no se identifica con un atomismo social, sino con la corporalidad intensiva del pueblo y las minorías que lo componen; el Estado como Idea social que emerge de la prioridad virtual, por su parte, ya no está “fuera del mundo”, sino que está constituido por una materialidad intensiva. Finalmente, se mostrará que el elemento intensivo no alcanza para resolver las limitaciones de ambas perspectivas -tanto en lo especulativo como en lo político-, y la necesidad de superarlas hacia una reciprocidad absoluta, donde la inmanencia entre Idea e intensidad sólo encuentra distinción en los movimientos de plegado de un mismo espacio topológico, cuya traducción política es un Estado intensivo indisociable del pueblo que lo expresa y explica.
This paper studies the political perspectives that are gained by each of the existing interpretations on the ontology that Gilles Deleuze offers in Difference and repetition. Firstly, we consider the implications of a restricted vision, that only focuses in Deleuze's theory of the Idea, where the debate is whether a virtual or an actual priority must be held; in political terms, each of these positions make Deleuze keen either to a sovereign or a liberal stand. Secondly, we will point out that this restricted vision is enriched if the other fundamental concept of Difference and repetition is taken into account: intensity. Thus the sophisticated versions of the previous positions emerge: actual priority is no longer equivalent to a social atomism, but to the intensive corporeality of the people and the minorities that compose it; the State as a Social Idea that posits the virtual priority, on the other hand, is no longer "out of the world", but it is constituted by an intensive matter. Finally, we will show that the intensive element is not enough to overcome the speculative and political limitations of both perspectives, and the necessity of transcending them towards an absolute reciprocity, where the immanence of the Idea and the intensity only find its distinctions in the folding movements of one and the same topological space, which political translation is an intensive State that cannot be dissociated from the people that expresses and explains it.
Fil: Ferreyra, Diego Julián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Departamento de Filosofía; Argentina
Materia
CAPITALISM
IDEA
INTENSITY
STATE
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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This paper studies the political perspectives that are gained by each of the existing interpretations on the ontology that Gilles Deleuze offers in Difference and repetition. Firstly, we consider the implications of a restricted vision, that only focuses in Deleuze's theory of the Idea, where the debate is whether a virtual or an actual priority must be held; in political terms, each of these positions make Deleuze keen either to a sovereign or a liberal stand. Secondly, we will point out that this restricted vision is enriched if the other fundamental concept of Difference and repetition is taken into account: intensity. Thus the sophisticated versions of the previous positions emerge: actual priority is no longer equivalent to a social atomism, but to the intensive corporeality of the people and the minorities that compose it; the State as a Social Idea that posits the virtual priority, on the other hand, is no longer "out of the world", but it is constituted by an intensive matter. Finally, we will show that the intensive element is not enough to overcome the speculative and political limitations of both perspectives, and the necessity of transcending them towards an absolute reciprocity, where the immanence of the Idea and the intensity only find its distinctions in the folding movements of one and the same topological space, which political translation is an intensive State that cannot be dissociated from the people that expresses and explains it.
Fil: Ferreyra, Diego Julián. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Departamento de Filosofía; Argentina
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Ferreyra, Diego Julián; El estado intensivo: Ontología y Política en Gilles Deleuze; Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Filosofia; Revista de Filosofia; 32; 56; 7-2020; 503-523
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