Woldemar, de Friedrich Heinrich Jacobi, a la luz de Mentira romántica y verdad novelesca, de René Girard

Autores
Vicum, Federico
Año de publicación
2024
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La relación entre las obras filosóficas y las obras literarias de Friedrich Heinrich Jacobi ha sido destacada desde numerosas perspectivas. La propuesta de este trabajo es analizar una de las novelas escritas por Jacobi, Woldemar, con los conceptos elaborados por René Girard en su libro Mentira romántica y verdad novelesca. La teoría mimética girardiana, que —hasta donde sabemos— aún no ha sido utilizada para un estudio sustancial del pensamiento de Jacobi, puede aportar una nueva comprensión de las problemáticas trabajadas por el autor alemán. La hipótesis que se pretende demostrar es que la novela Woldemar está estructurada por lo que Girard denomina “mediación interna”. Las mediaciones internas entre Woldemar, Henriette y Allwina (tres personajes de la novela) no se redimen, sin embargo, en lo que Girard denomina “conversión”. La mediación interna entre Woldemar y Henriette sí atraviesa un proceso cercano a la conversión, pero, según se intentará demostrar, el personaje de Allwina no pierde su rol de mediadora interna. Un análisis girardiano de la novela Woldemar permite vincular la crítica jacobiana del nihilismo con una exposición literaria de lo que, en términos de Girard, se denomina “trascendencia desviada”.
The link between the philosophical works and the literary works written by Friedrich Heinrich Jacobi has been emphasised repeatedly and from many different perspectives. The aim of this paper is to analyse one of Jacobi's novels, Woldemar, with the concepts elaborated by René Girard in his book Deceit, Desire, and the Novel. Girardian mimetic theory, which —as far as we know— has not yet been employed for a substantial study of Jacobi's thought, can provide a new understanding of the issues explored by the German author. The hypothesis we intend to demonstrate is that the novel Woldemar is structured by what Girard calls ‘internal mediation’. The internal mediations between Woldemar, Henriette and Allwina (three characters of the novel) are not, however, redeemed in what Girard calls ‘conversion’. The internal mediation between Woldemar and Henriette does indeed go through a process close to conversion, but, as we will try to show, Allwina's character does not lose her role as an internal mediator. A Girardian analysis of the novel Woldemar makes it possible to link Jacobi's distinctive critique of philosophical nihilism with a literary exposition of what, in Girard's terms, is called ‘deviated transcendency’.
Fil: Vicum, Federico. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Pedagogica Nacional. Departamento de Humanidades y Artes.; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras; Argentina
Materia
DESEO
MEDIACIÓN INTERNA
TRASCENDENCIA DESVIADA
MASOQUISMO
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acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
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The link between the philosophical works and the literary works written by Friedrich Heinrich Jacobi has been emphasised repeatedly and from many different perspectives. The aim of this paper is to analyse one of Jacobi's novels, Woldemar, with the concepts elaborated by René Girard in his book Deceit, Desire, and the Novel. Girardian mimetic theory, which —as far as we know— has not yet been employed for a substantial study of Jacobi's thought, can provide a new understanding of the issues explored by the German author. The hypothesis we intend to demonstrate is that the novel Woldemar is structured by what Girard calls ‘internal mediation’. The internal mediations between Woldemar, Henriette and Allwina (three characters of the novel) are not, however, redeemed in what Girard calls ‘conversion’. The internal mediation between Woldemar and Henriette does indeed go through a process close to conversion, but, as we will try to show, Allwina's character does not lose her role as an internal mediator. A Girardian analysis of the novel Woldemar makes it possible to link Jacobi's distinctive critique of philosophical nihilism with a literary exposition of what, in Girard's terms, is called ‘deviated transcendency’.
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