Los que se van: texto de vanguardia

Autores
Gomez, Facundo Enrique
Año de publicación
2015
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La literatura ecuatoriana de la década de 1930 ha sido leída repetidas veces a través de una dicotomía estricta que separa tajantemente las obras de vanguardia y las asociadas al realismo social. Sobre la oposición entre las retóricas de Pablo Palacio y Jorge Icaza, la crítica ha colocado las obras del período en un esquema maniqueo que impide la consideración y el estudio inmanente de ciertos textos con rasgos heterogéneos, como el volumen de cuentos Los que se van, escrito por Demetrio Aguilera Malta, Enrique Gil Gilbert y Joaquín GallegosLara en 1930. Aunque leído como hito de la literatura de alegato social, el texto combina motivaciones y recursos de las dos inflexiones mencionadas. El análisis de sus procedimientos estéticos, tales como el montaje, la elipsis y el particular uso del lenguaje acercan al texto a la tentativa de un sector de la vanguardia latinoamericana que combinó la experimentación de las formas literarias con una elocuente intención de representación y denuncia.
Ecuadorian literature of the 1930s has been read repeatedly through a strict dichotomy that adamantly separates avant-garde works and those associated with social realism. On the opposition between the rhetoric of Pablo Palacio and Jorge Icaza, criticism has placed the works of the period in a Manichean scheme that precludes consideration and the immanent study of certain texts with heterogeneous features, such as volume stories Los que se van written by Demetrio Aguilera Malta, Enrique Gil Gilbert and Joaquín Gallegos Lara in 1930. Although read as landmark in the literature of social argument, the text combines the motivations and resources of the two inflections mentioned. The analysis of their aesthetic procedures, such as assembly, ellipsis and the particular use of language bring the text closer to the attempt of a sector of Latin American art that combined the experimentation of literary forms with an eloquent intention of representation and complaint.
Fil: Gomez, Facundo Enrique. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario de Estudios e Investigación de América Latina; Argentina
Materia
Literatura Ecuatoriana
Vanguardia
Realismo
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/
Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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Ecuadorian literature of the 1930s has been read repeatedly through a strict dichotomy that adamantly separates avant-garde works and those associated with social realism. On the opposition between the rhetoric of Pablo Palacio and Jorge Icaza, criticism has placed the works of the period in a Manichean scheme that precludes consideration and the immanent study of certain texts with heterogeneous features, such as volume stories Los que se van written by Demetrio Aguilera Malta, Enrique Gil Gilbert and Joaquín Gallegos Lara in 1930. Although read as landmark in the literature of social argument, the text combines the motivations and resources of the two inflections mentioned. The analysis of their aesthetic procedures, such as assembly, ellipsis and the particular use of language bring the text closer to the attempt of a sector of Latin American art that combined the experimentation of literary forms with an eloquent intention of representation and complaint.
Fil: Gomez, Facundo Enrique. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto Interdisciplinario de Estudios e Investigación de América Latina; Argentina
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