Habermas, Rorty, and the Problem of Competent Interlocutors

Autores
Cormick, Claudio Javier
Año de publicación
2020
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En textos como “El giro pragmático de Richard Rorty”, Jürgen Habermas defiende una teoría que asocia, por un lado, la pretensión de verdad planteada por un hablante para una proposición p con, por otro lado, el requisito de que p sea “defendible sobre la base de buenas razones […] en cualquier momento y frente a cualquiera”. Esto, como se sabe, ha sido el blanco de críticas de Rorty, quien (pese a compartir con Habermas la tesis central de que la práctica argumentativa ha de ser la forma de evaluar nuestras creencias) declara que el único “ideal presupuesto por el discurso” es “el de poder justificar las propias creencias frente a un público competente”. Consideraremos dos textos de 1971 –sorprendentemente omitidos en la mayor parte de los acercamientos al debate– en los cuales Habermas de hecho incluyó, para analizar la noción de verdad, una “condición de competencia” como la mencionada, y discutiremos si existen buenas razones para abandonar una condición tal y referirse, en su lugar, únicamente a las propiedades formales o procedimentales de los intercambios argumentativos, como lo hace Habermas al presentar la noción de “situación ideal de habla”. Como intentaremos argumentar, no hay tales buenas razones.
In texts such as “Richard Rorty’s Pragmatic Turn” Jürgen Habermas defends a theory that associates, on the one hand, the truth-claim raised by a speaker for a proposition p with, on the other hand, the requirement that p be “defendable on the basis of good reasons […] at any time and against anybody”. This, as is known, has been the target of criticisms by Rorty, who−in spite of agreeing with Habermas on the central tenet that the way of evaluating our beliefs must be argumentative practice−declares that the only “ideal presupposed by discourse” is “that of being able to justify your beliefs to a competent audience”. We will consider two texts from 1971 –surprisingly neglected in most approaches to the debate– in which Habermas did include such a “competence condition” to elucidate the notion of truth. We will discuss whether there are good reasons to relinquish such a condition and to refer, instead, only to the formal or procedural properties of argumentative exchanges, as Habermas does in presenting the notion of “ideal speech situation”. As we will try to argue, there are no such good reasons.
Fil: Cormick, Claudio Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. Instituto de Investigaciones Filosóficas. - Sociedad Argentina de Análisis Filosófico. Instituto de Investigaciones Filosóficas; Argentina
Materia
RICHARD RORTY
JÜRGEN HABERMAS
UNIVERSALISM
ETHNOCENTRISM
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
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Repositorio
CONICET Digital (CONICET)
Institución
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
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In texts such as “Richard Rorty’s Pragmatic Turn” Jürgen Habermas defends a theory that associates, on the one hand, the truth-claim raised by a speaker for a proposition p with, on the other hand, the requirement that p be “defendable on the basis of good reasons […] at any time and against anybody”. This, as is known, has been the target of criticisms by Rorty, who−in spite of agreeing with Habermas on the central tenet that the way of evaluating our beliefs must be argumentative practice−declares that the only “ideal presupposed by discourse” is “that of being able to justify your beliefs to a competent audience”. We will consider two texts from 1971 –surprisingly neglected in most approaches to the debate– in which Habermas did include such a “competence condition” to elucidate the notion of truth. We will discuss whether there are good reasons to relinquish such a condition and to refer, instead, only to the formal or procedural properties of argumentative exchanges, as Habermas does in presenting the notion of “ideal speech situation”. As we will try to argue, there are no such good reasons.
Fil: Cormick, Claudio Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. Instituto de Investigaciones Filosóficas. - Sociedad Argentina de Análisis Filosófico. Instituto de Investigaciones Filosóficas; Argentina
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