Transporte de arena en medanos litorales activos y colgados del sudeste de Buenos Aires

Autores
Bértola, Germán R.; Cortizo, Luis Camilo
Año de publicación
2005
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión enviada
Descripción
El transporte de arena por el viento es la principal fuente de suministro de sedimentos para la existencia de médanos litorales en playas arenosas, así como un importante componente en los cálculos de balance sedimentario entre la playa (la fuente) y el médano (el destino). Para evaluar esto, se analizaron médanos del sudeste de la Provincia de Buenos Aires mediante un novedoso método de muestreo, que permite percibir diferencias en la dinámica y textura de la arena que conforman el perfil de velocidad, diferencias debido a su génesis y características. El objetivo del trabajo fue analizar si había diferencias apreciables cuantificables en las características de médanos costeros colgados en acantilados de Mar del Plata y en médanos frontales, de costas abiertas al sur de la misma zona, en el arroyo de La Ballenera. Se observó que las arenas de médanos frontales son más gruesas que las de los médanos colgados, debido a las zonas de aporte y emplazamiento topográfico. Los mayores volúmenes de arena transportados son por la cara de barlovento y cresta. El perfil del arroyo La Ballenera se halla más influenciado por el efecto marino que el médano colgado, donde predomina la acción eólica. Se observó que cuando la velocidad del viento se duplica, el volumen transportado es 5 veces mayor, lo mismo que el to . El coeficiente de arrastre fue prácticamente despreciable a 2,6 m. La metodología empleada para entrampar el sedimento resultó ser aceptable como una fase inicial para el monitoreo de la dinámica de sectores costeros dominados por el viento
The sand transport by wind is the main sediment source of supply of silts for the presence of coast dunes in sandy beaches, as well as an important component in the calculations of sedimentary balance among the beach (the source) and the dune (the destination). To evaluate this action, dunes of the southeast of Buenos Aires Province were analyzed by means of a new sampling method that allows to see differences in the dynamics and texture of the sand that conform the profile of speed, differences due to its genesis and characteristic. The objective of the work was to analyze if there were quantifiable appreciable differences in the characteristics of coastal dunes hung in cliffs of Mar del Plata and in front dunes, of open costs to the south of the same area, in the La Ballenera Creek. It was observed that the sands of frontal dunes are coarser than those of the hunging dunes, due to the contribution areas and topographical location. The biggest transported volumes of sand are for the windward face and crest. The profile of the La Ballenera Creek is more influenced by the marine effect that the hunging dune, where the eolic action prevails. It was observed that when the speed of the wind is duplicated, the ported volume was 5 larger more, the same thing that the to . The Drag Coefficient went practically worthless to 2,6 m. The methodology used to trap the silt turned out to be acceptable as an initial phase for the monitoring of the dynamics of coastal sectors dominated by the wind.
Materia
Geología
médanos costeros
dinámica eólica
Transporte de Sedimentos
textura
coastal dunes
aeolian dynamics
grain size
texture
Sediment transport
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
CIC Digital (CICBA)
Institución
Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires
OAI Identificador
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The sand transport by wind is the main sediment source of supply of silts for the presence of coast dunes in sandy beaches, as well as an important component in the calculations of sedimentary balance among the beach (the source) and the dune (the destination). To evaluate this action, dunes of the southeast of Buenos Aires Province were analyzed by means of a new sampling method that allows to see differences in the dynamics and texture of the sand that conform the profile of speed, differences due to its genesis and characteristic. The objective of the work was to analyze if there were quantifiable appreciable differences in the characteristics of coastal dunes hung in cliffs of Mar del Plata and in front dunes, of open costs to the south of the same area, in the La Ballenera Creek. It was observed that the sands of frontal dunes are coarser than those of the hunging dunes, due to the contribution areas and topographical location. The biggest transported volumes of sand are for the windward face and crest. The profile of the La Ballenera Creek is more influenced by the marine effect that the hunging dune, where the eolic action prevails. It was observed that when the speed of the wind is duplicated, the ported volume was 5 larger more, the same thing that the to . The Drag Coefficient went practically worthless to 2,6 m. The methodology used to trap the silt turned out to be acceptable as an initial phase for the monitoring of the dynamics of coastal sectors dominated by the wind.
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