El dilema tiempo-creación en el pensamiento de Alberto Magno

Autores
Lima, Jimena Paz
Año de publicación
2011
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
La cuestión sobre la creación y su relación con el tiempo constituye una de las problemáticas fundamentales del siglo XIII y un punto de encuentro entre el pensamiento filosófico y teológico, entre una representación científica del mundo que se descubre en la transmisión del pensamiento griego y lo que la palabra revelada ofrece como adhesión de fe. El presente trabajo intenta mostrar el aporte de Alberto Magno a partir del análisis de de las siguientes obras: In II Sententiarum, Physica, Metaphysica y Summa Theologiae. Alberto expone su pensamiento a partir de la interpretación del Génesis 1, 1: «en un principio Dios creó el cielo y la tierra». En su opinión, la noción de principio señala un comienzo temporal, de modo que un universo creado, necesariamente debe haber comenzado a ser en el tiempo, asumiendo como contradictoria la posibilidad de un universo creado y eterno. Admite, sin embargo, que no es posible demostrar racionalmente que el universo creado tuvo un comienzo. Por esta razón, la problemática del inicio temporal del universo creado pertenece propiamente al ámbito teológico y de la fe, ya que no puede llegar a ser resuelta desde la filosofía y el conocimiento natural.
The question of creation and its relationship with time is one of the fundamental problems of the thirteenth century and a meeting place between the philosophical and theological thought, between a scientific representation of the world revealed in the transmission of the Greek thought and what the revealed word offers as a bond to faith. This paper is an attempt to show Albert the Great’s contribution in this field through the analysis of the following works: In II Sententiarum, Physica, Metaphysica and Summa Theologiae. Albert develops his argument from the interpretation of Genesis 1, 1: «In the beginning God created the heaven and the earth». In his opinion, the notion of beginning indicates a starting point in time, so that a created universe must necessarily have had a start in time, thus considering contradictory the possibility of a created universe as eternal. However, he admits that it is not possible to rationally demonstrate that the created universe had a beginning. For this reason, the topic of the temporal start of the created universe properly belongs to the field of theology and faith, as it cannot be resolved by philosophy and natural knowledge.
Fil: Lima, Jimena Paz. Universidad Católica Argentina
Fuente
Scripta mediaevalia, Vol. 4, no. 1
http://bdigital.uncu.edu.ar/4654
Materia
Alberto Magno, Santo
Filosofía
Edad Media
Filosofía medieval
Siglo XIII
Teología
Tiempo
Creación

Albert the Great
Time
Eternity
Creation
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
Biblioteca Digital (UNCu)
Institución
Universidad Nacional de Cuyo
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The question of creation and its relationship with time is one of the fundamental problems of the thirteenth century and a meeting place between the philosophical and theological thought, between a scientific representation of the world revealed in the transmission of the Greek thought and what the revealed word offers as a bond to faith. This paper is an attempt to show Albert the Great’s contribution in this field through the analysis of the following works: In II Sententiarum, Physica, Metaphysica and Summa Theologiae. Albert develops his argument from the interpretation of Genesis 1, 1: «In the beginning God created the heaven and the earth». In his opinion, the notion of beginning indicates a starting point in time, so that a created universe must necessarily have had a start in time, thus considering contradictory the possibility of a created universe as eternal. However, he admits that it is not possible to rationally demonstrate that the created universe had a beginning. For this reason, the topic of the temporal start of the created universe properly belongs to the field of theology and faith, as it cannot be resolved by philosophy and natural knowledge.
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