Del “Dios presente" al “Ser omnipotente" : la helenización de Yahweh en el cristianismo medieval

Autores
Alby, Juan Carlos
Año de publicación
2009
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El judaísmo tardío y posteriormente el cristianismo incursionaron frecuentemente en el célebre pasaje de Éx. 3, 14, entendiéndolo como la revelación del Nombre divino a Moisés. Las respectivas influencias de la ontología griega y de la Septuaginta que traduce el citado texto hebreo por “Yo Soy el que Soy" (ejgwv eijmi oJ w[n), se hicieron presentes en la tradición cristiana desde sus orígenes hasta la Escolástica del siglo XIII. Sea con matices esencialistas o de carácter existencial, el Dios bíblico ha sido comprendido como “Ser" en distintos momentos del cristianismo medieval. Este alejamiento de la intuición bíblica originaria en dirección a una concepción helénica del Ser, produjo notables consecuencias en la imagen de Dios sostenida por los cristianos.
The Later Judaism and subsequently the Christianity, inquired frequently the famous text of Ex. 3, 14 understanding it like the revelation of the divine Name to Moses. The respective influences of Greek ontology and of the Septuaginta that translates the quoted Hebrew text by “I Am who I Am" (ejgwv eijmi oJ w[n) became present in the Christian tradition from its origins to the Scholastic of the 13th Century. It´s with nuances esencialists or of existential character, the biblical God has been understanded like “Being" in distinct moments of the mediaeval Christianity. This remoteness of the primitive biblical intuition in order to a Hellenistic conception of “Being" produced remarkable consequences in the image of God sustained by the Christians.
Fil: Alby, Juan Carlos. Universidad Nacional del Litoral
Fuente
Scripta mediaevalia, Vol. 2, no. 2
http://bdigital.uncu.edu.ar/3789
Materia
Cristianismo
Teología
Creencia religiosa
Teología cristiana
Edad Media
Dios

Ser
God
Helenism
Christianity
Mediaeval
Being
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
Biblioteca Digital (UNCu)
Institución
Universidad Nacional de Cuyo
OAI Identificador
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The Later Judaism and subsequently the Christianity, inquired frequently the famous text of Ex. 3, 14 understanding it like the revelation of the divine Name to Moses. The respective influences of Greek ontology and of the Septuaginta that translates the quoted Hebrew text by “I Am who I Am" (ejgwv eijmi oJ w[n) became present in the Christian tradition from its origins to the Scholastic of the 13th Century. It´s with nuances esencialists or of existential character, the biblical God has been understanded like “Being" in distinct moments of the mediaeval Christianity. This remoteness of the primitive biblical intuition in order to a Hellenistic conception of “Being" produced remarkable consequences in the image of God sustained by the Christians.
Fil: Alby, Juan Carlos. Universidad Nacional del Litoral
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