El conflicto causalidad natural-libertad en la Crítica de la razón pura

Autores
Ripamonti, Paula
Año de publicación
2010
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El artículo analiza los argumentos en torno de los cuales se plantea el conflicto entre causalidad natural y causalidad por libertad en la obra Crítica de la Razón Pura /Kritik der reinen Vernunft/ del filósofo alemán Immanuel Kant. Específicamente, interesa desarrollar la solución kantiana a uno de los conflictos que los resultados de la crítica han generado, a partir de la Dialéctica Trascendental y su presentación del problema como antinomia de la razón y de la Doctrina Trascendental del Método, donde la noción de libertad es anunciada como núcleo del pensamiento moral. Se trata de la dificultad que enfrenta la razón al compaginar la necesidad en la naturaleza (sin la cual no es posible la ciencia) con la libertad humana (sin la cual no es posible la moral). La libertad inquirida por el examen crítico de la razón en su uso teórico, es restaurada desde la perspectiva de la razón práctica. Gracias a la restricción crítica del conocimiento humano, Kant abre el camino para la libertad humana, no tanto en los términos negativos de encontrarse “libre de coacción" sino en el sentido positivo de iniciar algo nuevo o no previsto en decurso de la historia fenoménica.
The article aims to analyze the arguments related to the conflict posed between natural causality and causality due to freedom in the Critical of the Pure Reason /Kritik der reinen Vernunft/, written by the German philosopher Immanuel Kant. Specifically, the intention is to develop the Kantian solution to one of the conflicts that the results from the critique have generated, from the Transcendental Dialectics and its presentation of the problem as antinomy of the reason and the Transcendental Doctrine of the method, where the notion of freedom is announced as the core of the moral thought. It deals with the difficulty that reason has to face when reconciling the needs in Nature (without which the Science is not possible) with human freedom (without which the Morality is not possible). Freedom investigated by the critical examination of the reason, in its theoretical use, is restored from the perspective of the practical reason. Thanks to the critical restriction of human knowledge, Kant opens the way for human beings´ freedom, not in the negative terms of being “free of duress" but in the positive sense of initiating something new or something that has not been foreseen in the course of phenomenical History.
Fil: Ripamonti, Paula. Universidad Nacional de Cuyo
Fuente
Philosophia, No. 70
http://bdigital.uncu.edu.ar/4598
Materia
Kant, Immanuel
Filosofía
Filósofos alemanes
Libertad
Moral
Causalidad
Crítica e interpretación
Dialéctica Trascendental
Razón pura
Causality
Necessity
Freedom
Pure reason
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
Biblioteca Digital (UNCu)
Institución
Universidad Nacional de Cuyo
OAI Identificador
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The article aims to analyze the arguments related to the conflict posed between natural causality and causality due to freedom in the Critical of the Pure Reason /Kritik der reinen Vernunft/, written by the German philosopher Immanuel Kant. Specifically, the intention is to develop the Kantian solution to one of the conflicts that the results from the critique have generated, from the Transcendental Dialectics and its presentation of the problem as antinomy of the reason and the Transcendental Doctrine of the method, where the notion of freedom is announced as the core of the moral thought. It deals with the difficulty that reason has to face when reconciling the needs in Nature (without which the Science is not possible) with human freedom (without which the Morality is not possible). Freedom investigated by the critical examination of the reason, in its theoretical use, is restored from the perspective of the practical reason. Thanks to the critical restriction of human knowledge, Kant opens the way for human beings´ freedom, not in the negative terms of being “free of duress" but in the positive sense of initiating something new or something that has not been foreseen in the course of phenomenical History.
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