Conversaciones sustantivas en el aula

Autores
Elichiry, Nora
Año de publicación
2013
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
En este ensayo se procura conceptualizar acerca de cómo los niños, niñas y docentes construyen interpretaciones compartidas en el aula. Desde el análisis dialógico (Bajtin), entendemos el aprendizaje de los alumnos desde sus “respuestas" en relación con las voces de los maestros, textos y pares. Distinguimos el tratamiento unívoco del lenguaje, propio del recitado; de su tratamiento como instrumento de pensamiento, en el intercambio dialógico y en el discurso interactivo. Se analiza como se guía a un grupo de escolares en una institución pública de educación especial; centrando la mirada en las interacciones conversacionales del debate y preguntándonos qué patrones contribuyen más eficazmente a sus aprendizajes. El diseño supone la búsqueda de lo cualitativo, lo irrepetible y lo singular; incorporando el paradigma “indiciario" (Guinzburg). En la sistematización registramos, que las preguntas auténticas indican que el maestro otorga prioridad al razonamiento por sobre la memorización. Se caracteriza la interacción cercana al debate, como apuntes colaborativos. Esta construcción dialógica de sentido promueve el aprendizaje, porque genera respuestas con argumentación y facilita el diálogo entre lo nuevo y lo ya conocido. Así, el modo en que los alumnos piensan y lo que pueden aprender está relacionado a la modalidad que los docentes desarrollan para responder a sus preguntas.
In this paper we enquire on how children and teachers construct shared meaning in the classroom From a dialogical analysis (Bajtin), we understand student’s learning by considering their “answers" to the voices of teachers, texts and peers. We distinguish the univocal treatment of language, seen in traditional reciting; from its treatment as a “tool for thinking", present in dialogical exchange and interactive discourse. We analyze the way of learning of a group of students that assist to a special education public school. We centre our reflection on the conversational interactions that occur in classroom’s debate; interrogating the different interaction patterns according to their contribution to the students’ learning. Our design includes searching for the qualitative, the unrepeatable and the singular, incorporating Guinzburg’s “indiciary paradigm" In the systematized experiences, authentic questions indicate that the teacher gives priority to reasoning over memorization. We characterize this kind of interaction, a kind of debate, as collaborative scripts. This dialogical construction of meaning promotes learning, generating answers with argumentation, and facilitating the dialogue between new and previous knowledge. We see that the way in which students can think, and what they can learn, is related on how teachers respond to their questions.
Fil: Elichiry, Nora. Universidad de Buenos Aires
Fuente
Revista RUEDES, Año 2, no. 4
http://bdigital.uncu.edu.ar/4976
Materia
Educación
Interacción social
Aprendizaje situado

Dialogical education
Social interaction
Situated learning
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
Repositorio
Biblioteca Digital (UNCu)
Institución
Universidad Nacional de Cuyo
OAI Identificador
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In this paper we enquire on how children and teachers construct shared meaning in the classroom From a dialogical analysis (Bajtin), we understand student’s learning by considering their “answers" to the voices of teachers, texts and peers. We distinguish the univocal treatment of language, seen in traditional reciting; from its treatment as a “tool for thinking", present in dialogical exchange and interactive discourse. We analyze the way of learning of a group of students that assist to a special education public school. We centre our reflection on the conversational interactions that occur in classroom’s debate; interrogating the different interaction patterns according to their contribution to the students’ learning. Our design includes searching for the qualitative, the unrepeatable and the singular, incorporating Guinzburg’s “indiciary paradigm" In the systematized experiences, authentic questions indicate that the teacher gives priority to reasoning over memorization. We characterize this kind of interaction, a kind of debate, as collaborative scripts. This dialogical construction of meaning promotes learning, generating answers with argumentation, and facilitating the dialogue between new and previous knowledge. We see that the way in which students can think, and what they can learn, is related on how teachers respond to their questions.
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