Estudio ecoeficiente para la mejora del tránsito vehicular entre las ciudades de Zárate y Campana

Autores
Leanza, Luis Nuncio; García Ebbens, Claudio; Sorrentino, Luis; Parente, Jorge Raúl; Soto, Marisabel; Varanese, Cristina Teresa
Año de publicación
2000
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Nuestra zona, ubicada en un parque industrial de vital importancia para el intercambio comercial con el resto de los países latinoamericanos que han adherido al Mercosur, sufre diariamente un tránsito sumamente importante entre las ciudades de Zárate y Campana. Existen dos posibilidades de cubrir este trayecto, o bien por un camino vecinal de aproximadamente 10 Km, o por autopista de un recorrido de 15 Km. Nuestro trabajo consiste en proponer alternativas para la mejora del tránsito en el camino vecinal, por lo que evaluamos la situación actual desde tres puntos de vista; preservación de combustible, costo de combustible, y efecto invernadero (emisión de dióxido de carbono). Se proponen dos alternativas; por un lado la construcción de una autopista y por otro el reemplazo de automóviles particulares por un óptimo servicio de autotransporte de pasajeros. Ambas alternativas ofrecen una mejora importante desde todos los puntos de vista evaluados; la construcción de la autopista presenta una mejora aproximada del 22 % en los tres rubros, pero genera un impacto ambiental por contaminantes tóxicos, ya que el camino vecinal es una zona urbana densamente poblada. El autotransporte de pasajeros ofrece mejores resultados a saber: 35 % en la preservación de combustibles, un ahorro económico mayor al 42 %, y la disminución de dióxido de carbono en aproximadamente un 34 %; además esta alternativa no implica ningún costo por construcción, como sería la autopista, y hay una reducción del 70 % en el tránsito circulante. Por otro lado reemplazando sólo el 65 % de automóviles por autotransporte de pasajeros se lograrían los mismos beneficios que con la construcción de la autopista.
Our area, located in an industrial park very important for the commercial exchange with the other latinamerican countries which have joined the Mercosur suffers a very important daily passing by between two main cities, the city of Campana and the city of Zarate. There are two possibilities to cover this trayectory, by a 2-lane rural highway of 10-km or by a motorway of about 15 km. Our job consists in suggesting alternatives to improve the transit in the rural highway, for what we valued the present situation from three points of view: the preservation of fuel, the cost of fuel and greenhouse effect (emission of carbon dioxide). The suggested alternatives are two: build a motorway, or replace the private vehicles with an adecuate passengers transport. Both alternatives offer an improvement from all the valued points of view; building the motorway represents an improvement of about 22% in the three topics, but generates an environmental shock caused by atmpspherics pollutants because the rural highway is a populated area. The second alternative offers better results improving 35% the conservation of fuel, an economical saving of 42% and decreases by about 34% the carbon dioxide; besides this alternative does not involve no cost for building, like there would be in the motorway, and there is a reduction in traffic by 70%. Moreover by replacing only 65% of private cars with passengers transports we could obtain the same benefits as if we build the motorway.
Tema 1: Hábitat y energías renovables y ambiente.
Asociación Argentina de Energías Renovables y Medio Ambiente (ASADES)
Materia
Ingeniería
tránsito vecinal
Contaminantes Atmosféricos
Impacto Ambiental
autotransporte de pasajeros
preservación de combustibles
Efecto Invernadero
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/78923

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Our area, located in an industrial park very important for the commercial exchange with the other latinamerican countries which have joined the Mercosur suffers a very important daily passing by between two main cities, the city of Campana and the city of Zarate. There are two possibilities to cover this trayectory, by a 2-lane rural highway of 10-km or by a motorway of about 15 km. Our job consists in suggesting alternatives to improve the transit in the rural highway, for what we valued the present situation from three points of view: the preservation of fuel, the cost of fuel and greenhouse effect (emission of carbon dioxide). The suggested alternatives are two: build a motorway, or replace the private vehicles with an adecuate passengers transport. Both alternatives offer an improvement from all the valued points of view; building the motorway represents an improvement of about 22% in the three topics, but generates an environmental shock caused by atmpspherics pollutants because the rural highway is a populated area. The second alternative offers better results improving 35% the conservation of fuel, an economical saving of 42% and decreases by about 34% the carbon dioxide; besides this alternative does not involve no cost for building, like there would be in the motorway, and there is a reduction in traffic by 70%. Moreover by replacing only 65% of private cars with passengers transports we could obtain the same benefits as if we build the motorway.
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