Caracterización de la oferta de medicamentos en la República Argentina

Autores
Boni, Silvia; Marín, Gustavo Horacio; Tarragona, Sonia; Limeres, Manuel; Garay, Valeria
Año de publicación
2023
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
Introducción: Conocer las características del mercado farmacéutico permite obtener información sensible para entender la oferta, la demanda y el acceso de la población a los medicamentos. Con el objetivo de aportar datos primarios respecto a la comercialización de fármacos en Argentina, se desarrolló la siguiente investigación. Métodos: Se trata de un estudio descriptivo cuantitativo-cualitativo transversal del mercado farmacéutico argentino, tomando en cuenta 30 años de información oficial aportada por la Agencia Reguladora Nacional (ANMAT). Resultados: Se identificaron 216 laboratorios (182 nacionales) productores/importadores de medicamentos, 53 distribuidores y 479 droguerías (establecimientos de distribución de medicamentos al por mayor). Se detectó una alta concentración de la comercialización, agrupándose el 90% de la misma, en solo 5 intermediarios. En el país existen actualmente 6670 productos/certificados, cantidad que fluctuó a lo largo de los últimos 30 años. Seis laboratorios son dueños de entre 116 y 208 certificados. El 84% de estos productos provienen de laboratorios nacionales, 5002 son monofármacos, mientras que el 83% se comercializa bajo un nombre de fantasía. Las tres principales indicaciones a las que se destina el registro de medicamentos en la Argentina son enfermedades del aparato digestivo, sistema nervioso, e infecciosas; el 58% es comercializado como formulaciones orales. Discusión: el presente trabajo muestra que el mercado farmacéutico argentino tiene una participación mayoritaria de capitales nacionales, existiendo gran concentración en pocas empresas productoras y distribuidoras. Los productos son mayormente monodrogas comercializadas en forma oral y ofrecidas por su nombre de fantasía.
Introduction: Knowing the characteristics of the pharmaceutical market allows obtaining sensitive information to understand the supply, demand and access of the population to medicines. In order to provide primary data regarding the marketing of drugs in Argentina, the following research was performed. Method: This is a cross-sectional quantitative-qualitative descriptive study of the Argentine pharmaceutical market, taking into account 30 years of official information provided by the National Regulatory Agency (ANMAT). Results: Two hundred and sixteen laboratories (182 national) drug producers/importers, 53 distributors and 479 drugstores (wholesale drug distribution establish-ments) were identified. A high concentration of marketing was detected, grouping 90% in only 5 intermediaries. There are currently 6670 products/certificates in the country, an amount that fluctuated over the last 30 years. Six laboratories are owners of between 116 and 208 certificates; 84% of these products come from national laboratories, 5002 are mono-drugs, while 83% are marketed under a fancy name. The three main indications for which the registration of drugs in Argentina is intended are diseases of digestive system, nervous system and infectious diseases; 58% of the marketed products consist of oral formulations. Discussion: Based on data provided by this study, it is possible to assert that the Argentinian pharmaceutical market has a majority share of national capital, with a great concentration in a few pharmaceutical companies and distributors. The products are mostly available as non-combined drugs, in their oral form, and available by their brand names.
Facultad de Ciencias Médicas
Materia
Medicina
Medicamento
vademécum
oferta
producción
distribución
comercialización
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/159593

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Introduction: Knowing the characteristics of the pharmaceutical market allows obtaining sensitive information to understand the supply, demand and access of the population to medicines. In order to provide primary data regarding the marketing of drugs in Argentina, the following research was performed. Method: This is a cross-sectional quantitative-qualitative descriptive study of the Argentine pharmaceutical market, taking into account 30 years of official information provided by the National Regulatory Agency (ANMAT). Results: Two hundred and sixteen laboratories (182 national) drug producers/importers, 53 distributors and 479 drugstores (wholesale drug distribution establish-ments) were identified. A high concentration of marketing was detected, grouping 90% in only 5 intermediaries. There are currently 6670 products/certificates in the country, an amount that fluctuated over the last 30 years. Six laboratories are owners of between 116 and 208 certificates; 84% of these products come from national laboratories, 5002 are mono-drugs, while 83% are marketed under a fancy name. The three main indications for which the registration of drugs in Argentina is intended are diseases of digestive system, nervous system and infectious diseases; 58% of the marketed products consist of oral formulations. Discussion: Based on data provided by this study, it is possible to assert that the Argentinian pharmaceutical market has a majority share of national capital, with a great concentration in a few pharmaceutical companies and distributors. The products are mostly available as non-combined drugs, in their oral form, and available by their brand names.
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