El (neo)barroco caribeño y sus precursores: sobre el Surrealismo en Tropiques (1941-1945)

Autores
Bonfiglio, Florencia
Año de publicación
2025
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El artículo propone una relectura del proyecto estético de la revista martiniquesa Tropiques (1941-1945) y de su relación con el Surrealismo, con el objetivo de analizar la apertura que esta afiliación promueve al vincular el fenómeno francoantillano con otros movimientos caribeños y latinoamericanos en un sistema literario à venir , tal como será retroactivamente advertido por una de las figuras clave de Tropiques , el filósofo René Ménil. Mientras que la relación iniciada a través de André Breton, a partir del conocido encuentro de los surrealistas con el grupo de Tropiques en Fort-de-France (1941) ha sido abundantemente transitada por la crítica, son las religaciones intracaribeñas las que resultan más esclarecedoras para comprender los lineamientos de la naciente literatura francoantillana, una revalorización de la “belleza creole” en los términos de René Ménil, quien con los años reconocerá allí un carácter distintivo “romántico” confusamente teorizado en su momento. Este aspecto diferencial, vinculable con el barroco y lo maravilloso americano (Carpentier, Alexis), será para muchos pensadores caribeños, desde Édouard Glissant a Kamau Brathwaite, ciertamente revelador de las tendencias dominantes en la heterogénea tradición antillana que, vista desde una perspectiva translingüística y transnacional, parece encontrar, según Brathwaite, senderos que se bifurcan en los espacios anglófonos y francófonos.
The article proposes a re-reading of the aesthetic project developed by Martinican review Tropiques (1941-1945) and its relation with Surrealism, with the aim to analyze the opening perspectives that this affiliation promotes by linking the French-Antillean phenomenon with other Caribbean and Latin American movements in a literary system à venir , as it will be seen in retrospect by one of Tropiques’ key figures, the philosopher René Ménil.While the relationship initiated though André Breton, after the well-known encounter between the French surrealists and the group of Tropiques in Fort-de-France (1941) has been abundantly explored, it is the inter-Caribbean connections thatbecome more illuminating to understand the outlines of French-Antillean literature then emerging. Its reevaluation of “creole beauty” in terms of René Ménil, recognized as a distinctive “romantic” trait, although confusedly theorized at the moment,will become a differential aspect linkable to American baroque and the marvelous (Carpentier, Alexis). As such, and for many Caribbean thinkers, from Édouard Glissant to Kamau Brathwaite, this common trait will be certainly revealing of the dominant tendencies in the heterogeneous Antillean tradition, which from a translinguistic and transnational perspective, seems to encounter, according to Brathwaite, forking paths in the Anglophone and Francophone areas.
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Materia
Letras
Tropiques
Aimé Césaire
René Ménil
Neobarroco
Surrealismo
Neobaroque
Surrealism
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/184335

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The article proposes a re-reading of the aesthetic project developed by Martinican review Tropiques (1941-1945) and its relation with Surrealism, with the aim to analyze the opening perspectives that this affiliation promotes by linking the French-Antillean phenomenon with other Caribbean and Latin American movements in a literary system à venir , as it will be seen in retrospect by one of Tropiques’ key figures, the philosopher René Ménil.While the relationship initiated though André Breton, after the well-known encounter between the French surrealists and the group of Tropiques in Fort-de-France (1941) has been abundantly explored, it is the inter-Caribbean connections thatbecome more illuminating to understand the outlines of French-Antillean literature then emerging. Its reevaluation of “creole beauty” in terms of René Ménil, recognized as a distinctive “romantic” trait, although confusedly theorized at the moment,will become a differential aspect linkable to American baroque and the marvelous (Carpentier, Alexis). As such, and for many Caribbean thinkers, from Édouard Glissant to Kamau Brathwaite, this common trait will be certainly revealing of the dominant tendencies in the heterogeneous Antillean tradition, which from a translinguistic and transnational perspective, seems to encounter, according to Brathwaite, forking paths in the Anglophone and Francophone areas.
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