El devenir de las disidencias sexuales : Coordenadas para pensar las disidencias en investigación

Autores
Ruiz, Celeste; Prieto Courries, Federico; Gómez López, Ginette; Alfonso, María Belén
Año de publicación
2021
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
documento de conferencia
Estado
versión publicada
Descripción
El presente trabajo se inscribe en el proyecto de investigación Parejas disidentes: accesibilidad y cuidados para el ejercicio de la parentalidad (2020 - 2022) en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata. Se implementa una metodología cualitativa-descriptiva, utilizando el estudio, uso y recolección de materiales que posibilite mediante un análisis bibliográfico situar producciones que teorizan o problematizan la “disidencia sexual”. El propósito del mismo radica en trazar coordenadas que nos permitan pensar la disidencia sexual como algo que muta, y en palabras de Saxe (2018), en movimiento y devenir, en tanto se sostiene una responsabilidad social de dialogar con las realidades que se trabaja. La noción de “devenir” viabiliza, ya que está ligado a la posibilidad o no que un proceso tiene de singularizarse. (Guattari y Rolnik, 2013). Pensar las disidencias sexuales, implica también elucidar el régimen heteronormativo y la matriz heterosexual. En función de lo expuesto, consideramos que se trata de comenzar a transitar nuestras preocupaciones académicas en relación a cómo construimos nuestras cajas de herramientas (Fernández, 1999) y de cómo generamos espacios de diálogo entre lo establecido y aceptado por la academia, y los modos que desobedecen a la norma.
This work is part of the research project Dissenting couples: accessibility and care for the exercise of parenting (2020 - 2022) at the Faculty of Psychology of the National University of La Plata. A qualitative-descriptive methodology is implemented, using the study, use and collection of materials that make it possible through a bibliographic analysis to locate productions that theorize or problematize “sexual dissidence”. Its purpose is to draw coordinates that allow us to think of sexual dissidence as something that mutates, and in the words of Saxe (2018), in movement and becoming, while sustaining a social responsibility to dialogue with the realities that are being worked on. The notion of “becoming” makes it viable, since it is linked to the possibility or not that a process has to become unique. (Guattari and Rolnik, 2013). Thinking about sexual dissidence also implies elucidating the heteronormative regime and the heterosexual matrix. Based on the above, we consider that it is a matter of beginning to move our academic concerns in relation to how we build our toolboxes (Fernández, 1999) and how we generate spaces for dialogue between what is established and accepted by the academy, and the ways that disobey the norm.
Facultad de Psicología
Materia
Psicología
disidencia sexual
devenir
academia
sexual dissidence
becoming
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
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This work is part of the research project Dissenting couples: accessibility and care for the exercise of parenting (2020 - 2022) at the Faculty of Psychology of the National University of La Plata. A qualitative-descriptive methodology is implemented, using the study, use and collection of materials that make it possible through a bibliographic analysis to locate productions that theorize or problematize “sexual dissidence”. Its purpose is to draw coordinates that allow us to think of sexual dissidence as something that mutates, and in the words of Saxe (2018), in movement and becoming, while sustaining a social responsibility to dialogue with the realities that are being worked on. The notion of “becoming” makes it viable, since it is linked to the possibility or not that a process has to become unique. (Guattari and Rolnik, 2013). Thinking about sexual dissidence also implies elucidating the heteronormative regime and the heterosexual matrix. Based on the above, we consider that it is a matter of beginning to move our academic concerns in relation to how we build our toolboxes (Fernández, 1999) and how we generate spaces for dialogue between what is established and accepted by the academy, and the ways that disobey the norm.
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