Estudio comparativo de los parámetros de funcionamiento de un motor diesel cuando usa biodiesel y diesel como combustible

Autores
Herrera Moya, Idalberto; López Díaz, Iosvani; Villegas Aguilar, Pedro Julio; Bucki Wasserman, Bernardo; Bonnet, Eugenio
Año de publicación
2005
Idioma
español castellano
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
El desarrollo del mundo moderno después de la revolución industrial se ha basado en la explotación de combustibles fósiles. Estos de relativamente fácil obtención, bajo costo de producción y fácil transporte, desplazaron a otras fuentes de energía como la madera, el carbón vegetal y la fuerza animal. Hoy, la posible extinción a mediano plazo de estas reservas fósiles, unido a la mayor incidencia de una conciencia ambientalista y la realidad concreta del deterioro medioambiental han modificado la situación precedente, reactivando la búsqueda de combustibles alternativos. Dentro de los combustibles alternativos que cobran importancia por su valor ecológico se encuentran los biocombustibles como el bioetanol, biometanol y el biodiesel. En este trabajo se estudia de manera experimental el comportamiento de un motor diesel que emplea como combustible biodiesel obtenido a partir de aceite de girasol sin usar y sin refinar y etanol 97 como materias primas fundamentales y factibles de obtener en Cuba. Con este propósito se realizó el ensayo de característica exterior de velocidad y se midieron las emisiones de gases contaminantes como el SO2 y NOx bajo diferentes estados de carga, encontrándose que la caída máxima de potencia efectiva no excede el 9,7% y sin embargo la reducción en las emisiones de SO2 y NOx son de 100% y entre el 48 y 51% respectivamente.
The development of the modern world after the industrial revolution has been based on the exploitation of fossil fuels, these of relatively easy obtaining, low production cost and easy transport, displaced to other energy sources like the wood, the vegetable coal and the animal force. Today, the possible extinction to medium term of these fossil reservations, together to the biggest incidence in a conscience environmentalist and the concrete reality of the environmental deterioration has modified the precedent situation, and has reactivated the search of alternative fuels. Inside the alternative fuel that charge importance for their ecological value are the biofuel like the bioethanol, biomethanol and the biodiesel. In this work it is studied in an experimental way the behavior of a diesel motor that uses as combustible biodiesel obtained starting from oil of sunflower without using and without refining and ethanol 97 as matters fundamental and feasible to obtain in Cuba. With this purpose was carried out the rehearsal of external characteristic of speed and the emissions of polluting gases and were measured as the SO2 and NOx under different load states, being that the maximum fall of effective power doesn't exceed 9,7% and however the reduction in the emissions of SO2 and NOx is of 100% and between the 48 and 51%, respectively.
Asociación Argentina de Energías Renovables y Medio Ambiente (ASADES)
Materia
Ingeniería
Energía eólica
Geotermia
Biomasa
Energía no Convencional
Combustibles
combustible alternativo
biodiesel
potencia efectiva
gases contaminantes
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/82808

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The development of the modern world after the industrial revolution has been based on the exploitation of fossil fuels, these of relatively easy obtaining, low production cost and easy transport, displaced to other energy sources like the wood, the vegetable coal and the animal force. Today, the possible extinction to medium term of these fossil reservations, together to the biggest incidence in a conscience environmentalist and the concrete reality of the environmental deterioration has modified the precedent situation, and has reactivated the search of alternative fuels. Inside the alternative fuel that charge importance for their ecological value are the biofuel like the bioethanol, biomethanol and the biodiesel. In this work it is studied in an experimental way the behavior of a diesel motor that uses as combustible biodiesel obtained starting from oil of sunflower without using and without refining and ethanol 97 as matters fundamental and feasible to obtain in Cuba. With this purpose was carried out the rehearsal of external characteristic of speed and the emissions of polluting gases and were measured as the SO<SUB>2</SUB> and NO<SUB>x</SUB> under different load states, being that the maximum fall of effective power doesn't exceed 9,7% and however the reduction in the emissions of SO<SUB>2</SUB> and NO<SUB>x</SUB> is of 100% and between the 48 and 51%, respectively.
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