The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news
- Autores
- Vianna, Lucas; Carvalho Mendonça, Matheus Thiago
- Año de publicación
- 2021
- Idioma
- inglés
- Tipo de recurso
- artículo
- Estado
- versión publicada
- Descripción
- In addition to the deliberate efforts to distort or misinform, the unintentional errors detected by the public —and the suspicion that there may be others not identified— have reinforced a skeptical stance among the public about the alleged veracity of the news. In the era of the so-called post-truth, it is no exaggeration to say that the main concern of the social sciences after the public debate has been completely hampered by the spread of false news and the supposed beginning of the collapse of liberal democracies, has been a collective sensation of shock, indignation. and despair at the increased prevalence of false news. This paper focuses on the phenomenon of fake news, its effects in the context of political disputes and regulatory frameworks as an alleged solution. It is intended to demonstrate that digital literacy appears as the most adequate solution to mitigate this problem, without affecting freedom of expression in the public discursive sphere.
Además de los esfuerzos deliberados por distorsionar o desinformar, los errores involuntarios detectados por el público —y la sospecha de que pueda haber otros no identificados— han reforzado una postura escéptica entre el público sobre la supuesta veracidad de la noticia. En la era de la llamada posverdad, no es exagerado decir que la principal preocupación de las ciencias sociales tras el debate público se ve totalmente obstaculizada por la difusión de noticias falsas y el supuesto inicio del colapso de las democracias liberales, ha sido una sensación colectiva de conmoción, indignación. y desesperación ante la creciente prevalencia de noticias falsas. Este artículo se centra en el fenómeno de las fake news, sus efectos en el contexto de las disputas políticas y los marcos regulatorios como supuesta solución. Se pretende demostrar que la alfabetización digital aparece como la solución más adecuada para mitigar este problema, sin afectar la libertad de expresión en el ámbito discursivo público.
Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales - Materia
-
Ciencias Jurídicas
Fake news
Post-truth
Digital literacy
Liberal democracy
State regulation
Freedom of speech
Posverdad
Alfabetización digital
Democracia liberal
Regulación estatal
Libertad de expresión - Nivel de accesibilidad
- acceso abierto
- Condiciones de uso
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
- Repositorio
- Institución
- Universidad Nacional de La Plata
- OAI Identificador
- oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/115457
Ver los metadatos del registro completo
id |
SEDICI_2c3f0f356f8fe9952876e09eac578914 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/115457 |
network_acronym_str |
SEDICI |
repository_id_str |
1329 |
network_name_str |
SEDICI (UNLP) |
spelling |
The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake newsEl debate público envenenado y los límites de la regulación estatal: por una alfabetización digital ante el problema de las fake newsVianna, LucasCarvalho Mendonça, Matheus ThiagoCiencias JurídicasFake newsPost-truthDigital literacyLiberal democracyState regulationFreedom of speechPosverdadAlfabetización digitalDemocracia liberalRegulación estatalLibertad de expresiónIn addition to the deliberate efforts to distort or misinform, the unintentional errors detected by the public —and the suspicion that there may be others not identified— have reinforced a skeptical stance among the public about the alleged veracity of the news. In the era of the so-called post-truth, it is no exaggeration to say that the main concern of the social sciences after the public debate has been completely hampered by the spread of false news and the supposed beginning of the collapse of liberal democracies, has been a collective sensation of shock, indignation. and despair at the increased prevalence of false news. This paper focuses on the phenomenon of fake news, its effects in the context of political disputes and regulatory frameworks as an alleged solution. It is intended to demonstrate that digital literacy appears as the most adequate solution to mitigate this problem, without affecting freedom of expression in the public discursive sphere.Además de los esfuerzos deliberados por distorsionar o desinformar, los errores involuntarios detectados por el público —y la sospecha de que pueda haber otros no identificados— han reforzado una postura escéptica entre el público sobre la supuesta veracidad de la noticia. En la era de la llamada posverdad, no es exagerado decir que la principal preocupación de las ciencias sociales tras el debate público se ve totalmente obstaculizada por la difusión de noticias falsas y el supuesto inicio del colapso de las democracias liberales, ha sido una sensación colectiva de conmoción, indignación. y desesperación ante la creciente prevalencia de noticias falsas. Este artículo se centra en el fenómeno de las fake news, sus efectos en el contexto de las disputas políticas y los marcos regulatorios como supuesta solución. Se pretende demostrar que la alfabetización digital aparece como la solución más adecuada para mitigar este problema, sin afectar la libertad de expresión en el ámbito discursivo público.Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales2021-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf19-38http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115457enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1390-8634info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17163/uni.n34.2021.01info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-29T11:26:54Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/115457Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-29 11:26:54.65SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news El debate público envenenado y los límites de la regulación estatal: por una alfabetización digital ante el problema de las fake news |
title |
The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news |
spellingShingle |
The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news Vianna, Lucas Ciencias Jurídicas Fake news Post-truth Digital literacy Liberal democracy State regulation Freedom of speech Posverdad Alfabetización digital Democracia liberal Regulación estatal Libertad de expresión |
title_short |
The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news |
title_full |
The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news |
title_fullStr |
The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news |
title_full_unstemmed |
The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news |
title_sort |
The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vianna, Lucas Carvalho Mendonça, Matheus Thiago |
author |
Vianna, Lucas |
author_facet |
Vianna, Lucas Carvalho Mendonça, Matheus Thiago |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho Mendonça, Matheus Thiago |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Ciencias Jurídicas Fake news Post-truth Digital literacy Liberal democracy State regulation Freedom of speech Posverdad Alfabetización digital Democracia liberal Regulación estatal Libertad de expresión |
topic |
Ciencias Jurídicas Fake news Post-truth Digital literacy Liberal democracy State regulation Freedom of speech Posverdad Alfabetización digital Democracia liberal Regulación estatal Libertad de expresión |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In addition to the deliberate efforts to distort or misinform, the unintentional errors detected by the public —and the suspicion that there may be others not identified— have reinforced a skeptical stance among the public about the alleged veracity of the news. In the era of the so-called post-truth, it is no exaggeration to say that the main concern of the social sciences after the public debate has been completely hampered by the spread of false news and the supposed beginning of the collapse of liberal democracies, has been a collective sensation of shock, indignation. and despair at the increased prevalence of false news. This paper focuses on the phenomenon of fake news, its effects in the context of political disputes and regulatory frameworks as an alleged solution. It is intended to demonstrate that digital literacy appears as the most adequate solution to mitigate this problem, without affecting freedom of expression in the public discursive sphere. Además de los esfuerzos deliberados por distorsionar o desinformar, los errores involuntarios detectados por el público —y la sospecha de que pueda haber otros no identificados— han reforzado una postura escéptica entre el público sobre la supuesta veracidad de la noticia. En la era de la llamada posverdad, no es exagerado decir que la principal preocupación de las ciencias sociales tras el debate público se ve totalmente obstaculizada por la difusión de noticias falsas y el supuesto inicio del colapso de las democracias liberales, ha sido una sensación colectiva de conmoción, indignación. y desesperación ante la creciente prevalencia de noticias falsas. Este artículo se centra en el fenómeno de las fake news, sus efectos en el contexto de las disputas políticas y los marcos regulatorios como supuesta solución. Se pretende demostrar que la alfabetización digital aparece como la solución más adecuada para mitigar este problema, sin afectar la libertad de expresión en el ámbito discursivo público. Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales |
description |
In addition to the deliberate efforts to distort or misinform, the unintentional errors detected by the public —and the suspicion that there may be others not identified— have reinforced a skeptical stance among the public about the alleged veracity of the news. In the era of the so-called post-truth, it is no exaggeration to say that the main concern of the social sciences after the public debate has been completely hampered by the spread of false news and the supposed beginning of the collapse of liberal democracies, has been a collective sensation of shock, indignation. and despair at the increased prevalence of false news. This paper focuses on the phenomenon of fake news, its effects in the context of political disputes and regulatory frameworks as an alleged solution. It is intended to demonstrate that digital literacy appears as the most adequate solution to mitigate this problem, without affecting freedom of expression in the public discursive sphere. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Articulo http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:ar-repo/semantics/articulo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115457 |
url |
http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115457 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1390-8634 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17163/uni.n34.2021.01 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf 19-38 |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:SEDICI (UNLP) instname:Universidad Nacional de La Plata instacron:UNLP |
reponame_str |
SEDICI (UNLP) |
collection |
SEDICI (UNLP) |
instname_str |
Universidad Nacional de La Plata |
instacron_str |
UNLP |
institution |
UNLP |
repository.name.fl_str_mv |
SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata |
repository.mail.fl_str_mv |
alira@sedici.unlp.edu.ar |
_version_ |
1844616146838355968 |
score |
13.070432 |