The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news

Autores
Vianna, Lucas; Carvalho Mendonça, Matheus Thiago
Año de publicación
2021
Idioma
inglés
Tipo de recurso
artículo
Estado
versión publicada
Descripción
In addition to the deliberate efforts to distort or misinform, the unintentional errors detected by the public —and the suspicion that there may be others not identified— have reinforced a skeptical stance among the public about the alleged veracity of the news. In the era of the so-called post-truth, it is no exaggeration to say that the main concern of the social sciences after the public debate has been completely hampered by the spread of false news and the supposed beginning of the collapse of liberal democracies, has been a collective sensation of shock, indignation. and despair at the increased prevalence of false news. This paper focuses on the phenomenon of fake news, its effects in the context of political disputes and regulatory frameworks as an alleged solution. It is intended to demonstrate that digital literacy appears as the most adequate solution to mitigate this problem, without affecting freedom of expression in the public discursive sphere.
Además de los esfuerzos deliberados por distorsionar o desinformar, los errores involuntarios detectados por el público —y la sospecha de que pueda haber otros no identificados— han reforzado una postura escéptica entre el público sobre la supuesta veracidad de la noticia. En la era de la llamada posverdad, no es exagerado decir que la principal preocupación de las ciencias sociales tras el debate público se ve totalmente obstaculizada por la difusión de noticias falsas y el supuesto inicio del colapso de las democracias liberales, ha sido una sensación colectiva de conmoción, indignación. y desesperación ante la creciente prevalencia de noticias falsas. Este artículo se centra en el fenómeno de las fake news, sus efectos en el contexto de las disputas políticas y los marcos regulatorios como supuesta solución. Se pretende demostrar que la alfabetización digital aparece como la solución más adecuada para mitigar este problema, sin afectar la libertad de expresión en el ámbito discursivo público.
Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales
Materia
Ciencias Jurídicas
Fake news
Post-truth
Digital literacy
Liberal democracy
State regulation
Freedom of speech
Posverdad
Alfabetización digital
Democracia liberal
Regulación estatal
Libertad de expresión
Nivel de accesibilidad
acceso abierto
Condiciones de uso
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Repositorio
SEDICI (UNLP)
Institución
Universidad Nacional de La Plata
OAI Identificador
oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/115457

id SEDICI_2c3f0f356f8fe9952876e09eac578914
oai_identifier_str oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/115457
network_acronym_str SEDICI
repository_id_str 1329
network_name_str SEDICI (UNLP)
spelling The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake newsEl debate público envenenado y los límites de la regulación estatal: por una alfabetización digital ante el problema de las fake newsVianna, LucasCarvalho Mendonça, Matheus ThiagoCiencias JurídicasFake newsPost-truthDigital literacyLiberal democracyState regulationFreedom of speechPosverdadAlfabetización digitalDemocracia liberalRegulación estatalLibertad de expresiónIn addition to the deliberate efforts to distort or misinform, the unintentional errors detected by the public —and the suspicion that there may be others not identified— have reinforced a skeptical stance among the public about the alleged veracity of the news. In the era of the so-called post-truth, it is no exaggeration to say that the main concern of the social sciences after the public debate has been completely hampered by the spread of false news and the supposed beginning of the collapse of liberal democracies, has been a collective sensation of shock, indignation. and despair at the increased prevalence of false news. This paper focuses on the phenomenon of fake news, its effects in the context of political disputes and regulatory frameworks as an alleged solution. It is intended to demonstrate that digital literacy appears as the most adequate solution to mitigate this problem, without affecting freedom of expression in the public discursive sphere.Además de los esfuerzos deliberados por distorsionar o desinformar, los errores involuntarios detectados por el público —y la sospecha de que pueda haber otros no identificados— han reforzado una postura escéptica entre el público sobre la supuesta veracidad de la noticia. En la era de la llamada posverdad, no es exagerado decir que la principal preocupación de las ciencias sociales tras el debate público se ve totalmente obstaculizada por la difusión de noticias falsas y el supuesto inicio del colapso de las democracias liberales, ha sido una sensación colectiva de conmoción, indignación. y desesperación ante la creciente prevalencia de noticias falsas. Este artículo se centra en el fenómeno de las fake news, sus efectos en el contexto de las disputas políticas y los marcos regulatorios como supuesta solución. Se pretende demostrar que la alfabetización digital aparece como la solución más adecuada para mitigar este problema, sin afectar la libertad de expresión en el ámbito discursivo público.Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales2021-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:ar-repo/semantics/articuloapplication/pdf19-38http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115457enginfo:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1390-8634info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17163/uni.n34.2021.01info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)reponame:SEDICI (UNLP)instname:Universidad Nacional de La Platainstacron:UNLP2025-09-29T11:26:54Zoai:sedici.unlp.edu.ar:10915/115457Institucionalhttp://sedici.unlp.edu.ar/Universidad públicaNo correspondehttp://sedici.unlp.edu.ar/oai/snrdalira@sedici.unlp.edu.arArgentinaNo correspondeNo correspondeNo correspondeopendoar:13292025-09-29 11:26:54.65SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Platafalse
dc.title.none.fl_str_mv The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news
El debate público envenenado y los límites de la regulación estatal: por una alfabetización digital ante el problema de las fake news
title The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news
spellingShingle The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news
Vianna, Lucas
Ciencias Jurídicas
Fake news
Post-truth
Digital literacy
Liberal democracy
State regulation
Freedom of speech
Posverdad
Alfabetización digital
Democracia liberal
Regulación estatal
Libertad de expresión
title_short The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news
title_full The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news
title_fullStr The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news
title_full_unstemmed The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news
title_sort The poisoned public debate and the limits of state regulation: for a digital literacy against the fake news
dc.creator.none.fl_str_mv Vianna, Lucas
Carvalho Mendonça, Matheus Thiago
author Vianna, Lucas
author_facet Vianna, Lucas
Carvalho Mendonça, Matheus Thiago
author_role author
author2 Carvalho Mendonça, Matheus Thiago
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Ciencias Jurídicas
Fake news
Post-truth
Digital literacy
Liberal democracy
State regulation
Freedom of speech
Posverdad
Alfabetización digital
Democracia liberal
Regulación estatal
Libertad de expresión
topic Ciencias Jurídicas
Fake news
Post-truth
Digital literacy
Liberal democracy
State regulation
Freedom of speech
Posverdad
Alfabetización digital
Democracia liberal
Regulación estatal
Libertad de expresión
dc.description.none.fl_txt_mv In addition to the deliberate efforts to distort or misinform, the unintentional errors detected by the public —and the suspicion that there may be others not identified— have reinforced a skeptical stance among the public about the alleged veracity of the news. In the era of the so-called post-truth, it is no exaggeration to say that the main concern of the social sciences after the public debate has been completely hampered by the spread of false news and the supposed beginning of the collapse of liberal democracies, has been a collective sensation of shock, indignation. and despair at the increased prevalence of false news. This paper focuses on the phenomenon of fake news, its effects in the context of political disputes and regulatory frameworks as an alleged solution. It is intended to demonstrate that digital literacy appears as the most adequate solution to mitigate this problem, without affecting freedom of expression in the public discursive sphere.
Además de los esfuerzos deliberados por distorsionar o desinformar, los errores involuntarios detectados por el público —y la sospecha de que pueda haber otros no identificados— han reforzado una postura escéptica entre el público sobre la supuesta veracidad de la noticia. En la era de la llamada posverdad, no es exagerado decir que la principal preocupación de las ciencias sociales tras el debate público se ve totalmente obstaculizada por la difusión de noticias falsas y el supuesto inicio del colapso de las democracias liberales, ha sido una sensación colectiva de conmoción, indignación. y desesperación ante la creciente prevalencia de noticias falsas. Este artículo se centra en el fenómeno de las fake news, sus efectos en el contexto de las disputas políticas y los marcos regulatorios como supuesta solución. Se pretende demostrar que la alfabetización digital aparece como la solución más adecuada para mitigar este problema, sin afectar la libertad de expresión en el ámbito discursivo público.
Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales
description In addition to the deliberate efforts to distort or misinform, the unintentional errors detected by the public —and the suspicion that there may be others not identified— have reinforced a skeptical stance among the public about the alleged veracity of the news. In the era of the so-called post-truth, it is no exaggeration to say that the main concern of the social sciences after the public debate has been completely hampered by the spread of false news and the supposed beginning of the collapse of liberal democracies, has been a collective sensation of shock, indignation. and despair at the increased prevalence of false news. This paper focuses on the phenomenon of fake news, its effects in the context of political disputes and regulatory frameworks as an alleged solution. It is intended to demonstrate that digital literacy appears as the most adequate solution to mitigate this problem, without affecting freedom of expression in the public discursive sphere.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:ar-repo/semantics/articulo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115457
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115457
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1390-8634
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.17163/uni.n34.2021.01
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
19-38
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SEDICI (UNLP)
instname:Universidad Nacional de La Plata
instacron:UNLP
reponame_str SEDICI (UNLP)
collection SEDICI (UNLP)
instname_str Universidad Nacional de La Plata
instacron_str UNLP
institution UNLP
repository.name.fl_str_mv SEDICI (UNLP) - Universidad Nacional de La Plata
repository.mail.fl_str_mv alira@sedici.unlp.edu.ar
_version_ 1844616146838355968
score 13.070432